ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Void Bastards – سرگردان در کهکشان

انتشار در ۵ تیر ۱۳۹۸
پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۵ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰
پدرام بهادری
پدرام بهادری

منتشر‌ شده در 5 سال قبل
اشتراک گذاری:

بازی‌های ساخته شده از روی کمیک بوک‌ها را فراموش کنید؛ در Void Bastards خبری از اقتباس نیست و این بار انگار خود صفحات کتاب‌های مصور به لطف نیرویی سحرآمیز، زنده شدند. هر ثانیه از بازی درست مانند کادر یا صفحه‌ای از یک کمیک بوک زیباست که به دست شما روایت می‌شود و رنگ نیمه-واقعیت به خود می‌گیرد.

استودیو تازه‌کار بلو مانچو (Blue Manchu) در ساخت این اثر هنری احتیاجی به سرمایه کلان عناوین بزرگ نداشته و در نهایت تجربه کاملا متفاوت و دلچسبی را به مخاطبینش ارائه می‌کند. می‌پرسید چطور؟ بیاید در بررسی ریزتر بازی به این سوال پاسخی درخور و جامع بدهیم. پس با ویجیاتو همراه شوید.

بررسی بازی Void Bastards
امتیاز متاکریتیک: 81 امتیاز
امتیاز دهید:
  • عالی
  • خوب
  • متوسط
  • خوب نیست!
  • ضعیف!
میانگین امتیاز کاربران 7.9
در دسترس برای:
3 تصویر
بیشتر
ناشر بازی: هامبل باندل
سازنده بازی: بلو مانچو
داستان درگیر کننده یا روایت احساسی جز نکات مثبتی نیستند که Void Bastards روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده باشد. بازی داستان سرراست و ساده‌ای دارد: شما زندانی و سرنشین سفینه‌ای به نام Void Ark هستید؛ سفینه‌ای که خراب شده و برای تعمیر و رسیدن به مقصد نهایی‌اش به قطعات مختلفی نیاز دارد و چه مشتری‌ای بهتر از من و شما؟ هر مرتبه که کشته شوید، هوش مصنوعی بی‌رحم سفینه، زندانی و مشتری دیگری را به جای شخصیت اصلی می‌فرستد و این روند تا ابد ادامه پیدا می‌کند.

کهکشان بزرگ بازی مملو از سفینه‌های مختلف است که خدمه آن‌ها تغییر شکل داده و حالا به صورت دشمنانی متخاصم در آمدند. برای پیدا کردن قطعات مورد نیاز شما هم باید با سفینه کوچک خود از سفینه‌ای به سفینه دیگر بروید. غذا و سوخت، مهم‌ترین نیازهایتان در سفر به اعماق کهکشان و رسیدن به سفینه‌هاست. با کلیک روی هر سفینه‌ای می‌توانید اطلاعاتی حدودی از خدمه (بخوانید دشمنان) و منابع احتمالی آن به‌دست آورید. بنابراین رفتن به هر سفینه تصمیمی است که باید قبل از اتخاذ آن، تمام عواقب، ریسک‌ها و شرایطش را در نظر بگیرید و این مهم‌ترین رکن Void Bastards به حساب می‌آید.

هر سفینه‌ای ارزش بازدید و فرود آمدن را ندارد، یک سلاح مناسب همه دشمنان نیست و به بیان ساده‌تر، استراتژی و برنامه‌ریزی حرف اول را می‌زند. خوشبختانه یا متاسفانه Void Bastards مانند دیگر عناوین شبه-روگ، شما را به خاطر کشته شدن مجازات سنگینی نمی‌کند. با هر بار مردن، منابع خود را از دست می‌دهید و به سفینه قبلی بر می‌گردید اما بازی آپگریدهایتان را از شما نمی‌گیرد و برای کمک مقادیری مهمات، سوخت و غذا نیز در اختیارتان قرار می‌دهد.

صحبت از آپگرید‌ها و ارتقا شد، در Void Bastards به کلکسیونی از سلاح‌ها و تجهیزات متنوع دسترسی خواهید داشت که نه تنها استفاده از هر کدام لذت خاص خودش را دارد، بلکه کارایی‌شان نیز از زمین تا آسمان فرق می‌کند. پیدا کردن قطعات لازم برای ساخت این سلاح‌ها نیز خود انگیزه‌ای جدی است تا بیشتر سفینه‌های سر راهتان را علی‌زغم تمام خطراتش غارت کنید.

محدودیت دیگر این است که تنها سه نوع سلاح می‌توانید با خود به سفینه ببرید و امکان تغییر آن‌ها بعد از فرود نیز وجود ندارد. بنابراین چند ساعتی تقریبا طول می‌کشد تا با کاربرد بیشتر سلاح‌ها و تجهیزات آشنا شوید و بهترین ترکیب ممکن را برای شروع ماموریت بچینید. در غیر این صورت، بارها و بارها و بارها می‌بازید تا یاد بگیرید؛ خلاصه Void Bastards چاره دیگری جلوی پایتان قرار نمی‌دهد.

نبوغ و استراتژی در بازی هم تنها به انتخاب سلاح محدود نمی‌شود. با هر بار شروع دوباره بازی، ساختار کهکشان و سحابی کامل تغییر می‌کند و به صورت اتفاقی با شرایط متفاوت چیده می‌شود اما وضعیت حاکم و ساختار هر سفینه چندین حالت بیشتر ندارد و شما هم بهتر است از طراحی هر سفینه به نفع خود بهره ببرید.

برای مثال برخی از سفینه‌ها برق ندارند و برای لوت کردن بیشتر مناطق آن مجبور هستید ابتدا به اتاق ژنراتور رفته و اتصال را برقرار کنید اما همین قطعی برق، فرصت خوبیست تا ربات‌ها و تیربارهای ثابت را از بین ببرید؛ چرا که در این حالت کار نمی‌کنند.

دشمنان هم به مرور زمان و با پیشروی در بازی پیچیده‌ و متنوع‌تر می‌شوند و هر کدام نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند. «توریست‌ها» با شلیک یک گلوله منفجر می‌شوند، بنابراین باید فاصله خودتان از آن‌ها را حفظ کنید و البته یک ایده هوشمندانه و فوق‌العاده اینکه توریست‌ها را با دشمنان دیگر در نزدیکی هم گیر انداخته و با یک انفجار، همه را به کام مرگ بکشانید.

برخی دیگر از دشمنان چون Screw به اندازه‌ای قدرتمند هستند که ارزش هدر دادن تیرهای محدود شما را ندارند. بنابراین چه ایده‌ای بهتر از آنکه آن‌ها را در اتاقی حبس کنید؟ در کل Void Bastards به اندازه‌ای تنوع در سلاح و دشمنان دارد که کافیست کمی خلاقیت به خرج دهید تا ببینید چطور تجهیزات‌تان در ترکیب با هم و محیط بازی به نقشه‌هایی نبوغ‌آمیز تبدیل می‌شود.

هر چند که متاسفانه بازی در چند ساعت آخر شادابی خود را از دست می‌دهد و فاکتور جدیدی برای اضافه کردن ندارد. در نتیجه تجربه ساعات انتهایی Void Bastards به‌هیچ‌وجه قابل مقایسه با نیمه ابتدایی نیست.

مدت زمان بازی

داستان اصلی: ۷.۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۱۱ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۱۷ ساعت

در وصف گرافیک و جلوه‌‌های بصری نیز هر چه بگوییم کم است. همانطور که در مقدمه و پاراگراف ابتدایی نوشتم؛ Void Bastards حکم کتاب مصوری زیبا با گرافیک سل‌شید را دارد که گیم‌پلی شما بخش بزرگی از این کمیک بوک است. بخش‌‌‌های مهم داستان نیز دقیقا به سبک و سیاق کمیک بوک‌ها و در قالب تصاویری چسبیده بهم روایت می‌شود، تصاویری که متوجه تفاوت آن‌ها با گرافیک خود بازی نخواهید شد.

بار دیگر سازندگان در نشان دادن خوش‌ذوقی‌ خود به جلوه‌های بصری کلی و سبک گرافیکی کمیک‌بوک-مانند نیز بسنده نکردند و دنیای بازی سرشار از ریزه‌کاری‌هایی دیدنیست که احتمالا طرفداران این مدیوم راحت‌تر متوجه آن خواهند شد. تنها گلایه‌ای که باقی می‌ماند، طراحی محیطی نسبتا تکراری سفینه‌هاست که گاهی تمایز آن‌ها از لحاظ ظاهری کار آسانی نیست.

خلاصه بگم که...

در نگاه اول به نظر می‌رسد که Void Bastards صرفا از عناوین بزرگی چون سری بایوشاک و سیستم شاک الگویی مستقیم گرفته اما سازندگان آنقدر المان‌ها و چاشنی‌های ویژه خودشان را به بازی اضافه کردند که محصول نهایی با هیچ عنوانی قابل مقایسه نیست. گیم‌پلی و ساختار بازی به صورتی است که اکشن بی‌هدف و به رگبار بستن دشمنان جواب نمی‌دهد و باید برای هر سفینه برنامه‌ریزی و استراتژی نسبتا دقیقی داشته باشد. برای پی بردن به زیبایی و طراحی هنری فوق‌العاده Void Bastards نیز بهتر است تنها به تصاویر همین بررسی نگاهی کنید، هر چند که این تصاویر دیدنی نیز حق مطلب را ادا نمی‌کنند و باید خودتان بازی را تجربه کنید.

می‎خرمش

Void Bastards عنوانی مستقل است که شاید از نعمت پشتیانی مالی ناشرین بزرگ محروم باشد و از لحاظ وسعت با عناوین AAA قابل مقایسه نباشد اما بازی به قدری محتوا دارد که به جرات ارزشش بیشتر از برچسب قیمت آن است. اگر از طرفداران سبک روگ-لایت هستید یا به دنبال شوتری متفاوت می‌گردید که استراتژی و تاکتیک حرف اول و آخر را می‌زند، به هیچ وجه فرصت تجربه Void Bastards را از دست ندهید. مطمئن نیستیم چند سال دیگر طول می‌کشد تا شوتر با کیفیت دیگری در این سبک عرضه شود که تازه طراحی هنری بی‌نظیر خاص خودش را هم داشته باشد.

نمی‎خرمش

Void Bastards شاید شوتر با کیفیت و کم‌نظیری باشد اما دلیلی وجود ندارد که همه از تجربه آن‌ لذت ببرند و سبک و سیاق بازی به مذاق همه خوش بیاید. اگر حوصله چالش و سختی را ندارید، اتمفسر بازی برایتان جذاب نیست یا به طور کلی از سبک شبه-روگ و روگ-لایت دل خوشی ندارید؛ ساخته استودیو بلو مانچو آنقدرها هم استثنایی نیست. انجام دادن ماموریت‌ها و تمام کردن بازی بسیار فراتر از فشردن ماوس یا کنترلر برای کشتن دشمنان است و مخاطبی را طلب می‌کند که حوصله استراتژی چیدن و برنامه‌ریزی داشته باشد. اگر در این دسته از افراد قرار نمی‌گیرید، خرید Void Bastards را به شما توصیه نمی‌کنیم.

  • امتیاز ویجیاتو85
  • امتیاز
    • عالی
    • خوب
    • متوسط
    • خوب نیست!
    • ضعیف!
    میانگین امتیاز کاربران 7.9
  • امتیاز متاکریتیک81
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد
    محمد | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

    سلام ممنون از سایت خوبتون در حقیقت من بازیو پلی ندادم ولی از چیزی که تو عکسا از گرافیکش خیلی خوشم اومد در اولین فرصت پلی میدم در حقیقت من حاضرم هرچی بازی پر زرق و برق و گرافیک خدایی داره رو بدم از این جور بازیا که گرافیکشون یه حالت کمیکی داره بگیرم لطفا اگه بازیی با همین استایل و همین سبک میشناسین معرفی کنین

مطالب پیشنهادی