چرا ایونت EA Play بدترین رویداد سال بود؟
سال گذشته وقتی سونی در اقدامی ناگهانی و کاملا غیرقابل پیشبینی از حضور در نمایشگاه شناخته شده E3 صرفنظر کرد، فارغ از آنکه همگی شوک شدیم، بسیاری معتقد بودند که این تصمیم سونی حماقت محض ...
سال گذشته وقتی سونی در اقدامی ناگهانی و کاملا غیرقابل پیشبینی از حضور در نمایشگاه شناخته شده E3 صرفنظر کرد، فارغ از آنکه همگی شوک شدیم، بسیاری معتقد بودند که این تصمیم سونی حماقت محض است. فلش فرواردی بزنیم به یکی دو ماه اخیر، دورانی که باز بیشترمان نمیتوانستیم درک کنیم چرا سونی برای مقابله با طوفان خبری مایکروسافت و کنسولش هیچ کاری نمیکند و حتی نمیخواهد ظاهر کنسول جدیدش را به مخاطبین نشان دهد تا اینکه ایونت پلی استیشن 5 نشان داد وقتی که کارتهای خوبت را جمع و در زمان مناسب رو کنی، چقدر تاثیرش شدیدتر و فراگیرتر است.
البته ترفند و استراتژی که مایکروسافت و سونی در بازار گرمی کنسولهای نسل بعد خود در پیش گرفتهاند، هر دو روشهایی ثابت شده و هدفمند هستند که باید در طولانی مدت و با نگاه ریزتری هر کدام را قضاوت کرد. اما در این یادداشت نمیخواهم از سونی و استراتژیهایش تعریف کنم یا از این بگویم که چطور مایکروسافت با اطلاع رسانی قطرهای خودش را در صدر اخبار نگه میدارد. هدف صحبت در مورد ایونت بامداد امروز الکترونیک آرتز است، اینکه چطور EA در بیمحتوا و ضعیف بودن حتی روی دست خودش هم بلند شده است و در عمل افتضاحترین رویداد سال را تحویلمان داده.
اما قبل از آنکه در مورد فاجعه امروز صبح صحبت کنیم، اجازه دهید از همین ابتدا یک موضوع را روشن کنم. هیچکس دیشب از الکترونیک آرتز انتظار نداشت تا با سبدی پر از بازیهای جدید و تریلرهای گیمپلی چند دقیقهای ایونت EA Play را آغاز کند و به پایان برساند و این دقیقا مهمترین نکته در تحلیل این ایونت است. در سالی که نیم بیشتری از ایونتها، نمایشگاهها و رویدادها از جمله خود E3 لغو شدهاند، به خاطر کرونا بسیاری از تیمهای بازیسازی از حفظ برنامه زمانیشان جا ماندهاند و مهمتر از همه در سال آخر نسل هشتم به سر میبریم و تمام استودیوها سخت مشغول کار روی سختافزار جدید هستند، هیچکس انتظار خاصی ندارد.
در سال عجیب و غریبی که هنوز قسمت آخر فصل دهم مردگان متحرک پخش نشده است و دهها بازی مختلف تاخیر خوردهاند، دیگر واقعا چندان برایمان اهمیتی نداشت که الکترونیک آرتز بخواهد رویداد خبری برگزار کند یا خیر. اما EA با نگاه به مایکروسافت و سونی و در پیش گرفتن همان طرز فکری که عدم حضور سونی در E3 سال گذشته را احمقانه میدانست، انگار به این نتیجه رسید که برای ماندن در مرکز توجه باید به هر شکلی که شده رویداد امسالش را برگزار کند. اما نتیجه این رویداد ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعته هیچی جز ناامیدی محض نبود و اگر فکر میکنید این موارد کافی نیستند، به این فکر کنید که چطور خود EA و استودیوهایش بیدلیل انتظارات را هم بالا بردند.
با اعلام شدن خبر ساخت نسخه جدید بتلفیلد و شایعه ریمستر نسخه سوم به همراه ترانه معروفی از سری Underground که صفحه رسمی Need for Speed پیش از مراسم توییت کرد؛ ایونت EA Play از کنفرانسی که حتی انتظار برگزاریاش را نداشتیم، در چند هفته و چند ساعت تبدیل به ایونتی مهم و پر انتظار شد. آیا قرار است نید فور اسپید بعدی نسخهای از سری تکرار نشدنی آندرگرند باشد؟ اگر ریمستر بتلفیلد ۳ در دست ساخت است، میتوان انتظار ریمستر یا ریمیک سری مس افکت را هم داشت؟
اما حدس بزنید در نهایت چی گیرمان آمد؟ بهترین بخش رویداد، تریلری طولانی و البته تا حدی ناامید کننده از Star Wars: Squadrons بود که آن هم بار دیگر نشان میداد انگار سازندگان و ناشرین بازی در سال ۲۰۲۰ معنای تریلر گیمپلی را تا حدی از یاد بردهاند. سیمز که حداقل سال گذشته با بسته الحاقی جدیدش طرفدارانش را خوشحال کرد، امروز نزدیک به ۵ دقیقه وقتمان را تلف کرد که فقط بگوید بازی قرار است روی استیم هم عرضه شود و همین موضوع را میتوان به تمامی رونماییهای دیگر ایونت EA Play بسط داد.
خبر عرضه شدن بازیها روی استیم و کراس پلی بودن آنها واقعا خوشحال کننده است اما مورد اول نتیجه تصمیم احمقانه چندین سالانه این ناشر حریص بود که فکرش را میکرد با ساخت کلاینت مخصوص و بیرون کشیدن بازیهایش از استیم میتواند با این غول بزرگ مبارزه کند و حالا نادم و پشیمان با دست پر بازگشته. کراس پلی بودن بازیها روی تمامی پلتفرمها هم با وجود عالی بودن، همچنان محتوای کافی برای جذاب نگه داشتن یک رویداد ۱ ساعته نیست. ساخت بتلفیلد جدید، نسخه بعدی Madden NFL و فیفا ۲۱ هم به نظر میرسد آنقدر در مراحل اولیه قرار دارد که EA تنها در تیزری کوتاه توانست به استفاده از تکنولوژیهای جدید در بتلفیلد بعدی اشاره کند و دو بازی ورزشی معروف دیگرش را هم در قالب یک تیزر کوتاه مشترک که هیچ نکته خاصی هم ندارد، نشان دهد.
بیشتر بخوانید:
- تاریخ عرضه فیفا 21 لو رفت
- نسخه نینتندو سوئیچ بازی Apex Legends تایید شد؛ کراسپلی و انتشار در استیم
- بازی جدید سازنده A Way Out، با نام It Takes Two معرفی شد
اشتباه نکنید، بالا بردن انتظارات و پروموتهای تبلیغاتی مختلف پیش از مراسم تصمیم نادرستی نیست. قبل از ایونت پلی استیشن ۵ هم به لطف توییت آهنگساز بازی دیگر مطمئن شده بودیم که نسخه دوم سری Horizon در این ایونت معرفی میشود و خب در نهایت هم تمام انتظاراتمان پاسخی که باید را گرفتند. اما اینکه درست پیش از شروع ایونت، امید نمایش یکی از مورد انتظارترین سری بازیهای قدیمیات را در مخاطبین زنده کنی و در نهایت حتی یک تیزر کوتاه به همراه اسم هم به مخاطبین همیشگیات ارائه نکنی، واقعا نهایت حماقت است.
بله کاملا محتمل است که تمامی بازیهای نامبرده در ماههای آتی به صورت مجزا و کاملتر معرفی شوند. بتلفیلد جدید با یک تریلر طوفانی ما را بار دیگر چشم انتظار خود نگه دارد و فیفا ۲۱ این امید کاذب را شکل دهد که نسخه بعدی قرار نیست کاملا مشابه و حتی بدتر از قبلی باشد. اما خب پس چرا حالا که هیچ کدام از این بازیها قرار نیست معرفی شوند، یک ناشر بزرگ باید رویدادی را برگزار کند که برایش آمادگی ندارد؟ راستی تا یادم نرفته، فکر کنم شما هم با دیدن دوباره رویداد موافق باشید که بهترین بخش ایونت EA Play نمایش بازیهای مستقل جدید به خصوص ساخته جدید یوسف فارس بود. اما EA عزیز باز هم فکر نمیکنی که برنامه EA Original باید دیگر تا به امروز حداقل بازیهایی بیشتری از انگشتان یک دست را پوشش میداد؟
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
ولی واقعا خوشحالم که بازیای نوستالژیکی مثل سری C&C قراره رو استیم بیان واقعا حیفم میومد روی اوریجین پول خرج کنم :))
ولی واقعا خوشحالم که بازیای نوستالژیکی مثل سری C&C قراره رو استیم بیان واقعا حیفم میومد روی اوریجینز پول خرج کنم :))
موافقم باهات پدرام جون ...شره محض بود ?