ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ بازی برتری که بیشترین دقت تاریخی را داشتند

خیلی از بازی‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که تنها به خاطر دقت تاریخی‌ای که دارند، هزاران طرفدار را به سمت خود جلب می‌کنند. بله درست است، هیچ بازی‌ای به صورت صد درصدی دقیق و تاریخی ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۹

خیلی از بازی‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که تنها به خاطر دقت تاریخی‌ای که دارند، هزاران طرفدار را به سمت خود جلب می‌کنند. بله درست است، هیچ بازی‌ای به صورت صد درصدی دقیق و تاریخی نیست؛ ولی بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها جزئیاتی را در بازی خود خلق می‌کنند تا بازیکنان حس واقعی‌تری را درون بازی داشته باشند. حالا در میان تمامی بازی‌هایی که ممکن است چنین روندی را پیش بگیرند، آن‌هایی که بیشترین دقت تاریخی را داشتند بیشتر به یاد می‌مانند.

نیاز نیست که تمامی این عناوین بر اساس وقایع تاریخی باشند. منظور از بیشترین دقت تاریخی، این نیست که بیش از هر بازی دیگری مربوط به یک واقعه تاریخی باشد؛ بلکه مقیاس ما صرفا این است که توسعه‌دهنده‌ها به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن دنیا بازی را ساخته باشند. خانه‌ها، لباس‌ها، لهجه‌ها و حتی مسیرها می‌توانند یک حس زیبا تاریخی را درون ما ایجاد کنند؛ حسی که انگار ما واقعا در چند ده و یا حتی چند صد سال قبل هستیم. برخی بازی‌ها به نحو احسن چنین حسی را ایجاد می‌کنند و برخی حتی به آن اهمیتی هم نمی‌دهند. اگر شما هم دوست دارید که با بهترین‌های آن آشنا شوید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

LA Noire


شما در این بازی به عنوان یک کارآگاه اداره پلیس لس آنجلس، در سال ۱۹۴۷ کار می‌کنید. به عنوان یک کارآگاه شما باید با مظنون‌ها و متهم‌های مختلفی صحبت کنید و سعی کنید که پرده از یک جرم بردارید. شما برای این کار باید با افراد مختلف صحبت کنید و سعی کنید که بفهمید که چه کسی در حال گفتن حقیقت است و چه کسی دارد دروغ می‌گوید. البته این موضوع زیاد ربطی به دقت تاریخی ندارد و صرفا یک ایده جدید و جالب از طرف استودیو راکستار بود.

قسمت جالب تاریخی بازی که دقتی بی‌اندازه دارد، برداشت توسعه‌دهنده‌ها از لس آنجلس در سال ۱۹۴۷ است. حس درون شهر، ساختمان‌ها، ماشین‌ها و حتی نحوه صحبت مردم هم شبیه به همان دوران است. شما حتی می‌توانید ساختمان‌های معروف این شهر در آن سال را پیدا کنید و درون برخی از آن‌ها قدم بزنید. به عنوان مکان‌هایی که چندان تاثیر زیادی در بازی ندارند، وجودشان ثابت می‌کند که توسعه‌دهنده‌ها تا چه اندازه به جزئیات بازی اهمیت می‌دادند.

Brothers in Arms


وقتی که قرار است یک بازی در مورد جنگ جهانی دوم بسازید، باید سعی کنید که حداقل تا حدود زیادی جزئیات تاریخی را رعایت کنید. به هر حال ساخت یک بازی در مورد بزرگ‌ترین جنگ کل تاریخ بشر نیازمند جزئیات زیادی است. استودیو Gearbox Software به بهترین شکل ممکن این کار را، در بازی Brothers in Arms انجام داد. توسعه‌دهنده‌ها برای دقت بیشتر تمامی سلاح‌هایی که در بازی می‌خواستند را از نزدیک تماشا کردند و حتی با آن‌ها شلیک هم کردند تا حس دقیق‌تری داشته باشند.

این افراد حتی به سراغ سربازهای قدیمی که در این جنگ شرکت کردند هم رفتند و با آن‌ها مصاحبه کردند. ایجاد یک حس واقعی جنگ به همین سادگی هم نیست و برای داشتن بیشترین دقت تاریخی، Gearbox Software حاضر بود که هر کاری کند. در مراحل اولیه ساخت بازی، این استودیو یک فرمانده بازنشسته قدیمی ارتش ایالت متحده را هم استخدام کرد تا بتوانند با مشاوره او یک بازی دقیق‌تر بسازند.

مکان‌هایی که در این بازی می‌بینید به قدری دقیق‌ هستند که حتی می‌توانید خودتان آن‌ها را ببیند. بله درست است، در این بازی نسبتا قدیمی، حتی در زمینه معماری و ظاهر ساختمان‌ها هم کوتاهی نشده است و دقت تاریخی آن فراتر از گیم‌پلی و یا ظاهر سلاح‌هایش است.

Isle Sturmovik 1946


بازی Isle Sturmovik یک شبیه‌ساز کلاسیک و سنگین پرواز است. قسمتی از این بازی که بیشتر از همه نظر ما را جلب می‌کند، داخل هواپیما‌هایش است. تمامی قسمت‌ها و تک تک نشان‌گرهایی که در کابین خلبان این بازی می‌بینید، بر اساس یک نمونه واقعی طراحی شده است. تنها چیزی که حتی در دنیا امروزی می‌تواند از ظاهر داخل کابین خلبان این بازی بهتر باشد، خود هواپیما واقعی است.

البته دقت تاریخی بازی تنها به داخل کابین خلبان محدود نمی‌شود. نحوه پرواز تک تک هواپیماهایی که در بازی می‌بینید هم با هم فرق دارند. توسعه‌دهنده‌های بازی زمان زیادی را صرف بررسی و آزمایش هواپیما‌های مختلف کردند تا بتوانند بهترین و واقعی‌ترین تجربه ممکن را برای بازیکنانشان فراهم کنند. این افراد حتی نیرو g را هم در نظر گرفتند و اگر در زاویه‌ها و شرایط خاصی پرواز کنید، ممکن است که بینایی خود را به صورت موقتی از دست بدهید و یا حتی به طور کامل بی‌هوش شوید.

The Oregon Trail


اگر سن کمی دارید، احتمالا این بازی را نمی‌شناسید. بازی Oregon Trail یک بازی آموزشی و تاریخی بود که بیشتر در مدارس ایالات متحده استفاده می‌شد، ولی کم کم راه خودش را به کامپیوترهای شخصی هم پیدا کرد و خیلی از افراد برای تفریح آن را بازی می‌کردند. لازم است که بگویم این عنوان بازی‌های بسیار زیادی دارد؛ ولی همه ورژن‌های آن تقریبا مثل هم هستند و زیادی تفاوتی ندارند.

به ظاهر این بازی توجهی نکنید. قصد اصلی بازی این بود که آموزشی باشد و خب این کار را هم به نحو احسن انجام داد. هدف اصلی‌اش این بود که روند بسیار سخت سفر از شرق آمریکا به غرب را به کودکان یاد دهد و نشان دهد که چنین سفری تا چه اندازه‌ای مرگ‌آور بود.

از آن‌جایی که این بازی ویژگی‌های ظاهری و جزئیات زیادی ندارد، شاید برایتان سوال باشد که چرا معتقدم که یکی از دقیق‌ترین جزئیات تاریخی را دارد. در جواب باید بگویم که اتفاقات آن است که به آن جلوه تاریخی می‌دهد. در Oregon Trail شما با مشکلات، بیماری‌ها و بدشانسی‌های بسیاری دست و پنچه نرم می‌کنید و تک تک آن‌ها بر اساس واقعیت هستند. این بازی سعی نمی‌کند که شبیه به یک نمونه واقعی باشد، بلکه خودش یک واقعیت تلخ است که حتی الان هم می‌توانید تجربه‌اش کنید.

Total War: Attila


بازی Total War: Attila شاید نیاز به معرفی خاصی نداشته باشد. همانطور که از نامش پیداست، این بازی در دوران باستان متاخر روایت می‌شود. این دوران در حقیقت مرز بین دوران باستان و قرون وسطی است و یکی از اصلی‌ترین وقایع این دوران هم حمله ارتش هان به رهبری آتیلا بود.

مثل تمامی بازی‌های دیگر مجموعه توتال وار، شما رهبری ارتش‌ها و شهرهای مختلفی را به دست می‌گیرید و سعی می‌کنید که هر هدفی که در نظر دارید را به نحو احسن دنبال کنید. تا به اینجا که تقریبا مثل تمامی توتال وارهای دیگر بود. اما قسمتی از بازی که یکی بیشترین دقت تاریخی ممکن را در میان بازی‌های این مجموعه دارد، تغییر دینامیک دنیا است. یعنی چی؟ الان توضیح می‌دهم.

در این بازی شما می‌توانید روند آهسته ولی پیوسته مهاجرت مغول‌های صحرانشین را از غرب آسیا به شرق اروپا را مشاهده کنید. در کنار آن یکی دیگر از بزرگ‌ترین اتفاق‌های تاریخ هم در حال رقم خوردن است. افرادی که در مباحث تاریخی وارد هستند می‌دانند که این دوره با سقوط امپراتوری روم هم مصادف است؛ البته فقط امپراتوری روم غربی. شما به راحتی می‌توانید تغییرات فرهنگی و نظامی حکومت‌ها را طوری مشاهده کنید که در واقعیت هم دچار آن شدند. بله درست است که می‌توانید یک کشور را انتخاب کنید و تاریخش را تغییر دهید، ولی با مشاهده روند بقیه کشورها می‌توانید وقایع تاریخی آن‌ها را هم ببینید.

Assassin's Creed


این مورد کمی عجیب است. نحوه استفاده مجموعه اساسینز کرید از تاریخ واقعی، با بازی‌های دیگر کمی تفاوت دارد. اتفاقاتی که در این بازی می‌افتد تقریبا همگی واقعی هستند، با این تفاوت که هیچ عضوی از گروهی مشابه گروه اساسینز درون آن‌ها نقشی نداشته است. در حقیقت این مجموعه از تاریخ به عنوان یک پیش‌زمینه و یا یک ستون استفاده می‌کند تا در کنار آن داستان خودش را هم تعریف کند.

شما در این بازی‌ها به راحتی می‌توانید در چندین واقعه تاریخی بزرگ شرکت کنید. برای مثال شرکت در Boston Tea Party که به شکلی به ایالات متحده هویت بخشید شرکت کنید. یا می‌توانید سری به لئوناردو داوینچی بزنید و کارگاه بسیار مشهور او را ببینید. اگر هم از معماری لذت می‌برید سری به کلیسا نوتردام بزنید و انقلاب بزرگ فرانسه را از بالا آن تماشا کنید. به عنوان یک بازی‌ فانتزی که در مورد یک گروه خیالی است، این بازی می‌تواند به خوبی شما را با تاریخ آشنا کند؛ به گونه‌ای که هرگز از آن خسته نشوید.

Kingdom Come: Deliverance


رسیدیم به یکی از بازی‌هایی که بزرگ‌ترین تبلیغش واقع‌گرایی و بیشترین دقت تاریخی در میان بازی‌ها با سبک قرون وسطی بود. این بازی بازیکنان را به شکل جالبی مجبور به رعایت مکانیک‌های واقعی می‌کرد. شما باید سلاح‌های خود را تعمیر کنید تا همچنان به دردتان بخورند، باید استراحت کنید تا استقامت کافی برای سفر و مبارزه را داشته باشید و باید غذا بخورید تا سلامتی خوبی داشته باشید.

مثل همه بازی‌های تاریخی دیگر، در این بازی هم یک سری جزئیات هستند که کاملا واقعی هستند و یک سری دیگر که صرفا از تاریخ الهام گرفته شده‌اند. در مورد این بازی، استودیو Warhorse تمرکز اصلی تاریخی‌اش را بر روی معماری، سیاست‌های خارجی، مبارزه و لشکرکشی قرار داد. این استودیو حتی با چندین تاریخ‌دان متفاوت هم صحبت کرد تا تک تک جزئیات مهم بازی را بر اساس واقعیت بسازند.

شاید باورش کمی سخت باشد، ولی اگر سری به جمهوری چک بزنید می‌توانید بازمانده‌های قلعه‌ها و حتی برخی از خانه‌هایی که در بازی می‌بینید را پیدا کنید. حتی جای پنجره‌ها و یا پستی بلندی سنگ‌های قلعه‌ها هم تفاوتی ندارد و دقیقا مشابه واقعیت است. لباس‌ها، افراد، معماری و خانه‌ها و حتی مقام‌های این بازی هم همگی بر اساس نمونه‌های واقعی هستند. شما اگر Kingdom Come را بازی کنید، نه‌تنها از یک بازی نقش‌آفرینی خوب لذت می‌برید، بلکه یک درس بزرگ تاریخی از پادشاهی بوهم (Bohemia) هم دریافت خواهید کرد.

Crusader Kings


استودیو Paradox Interactive بازی‌های استراتژیک تاریخی بسیار قدرت‌مندی دارد. این استودیو خالق مجموعه‌های بسیار مشهوری مثل Hearts of Iron و یا Victoria هم هست؛ ولی بازی Crusader Kings به عنوان نماینده این استودیو انتخاب شد. دلیلش این است که شاید ما با روابط دیپلماتیک و سیاسی نظامی دوران مدرن آشنایی داشته باشیم؛ ولی کم‌تر کسی را پیدا می‌کنید که تاریخ‌دان نباشد و به تمامی روابط سیاسی بین افراد در دوران قرون وسطی مسلط باشد.

این مجموعه به زیبایی نشان می‌دهد که سیاست‌های داخل دربار و کلک‌ها و کینه‌ها چه تاثیراتی بر روی سرنوشت یک کشور و یا یک خاندان داشتند. ارتباط بین کشورها، ازدواج‌های سیاسی آن دوران و جنگ‌های مختلف صرفا به خاطر یک سوتفاهم را در این مجموعه می‌توانید به خوبی درک کنید.

درست است که از نظر فنی، شما در بازی یک روند خطی مستقیم و واقعی تاریخی را مشاهده نمی‌کند. اشکال هم ندارد، اصلا هدف چنین چیزی نیست. هدف اصلی بازی این است که به نحو احسن شرایط و روابط یکی از تاریک‌ترین دوران اروپا را بازسازی کند و به تاریخی‌ترین شکل ممکن این کار را هم انجام می‌دهد.

Verdun


احتمالا از ظاهرش می‌توانید حدس بزنید که این بازی در مورد جنگ جهانی اول است. دقت تاریخی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های تبلیغ این بازی بود و توسعه‌دهنده‌های آن معتقدند که این بازی یک تجربه واقعی از این جنگ است. در مبارزه‌های نزدیک این بازی، یک تفنگ به اندازه یک چاقو مهم و کشنده است و استفاده مفید از سنگرها می‌تواند نتیجه بازی را تعیین کند.

نقشه‌های این بازی دقیقا بر اساس واقعیت است و حتی فضا آن هم مشابه نمونه‌های واقعی طراحی شده است. بیشترین دقت تاریخی در بازی‌ها لزوما نباید در مورد فضاسازی آن باشد، در Verdun حجم زیادی از تمرکز بازی در مورد اسلحه‌هایش است. این سلاح‌ها نه‌تنها شبیه به نمونه‌های واقعی هستند، بلکه‌ حتی صدا و برد آن‌ها هم دقیقا شبیه‌سازی شده است.

توسعه‌دهنده‌های بازی به همراه چندین تاریخ‌دان به زمین‌های نبرد واقعی سفر کردند تا بتوانند یک حس کاملا واقعی را درون بازی خود شبیه‌سازی کنند. سنگرها، توپ‌خانه‌ها و حتی حمله با گاز سمی همگی کمک می‌کنند تا حس وحشت و ترس واقعی این جنگ را به شما منتقل کنند. حتی یونیفرم‌هایی که در بازی می‌بینید هم تماما بر اساس واقعیت هستند و سربازهای واقعی این جنگ دقیقا همین لباس‌ها را به تن می‌کردند. این بازی به بهترین شکل ممکن فضا تاریک و خشن جنگ جهانی اول را به شما نشان خواهد داد.

Ghost of Tsushima


در آخر هم می‌رسیم به یکی از زیباترین انحصاری‌هایی که سونی تا به الان منتشر کرده است. بیشترین دقت تاریخی به دوران فئودال ژاپن را به راحتی می‌توانید در Ghost of Tsushima پیدا کنید. اجازه ندهید که داستان ناهماهنگ با تاریخ این بازی و فضا رویایی آن شما را گول بزند، جزئیاتی که در این بازی می‌توانید ببینید واقعا نمونه ندارد.

داستان این بازی در مورد حمله مغول‌ها به جزیره سوشیما ژاپن است. درست است که در تاریخ ما هرگز چنین رویدادی به این گستردگی وجود نداشت، ولی زمینه داستانی آن نیست که این بازی را از نظر تاریخی جذاب می‌کند؛ بلکه فضا و محیط آن است.

شما در بازی به عنوان یک اشراف‌زاده ژاپنی بازی می‌کنید که خاندانش بر بخشی از این جزیره حکومت می‌کردند. هدف اصلی شما این است که جزیره خود را از شر مغول‌ها رها کنید و مردم خود را بار دیگر آزاد کنید. در طول این مسیر می‌توانید به خانه‌ها، معماری‌ها، لباس‌ها و نحوه صحبت بقیه مردم با خودتان توجه کنید. تمامی این موارد با نمونه‌های واقعی آن هیچ تفاوتی ندارند و اگر این بازی را تجربه کنید، انگار که واقعا چندین سال را در ژاپن دوران قرون وسطی سپری کرده‌اید. اگر به تاریخ کشور ژاپن علاقه‌ دارید و به کنسول پلی‌استیشن هم دسترسی دارید، این بازی می‌تواند یک تجربه تاریخی تکرارنشدنی را برای شما به ارمغان آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • LM.Bingo.Design
    LM.Bingo.Design | ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

    شما راوی رو بیارید. ببینید چققد ایراد های گنده گنده کیاره برای اشتباهات تاریخی اساسینز کرید

    • Modigliani
      Modigliani | ۲ شهریور ۱۴۰۲

      اگه راوی سازنده اساسینز کرید میشد خیلی عجیب میشد

    • Alireza
      Alireza | ۶ شهریور ۱۴۰۲

      اشتباهات تاریخیشو که راست میگفت
      بحث بی هویتی توی سه تای آخر اساسینم راست میگفت
      ولی خوب یه موقعایی به بعضی بازیا هم خیلی سخت گرفت مثلا دیگه کوزه ایرانی شکوندن خیلی سخت گیرانه بود توی مختار غصر قیام و سفیر عشق هم بعضیاشونم خیلی بیخود تعریف میکرد مثلا سایبرپانک همه میدونن باگای وحشیی که داشت باعث شد اینطوری بشه

  • london is red
    london is red | ۲۹ مرداد ۱۴۰۲

    https://vgto.ir/6pf
    خوندن این مقاله هم پیشنهاد میکنم

  • pain
    pain | ۲۷ مرداد ۱۴۰۲

    به نظرتون بتلفیلد یک هم می‌تونسته تو این لیست باشه ؟

  • casinooo.blogfa.com
    casinooo.blogfa.com | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

    اساسینس از وقایع تاریخی برای بیان بازی استفاده میکنه ولی بیشتر برداشت خودش از تاریخه تا واقعیت

  • Nell
    Nell | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

    هون ها فقط مغول نبودن بلکه نژاد های مختلفی داشتن مثل ترک

    • LM.Bingo.Design
      LM.Bingo.Design | ۳۰ مرداد ۱۴۰۲

      مغول ها همون ترک خا هستن دوست عزیز. الان زبان ترکی ترکیه. با زبان مغول ها شباهت به شدت زیادی داره.

  • T-H-5
    T-H-5 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

    توی یکی از ماموریت های kcd یادمه به ابن سینا اشاره داشت جالب بود برام

  • SAEED1999
    SAEED1999 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

    میدونی وقتی که دیدم سری rdr توی لیست نیست ، شکستم...
    یه بازی کابوی که دونه به دونه از اتفاقات وسترن رو نشون میده ، از نشون دادن جزئیات ریز گرفته تا بردن شما به داستان های واقعی!!
    متاسفانه حیفه که از یادتون رفته...

    • Asgary
      Asgary | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      نه که بگم ردد بده،شاهکاره،ولی یه دسته ای انقدر حرف از ردد میزنن انگار هیچ گیم دیگه ای نیست،یه مقاله رندومو باز میکنی زیرش طرف حرف از ردد میزنه،بابا بسه دیگه

      • adtvvwjvyxn
        adtvvwjvyxn | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

        چون بنظرمن و خیلیای دیگه فقط ۲ تا گیمن که تاحالا بهترین جزئیات و واقعیت رو داشتن
        رد دد ۲
        لست اف اس ۲

      • adtvvwjvyxn
        adtvvwjvyxn | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

        چون بنظرمن و خیلیای دیگه فقط ۲ تا گیم هستن که تاحالا بهترین جزئیات و واقعیت رو داشتن
        رد دد ۲
        لست اف اس ۲

      • Matin-Artorias
        Matin-Artorias | ۲۵ مرداد ۱۴۰۲

        بازی های خوب هم میتونن اورریتد باشن

  • Matin-Artorias
    Matin-Artorias | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

    امتحان های تاریخ توی مدرسه هیچ شانسی در مقابل کسی که کل اساسینزکرید ها و استرانگ هولد ها رو تموم کرده ندارن

    • SAEED1999
      SAEED1999 | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      😂😂😂😂😂😂
      پشمام یادش بخیر ، استرانگ هولد دوبله ، چه خاطراتی داشتیم
      هعی

    • Modigliani
      Modigliani | ۲ شهریور ۱۴۰۲

      اینو گفتی دلم برادرهود کشید خیلی دوسش دارم

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

    ۶ روز در فلوجه هم می تونیم اضافه کنیم ؟سفیر عشق چی ؟
    کاپهد هم میگن یادآور کارتون های دهه ۳۰ میلادیه !
    این ۳ مورد هم مشمول این لیست هست ؟

    • Two-crowned
      Two-crowned | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      کاپ هد صرفا تم کارتونی قدیمی داره ربطی به دقت تاریخی نداره.

    • KOUWNENTZ
      KOUWNENTZ | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      سفیر عشق و مختار به جز گند زدن به واقعه عاشورا هیچ کار دیگه ای انجام نداده
      نه ممنون

    • Alireza
      Alireza | ۲۴ مرداد ۱۴۰۲

      سفیر عشق فکر کن فیلم مختاره اومده با کیفیت سال ۲۰۰۰ تو بازی
      حتی لباس مختار بازی شبیه مختار داوود میر باقریه

مطالب پیشنهادی