چرا بازیهای یوبیسافت یکی پس از دیگری لو میروند؟
تا پیش از این ویروس لعنتی، همیشه برای فرا رسیدن دو هفته آخر خرداد ماه لحظهشماری میکردیم. هفته بسیار مهمی برای ما عاشقهای بازی که کمپانیهای بزرگ و ناشرین بازی به روی استیج میآمدند تا ...
تا پیش از این ویروس لعنتی، همیشه برای فرا رسیدن دو هفته آخر خرداد ماه لحظهشماری میکردیم. هفته بسیار مهمی برای ما عاشقهای بازی که کمپانیهای بزرگ و ناشرین بازی به روی استیج میآمدند تا جدیدترین بازیها و محصولاتشان را معرفی کنند. هنوز هم باورش سخت است که امسال دیگر خبری از E3 نیست. اما در همین یکی دو ماه اخیر تقریبا تمامی مهرههای اصلی این نمایشگاه تصمیم گرفتند تا به صورت مجزا کنفرانسهای خودشان را به صورت دیجیتال برگزار کنند. سونی که با ایونت پلی استیشن احتمالا بیشتر از یک E3 صدا کرد، الکترونیک آرتز از سالهای پیش هم بیشتر ناامید کننده ظاهر شد و حالا امشب نوبت یوبیسافت است که خودی نشان دهد.
بر خلاف الکترونیک آرتز، امشب دست یوبیسافت حسابی پر است. تاخیر خوردن تقریبا تمامی بازیهای مهم یوبیسافت سبب شده که همه آنها فرصت داشته باشند امشب با تریلری هیجانانگیز مخاطبین خودشان را بار دیگر سوار قطار هایپ و شور و هیجان خود کنند. اما یک مشکل بزرگ در این میان وجود دارد، اینکه هنوز کنفرانس شروع نشده و تقریبا همهچیز را در مورد امشب میدانیم.
واضح بود که اساسینز کرید والهالا امشب نمایش خواهد داشت اما اگر یوبیسافت تصمیم داشت بخشهایی از آن ۳۰ دقیقه گیمپلی را نشان دهد، دیگر همه آن را دیدهاند و اگر هم قرار است که بار دیگر تیزر ساده و سینمایی نصیبمان شود خب حالا که دیگر گیمپلی بازی را دیدهایم، این تریلرهای سینماتیک جذابیت زیادی نخواهد داشت. حتی امروز با یک لیک دیگر، تاریخ احتمالی عرضه بازی را هم میدانیم و تنها باید امیدوار باشیم که این وسط اطلاعات مهمی باقی مانده باشد که خود یوبیسافت امشب اعلام کند.
دیگر به طور رسمی تایید شده که واچ داگز لیجن هم امشب نمایش داده میشود و با اینکه تنها چندین اسکرین شات از بازی به بیرون درز کرده اما با این روند بعید نیست تا ساعاتی پیش از مراسم، تریلر این بازی هم به بیرون درز پیدا کند. تازه واچ داگز و اساسینز کرید بازیهایی بودند که از حضور آنها مطمئن بودیم. فارکرای ۶ که احتمالا قرار بوده غافلگیری اصلی امشب باشد، از هفتههای پیش اطلاعاتش به بیرون درز پیدا کرد و در نهایت دیگر خود یوبیسافت هم تصمیم گرفت برای مقابله با این لیکها، خودش بازی را زودتر معرفی کند. اما دیشب حتی تریلر ۳ دقیقهای را که احتمالا یوبیسافت برنامه داشته امشب نشانمان دهد، دیدیم.
بیشتر بخوانید:
- چند مدیر مهم دیگر یوبیسافت از این کمپانی اخراج شدند
- تاریخ انتشار Assassin’s Creed Valhalla لو رفت
- مراسم امشب یوبیسافت را از کجا دنبال کنیم؟
- چه بازیهایی در کنفرانس یوبیسافت حضور دارند؟
لیک شدن اطلاعات از بازیها آن هم قبل از مراسمهای مهم اتفاق جدیدی نیست. دیگر همه به آن عادت کردیم و کمتر کمپانی موفق میشود اطلاعاتش را تا آخرین لحظه محرمانه نگه دارد. برای مثال سال گذشته مایکروسافت برای آنکه سورپرایز حضور کیانو ریوز را از دست ندهد، خبر چنین چیزی را در حدی محرمانه نگه داشت که حتی فیلمبردارها و مسئولین برگزاری هم از این موضوع خبر نداشتند. اما امسال و در مورد یوبیسافت، به نظر میرسد که این لیکها از حالت نرمال خود خارج شدهاند و سوالی که پیش میآید این است که چرا؟
اینسایدرها، خبرنگاران و درز اتفاقی اطلاعات
این شکل از لیکها و به بیرون درز کردن اطلاعات همیشه اتفاق میافتد. خبرنگارانی فعالی در حوزه پیدا میشوند که درست مثل فیلمها با پشتکاری ستودنی به دنبال آخرین اطلاعات هستند. البته این شکل از افشاگریها بیشتر شکلی حرفهای و جنبهای رسانهای دارد، شکلی که به کمپانیها و سازندگان بازیها آسیبی نمیزند؛ مگر آنکه اتفاق وحشتناکی در حال رخ دادن در پشت دیوارهای شرکت باشد. جیسون شرایر (Jason Schreier)، گزارشگر معروف و سابق وبسایت کوتاکو، در مورد تفاوت این نوع از افشاگریها و اینکه چه زمانی باید آنها را به بیرون درز کرد میگوید: «آسیب احتمالی که ممکن است به سازندگان بازی وارد کنید، یکی از عوامل بیشماری است که باید در زمان پخش کردن اطلاعاتی که به دستتان رسیده در نظر داشته باشید. من بدون شک در طول این سالها اشتباهاتی کردهام اما افرادی را هم با گزارشهایی که به نظرم ضروری و موجه بودند، عصبانی کردهام.»
اما هیچ کدام از این اطلاعاتی که در یک هفته اخیر لو رفته است، به نظر نمیرسد به دست خبرنگاران بوده باشد. هیچ خبرنگاری فوتیج ۳۰ دقیقهای یک بازی را منتشر نمیکند، در عوض اگر به شکلی این فوتیج به دستش رسیده باشد، مهمترین اطلاعاتش را در اختیار بقیه میگذارد. مثلا از این میگوید که سیستم مبارزات در این نسخه چه تغییراتی کرده است. اما از خبرنگاران که بگذریم، افراد مشتاق بسیاری داریم که آمادهاند تا از بازیهای مورد علاقهشان اطلاعاتی پیدا کنند. افرادی که در شبکههای اجتماعی چون ردیت حسابی مشغولاند. گاهی این درز اطلاعات به شکلهای پیچیدهای رخ میدهد، برای مثال هکرها با هک کردن سرورهای ناتیداگ توانستند به میانپردههای The Last of Us 2 دسترسی پیدا کنند.
در بیشتر مواقع اما قضیه سادهتر از این حرفهاست. یک فروشگاه به اشتباه بازی مورد نظر را زودتر روی سایتش قرار میدهد، یکی از اعضای تیم تصویری از خودش در شبکههای اجتماعی میگذارد و طرفداران ریزبین در پشت صحنه به نکتهای پی میبرند. با گسترش و محبوبیت امروزی اینترنت سخت است که بتوان اطلاعاتی را از دسترس میلیونها چشم تیزبین دور نگه داشت. اما حتی با در نظر داشتن فشار برگزاری یک کنفرانس آنلاین و همه اشتباهاتی که ممکن است به خاطرش رخ دهد، همچنان این حجم از لو رفتن اطلاعات منطقی به نظر نمیرسد. برای همین باید دو حالت دیگر را هم بررسی کنیم.
افشای عمدی اطلاعات و بازارگرمی
چنین موضوعی دیگر یک فرضیه یا تئوری توطئه نیست. بسیاری اوقات خود کمپانیها و ناشرین اطلاعاتی را در قالب لیک و افشای اطلاعات به بیرون درز میکنند. میپرسید چرا؟ چون در این حالت اولا کنترل پخش اطلاعات در دست خودشان است، آنها مشخص میکنند که چه اطلاعاتی و به چه مقدار در دسترس عموم قرار بگیرد و در وهله دوم این شکل از اطلاعات به خاطر جنبه مرموزش برای مخاطب هم جذابتر از دیدن یک تیزر رسمی در شب مراسم است.
در نهایت هم درز چنین اطلاعاتی میتواند حتی هیجان رویداد اصلی را بالاتر هم ببرد. برای مثال دور از ذهن نیست تمام شایعاتی که نشان میداد اسپوزیتو یا همان گاس فرینگ خودمان ویلن فارکرای ۶ است، به دست خود یوبیسافت و به شکلی کنترل شده پخش شده باشد. خود یوبیسافت هیچ صبحتی از فارکرای ۶ نکرده بود و شاید کسی هم به آن فکر نمیکرد اما ناگهان اسپوزیتو گفت که روی «یک بازی ویدیویی» کار میکند. این همان شکل از اطلاعات کنترل شده است. بنابراین انتظارات بالا میرود، گمانهزنیها شروع میشود که آیا فارکرای ۶ واقعا امشب معرفی میشود و گاس فرینگ هم در آن حضور دارد؟ شور و اشتیاق بالاتر میرود و در نهایت یوبیسافت با پخش یک تریلر همه را دیوانه میکند.
اما شاید شایعههای اخیر در مورد فارکرای همین حالت افشای اطلاعات به صورت عمدی باشند اما واکنشهای یوبیسافت به لیکهای بعدی نشان میدهد که هیچ کدام از آنها برای این ناشر فرانسوی خوشایند نبودهاند. اینکه مجبور شوی شب قبل از مراسم بازی را به صورت رسمی معرفی کنی خود به اندازه کافی واضح است چی برسد به زحمتهای فراوانی که برای حذف آن ویدیو ۳۰ دقیقهای اساسینز کرید از یوتیوب کشیدند. پخش شدن ۳۰ دقیقه از گیمپلی یک بازی آن هم با کیفیت بد و در وضعیت نامناسب یک تصمیم مارکتینگ معقولانه نیست. بنابراین میرسیم به تئوری آخر که در مورد یوبیسافت به نظر محتملترین میرسد.
کارمندان عصبانی
راستش را بخواهید، به شکل طعنهآمیزی زنده نگه داشتن کنفرانس امشب با وجود تمامی اطلاعات درز شده اخیر، بزرگترین مشکلی نیست که یوبیسافت در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم میکند. مدتی میشود که موج دیگری از اتهامات بدرفتاری و آزار و اذیتهای جنسی در صنعت بازی به راه افتاده است و در این میان نام یوبیسافت بیشتر از هر کمپانی دیگری دیده میشود. بعد از جدا شدن اشرف اسماعیل، کارگردان اساسینز کرید والهالا، حالا با خبری که امروز منتشر شد، ۵ تا از مدیرهای مهم یوبیسافت اخراج شده یا استعفا دادهاند.
اگر حتی چندین مورد از این اتهامات درست باشد، نشان میدهد که بسیاری از کارمندان یوبیسافت در محیط کاری سالمی کار نمیکنند و یکی از راههایی که میتوانی از شرکتی که در آن کار میکنی، انتقام بگیری؟ منتشر کردن اطلاعاتی که نباید در دسترس عموم قرار بگیرد و میتواند برنامههای این شرکت را در خطر بیاندازد. این مورد هم اولین باری نیست که پیش میآید و بارها در کمپانیها و شرکتهای دیگر در تاریخ اتفاق افتاده. در هر صورت یوبیسافت شاید امشب تنها اولویتش این باشد که کنفرانسش را با تمام حواشیاش به بهترین شکل برگزار کند اما در آینده باید به فکر تغییر رویهای اساسی باشد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
از همون گیم پلی خسته اساسین والهالا معلومه اوضاع کمپانی روال نیس ?
امیدوارم درس عبرتی بشه براشون ... ب امید موفقیت