نقد بازی Crystal Crisis - ستاره مربع‌های مکعبی

یک بازی جدید از نوع رزمی

0

زمانی که در سال ۱۹۹۵ بازی Baku Baku Animal برای کنسول سگا عرضه شد، توانست یک سبک بازیسازی نسبتا جدید را به گیمرها معرفی کند. در این سبک شما به نوعی همان خانه‌سازی قدیم را انجام می‌دادید با این تفاوت که قوانین و هیجاناتی در طول این خانه سازی وجود داشت و یک رقابت دو نفره در مسابقات به چشم می‌خورد. این سبک بازی‌سازی که Stacking نامیده می‌شود با بازی Puyo Puyo ادامه یافت و در نهایت کپکام توانست با عنوان Super Puzzle Fighter II Turbo، آن را به یک شهرت جهانی برساند.

Crystal Crisis

  • امتیاز ویجیاتو65
  • امتیاز کاربران
    1 9/10
  • امتیاز متاکریتیک80

بعد از عرضه ریمستر Super Puzzle Fighter II Turbo برای کنسول‌های نسل هفتم، کپکام در سال ۲۰۱۷ عنوان Puzzle Fighter را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد و بار دیگر این سبک بازیسازی را مطرح کرد. گوشی‌های هوشمند و قابلیت‌های لمسی و حضور عناوینی چند کندی کراش توانسته بودند تا حدی تضمین موفقیت این بازی را بدهند و همینطور هم شد؛ Puzzle Fighter با استقبال بسیار خوبی از سوی گیمرها و منتقدین روبرو شد و تا مدت‌ها تبدیل به تفریح شماره یک میلیون‌ها کاربر شد.

بازی Crystal Crisis که اخیرا بطور انحصاری برای کنسول نینتندو سوییچ عرضه شده با نیم نگاهی به همین ژانر و بازی محبوب Puzzle Fighter برای احیا کردن این ژانر آستین بالا زده است. بازی Crystal Crisis یک بازی پازل-استکینگ است که با هر بازی رزمی که پیش‌تر دیده بودید زمین تا آسمان فرق دارد و حس و حال انحصاری خودش را به گیمر منتقل می‌کند.

سازندگان بازی Crystal Crisis تصمیم گرفته‌اند تمامی کاراکترهای داخل بازی را از عناوین نسبتا مشهور دنیای ویدئوگیم‌ها بردارند و از بین کاراکترهای موجود در بازی، دو سه عنوان از آنها بیشتر از دیگران برای گیمر ایرانی آشنا هستند. وجود این شخصیت‌های آشنا (که همگی از دل صنعت سرگرمی ژاپن سر بر آورده‌اند) گیمرها را به سمت این بازی می‌کشاند و هرچند لیست مذکور می‌توانست با کمی صرف بودجه و ذوق و قدرت مذاکره تیم بازیسازی رنگین‌تر باشد، ولی در حال حاضر همین موارد نیز جان کلام را می‌رسانند.

شخصیت‌هایی چون آسترو بوی (از همین سری بازی) و آيزاک (از سری The Binding of Isaac) از دیگر کاراکترها بیشتر برای طرفداران ایرانی آشنا هستند. بازی Crystal Crisis بدون آنکه داستان خاصی روایت کند ترجیح می‌دهد با یک قصه سرراست و ساده کارش را پیش ببرد. دنیا بعد از جنگ‌های پی‌درپی به جایی رسیده که چندین کریستال جادویی در آن است که قدرت بسیار بالایی دارند؛ در این بین عده‌ای آدم خوب و عده‌ای آدم بد و البته عده‌ای نسبتا بی‌طرف در دستیابی به این کریستال‌ها دعوا دارند.

داستان بازی Crystal Crisis برخلاف دیگر عناوین ژاپنی یک داستان کلیشه‌ای بوده و بهانه‌ای است برای نشان دادن گیم‌پلی. در حقیقت هسته اصلی بازی در گیم‌پلی آن می‌گذرد و سازندگان تمام هم و غم خود را در این بخش پیاده سازی کرده‌اند.

همانطور که گفته شد، بازی نام سبک استکینگ-پازل را یدک می‌کشد. در این قسمت باید توضیح دهم که بعد از قرار گرفتن هر دو کاراکتر روبروی یکدیگر، صفحه‌ای برای هر یک باز شده تا گیمرها در آن بلوک‌های رنگی را مرتب بچینند. گیمرها با چیدمان درست بلوک‌ها و به دست آوردن امتیاز می‌توانند بر رقیب خود قائل شوند و بازی را ببرند. مانند بسیاری از بازی‌های رزمی، هر گیمر باید دو دست برنده میدان باشد تا بتواند برنده کلی بازی به حساب بیاید.

قوانین و زیر و بم‌هایی که برای بخش چیدمان مکعب سازی حین مبارزه ایجاد شده، اکثرا نوآورانه هستند. بازی از قوانینی نسبتا جدید پیروی می‌کند که به موجب آن روند چیدمان بلوک‌ها بسیار سخت‌تر از چیدن چند رنگ کنار یکدیگر شده است. شما در حین مبارزه باید حواستان به محفظه روبروی خود و حریف‌تان باشد تا بتوانید بازی را ببرید. نباید یک ستون تا سقف داشته باشید و سعی کنید که تا جایی که می‌توانید کریستال‌ها را با رنگ‌های بلوک‌هایتان ترکیب کنید تا آنها را حذف نمایید.

بسته به کاراکتری که در بخش داستانی انتخاب می‌کنید، زاویه روایت داستان بازی متفاوت می‌شود. از همین رو بازی چند پایان‌بندی متفاوت دارد و همین مساله ارزش تکرار آن را تا حد زیادی بالا برده است. کاراکترها حین نبرد اگر به امتیاز درستی دست پیدا کنند، می‌توانند به رقیب خود حمله کرده و نقشه‌های او را نقش بر آب کنند. حرکات نبرد هر مبارز با توجه به نوار آبی رنگی که کنار صفحه پر می‌شود از حریف امتیاز کم می‌کند. همچنین باید گفت که به طور کلی برای تمامی کاراکترها دو حرکت ويژه در نظر گرفته شده است: حمله‌ای و تدافعی. در حرکات حمله‌ای شما می‌توانید محفظه روبروی دشمن را کمی تا قسمتی دستکاری کنید و مانع از پیشرفت آنها بشوید. در حرکات تدافعی نیز باید به داد محفظه روبروی خودتان برسید مبادا که بازی را واگذار نمایید.

متاسفانه این حرکات در هر یک از کاراکترها به چند قدرت محدود اختصاص یافته است و بازیسازان نتوانستند در این بخش همراهی خوبی با تمام گیمرها داشته باشند. انتخاب برخی کاراکترها در طول بازی رسما شما را تبدیل به پیروز میدان می‌کند چرا که به هیچ وجه عدالت در نیروی کاراکترها صورت نگرفته است (به عنوان مثال شخصیت نینجا می‌تواند در یک چشم بر هم زدن کاری کند که تمامی مکعب‌ها یک رنگ بشوند و دمار از روزگار حریف مقابلش در بیاورد.)

بازی Crystal Crisis واقعا بازی هوش و سرعت است و دقیقا دو عنصر مهم IQ و EQ در بدن انسان را به کار می‌گیرد. شما باید سرعت عمل کافی برای پیاده‌سازی استراتژی ذهنتان داشته باشید.

متاسفانه بدسلیقگی اما در بخش‌های بصری و صوتی بازی کار را خراب کرده و تمام گیم‌پلی که هسته اصلی به شمار می‌رود را به فنا داده است. گرافیک بازی از رده خارج بوده و با اینکه برخی صحنه‌های نبرد به نظر پویا می‌رسند ولیکن با توجه به اینکه محتوا و فحوای کلام بازی در یک رده‌بندی سنی خاصی قرار می‌گیرد که عمده‌ای از کودکان نیز مخاطب آن هستند، به نظر می‌رسد برای دو بخش گرافیک و صداگذاری (علی الخصوص موسیقي) کم کاری شدیدی به چشم می‌خورد.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۴ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۵ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۵ ساعت

حتی بازیسازان به مسائل پیش پا افتاده‌ای چون رابط کاربری هم توجهی نشان نداده‌اند چرا که منوی اصلی بازی نیز حالتی بسیار آماتوری دارد و گویی که با یک بازی بسیار عیرحرفه‌ای روبرو هستیم. جدا از این موارد باید گفت که  لودینگ‌های بازی نیز به شدت طولانی و خسته کننده است، این حجم از لودینگ برای نشان دادن کات‌سین‌های بی کیفیت بازی بسیار زیادی است.

بازی Crystal Crisis به گیم پلی منحصر به فرد و نسبتا ناب این سری تکیه کرده و با وجود چند کاراکتر نسبتا معروف از بازی‌ها (به خصوص بازی‌های ژاپنی) سعی داشته که بتواند در بازار جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند ولی هیچ کدام از این نقشه‌ها تاکنون با موفقیت عملی نشده است.

خلاصه بگم که...

سبک بازی‌های پازل-استکینگ طرفداران خاص خودش را دارد. بازی Crystal Crisis توانسته در کنار پردازش و توسعه این ژانر با حضور چند کاراکتر نسبتا مشهور کمی پیشروی کند و به طور خلاصه بگویم، توانسته که گلیم خودش را از آب بیرون بکشد.

می‎خرمش

بازی از یک گیم‌پلی اعتیاد آور و منحصر به فرد رونمایی می‌کند که چند سال است فراموش شده. ژانر بازی‌های پازل-مبارزه‌ای که می‌تواند تنوع عظیمی برای شما به ارمغان بیاورد. همچنین حضور کاراکترهای متنوع از دیگر بازی‌های صنعت گیم می‌تواند به مذاق برخی طرفداران بسیار خوش آيد.

نمی‎خرمش

بازی بسیار کوتاه بوده و داستان بسیار ضعیفی دارد. در کنار این موارد باید اعتراف کرد که بازی بسیار بسیار زود به ورطه تکرار می‌افتد و گیمر را ترغیب به ادامه نمی‌کند.
  • امتیاز ویجیاتو65
  • امتیاز کاربران
    1 9/10
  • امتیاز متاکریتیک80

نظر تو چیه ؟

avatar
1000
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن
ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...