هرآنچه که از Fable 4 میدانیم و میخواهیم
یکی از مهمترین بازیهایی که در نمایش پنج شنبه شب مایکروسافت از آن رونمایی شد، نسخه جدید فیبل (Fable) بود. عنوانی که از چند هفته قبل زمزمههای حضورش در نسل نهم شنیده میشد و طرفداران ...
یکی از مهمترین بازیهایی که در نمایش پنج شنبه شب مایکروسافت از آن رونمایی شد، نسخه جدید فیبل (Fable) بود. عنوانی که از چند هفته قبل زمزمههای حضورش در نسل نهم شنیده میشد و طرفداران ژانر نقشآفرینی حسابی منتظرش بودند. یک شروع تازه برای این سری محبوب با یک سازندهی جدید. اما ما از فیبل جدید چقدر اطلاعات داریم؟ آیا اطلاعات ما صرفا محدود به همان تریلر کوتاهی است که مایکروسافت نشان داد؟ ما تا این لحظه اینها را میدانیم:
تاریخ عرضهی نامشخص و استودیوی جدید
با اینکه تاریخ عرضهی بازی مشخص نشده، اما حالا رسما در فهرست عناوین اکس باکس سری اکس قرار دارد. چیزی که میدانیم این است که بازی کردن فیبل جدید در تعطیلات ۲۰۲۰ بعید به نظر میرسد. همچنین تایید شد که بعد از تعطیلی استودیو Lionhead -که حالق سری فیبل بود- ساخت و توسعهی نسخهی جدید بازی به استودیو پلیگراندز سپرده شده است. استودیویی که برای ما سری موفق فورتزا هورایزن را به ارمغان آورده است.
آرون گرینبرگ مدیر بازاریابی اکس باکس دربارهی این تغییر اینطور میگوید:
قرار دادن فرنچایز فیبل در دستان یکی از توانمندترین استودیوهای جهان در همان انگستان و رقم زدن یک شروع تازه برای این سری، رویایی بود که به حقیقت پیوست. ما به آنها اجازه دادیم تا فرنچایز را بازآفرینی کنند و همانطور که ملاحظه میکنید هنوز آن شوخ طبعی بریتانیاییاش را که مشخصهی اصلی فیبل است، دارد. قطعا این بازی یک نقش آفرینیست و افراد ما دارند روی آن کار میکنند. از اینکه رسما اعلام کردیم فیبل در راه است، هیجان زدهایم و به محض اینکه آماده باشیم، اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.
داستان و تغییرات بازی
سال گذشته در جریان E3 2019 یکی از کاربران شبکه اجتماعی ردیت، اطلاعاتی را در رابطه با تغییرات داستان و عناصر گیمپلی فیبل جدید منتشر کرد که بحثهای زیادی را بین طرفداران این بازی به راه انداخت. هرچند این منبع خیلی مطمئن و موثق به نظر نمیرسد، اما همهی آن چیزیست که ما تا الان داشتهایم و مرورش خالی از لطف نیست.
ظاهرا آلبیون توسط یک شهاب سنگ بزرگ نابود شده است. شهاب سنگی که مد کینگ با در اختیار داشتن اسپایر (برج جادویی که در فیبل ۲ عنصر اصلی داستان بود و یک آرزوی کسی که آن را کنترل میکند را برآورده میکرد.) آن را آرزو کرده و به وجود آورده است. و حالا شما باید با سفر در زمان متوقفش کنید.
ترزا و انجمنش در یک سیارهی دیگر پنهان شدهاند که میتوانید از یک دروازهی شیطانی به آن برسید. اما اگر دلتان نخواهد میتوانید داستان اصلی را به کل نادیده بگیرید و هیچوقت هم تبدیل به یک قهرمان نشوید. بازیکنان میتوانند در یک جهان کاملا باز با آزادی عمل کامل شهرهای خودشان را بسازند. شهری که بعدا سرنوشتش به داستان اصلی گره میخورد.
از قرار در این بازی خبری از تفنگها نیست. سیستم ساخت کاراکتر بسیار عمیق خواهد بود و مد چند نفره هم در بازی وجود خواهد داشت. که این دو مورد آخر با توجه به سابقهی درخشان پلیگراند گیمز در ساخت بازیهای جهان باز چند نفره اصلا بعید به نظر نمیرسد. به هر روی چیزی که از آن اطمینان داریم این است که با یک نقشآفرینی مهیج و جهان باز با ریشههای نوستالژیکش طرف هستیم.
انتظارات ما از فیبل جدید چیست؟
تا زمانی که چیزی از گیم پلی ندیدهایم، اوضاع به همین منوال است. ماییم و شایعات و نشتیها و حدس و گمانها. با همهی اینها اما، میتوانیم رویاپردازیها و انتظارات خودمان را از بازی داشته باشیم. خواستههای ما از فیبل ۴ این است:
۱- مبارزات حماسی تر
البته که مبارزات بخش بزرگی از لذت بازی کردن فیبلهای قبلی بود، اما همه چیز میتواند در فیبل جدید کمی بزرگتر و وسیعتر باشد. دشمنان ویژگیهای بارزتری داشته باشند که بتواند در تصمیم گیری بازیکن در انتخاب مهارتها و سلاحهایش تاثیر بیشتری بگذارد و مبارزات را کمی سنگینتر کند. این مهم باعث میشود انتخابهای بازیکن همزمان با بزرگتر شدن دشمنان، اهمیت بیشتری به خود بگیرند.
این ویژگی میتواند به میدانهای نبرد هم کشیده شود. به جای آنکه بازیکن بین یک دوجین دشمن قد و نیم قد بالا و پایین بپرد، چرا نبرد احتمالی شبیه یک صحنه از ارباب حلقهها یا بازی تاج و تخت نباشد؟ از سوی دیگر سازندگان باید سلاحهای بازی را متنوعتر کنند. تکیهی اصلی بازی روی شمشیر و کمان است. اما میتوان از نیزه و تبر و چوبدستی و چیزهای دیگر هم برای زدن آدم بدها استفاده کرد. نمیشود؟
بیشتر بخوانید:
- دو دیدگاه در مورد مراسم معرفی بازیهای ایکس باکس؛ هیجانانگیز یا ناامیدکننده؟
- سرانجام نسخه جدید سری Fable معرفی شد
- در رویداد فردا شب ایکس باکس چه بازیهایی حضور دارند؟
۲- به سگ اهمیت بیشتری بدهید
فکر میکنم کسی مخالف این نباشد که سگها در فیبلهای قبلی عناصر بسیار دوست داشتنیای بودند. اگر در فیبل جدید نقش مهمتری در گیمپلی بازی کنند، میتوانند دوست داشتنیتر هم بشوند. در فیبل ۲ سگها در میدان نبرد به شما کمک میکردند و زمین را برای پیدا کردن گنج میکندند. در فیبل ۳ این نقش کمرنگتر شد. شما فقط میتوانستید با آنها بازی کنید و یا نوازششان کنید. گاهی هم برایتان گنجی هم پیدا میکرد.
داشتن یک سگ که در طول ماجراجوییتان در آلبیون نقش مهمتری ایفا کند، نسبت به یک حیوان خانگی صرف که فقط میتوانید ناز نوازشش کنید؛ میتواند تجربهی بازی را به طور چشمگیری ارتقا بدهد و ارزش گیمپلی را بالاتر ببرد.
۳- تصمیمهای اثرگذارتر
خالق اصلی فیبل پتر مولینو (Peter Molyneaux) دیدگاه وسیعی نسبت به سیستم مورالیتی داشت. Morality سیستمی است که در بازیهای نقشآفرینی بر اساس خیر یا شر بودن انتخابهای بازیکن، تعاملش با محیط اطراف را تحت تاثیر قرار میدهد. اما علیرغم دیدگاه مولینو در واقعیت گیمپلی تاثیر چندانی از تصمیمات بازیکن نمیگرفت. امیدواریم با توجه به قدرت سخت افزارهای نسل بعد، بتوانیم یک سیستم مورالیتی مترقی و پیشرفته را در فیبل جدید ببینیم.
۴- بازگشت مینی گیم ها
مینی گیمها در فیبل ۲ و ۳ بخش جذابی از گیمپلی بودند. مینیگیمهایی که گاهی حافظهی شما را به چالش میکشیدند، گاه سرعت عمل و گاه تمرکز و حضور ذهنتان را. هرچه کاراکترتان قویتر میشد، این بازیهای کوچک هم سخت تر میشدند. اگر در این بازیها به مهارت خوبی میرسیدید و زبردست میشدید هم، منابع اضافهی قابل توجهی را میتوانستید به دست بیاورید. باتوجه به اینکه مینیگیمها جزو عناصر سنتی سری فیبل هستند، تقریبا میتوان مطمئن بود که در فیبل جدید هم حضور داشته باشند.
۵- حفظ مسخرگی
هرچند بالا بردن دوز شوخی و در آوردن شور ماجرا کار سختی نیست، اما یک فضای جذابی بین لودگی و کسل کنندگی وجود دارد که فیبل همیشه در آن قرار داشته است. ارائهی یک مسخرگی احمقانه، کمدی سیاه گاه و بیگاه و البته عجیب بودن منحصر به فرد همیشگیاش. اگر پلیگراند گیمز، بتواند این منش و رویکرد را در فیبل جدید پیاده کند، به طور قطع کل سری در جایی خواهد ایستاد که تا به حال هیچ بازی نقشآفرینیای آنجا نایستاده است.
شما چه چیزی از فیبل جدید میخواهید؟ به نظرتان این بازی چگونه خواهد بود؟ نطراتتان را با درمیان بگذارید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
من نمیدونم چرا فیبل های قبلی رو بازی نکردم.
یک سوال ارزش داره بازی کنم فیبل 1 و 2 فارغ از قدیمی بودن بازی؟
نسخه اول چند ساعت گیمپلی داره ؟
هرکدوم ۱۰-۱۲ ساعت گیم پلی دارن برای تموم کردن داستان...ولی به نظر من فیبل ۲ و ۳ رو بازی کن. ۱ دیگه بیش از حد قدیمیه و ممکنه خسته کننده باشه. ۲ داستان بهتری داره و ۳ به لحاظ هم گرافیک و هم کانتنت به مراتب غنی تره
عالی ممنون از راهنمایی
روی گیم پس هست؟
گیم پس سیرویسلی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گیم پس ایموجی خودکشی ندارین ؟
انشالله دوسش داشته باشید!
من هیچ وقت با فیبل حال نکردم
با توجه به سابقه خوب پلی گراند گیمز که هورایزن ۴ رو با بهترین کیفیت ممکن ساختن ، قطعاً فیبل جدید رو میتونن حتی بهتر از لیونزهید بسازن ، یه چیز دیگه من جایی خوندم که پلی گراند گیمز یه استودیو جدید تأسیس کرده که ممکنه روی یه آی پی جدید هم کار کنن
ببین تو این که پلی گراند در ساختن و پرداختن یک اوپن ورد خفن استاده و میتونه بترکونه که شکی نیست. اما یه چیزی که من ازش یکم میترسم اینه که اون کمدی خاصی که فیبل داره رو نتونن دربیارن... نمیدونم به جز هورایزن چیزی ازشون ندیدم. قابلیت فنیشون بسیار بالاست ولی قابلیت هنریشون مخصوصا تو یه ژانر سخت مثل narrative rpg برام هنوز مبهمه
خیلی فرنچایز جالبیه
از پلی گراند کمتر از شاهکار انتظار نمیره
با فیبل ها قدیمی حال کردم امیدوارم اینم خوب بشه