ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

۱۰ بازی که یک عمر طول کشید تا ساخته شوند

تاریخ عرضه Cyberpunk 2077 بار دیگر به تعویق افتاد و قرار است بازی به جای ۲۷ شهریور، ۲۹ آبان‌ماه منتشر شود. این یعنی دقیقا ۷ سال از انتشار تریلر معرفی بازی گذشته و هنوز اثر ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۵

تاریخ عرضه Cyberpunk 2077 بار دیگر به تعویق افتاد و قرار است بازی به جای ۲۷ شهریور، ۲۹ آبان‌ماه منتشر شود. این یعنی دقیقا ۷ سال از انتشار تریلر معرفی بازی گذشته و هنوز اثر تازه و مورد انتظار خالقین سری ویچر به دستمان نرسیده. البته Cyberpunk 2077 تنها بازی در تاریخ ویدیو گیم نیست که چنین سرنوشتی داشته. بلکه آثار خوب و بد بسیاری در طول این سال‌ها عرضه شدند که واقعا به اندازه یک عمر طول کشید تا پروسه ساختشان به اتمام برسد. برای همین در این مقاله، نگاهی انداخته‌ایم به همین بازی‌ها و لیستی ۱۰‌تایی از مهمترین‌هایشان درست کردیم. با ویجیاتو همراه باشید.

‍10) Resident Evil 4

در سال ۱۹۹۹، شینجی میکامی اعلام کرد که نسخه جدیدی از سری رزیدنت اویل در استودیوهای کپکام در حال ساخت است و به زودی برای پلی استیشن 2 عرضه خواهد شد. اما خب طبیعتا این اتفاق نیفتاد. ساخت قسمت چهارم سری رزیدنت اویل قصه‌ای طولانی دارند که قطعا در حوصله این متن نمی‌گنجد. اما در همین حد بدانید که در ابتدا، هدیکی کامیا (سازنده قسمت دوم، دویل می کرای و بایونتا) قرار بود قسمت چهارم را بسازد. اما بازی او به قدری با استانداردهای سری فرق داشت که کپکام تصمیم گرفت روی آن برچسب رزیدنت اویل نزند و بازی کامیا را با عنوان دیگری عرضه کند.

اینجا بود که فرانچایز دویل می کرای متولد و ساخت قسمت چهارم رزیدنت اویل برای مدتی وارد فاز تعلیق شد. بعد از این، یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به چیزی که ما تجربه کردیم نیز در حال ساخت بود (اگر دوست داشتید، می‌توانید Resident Evil 3.5 را گوگل کنید و فوتیج‌های لو رفته از آن را ببینید) که میکامی با بخش‌هایی از آن مشکل داشت و جلوی تکمیل شدنش را گرفت. برای اینکه عرضه رزیدنت اویل 4 باز هم به تعویق نیفتد، میکامی خودش دست به کار شد و وظیفه کارگردانی بازی را برعهده گرفت. رزیدنت اویل 4 بالاخره و پس از گذشت ۶ سال در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۵ روانه بازار شد و توانست خودش را به عنوان یکی از بهترین بازی‌های تاریخ معرفی کند.

9) L.A. Noire

سال ۲۰۰۳ بود که تیم باندی گفت در حال کار روی یک بازی جدید برای نسل تازه کنسول‌های سونی است. جالب اینکه این بازی تا سال ۲۰۰۵ نیز هیچ اسمی نداشت و آن موقع بود که ما تازه فهمیدیم تیم باندی نام بازی‌اش را گذاشته L.A. Noire. بازی یک پروژه جاه‌طلبانه بود و برای رسیدن به چیزی که توسعه‌دهندگانش می‌خواستند به تکنولوژی‌های مدرنی نیاز داشت که نمی‌شد بدون صرف هزینه و زمان به آن‌ها دست یافت.

به عنوان مثال، تیم باندی می‌خواست حالت چهره کاراکترها در واقعی‌ترین حالت خودشان باشد. برای همین مجبور بود از تکنولوژی موشن‌کپچرهای پیشرفته‌ای کمک بگیرید که استفاده از آن‌ها در بازی‌های ویدیویی هنوز هم آنقدرها مرسوم نیست. به خاطر این موضوع، آن‌ها حتی نمی‌توانستند بازیشان را به نمایش بگذارند، چه برسد به اینکه بخواهند منتشرش کنند. پروسه معرفی کامل L.A. Noire تا سال ۲۰۱۰ طول کشید و بازی بالاخره پس از گذشت ۷ سال در ماه مه ۲۰۱۱ وارد بازار شد.

8) Galleon

Galleon توسط توبی گارد (خالق شخصیت لارا کرافت در سری بازی‌های تومب ریدر) در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. قرار بود در بازی زندگی دزدان دریایی به تصویر کشیده شود. البته زمینه‌چینی سفر تازه این دزدان دریایی ۷ سال به طول انجامید و در آخر هم پس از پشت سر گذاشتن کلی کشمکش، قایق سوراخی به دستمان رسید که هیچکس با آن نمی‌توانست حتی یک متر هم در دریا جلو برود.

نکته جالب اینجاست که پروسه ساخت Galleon به قدری طول کشید که دیگر اینترپلی علاقه‌ای به انتشار آن نداشت و ترجیح داد که وظیفه نشر بازی را به SEI Games بسپارد. بازی در نهایت سال ۲۰۰۴ عرضه شد و نقدهای منفی زیادی دریافت کرد. طوری که حتی خود توبی گارد نیز اصلا نمی‌خواست نامش در فهرست اسامی سازندگان بازی باشد و سعی کرد با بازگشت به مجموعه تومب ریدر، کار نه چندان با کیفیتش را برای افرادی که دنبالش می‌کردند، جبران کند.

7) Darkfall

در سال ۲۰۰۱ استودیو نروژی ریزر وکس، بازی مولتی‌پلیر دارک‌فال را معرفی کرد. اما مثل L.A. Noire تا سال ۲۰۰۶ عملا هیچ چیزی از بازی نمی‌دانستیم تا بالاخره سازندگانش حاضر شدند، یک تریلر یک دقیقه و نیمه از بازی نشانمان دهند.

بعد از این تریلر، ریزر وکس نسخه بتای بازی را هم در اختیارمان گذاشت اما باز هم دارک‌فال آماده نبود و نسخه نهایی آن در ۲۶ فوریه ۲۰۰۹ به دستمان رسید. یعنی تقریبا ۸ سال پس از معرفی بازی.

6) The Last Guardian

اوئدا (خالق بازی‌ بی‌نظیر Shadow of the Colossus) در سال ۲۰۰۷ از بازی جدیدش با اسم رمز پروژه تریکو پرده برداشت. در جریان مراسم E3 سال ۲۰۰۹ بالاخره نام واقعی این بازی مشخص شد و فهمیدیم که اثر تازه یکی از خلاق‌ترین کارگردانان ژاپن، The Last Guardian نام دارد. سونی در جریان همان مراسم اعلام کرد که بازی در سال ۲۰۱۱ برای پلی استیشن 3 عرضه خواهد شد. اما با توجه به نمایشی که از The Last Guardian دیده بودیم، می‌دانستیم که این بازی جاه‌طلبانه آنقدر بزرگ هست که حداقل یک سال تاخیر بخورد.

اما طبیعتا فکرش را هم نمی‌کردیم که بازی دقیقا ۵ سال بعد از چیزی که سونی وعده داده بود عرضه شود. انتشار The Last Guardian به عمر پلی استیشن 3 قد نداد و عملا همه فکر می‌کردیم که بازی کنسل شده. اما سونی در سال ۲۰۱۵ خبر داد که بازی مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر می‌گذارد و تیم سازنده بالاخره آماده است تا The Last Guardian را در سال ۲۰۱۶ وارد بازار کند. یعنی ۹ سال پس از اولین باری که اوئدا در مورد بازی بعدیش حرف زده بود.

۵) Team Fortress 2

تاریخ انتشار و پروسه ساخت تیم فورترس 2 نیز قصه عجیبی دارد. بازی در سال ۱۹۹۹ در جریان برگزاری E3 معرفی شد و نمایش اول آن هیچ شباهتی به بازی که هنوز هم طرفدار دارد نداشت. پس از معرفی تیم فورترس 2، ولو در سکوت خبری فرو رفت و هیچ اطلاعات جدیدی از بازی منتشر نمی‌کرد. با این حال، در سال ۲۰۰۶ ولو تریلر تازه‌ای از بازی به نمایش گذاشت که به خوبی گویای این بود چرا آن‌ها حاضر نبودند در مورد تیم فورترس 2 صحبت کنند.

تیم فورترس ۲ به شدت از لحاظ گرافیک و ساختار گیم‌پلی تغییر کرده بود و اصلا نمی‌توانستید وجه اشتراکی بین نسخه سال ۲۰۰۶ و ۱۹۹۹ پیدا کنید. بازی یک سال بعد هم در پکیچ فوق‌العاده اورنج باکس عرضه شد تا پس از گذشت ۸ سال بتوانیم پای مولتی‌پلیر آنلاین نابی بنشینیم که هنوز هم تجربه فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.

4) Too Human

Too Human در اصل سال ۱۹۹۹ توسط سیلیکون نایتس معرفی شد و قرار بود که روی اولین کنسول خانگی سونی عرضه شود. اما به دلایل مختلف، توافق ناشر بازی با سونی به هم خورد و قرار بر این شد که Too Human برای گیم‌کیوب نینتندو عرضه شود. با این حال، بازی برای گیم‌کیوب هم در نهایت عرضه نشد و ناشر بازی با امضای قراردادی با مایکروسافت، قول انتشار انحصاری بازی را روی ایکس باکس 360 داد. از آنجایی که دیگر پلتفرمی برای جا به جایی مقصد Too Human وجود نداشت، پروسه ساخت بازی از سر گرفته شد؛ البته بدون دخالت سیلیکون نایتس.

چراکه آن‌ها یک دفعه بیخیال ساخت بازی شدند و به سراغ پروژه‌های مهمتری چون Metal Gear Solid: The Twin Snake رفتند. بعد از گذشت ۹ سال و صرف بیش از صدها میلیون دلار، بالاخره پروسه ساخت Too Human تمام و بازی در آگوست سال ۲۰۰۸ عرضه شد. اما اگر فکر می‌کنید که بازی یک شاهکار از آب درآمد سخت در اشتباهید. Too Human فاجعه بود و آنقدر مشکلات عجیب و غریب داشت که اصلا نمی‌توانستیم بازی را تمام کنیم.

3) Final Fantasy XV

Final Fantasy XV در ابتدا قرار نبود یک نسخه شماره دار از این فرانچایز باشد. بلکه بازی در ابتدا تحت عنوان Final Fantasy Versus 13 در E3 2006 معرفی شد و با چیزی که در نهایت به دستمان رسید خیلی فرق داشت. با این حال، وقتی که اسکوئر انیکس متوجه ایده‌های جذاب سازندگان بازی شد، تصمیم گرفت که Final Fantasy Versus 13 را تبدیل قسمت پانزدهم این مجموعه بکند و با اعمال تغییراتی وسعت بیشتری به آن بدهد.

در سال ۲۰۱۲ این تغییر نام نهایی شد اما عملا بازی تا رسیدن به مرحله عرضه راه درازی داشت. Final Fantasy XV پس از تغییر چند موتور گرافیکی و اصلاحات بسیار، بالاخره در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۶ عرضه شد که با یک حساب سر انگشتی می‌توان فهمید که پروسه ساخت آن بیش از ۱۰ سال طول کشیده.

2) Prey

نسخه اول پری در سال ۲۰۰۶ عرضه شد و آنقدر بازی جذابی بود که توسعه‌دهندگانش سریعا برای ساخت دنباله آن اقدام کردند. با این حال، پروسه ساخت پری 2 به هیچ وجه مثل نسخه اول پیش نرفت. اول اینکه حقوق انتشار بازی از 3D Realms گرفته شد و دست کمپکانی بتسدا افتاد. اما خود بتسدا هم روی بازی کار نکرد و در نهایت Prey به دست استودیو آرکین رسید و آن‌ها مجبور شدند از ابتدا روی بازی کار کنند.

بازی دوباره در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و با تریلر جذابش هوادارن مجموعه را برای عرضه قسمت دوم مشتاق کرد. اما طولی نکشید که همین نسخه در دست ساخت هم کنسل شد و بتسدا تصمیم به ریبوت این IP گرفت. در نهایت این ریبوت در سال ۲۰۱۷ و ۱۱ سال پس از معرفی دنباله پری توسط 3D Realms، وارد بازار شد و با نسخه اورجینال تفاوت‌های زیادی داشت.

‍1) Duke Nukem Forever

طبیعتا عنوان Forever بی‌دلیل برای دنباله بازی محبوب Duke Nukem انتخاب نشد. چراکه واقعا به اندازه یک عمر طول کشید تا این نسخه از بازی عرضه شود و در آخر هم آن چیزی نبود که انتظار داشتیم. پروسه ساخت Duke Nukem Forever سال ۱۹۹۶ شروع شد و جورج براسارد (خالق سری) سال ۱۹۹۷ به صورت رسمی آن را معرفی کرد.

با این حال، اوضاع برای استودیو اصلا خوب پیش‌نرفت و به خاطر مسائل مختلف، ساخت Duke Nukem Forever تا مرز کنسل شدن هم پیش رفت. در نهایت سرنوشت بازی به دست 2K افتاد و آن‌ها به کمک گیرباکس ساخت Duke Nukem Forever را به پایان رساندند. سال ۲۰۱۱ و دقیقا ۱۴ سال بعد از اولین معرفی Duke Nukem Forever، بازی عرضه شد اما نه آنطور که طرفداران قدیمی سری می‌خواستند. Duke Nukem Forever یک افتضاح تمام عیار بود و عملا خاطرات خوبمان از قسمت‌های قبلی را خراب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Sobhan85
    Sobhan85 | ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

    WoW

  • Reza_Dark
    Reza_Dark | ۶ تیر ۱۳۹۹

    عالی مقاله هات همیشه جذابه

  • Persian gamer
    Persian gamer | ۳ تیر ۱۳۹۹

    سلام چرا بازی کرش از انحصار سونی بیرون آمد؟؟؟

    مگه ناتی داگ بازی رو نمی ساخت؟؟؟

    • پرهام آقاخانی
      پرهام آقاخانی | ۳ تیر ۱۳۹۹

      ناتی داگ از همون اول متعلق به سونی نبوده. در سال 2001 بود که ناتی داگ توسط سونی خریداری شده و به جمع استودیوهای فرست پارتی اونا اضافه شد.
      این استودیو بعد از انتشار بازی Way of the Warrior، با کمپانی یونیورسال برای توسعه سه بازی به توافق رسیده بود که این سه بازی، همون تریلوژی کرش بندیکوت بودن. بعد از این که توسعه این سه بازی به اتمام رسید، بر طبق قرارداد بسته شده با یونیورسال، حقوق کرش به طور کامل از دست ناتی داگ خارج شده و به اون کمپانی تعلق گرفت. بعد از عرضه شدن Crash Bash هم، قرارداد یونیورسال و سونی مبنی بر عرضه شدن سری بازی کرش توسط Sony Computer Entertainment به پایان رسید و سران یونیورسال هم برای کسب سود بیشتر، کرش رو مولتی پلتفرم کردن.

  • Parsa the ripper
    Parsa the ripper | ۳ تیر ۱۳۹۹

    خدا اخر عاقبت سایبرپانکو بخیر کنه،تو این لیست هر چی بازی بیشتر طول کشیده بدتر از اب در اومده،رزیدنت اویل ۴ هم اگه دست میکامی نمی افتادو اون نسخه ۳.۵ عرضه میشد خراب میکرد

    • XBOX360
      XBOX360 | ۴ تیر ۱۳۹۹

      علت تاخیر های سایبرپانک چیز دیگه ای هست
      میخوان کشش بدن تا نسل 9 که شروع شد نسخه ارتقاء یافته بازیو بدن(از نظر گرافیکی و کیفیت تکسچر)

مطالب پیشنهادی