دلم Crysis 4 میخواهد
داغ دلمان تازه شد؛ ساعاتی قبل کمپانی Crytek دمویی فنی از نسخه ۵.۶ موتور CRYENGINE منتشر کرد که به بهترین شکل ممکن تواناییهای پردازش گرافیکی آن را به رخ کشیده و خاطرات یکی از محبوبترین ...
داغ دلمان تازه شد؛ ساعاتی قبل کمپانی Crytek دمویی فنی از نسخه ۵.۶ موتور CRYENGINE منتشر کرد که به بهترین شکل ممکن تواناییهای پردازش گرافیکی آن را به رخ کشیده و خاطرات یکی از محبوبترین و البته مهندسی شدهترین فرنچایزهای تاریخ را در دلمان زنده میکند. (برای تماشای ویدیوی فوق با کیفیت 4K روی این لینک کلیک کنید)
آه کرایسیس! خیلی سال از آن دورانی که سختافزار کامپیوترمان را تحقیر میکردی گذشته. همین الان، بعد از ۱۲ سال دارم دوباره نسخه اول این فرنچایز را دانلود میکنم، اما هنوز هم نگران هستم سختافزار پیسی جدیدم هم توانایی پردازش آن را نداشته باشد یا حداقل نتوانم رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرم.
بررسی دیجیتال فاندری در سال ۲۰۱۸ یعنی حدودا ۱۱ سال پس از انتشار این عنوان برای کامپیوتر مینویسد: «با ترکیب پردازنده اصلی اینتل Core i78700K و اوورکلاک آن تا ۵.۰ گیگاهرتز و کارت گرافیک انویدیا تایتان X هم بازی تجربهای پایینتر از نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه در اختیار کاربر قرار میدهد؛ حتی روی رزولوشن 1080p. بنا بر دلایل مشخص نحوه توسعه و بهینهسازی کرایسیس، این بازی هنوز میتواند سختافزارهای مدرن را به چالش بکشد، اما در مجموع باید اعتراف کرد که کرایسیس 1 همچنان به عنوان دستاوردی تکنولوژیک در تاریخ صنعت گیم شناخته میشود.»
با وجود اینکه پیسی ایدهآلی برای اجرای کرایسیس در سال ۲۰۰۷ نداشتم، آنچه جلوی چشمم پدیدار میشد گرافیکی خارق العاده بود که برای اولین بار میدیدم. جزئیات در مناطق جنگلی و البته نحوه حرکت اجزای صورت کاراکترها به قدری زیبا بود که تصور کردیم قرار است طی سالهای آینده همینطور شاهد خیزهای عظیم گرافیکی در صنعت گیم باشیم، اما زهی خیال باطل.
روند پیشرفت گرافیک طی یک دهه گذشته به مراتب کندتر از قیام کرایسیس بوده است. نسخههای دوم و سوم هم با وجود اینکه چشمنواز و بینظیر بودند، با این حال آن تجربه خاص قسمت اول را تکرار نکردند. شاید سیاستهای جاری در صنعت اینطور ایجاب میکنند که سرعت پیشرفت گرافیک طبق انتظار کاربران پیش نرود تا به نوعی فرآیند عرضه و تقاضا به صورت مداوم در بازار ادامهدار باشد و مخاطبان مجبور شوند هر چند سال یک بار برای ارتقای سیستم خود پول خرج کنند. نیازی به تاکید نیست که اعتراضی به این سیاست نیست، چرا که فرمت درآمدزایی در هر صنعتی باید حفظ شود. بگذریم.
اما آیا حالا موعد آن نرسیده تا شرکت کرایتک دستاورد جدیدی پیش رویمان بگذارد؟ کرایسیس 2 بازی خیلی خوبی بود، اما متاسفانه قسمت سوم فرنچایز باعث شد حتی سطحیترین انتظارات توسعهدهندگان و ناشران (از جمله الکترونیک آرتزِ پولپرست) برآورده نشود. از آن موقع به بعد هم به ندرت کرایتک دوران خوشی داشته و تقریباً به شرکتی فراموششده تبدیل شده است.
همانطور که میدانید در شرف ورود به نسل جدید کنسولهای بازی هستیم؛ سونی و مایکروسافت از ترافلاپهای دو رقمی، پهنای باند پردازشی عظیم و بهرهمندی از SSD صحبت میکنند که نشان میدهد قرار است نسل آینده خیزشی بزرگ از جنبه گرافیکی و توانایی رندرینگ داشته باشیم.
از این سو کرایتک امکانات و تواناییهای موتور گرافیکی جدیدش را شوآف میکند. شاید واقعا حالا وقت آن رسیده تا Crysis 4 از راه برسد. یا حداقل نسخهای ریمستر و 4K از قسمت اول فرنچایز برای کنسولهای نسل بعدی ساخته شده و پردازشی شگفتانگیز برای پیسی داشته باشد و به تبع برای ۱۰ سال آینده نیز به جنگ سختافزارها رفته و به بنچمارکی شایسته برای سنجش کارتهای گرافیک و مقایسه با سایر بازیها تبدیل شود.
همانطور که در تریلر کرایانجین ۵.۶ دیده شد، این موتور جنبههایی از سیستم ریلتایم و انعطافپذیر مه و شکست نور در غبار را نشان میدهد. این مکانیزم به طور کامل داینامیک است و حسابی خوش میدرخشد. پس از آن به چند صحنه نورپردازی و پرداخت به جزئیات عالی میرسیم، اما در نهایت فضایی جنگلگونه، سرسبز، چشمنواز و تماشایی جلوی چشمانمان به تصویر کشیده میشود که یادآور فرنچایز کرایسیس بوده و حسابی دلمان را آب میکند.
خیلی دور از انتظار و رویاپردازانه خواهد بود، اما ابتدای این تریلر وقتی فایلی انتخاب میشود، کلمه Prophet در صفحه به چشم میخورد (پرافت اسم کاراکتر اصلی قابل بازی سری اصلی کرایسیس است). در قسمتی دیگر از ویدیو صدای تغییر حالت لباس (شنل محافظ پرافت) نیز به گوش میرسد و در انتهای آن نیز عبارت CryEngine با صدایی بسیار مشابه با صدای پرافت شنیده میشود.
شاید واقعا همه این موارد اشارهای به تولد دوباره فرنچایز کرایسیس -که بعد از نسخه سوم که سال ۲۰۱۳ منتشر شد ناپدید شده- داشته باشد، شاید هم واقعا هیچ ربطی نداشته و صرفا کرایتک از المانهای بهترین بازیاش برای نمایش موتور جدیدش استفاده کرده. ولی در هر صورت نسخه جدیدی از کرایسیس، چه نسخه چهارم چه ریبوت، خواسته قلبی خیلی از گیمرهای جهان است.
احتمالا صبر و تحمل تنها راه حل برای رسیدن به پاسخی مطمئن باشد. وقتی خبرنگار یوروگیمر از «جنز شفر» مدیر روابط عمومی کرایتک در مورد نسخهای جدید از کرایسیس پرسید، وی پاسخ داد «شاید یک روزی».
بیشتر بخوانید: پیشرفتهای ایکس باکس اسکارلت به بهبود گرافیک بازیها محدود نمیشود
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
سدای پروفت که شنیدم اشکم درومد فکر کردم بلاخره نسخه جدید اومد :_(
واقعا منم دلم میخواد نسخه جدیدی از این بازی رو تجربه کنم
یا حدعقل ریمستر
خیلی وقته منتظرم و امیدوارم بلاخره crysis4 بیادش
یک خبری که اومد اگه crack watch بزنید می بینید که بازی کمتر از 1 سال دیگه ریلیز می شه.ویجیاتو حتما تحقیق کن و صحتش رو اعلام کن
نه داداش
کرک واچ هر گیمی رو که احتمال ریلیز شدنش باشه ولی تاریخ مشخصی نداشته باشه رو میزنه برای چند سال دیگه ( معمولا اول میزنه 500 روز )
اینکه میاد محتمله ولی کی ؟ اصلا معلوم نیس . حتی یه شایعه
برام رویاس این بازی چه خاطراتی که نداشتیم همه ما گیمرا.
اوموقع ها سیستمامون رو خدا خدا میکردیم که بتونن این بازیو اجرا کنن.
هییییییی
کرایسیز شاهکار بزرگی بود یه سند باکس بزرگ چشم نواز و وهم انگیز موجودات فرازمینی با ظواهر و تاسیسات خلاقانه گیمپلی عالی و مبتکرانه و امکان به جلو بردن بازی با روشهای مختلف ... گرافیک هم که نیازی به تعریف نداره
کرایتک سیاست اشتباهی در قبال کرایسیس اتخاذ کرد و عملاً اون رو به فنا داد. تو اون شرایط که شوترهایی مثال کال او دیوتی بهخاطر کمپینشون به محبوبیت رسیده بودن، سعی کرد عنوانی شبیه اونا بسازه و در نتیجه از محیط جهان باز قسمتِ اول به سمت مراحل خطی رفت. تو کرایسیس 3 هم سعی کرد محیطهای وسیعتری خلق کنه اما باز هم یه جای کار رو اشتباه رفت. اگه اشتباه نکنم تو زمان ساخت قسمت سوم بخشهای آنلاین محبوبیت زیادی کسب کرده بود. برای همین کرایتک بهجای ساخت یه کمپین طولانی مثل قسمتهای قبل، یه تجربه 4 الی 5 ساعته ارائه داد و سعی کرد بهجاش مدهای آنلاین مختلف بسازه. آخرشم نه مدهای آنلاین و نه کمپین چند ساعته تونست اونا رو به هدفاشون برسنه و ... .
اگه اشتباه نکنم کار ثِفها تو قسمت آخر عملاً تموم شد. برای همین به نظرم بهتره به جای اینکه بخواد با یه ایده ساده و دمِ دَستی اونها رو برگردونه، دنبال ریبوت سری باشه و اصلاً و ابداً هم به بخش چندنفره فکر نکنه!!
دمتگرم داش