ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد بازی Ice Age: Scrat’s Nutty Adventure

نقد بازی Ice Age: Scrat’s Nutty Adventure

انتشار در ۱۵ آبان ۱۳۹۸ 48 درصد پیشنهاد کاربران
آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰
ناشر بازی: باندای نامکو مدت زمان بازی: 3 ساعت
سازنده بازی: Outright Games کامل کردن بازی: 4 ساعت
آرش پارساپور
آرش پارساپور

منتشر‌ شده در 5 سال قبل
اشتراک گذاری:

اگر فکر می‌کردید فرنچایز عصر یخبندان با ادغام دیزنی و فاکس عمرش به سر رسیده باید خدمتتان عرض کنم که اشتباه می‌کنید. البته هنوز دقیقا مشخص نیست که آینده این سری چه خواهد شد و آیا سریال تلویزیونی که پیش‌تر اعلام شده بود بر اساس کاراکترهای عصر یخ ساخته خواهد شد بالاخره تولید و پخش خواهد شد یا خیر ولی فعلا که عصر یخبندان با یک بازی جدید با محوریت محبوب‌ترین کاراکتر این فرنچایز برگشته تا دل هواداران را خوش کند. بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure در سکوت خبری کامل معرفی، ساخته و عرضه شده و همین موضوع نشان می‌دهد که خود سازندگان هم از همان ابتدای امر چندان امیدی به موفقیت آن نداشتند. اوایل تابستان امسال بود که Outright Games بازی جدید سری عصر یخ را معرفی کرد و کمپانی معروف نامکو باندای نیز وظیفه پخش و نشر آن در بازار بین‌الملل را بر عهده گرفت.

با نگاهی به تاریخچه Outright Games دو نکته به دست می‌آید؛ یکی اینکه این ناشر استاد ساخت بازی‌های اقتباسی ضعیف از روی آثار انیمیشنی و سینمایی است و دومین نکته نیز یک طرح پرسش است که چطور تا به امروز این کمپانی با این کارنامه ننگین به ورشکستگی نرسیده است.

بازی‌های نظیر HOTEL TRANSYLVANIA 3: MONSTERS OVERBOARD (که نقد کوتاه آن را می‌توانید اینجا بخوانید) و BEN 10 نسل جدید، معروف‌ترین عناوین ساخته شده استودیو Outright Games هستند که هر دو عملکرد ضعیفی در برابر گیمرها و منتقدین از خود برجای گذاشتند.

هدف و دلیل اصلی ساخت بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure هم شخصا نه برای من مشخص نیست و نه طبق جستجوهایی که در وبسایت‌ها کردم، برای کس دیگری. اینطور که به نظر می‌رسد خود کمپانی فاکس قرن بیستم هم هیچ نقشی در روند ساخت این بازی نداشته است. البته آنطور که بازار و مارکت نشان می‌دهد شاید چند سالی از ساخته شدن آخرین انیمیشن عصر یخبندان گذاشته باشد (قسمت پنجم که فروش چندان جالبی هم نداشت) ولی شخصیت‌های این فرنچایز همچنان کاراکترهایی بفروش به حساب می‌آیند و ماشین پولسازی عصر یخ کماکان حرکت می‌کند.

تنها هوشمندی که در ساخت بازی به کار رفته استفاده از اسکراچ به عنوان شخصیت اصلی بوده و بس. این سنجاب دوست داشتنی از همان اوایل دوران ظهور عصر یخبندان در پرده سینما توانست از دیگر شخصیت‌های این فرنچایز محبوب‌تر ظاهر شود و خیلی زود انیمیشن‌های کوتاه مستقلی برای خود دست و پا کند. اسکراچ یک هدف در زندگی خودش دارد و آن هم رسیدن به بلوط خوشمزه است. او در راه رسیدن به این بلوط‌ها جان‌فشانی‌ها کرده و با موارد عجیب و غریبی از جمله موجودات فضایی روبرو شده و آنطور که داستان سری انیمیشن به ما می‌گوید، بسیاری از رخدادهای بزرگ هستی نظیر انقراض دایناسورها و جدایی قاره‌ها هم به دست همین سنجاب کوچولو اتفاق افتاده است. در Ice Age: Scrat's Nutty Adventure اسکراچ بار دیگر در پی بلوطی برای خوردن است که ناگهان سر از یک ناکجاآباد جدید در می‌آورد، جایی که یک صدای پنهان از او می‌خواهد که به عنوان یک مبارز برگزیده وارد میدان شود و چهار بلوط کریستالی ویژه را پیدا کند تا هم به قدرت‌های جدیدی دست پیدا کند و هم اینکه آن منطقه را از خشکسالی نجات دهد.

داستان در همین دو سه خطی که گفته شد خلاصه می‌شود و با وجود اینکه لایسنس سری عصر یخ و تمامی کاراکترها در دستان ناشر بوده، هیچ استفاده بهینه‌ای از آنها نشده است. نهایتا شخصیت‌های مهم دیگر فرنچایز به صورت ایستراگ در برخی نقاط بازی حضور دارند و بدون وجود دیالوگی مانند یک پیام بازرگانی رد می‌شوند. اما بگذارید یک خبر بدتر به شما بدهم، داشتن چنین داستان ضعیفی از یک فرنچایز اسفناک‌ترین مورد بازی نیست.

گیم‌پلی بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure به طور خلاصه تکراری‌ترین گیم‌پلی تاریخ بازی‌های پلتفرمر است. شما اسکراچ را مانند همان بازی ساخته شده از روی قسمت دوم انیمیشن هدایت می‌کنید (بازی ساخته شده در سال ۲۰۰۶) و هیچ تغییر محسوسی در کنترل او حس نمی‌شود (لااقل در ابتدای بازی) اسکراچ به اینور و آنور می‌پرد، می‌تواند روزی زمین غلت بزند و با حرکات شبه کونگ فو مانند خود نیز دمار از روزگار دشمنانش در بیاورد. نکته نسبتا جدید به پرتاب بلوط‌ها توسط اسکراچ برمی‌گردد که در برخی معماهای بازی به کار می‌آید؛ البته اگر بتوان اسم معما را روی آنها گذاشت.

دشمنان شما در بازی سوسک‌ها و دیگر حشرات بالدار و بی‌بال و یک سری موجودات عجیب و غریب هستند (باور کنید هرچه فکر کردم نتوانستم کتگوری این موجودات را در جدول جانورشناسی داروین دربیاورم!) که معلوم نیست چرا می‌خواهند شما را بزنند. حالا این به کنار، اساسا خود بال بال زدن اسکراچ هم دقیقا مشخص نیست، این بلوط‌های کریستالی قدرت خاصی ندارند و شما بعد از سپری کردن کلی مرحله و نابود کردن چند Boss که به اولین بلوط کریستالی دست پیدا می‌کنید، تازه قدرتی مثل Double Jump پیدا می‌کنید؛ این هم شد قدرت؟

گیم‌پلی بازی خسته‌کننده، تکراری و آسان است. بازی چالش خاصی در برابر گیمرها نگذاشته و تنها راهی که سازندگان به فکرشان رسیده برای سخت‌تر شدن بازی طی کنند، تعبیه کنترل سخت و مسخره برای اسکراچ است. کنترل کردن اسکراچ آنچنان روی اعصاب است و انیمیشن‌ها و حرکات او چنان خشک هستند که در یک بازی پلتفرمر مانند کشیده شدن یک گچ روی تخته سیاه می‌مانند. بازی‌های پلتفرمر باید سرعت بالایی داشته باشند اما متاسفانه با بدسلیقگی سازندگان، این مهم از دست رفته است.

گرافیک بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure در نسخه نینتندو سوییچ به معنای واقعی تداعی کننده عبارت فاجعه‌آمیز است. این گرافیک (که در نسخه‌های کنسولی و پی‌سی قابل‌تحمل‌تر است) در نسخه نینتندو سوییچ به حدی کاهش یافته که تکسچرها عملا شبیه به بازی‌های نسل قبل بوده و افت فریم در برخی صحنه‌ها نیز مته روی این خشخاش می‌گذارد.

طراحی مراحل بازی در نوع خود قابل توجه است و تنها مورد نسبتا مثبت بازی به شمار می‌آید. مراحل بزرگ هستند و گشت و گذار کامل در آنها کمی حوصله می‌طلبد. جدا از آیتم‌های مختلف که در جای جای مراحل وجود دارند، یک سری در بسته شده هم در این مراحل هستند که با دو کلید راهگشا باز می‌شوند که یافتن آنها تنها چالش درست و حسابی بازی حساب می‌شود.

اگر فرضیه ساخته شدن Ice Age: Scrat's Nutty Adventure به خاطر به چرخش درآمدن دوباره چرخ‌های عصر یخبندان بوده، بازی به هدف خود نرسیده است؛ اگر به خاطر این بوده که طرفداران راضی شوند و تجدید دوباره‌ای با کاراکترهای محبوب خود داشته باشند، بازی به سنگ خورده است؛ اگر به این دلیل بوده که یک بازی کودکانه ساخته شود، بازی خراب کرده است. اساسا به هر سویی که بنگریم، بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure به بن‌بست می‌آورد و ساخت و عرضه آن هیچ توجیه منطقی ندارد. بهتر است به جای تلف کردن وقت‌تان، سوت بزنید که سوت زدن خالی خالی! بیشتر از تجربه دوباره بازی کردن با اسکراچ در بازی Ice Age: Scrat's Nutty Adventure لذت‌ دارد.

صرفا اگر عاشق و شیفته اسکراچ هستید شاید بدتان نیاید با بدبختی‌های جدید این سنجاب کوچک آشنا شوید، به هر حال او در اینجا هم موفق به خلق صحنه‌های کمدی جزیی می‌شود که شاید دیدنش برای هواداران دو آتشه خالی از لطف نباشد. قیمت پایین بازی هم شاید تنها دلیل دیگری برای خرید ان باشد ولی آگاه باشید که مدت زمان بازی نسبت به قیمت آن بسیار کوتاه است.

25
امتیاز ویجیاتو

اگر شما فهمیدید که چرا این بازی ساخته شده ما فهمیدیم، معلوم نیست در فکر ناشر و سازندگان بازی چه می‌گذشته که بعد از گذشت مدت زمانی نسبتا طولانی از عرضه قسمت آخر انیمیشن عصر یخبندان، تصمیم گرفتند که دیدار مجدد طرفداران سری را با این فرنچایز تبدیل به یک کابوس کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Arthas
    Arthas | ۱۱ آذر ۱۳۹۸

    داداش با خاک یکسان کردی بازی و عوامل سازندش رو :)))

    • amiralialah
      amiralialah | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

      با خاک یکسان بودن ایشون فقط یکم بیل زد رو خاکشون

مطالب پیشنهادی