ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Remothered: Broken Porcelain – بدترین بازی ترسناک ده سال اخیر

انتشار در ۹ آبان ۱۳۹۹
نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۹ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۴
نیما فرشین
نیما فرشین

منتشر‌ شده در 4 سال قبل
اشتراک گذاری:

بازی Remothered: Broken Porcelain، از آن دست پروژه‌های جاه‌طلابانه‌ای است که اکثر کارهایش توسط یک نفر انجام شده. اما آیا این یک نفر توانسته از پس ترساندن مخاطب، ایجاد محیطی رعب‌آور، طراحی مکانیک‌های کاربردی برای گیم‌پلی و خیلی از مسائل دیگر برآید؟ در بررسی Remothered: Broken Porcelain به این سوال پاسخ داده‌ایم. با ویجیاتو همراه باشید.

سال‌ها پیش فرانچایز نسبتا محبوبی در ژانر وحشت داشتیم به نام Clock Tower. این سری بازی‌ها با اینکه هیچ وقت از نظر کیفی به پای رزیدنت ایول‌ها و مجموعه موفق سایلنت هیل نمی‌رسیدند، اما نوآوری‌های خودشان را داشتند و سعی می‌کردند با سبک و سیاقی متفاوت، مخاطبشان را بترسانند. آخرین نسخه این مجموعه، Clock Tower 3 بود که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد و متاسفانه به خاطر فاجعه‌ای که نسخه دوم سری به بار آورده بود، نتوانست آنقدرها نظر منتقدین را به خودش جلب کند.

با شکست نسخه سوم، مجموعه Clock Tower به دست فراموشی سپرده شد و سازندگانش دیگر رغبتی برای ساخت نسخه تازه‌ای از آن نداشتند. با این حال، در سال ۲۰۱۷ یک استودیو ایتالیایی به نام Stormind Games، تصمیم گرفت با معرفی بازی Remothered: Tormented Fathers یاد و خاطره Clock Tower را زنده کند و دنباله‌ای معنوی برای این مجموعه بسازد. سنگینی بار این پروژه روی دوش فردی به نام کریس داریل افتاد و او به تنهایی وظیفه کارگردانی، طراحی مراحل و نویسندگی قصه Remothered: Tormented Fathers را پیش می‌برد.

نتیجه فعالیت این تیم نسبتا کوچک اما به اندازه خودش مورد توجه قرار گرفت و بازی هم در امر فروش و هم در جلب رضایت منتقدین، نسبتا موفق ظاهر شد. اما حقیقتش را بخواهید از نظر من Remothered: Tormented Fathers یک بازی ترسناک ضعیفی بود که بیش از حد به آن بها داده شد. Remothered: Tormented Fathers عجیب مشکل طراحی مرحله داشت و گیمر را مدام مجبور می‌کرد با دشمنان مختلف، یک قايم باشک ترسناک بازی کند. این تازه یکی از صدها مشکلی بود که Remothered: Tormented Fathers به آن دچار بود و منتقدین با مهربانی از آن‌ها چشم پوشی کردند.

اما مسئله اینجاست که همین مهربانی بیش از حد و سخت‌گیری نکردن در مورد مشکلات بازی، باعث شد تا یک فاجعه بزرگ‌تر رقم بخورد. فاجعه‌ای به نام Remothered: Broken Porcelain که نه تنها دنباله خوبی برای این مجموعه جدید نیست، بلکه به واقع می‌توان آن را یکی از بدترین بازی‌های دهه اخیر دانست.

Remothered: Broken Porcelain به هیچ وجه درصدد جبران مشکلات نسخه پیشین برنیامده که هیچ، هزاران مشکل تازه هم ایجاد کرده که واقعا حتی نگاه کردن به آن‌ها نیز باعث می‌شود سردرد بگیرید. اکثر مکانیک‌های گیم‌پلی بازی یا درست کار نمی‌کنند یا کاملا بی‌استفاده‌اند. برای مثال بگذارید از ویژگی اکتشاف بازی برایتان بگویم که واقعا اگر از روند طراحی مراحل حذف می‌شد، Remothered: Broken Porcelain گیم‌پلی منسجم‌تر و کم ایراد‌تری پیدا می‌کرد.

در بازی شما می‌توانید مثل مجموعه The Last of Us و خیلی دیگر از آثار بقامحور دیگر، درون کشوها، کمدها و هر چیزی که در قاب تصویر می‌بینید را برای پیدا کردن آیتم‌هایی چون چاقو یا مواد اشتعال زا بگردید. این آیتم‌ها گرچه در ظاهر کاربردی هستند اما به دو دلیل می‌گویم واقعا بود و نبودشان در جریان مراحل هیچ تاثیری ندارند.

اولین دلیلم این است که عملا پیدا کردن آیتم‌های بازی خیلی راحت‌تر از برداشتنشان است. من در کل بازی‌های ده سال اخیر واقعا ندیدم که برداشتن یک آیتم از روی یک قفسه یا میز اینقدر پیچیده و سخت باشد. دلیل رخ دادن چنین اتفاقی این است که تیم سازنده تنبلی کرده و رابط گرافیکی مناسبی برای مشخص کردن آیتم‌های موجود در محیط طراحی نکرده.

شما صرفا یک چاقو را داخل کشو می‌بینید که اصلا نمی‌دانید جزوی از محیط بازی است یا می‌توان آن را واقعا برداشت و استفاده کرد. تنها راه فهمیدن چنین موضوعی این است که دوربین را آنقدر بچرخانید تا بالاخره بازی در بالای آن آیتم یک علامت ضربدر بیاورد و به شما بگوید که می‌توانید آن را بردارید.

اما همانطور که گفتم یک موضوع دیگر هم هست که باعث شده المان اکتشاف بازی کلا به یک ویژگی بلااستفاده در جریان گیم‌پلی تبدیل شود. قضیه از این قرار است که دشمنانتان آنقدر احمق و کند هستند که یا درون چهارچوب درها گیر می‌کنند یا کلا حس و حال دنبال کردنتان را ندارند و خیلی زود یادشان می‌رود که تنها وظیفه‌شان پیدا و سلاخی کردن شما بوده.

کلا بازی آنقدر به شما ساده می‌گیرد که اصلا نیازی به استفاده از آیتم‌های موجود در محیط ندارید. حالا بماند که در بیشتر موارد، مکانیک‌های درست و درمانی هم برای استفاده از آیتم‌های بازی طراحی نشده و عملا نمی‌توان از اکثر وسائل موجود در Remothered: Broken Porcelain به درستی و به شکلی کارآمد استفاده کرد.

این‌ها تازه کوچک‌ترین مشکل بازی هستند و اگر بخواهم از تمام مشکلات بازی برایتان بگویم، باید یک طومار بلند بالا بنویسم که طبیعتا هیچکس حوصله خواندش را هم ندارد. چون عملا بازی نه منطق خوبی در طراحی مراحلش دارد، نه با هوش مصنوعی‌اش می‌تواند مخاطب را کمی آزار دهد و نه اصلا می‌تواند ترسناک باشد.

اما بدتر از همه این است که Remothered: Broken Porcelain اصلا بلد نیست قصه بگوید. به نظرم کریس داریل یک ایده پخش و پلا در ذهنش برای روایت یک قصه داشته، آن را روی کاغذ آورده و بدون هیچ ویرایشی همه‌ نوشته‌هایش را در بازی پیاده‌سازی کرده. اوضاع داستان بازی به قدری وخیم است که انگار نشسته‌اید پای تخیلات ذهن یک نویسنده تازه‌کار و دارید سعی می‌کنید منطقی در میان نوشته‌های از هم گسیخته‌اش پیدا کنید.

جالب اینکه این قضیه را فقط در نویسندگی کریس داریل نمی‌بینید. بلکه وضعیت کارگردانی بازی هم به همین شکل است. کات‌های نادرست و ناپخته، سینماتیک‌های بی‌ربط، فلش‌بک‌ها و فلش‌فورواردهای بی‌مورد فقط بخشی از مشکلات کارگردانی بازی هستند که به واسطه‌شان هم مخاطب بی‌دلیل گیج می‌شود و هم داستان ساده و بی‌آلایش بازی بیهوده پیچیده شده.

در کل Remothered: Broken Porcelain واقعا از آن بازی‌هایی است که به نظرم اصلا بررسی کردن هم ندارد. چه برسد به اینکه بخواهم تجربه کردن آن را به کسی پیشنهاد دهم. تنها نقطه قوت بازی نسبت به نسخه پیشین، گرافیک بهتر آن است که شاید کم‌تر کسی بعد از دیدن این همه ایراد به آن توجه کند. Remothered: Broken Porcelain یک پروتوتایپ ناقص است که به معنی واقعی کلمه با استاندارد بازی‌های امروزی فرسنگ‌ها فاصله دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنم که بازی را حتی به صورت غیرقانونی هم تجربه نکنید. چون بازی عملا ارزش حرام شدن حجم اینترنت‌تان را هم ندارد.

نسخه رسمی Remothered: Broken Porcelain توسط ناشر بازی در اختیار ویجیاتو قرار گرفته است

خلاصه بگم که ...

خلاصه‌اش اینکه Remothered: Broken Porcelain یکی از بدترین بازی‌های ده سال اخیر است. بازی نه مکانیک‌های گیم‌پلی‌اش درست کار می‌کنند، نه داستان خوبی برای گفتن دارد، نه می‌تواند باعث ترسیدنتان شود و نه حتی گرافیک درجه یکی دارد که بتواند چشم‌تان را مخیکوب صفحه کند. برای همین عملا نمی‌توانم Remothered: Broken Porcelain را به هیچکس برای تجربه پیشنهاد کنم.

میخرمش

واقعا نمی‌توانم دلیلی برای خرید این بازی به شما بدهم.

نمیخرمش

به نظرم اگر اتصالتان را از اینترنت قطع کنید و با دایناسور گوگل کروم از روی موانع بپرید، بیشتر از تجربه Remothered: Broken Porcelain سرگرم خواهید شد.

  • امتیاز ویجیاتو15
  • امتیاز
    • عالی
    • خوب
    • متوسط
    • خوب نیست!
    • ضعیف!
    میانگین امتیاز کاربران 2.8
  • امتیاز متاکریتیک38
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • RoohAsham
    RoohAsham | ۱۷ آبان ۱۴۰۰

    مطلب زیر نمیخرمش خدا بود??

  • SloOpY
    SloOpY | ۱۲ اسفند ۱۳۹۹

    یه حسی بهم میگه سریع برم دان کنم بازیش کنم ببینم چحوریه

  • SorooshKiller2
    SorooshKiller2 | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    سلام نیما جان چرا ویدئو های واکترو رو ادامه نمیدی

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۱ آبان ۱۳۹۹

      یه فکرهایی واسش داریم. ایشالا زود بهتون خبرای خوب میدیم.

  • امیر
    امیر | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    حیف شد انتطار داشتم بازی خوب و ترسناکی از آب در بیاد. حالا البته آقا نیما شما هم یکم به اعصابت مسلط باش دنیا دو روزه :-)
    ممنون به خاطر مقاله ی خوبتون
    مثل همیشه عالی بود ?

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      ببین واقعا قیافم رو بعد اینکه بازی رو تموم کردم باید میدیدی. واقعا احساس می‌کردم بدترین اتفاق ممکن برام افتاده.

  • SorooshKiller2
    SorooshKiller2 | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    نیما جان لطفا به اعصابت مسلط باش

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      :))))))

  • sam-fisher
    sam-fisher | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    واقعا نمی‌توانم دلیلی برای خرید این بازی به شما بدهم.

    یعنی دیگه هیچ صحبتی ندارم ترجیح میدم اهنگ سس ماست گوش بدم

    اقای فرشین امید وارم بعد از تجربه این فاجعه بد تر از کرونا بتونین اون ادم سابق بشین

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      سخته ولی ممکنه :)))

  • Aref3831
    Aref3831 | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    آقا نیما زجر کشیدیا سر این بازی
    میگم نمیشه کاری کنید این کامنتا انقدر نره تایید

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      آره واقعا. خیلی بود.
      یه مشکل فنیه بحث کامنت‌ها. به زودی برطرف میشه.

  • Abolfazlcrs
    Abolfazlcrs | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    به نظرم وقت ارزشمندتون رو هدر ندید و این بازیها رو نقد نکنید اینجوری بهتره ولی بازم ممنون .

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      کاملا باهات موافقم.

  • capitan--price
    capitan--price | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    با دایناسور از رو موانع بپرید???
    من در حال حاظر دایناس ر بازی رو به بازی توی ویندوزم ترجیح مید م.

    ایول اقای فرشین عالی بود
    انقد این کامنتا ها هم نره برا تایید

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      مخلصیم‌ :)))
      یه مشکل فنیه. به زودی حل میشه ایشالا.

  • مهمون
    مهمون | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    دوستان لطفا بگید بازی واچ داگز2 صحنه ی بد نداره یا داره؟ منظورم گوشه و کناره ها نیست .منظورم تو خود مراحل اصلیه. مراحل اصلی دارن یا نه؟ فقط مراحل اصلی

    • spide
      spide | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      توی کات سین ها نیست اما توی چندتا مراحل داره

    • witcherpunk
      witcherpunk | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      وقتی که به صحنه های جنسی میگی "صحنه بد" یعنی این که سن ت واسه اون بازی اوکی نیست پس نرو سمتش

  • mojtaba33
    mojtaba33 | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

    عجب یعنی تا این حد فاجعه هست ببینم سایت های معتبر چجوری نقدش کردن

    • نیما فرشین
      نیما فرشین | ۱۰ آبان ۱۳۹۹

      خیلی بده. واقعا افتضاحه.

مطالب پیشنهادی