ورود به ویجیاتو

بازیابی رمز عبور

ورود با شبکه‌های اجتماعی

کاربر جدید هستی؟ ثبت نام کن

ثبت‌نام در ویجیاتو

ثبت نام با شبکه‌های اجتماعی

قبلا تو ویجیاتو ثبت نام کردی؟ وارد شو.

بازیابی رمز عبور

میتونی وارد ویجیاتو بشی یا ثبت نام کنی

نقد بازی Rabi-Ribi - قصه جن و پری، این بار با خرگوش‌ها

ترکیب مترویدوانیا و انیمه‌های ژاپنی

۰

Sekai Project یک استودیو بازیسازی در آمریکا است که بیشتر از آنکه بازی بسازد، کارش ترجمه و ارائه ورژن انگلیسی بسیاری از بازی‌های ژاپنی (به ویژه‌ بازی‌های سبک Visual Novel) برای انتشار در بازار جهانی است. Sekai Project اما به ندرت خودش آستین بالا زده و معدود بازی‌هایی را با کمک دیگر تیم‌های بازیسازی روانه بازار کرده. عنوان Rabi-Ribi یکی از همین انگشت‌شمار بازی‌های انحصاری منتشر شده توسط این کمپانی است که با ترکیب سبک انیمه‌های ژاپنی و مترویدوانیا توانسته الگوهای مثبت زیادی را در خود بگنجاند.

Rabi-Ribi

  • امتیاز ویجیاتو85
  • امتیاز کاربران
    0 ratings0/10
  • امتیاز متاکریتیک80

بازی Rabi-Ribi از المان‌های پیشین اکثر عناوین استودیو سکای پروجکت بهره می‌برد، در این اثر با انبوه دختران انیمه‌ای با پوشش و استایل‌های مخصوص خودشان هستیم و در جهان بازی با کمتر جنس مذکری روبرو می‌شویم؛ شاید تنها جنس مذکر بازی را بتوان پاپاراتزی‌هایی دانست که می‌خواهند مخفیانه از شخصیت اصلی زیباروی داستان عکس بگیرند و باید آنها را کتک بزنید! بزنم به تخته بانوان جهان بازی Rabi-Ribi هیچ‌کدام بالای بیست سال سن ندارند و در این دنیای فانتزی روایتگر یک داستان عجیب و غریب هستند.

داستان Rabi-Ribi برخلاف ظاهر اولیه‌اش یک داستان به شدت پیچیده است. همانطور که در سطور بالاتر خواندید، سکای پروجکت متخصص عرضه بازی‌های سبک رمان تصویری است و احتمالا می‌دانید این سبک بازی‌ها به خاطر ماهیت ذاتی‌شان، به شدت متکی به داستان هستند.

اساسا قصه قوی این سبک بازی‌هاست که کشش دارد و مخاطب را به سمت خود جذب می‌کند و سکای پروجکت با این تجربه قوی، سراغ خلق داستانی رفته که فهمیدنش کار سختی است و کمی حوصله می‌خواهد.

با اینکه بازی Rabi-Ribi یک اکشن دوبعدی ساید اسکرولینگ (با المان‌های بازی‌های نقش آفرینی) به حساب می‌آید اما خوشبختانه (یا برای گیمرهای کم حوصله‌تر، متاسفانه) شاهد انبوه سکانس‌های دیالوگ‌ محور گوناگون در خلال بازی هستیم تا داستان بازی روشن شود. Rabi-Ribi از بیدار شدن یک خرگوش در یک جعبه شروع می‌شود، خرگوشی که ناخودآگاه به خودش می‌آید و میبیند تبدیل به یک دختر انسان شده و تنها نشانه‌هایی که از دوران حیوانی‌اش باقی مانده گوش‌های بزرگ و دم پشمالویش است.

ارینا نام این دختر است و به هیچ وجه نمی‌داند چطور به اینجا آمده و چرا تبدیل به انسان شده یا می‌تواند حرف بزند. ارینا به دنبال صاحب خود یعنی موری است تا سوالاتش را از او بپرسد. او پس از مدتی متوجه می‌شود که باید وارد شهر Rabi-Ribi بشود تا موری را ملاقات کند و در این راه با یک پری کوچک به اسم ریبون همسفر می‌شود. ریبون، یک پری است که میانه چندان خوبی با خرگوش‌ها ندارد ولی داستان ارینا برایش جذاب است و کششی که نسبت به او دارد وادارش می‌کند که در کنار ماجراجویی ارینا کنارش باشد.

در دنیای Rabi-Ribi آدم‌ها موجودات عجیب و غریبی هستند. آن‌ها به چند گروه تقسیم شده‌اند و هر یک طرفدار یک گونه جانوری هستند. عده‌ای خودشان را به سبک و سیاق روباه‌ها درست می‌کنند و عده‌ای طرفدار گربه‌ها هستند. دختران مبدل به لباس خرگوشی از همه عجیب و غریب‌تر هستند و از آنجایی که شما واقعا یک خرگوش-انسان حقیقی هستید، در پی شکار شما می‌افتند. حیوانات در جریان بازی به شما حمله می‌کنند و علت حمله آن‌ها احتمالا به همان فاجعه‌ای برمی‌گردد که زمانی کاراکتر روح درگیر آن شد.

در ادامه بازی اما داستان با نقبی به گذشته ذره ذره پیچیده‌تر خواهد شد و رازهای بزرگی برملا می‌شود. اینکه یک حادثه نامعلوم باعث شده نسل خرگوش‌ها منقرض شود و در این بین دختری به نام نوح، با فداکاری خود باعث شده که نسل بقیه جانداران جزیره سالم بمانند ولی از طرفی مجبور شده ذهن ساکنین جزیره را پاک کند. نوح از جزیره رفته و به امید بازگشت به این سرزمین، ارینا را با بخشی از روح خود ساخته و این کلون شبیه‌سازی‌شده را به جزیره فرستاده تا با مردم و صاحب قبلی‌اش دیدار کند.

باز کردن بیشتر مسائل بازی از حوصله این مطلب خارج است ولی باید گفت که حتی با صد در صد کردن بازی نیز برخی از حفره‌های آن صرفا با یک سری تئوری از سوی هواداران پر می‌شود. بازی یک بسته الحاقی جداگانه نیز در زمان عرضه خود داشته که خوشبختانه در نسخه اخیرا منتشر شده برای کنسول نینتندو سوییچ، هم بازی اصلی و هم بخش الحاقی آن را به یک‌باره می‌توانید تجربه کنید.

Rabi-Ribi اولین بار سال ۲۰۱۶ برای پی‌سی و پلی‌استیشن ویتا و پلی‌استیشن ۴ عرضه شد و حالا بعد از گذشت سه سال، رنگ نسخه نینتندو سوییچ را می‌بیند. تجربه بازی در این کنسول، بهترین تجربه محسوب می‌شود و با توجه به سبک و سیاق بازی، به جرات توصیه می‌کنم که این بازی را در حالت دستی بازی کنید تا بتوانید لذت بیشتری از گیم‌پلی‌اش ببرید.

گیم‌پلی بازی سبک مترویدوانیا دارد و با اینکه عنصر خلاقانه‌ای در آن دیده نمی‌شود اما سازندگان به بهترین نحو ممکن از دیگر بازی‌های سردمدار این سبک وام گرفته‌اند و آنها را در بازی خود پیاده‌سازی کرده‌اند. در واقع گیم‌پلی بازی Rabi-Ribi هیچ نکته جدیدی در خود ندارد اما نقطه ضعفی هم در آن نیست چرا که تک تک اجزای این گیم‌پلی، وامدار بزرگان این سبک بازی‌ها به شمار می‌آید.

ارینا با یک چکش بزرگ حملات نزدیک را انجام می‌دهد و ریبون پری نیز می‌تواند از دور به دشمنان شلیک کند. به این شکل شما می‌توانید با ترکیب ضربات نزدیک و دور، با انبوه دشمنان بجنگید و بازی را پیش ببرید. با لول آپ شدن چکش و یا رابطه دوستی بین شما و ریبون، قابلیت‌های فوق ارتقا پیدا می‌کنند و حملات جدیدی برای شما باز می‌شود. چکش ارینا مرگبارتر شده و شلیک‌های ریبون دیگر فقط به یک نوع محدود نمی‌شود و می‌توان از انواع و اقسام گلوله‌ها و اشعه‌ها استفاده کرد.

آیتم‌های متعددی نیز در طول بازی به دست می‌آورید که هر یک به نحوی در روند گیم‌پلی بازی تاثیر می‌گذارند، یکی از آنها شاید باعث این بشود که شما بتوانید بیشتر از حد انتظار بپرید (و به این ترتیب وارد یک سری مکان‌های جدید می‌شوید که پیش‌تر به آن دسترسی نداشته‌اید) و یا یکی باعث می‌شود که تندتر و فرزتر به اینور و آنور بروید.

وجود قابلیت Badges نیز از دیگر عناصر مهم بازی به شمار می‌رود و با اینکه مانند دیگر عناصر گیم‌ءلی بازی یک موضوع نوآورانه به حساب نمی‌آید ولی می‌تواند روند تکراری شدن گیم‌پلی را به شدت بکاهد. شما با انتخاب برچسب‌های مختلف می‌توانید در نحوه نبرد و راه رفتن و… کاراکترهای خود تاثیر بگذارید و با استفاده ترکیبی از چند برچسب، به قابلیت‌های ویژه‌ای دست پیدا کنید که برای برخی مبارزات و مراحل سخت‌تر به غایت کاربردی است.

بازی برخلاف ظاهر بچه‌گانه و کارتونی‌اش، یک اثر چالشی به حساب می‌آید که نه درجه سختی متفاوت را برای گیمرها در نظر گرفته تا بتواند همه را راضی نگه‌دارد. این نه درجه با ترکیب پنج درجه سختی بازی و دو درجه سختی به دست آوردن آیتم‌های بازی حاصل می‌شود و سازندگان سعی کرده‌اند بازی خود را محدود به قشری خاص نکرده و کاری کنند که تمامی گیمرها بتوانند از داستان عجیب و غریب و جهان رنگارنگ و جادویی‌شان، بهره جویند.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۱۵ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۲۰ ساعت

مراحل بازی (که بیش از ۲۰ مکان را شامل می‌شود) متنوع و رنگارنگ بوده و طراحی آنها مرا به شدت یاد عنوان کلاسیک واندربوی از استودیو سگا می‌اندازد. دشمنان نیز تنوع کافی دارند و در طول پنج شش ساعت بازی، با بیش از ۴۰ باس روبرو می‌شوید که نبرد با هر یک از آنها چالش‌های خودش را دارد. خوشبختانه در منوی اصلی بازی بخشی به نام Boss Rush هم وجود دارد که در آن می‌توانید مبارزات هیجان انگیز با این دشمنان را از نو تکرار کنید. طراحی مراحل بازی خلاقانه است و با به دست آوردن قابلیت‌های مختلف، گاه باید به اولین مراحل بازی سرک بکشید تا بتوانید یک آیتم را به دست بیاورید و ادامه بازی را پیش ببرید. اتصال این مراحل به یکدیگر و هارمونی زیبای این مراحل با یکدیگر، نشان از نبوغ کافی تیم سازنده بازی دارد.

گرافیک بازی یک گرافیک قدیمی و رترومانند است که در کنار ترکیب رنگ جذاب و بخش‌های شبه رمان بصری بازی، یک اثر مدرن و امروزی را تشکیل می‌دهد. دوربین بازی در برخی لحظات حساس مبارزات نزدیک به کاراکترها شده و هیجان مبارزات را دوچندان می‌کند.بیش از سی قطعه موسیقی نیز در بازی گنجانده شده که همگی با حال و هوای مراحل سنخیت دارند و می‌توانند جذابیت سمعی را در کنار زیبایی‌های بصری بازی به ارمغان بیاورند. متاسفانه هیچ صداگذاری در بخش دیالوگ‌های بازی صورت نگرفته و این موضوع می‌تواند عده‌ای از گیمرهای ناآشنا با سبک رمان بصری را آزار دهد.

بازی Rabi-Ribi ظاهر گول زنکی دارد و در نگاه اول بیشتر شبیه به یک بازی شیطنت آمیز ژاپنی می‌ماند که در آن هیچ محتوای خاصی وجود ندارد و برای قشری خاص تولید شده است. این موضوع با سابقه و کارنامه استودیو سکای پروجکت نیز بیشتر به چشم می‌آید ولی باید به بازی فرصت داد. Rabi-Ribi رگه‌هایی از این حدس‌ها را نیز در خود دارد و نمی‌توان آن را کتمان کرد ولی در نهایت یک داستان پیچیده در کنار یک گیم‌پلی مناسب وجود دارد که می‌تواند با چالش‌های پر فراز و نشیب خود در طی مراحل جالب توجه خود، گیمر را درگیر خود کند.

خلاصه بگم که...

بازی یک اثر خوب در ژانر مترویدوانیا به حساب می‌آید و با اینکه عنصر خلاقیت خاصی در آن دیده نمی‌شود اما یک عنوان جمع و جور به حساب می‌آید که داستان جالب توجهی نیز در پس پرده خود دارد. ترکیب انیمه‌ و شوخی‌های انیمه‌ای و البته سبک Visual Novel در چنین بازی باعث شده که عمق داستان بازی بیشتر به چشم بیاید و بالانس بودن بازی از نظر میزان سختی نیز کاری کرده که Rabi-Ribi برای همه گیمرها یک تجربه لذت‌بخش باشد.

میخرمش

اگر به بازی‌های اکشن دو بعدی Sidescrolling علاقه‌مند هستید و در کنار آن مقوله انیمه نیز از چیزهایی است که به آن عشق می‌ورزید، Rabi-Ribi برای شما ساخته شده است. اکشن گیرای بازی و چالشی بودن مراحل در کنار ویژگی‌های خاص داستان بازی باعث می‌شود که Rabi-Ribi جذاب‌تر از چیزی که در نگاه اول به نظر می‌آید باشد.

نمی‎خرمش

برای فهم داستان بازی باید کمی صبوری کنید و سکانس‌های دیالوگ‌محور بازی را مرور نمایید. همچنین بازی گرافیک رترو و کلاسیکی دارد که شاید با هر نوع سلیقه‌ای جور در نیاید. اگر به ظاهر بازی‌ها بیشتر از بطن آنها نیز توجه می‌کنید که دیگر هیچ، دور Rabi-Ribi را خط بکشید.
  • امتیاز ویجیاتو85
  • امتیاز کاربران
    0 ratings0/10
  • امتیاز متاکریتیک80
.کپی شد https://vgto.ir/1bt

نظر تو چیه ؟

avatar
1000
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن
ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...