ورود به ویجیاتو

بازیابی رمز عبور

ورود با شبکه‌های اجتماعی

کاربر جدید هستی؟ ثبت نام کن

ثبت‌نام در ویجیاتو

ثبت نام با شبکه‌های اجتماعی

قبلا تو ویجیاتو ثبت نام کردی؟ وارد شو.

بازیابی رمز عبور

میتونی وارد ویجیاتو بشی یا ثبت نام کنی

بررسی بازی GRID - قانع به جایگاه میانی

ریبوت GRID پتانسیل‌های فراوانی دارد اما برای رقابت تلاش زیادی نمی‌کند

۰

سری Grid همیشه به گیم‌پلی متعادل و قرار گرفتن در میانه طیف آرکید-شبیه‌ساز معروف بوده است، جایگاهی که می‌تواند طرفداران هر دو سبک را راضی نگه دارد. اما نسخه جدید و ریبوت این سری که تنها همان Grid نام دارد، خود نیز از لحاظ کیفیت در وسط صف رقبای قدرتمندش حرکت می‌کند و برای سبقت گرفتن زحمتی نمی‌کشد. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا نگاهی کامل به جدیدترین ساخته کدمسترز داشته باشیم.

اگر میزان واقعی بودن بازی‌های ریسینگ را مانند یک طیف پیوسته در نظر بگیریم، عناوینی چون Dirt Rally یا Project Cars در یک انتهای طیف جایی که کلمه «شبیه‌ساز» بزرگ نوشته شده، قرار می‌گیرند و عنوانی مثل Need for Speed هم درست در جهت مخالف جا خوش می‌کند، جایی که آن را با نام آرکید می‌شناسیم.

طرفداران هر دو ژانر کم نیستند اما نسخه اول سری GRID که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، نشان داد لازم نیست حتما در یک سوی طیف بایستیم. در این ساخته تحسین شده کدمسترز، خبری از نیترو و رد کردن پیچ‌ها با سرعتی غیرقابل باور نبود اما از طرفی دیگر هم بازی روی فیزیک و عملکرد واقعی ماشین‌ها تمرکز نمی‌کرد. آپشن‌های زیادی هم در دسترس گیمرها قرار گرفته بود تا خودشان با سلیقه خود بازی را به آن سمتی از طیف که می‌خواهند، حرکت دهند.

حالا پس از چندین سال کدمسترز با نسخه‌‌ای دیگر از سری GRID برگشته که در واقع ریبوت این سری به حساب می‌آید. بازی با موفقیت همان حس نسخه‌ اول و دوم را تکرار می‌کند اما متاسفانه برای رقابت با نام‌های شناخته شده امروزی کافی نیست.

GRID

  • امتیاز ویجیاتو70
  • امتیاز کاربران
    5 ratings9/10
  • امتیاز متاکریتیک74

GRID بی‌نهایت زیبا و خوش‌ساخت است. اتومبیل‌ها همان کنترل نرم تا کمی محکمی را دارند که به خاطرش عاشق نسخه اول شده بودیم، از طرفی همچنان گزینه‌های متعددی در اختیارتان است تا سختی و آسانی بازی را برای خودتان شخصی‌سازی و تنظیم کنید. برای مثال سیستم‌های کمکی چون کنترل کشش و ABS تنها دکمه‌هایی نیستند که خاموش و روشن شوند، بلکه نواری هستند که مقدارشان دست شماست.

اضافه شدن آب و هوای بارانی و مسابقات شبانه، تنوع مسابقات را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد، به خصوص که باید اعتراف کرد افکت‌های باران و رقص نورها در شب هنگام واقعا خیره کننده است و چشمان هر انسانی را نوازش می‌کند. اما تعداد اتومبیل‌ها و پیست‌های مسابقه واقعا کم است، آن هم برای عنوانی بزرگ که به دست یکی از ماهرترین استودیوهای بازی‌سازی ساخته شده.

گرید نه به اندازه بازی‌های شبیه‌ساز پیست‌های مسابقه و اتومبیل‌های فراوان دارد و نه چون عناوین آرکید دنیایی جهان‌باز جلوی پایتان می‌گذارد که از گشت زدن در آن خسته نشوید. در حالی که تقریبا تمام بازی‌های ریسینگ امروزی، از آرکید گرفته تا شبیه‌ساز همگی قدرت بالایی در شخصی‌سازی اتومبیل‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند، GRID تنها اجازه می‌دهد از بین چندین ظاهر مشخص یکی را انتخاب کنید.

بخش کریر هم حرفی برای گفتن ندارد. مسابقات این بخش به چندین دسته تقسیم می‌شود که حالتی نواری و مرحله به مرحله دارند، در انتهای هر دسته هم مسابقه فیس‌آف و فینالی برگزار می‌شود. به دلیل تعداد کم اتومبیل‌ها، پیست‌ها و حتی حالت‌های مسابقه (مسابقه عادی و زمانی) این بخش به سرعت تکراری می‌شود، بر خلاف نسخه‌های قبلی و بازی‌های رقیب دیگر هم امکان ارتقا تیم، قرارداد بستن با شرکت‌ها و موارد مشابه وجود ندارد که انگیزه بیشتری به شما دهد.

تنها با بالا رفتن سطح و تمام کردن مسابقات بیشتر طرح‌های جدیدتری آزاد می‌کنید و می‌توانید هم‌تیمی بهتری استخدام کنید. تنها خوبی بخش کریر GRID این است که برای تمام کردن هر دسته، نیازی به شرکت در تمامی مسابقات نیست و با تمام کردن ۴ تا از این دسته‌ها می‌توانید وارد مسابقه نهایی و فاینال بازی شوید.

گیم‌پلی بازی GRID

در پاراگراف قبلی صحبت از هم‌تیمی شد، باید به یکی از بهترین ویژگی‌های این نسخه اشاره کنیم، موردی که البته گویا دارد به استاندارد بازی‌های ریسینگ کدمسترز تبدیل می‌شود: هوش مصنوعی بسیار خوب. کدمسترز برای GRID دو قابلیت جدید و جالب در نظر گرفته که هر چند در عمل مشخص می‌شود چندان پخته و کامل نیست اما هوش مصنوعی خوب بازی را به رخ می‌کشد.

مورد اول همین اضافه شدن هم‌تیمی است. در بیشتر مسابقات از هر تیم دو خودرو در مسابقه حضور دارند و شما هم می‌توانید ارتباط محدودی با هم‌تیمی خود داشته باشید. برای مثال از او بخواهید که به خودروهای دیگر حمله کند و رفتاری تهاجمی داشته باشد. اما با توجه به کوتاه بودن تقریبا تمامی مسابقات، این استراتژی واقعا به ندرت کارایی دارد و بیشتر ایده‌ای جذاب است که می‌شد نتیجه بهتری داشته باشد.

اما ویژگی جالب دیگر، سیستم نمسیس (Nemesis) یا همان «دشمن»‌ است. در طول مسابقه اگر به یکی از حریفان خود ضربه‌ای محکم بزنید یا در طولانی مدت ضرباتی آرامی وارد کنید، آن ماشین دشمن و نمسیس شما شده و برای از دور خارج کردن شما انگیزه‌ و اشتهایی سیری نا‌پذیر پیدا می‌کند.

بازی GRID

دیدن خودرویی در آینه که درست پشت سپر شما قرار گرفته، چراغ می‌زند و انگار قصد جان شما را دارد؛ هیجان مسابقات را بالاتر می‌برد اما به غیر از این سیستم نمسیس، هوش مصنوعی و رفتار حریفان به خصوص در درجه سختی Hard بسیار خوب و یادآور سری محبوب F1 است.

GRID می‌داند چطور با گیم‌پلی متعادل و سرگرم کننده خود هر گیمری را جذب خود کند و جلوه‌های بصری بازی نیز بارها شما را خیره به خود نگه می‌دارد اما بازی فراتر از آن چیزی برای ارائه کردن ندارد و فاقد قابلیت‌ها و بخش‌هایی است که این روزها دیگر به استاندارد تبدیل شده‌اند.

اگر رقابت بین بازی‌های ریسینگ را خود مانند مسابقه‌ای ماشین‌سواری در نظر بگیریم، در این حالت GRID سوار بر یکی از قدرتمندترین اتومبیل‌هاست که از لحاظ فنی در بهترین شرایط به سر می‌برد اما تلاشی برای گاز دادن و سبقت گرفتن از بقیه نمی‌کند، انگار که جایگاه میانی برایش کافی باشد.

مدت زمان بازی

بخش کریر: ۲۰ ساعت
تمام کردن کامل کریر: ۳۰ الی ۳۵ ساعت
صد در صد کردن کامل بازی: ۴۰ ساعت

خلاصه بگم که...

نسخه ریبوت GRID همان فیزیک جالب و گیم‌پلی نیمه آرکید نسخه‌های قدیمی سری را دارد که همچنان لذت‌بخش و دوست داشتنی است. حریفان شما هم با هوش مصنوعی خوب و سیستم نمسیس می‌توانند در درجه سختی‌های بالاتر چالش‌های زیادی جلو پایتان بگذارند اما به غیر از این موارد، GRID چیزی برای ارائه کردن ندارد. اشتباه نکنید، گرید بازی به هیچ وجه بدی نیست اما تعداد کم اتومبیل‌ها، محدود بودن شخصی‌سازی و بخش کریر تکراری برای رقابت با بزرگان ژانر ریسینگ کفایت نمی‌کند.

می‎خرمش

اگر دنیای بازی‌های شبیه‌ساز و جدی ماشین‌سواری برایتان جذابیتی ندارد و عناوین آرکید هم بیش از حد غیر واقعی هستند، GRID مخصوص شماست. اگر از تجربه نسخه‌های اول و دوم سری به خصوص لذت برده باشید، این نسخه تقریبا همان حس را دوباره برایتان تداعی می‌کند. علاوه بر تمامی این موارد، هوش مصنوعی حریفان و گرافیک بازی واقعا تحسین‌برانگیز است.

نمی‎خرمش

GRID پتانسیل‌های بسیاری دارد و هسته اصلی بازی واقعا لذت‌بخش و کم نقص است اما در مقایسه با دیگر بازی‌های ریسینگ بزرگ امروزی، ساخته آخر کدمسترز تا حدی رقابت را می‌بازد و از رقبا فاصله می‌گیرد. بخش کریر خیلی ساده، تکراری و بدون چالش است، خبری از شخصی‌سازی وسیع و طراحی لایه‌های روی ماشین نیست و اتومبیل‌ها هم با وجود طراحی عالی خود، کافی نیستند.
  • امتیاز ویجیاتو70
  • امتیاز کاربران
    5 ratings9/10
  • امتیاز متاکریتیک74
.کپی شد https://vgto.ir/1f3

نظر تو چیه ؟

avatar
1000
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن
ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...