کاتاماری داماشی داستان یک شاهزاده (در بازی نام این کاراکتر گفته نمیشود و صرفا شاهزاده صدایش میزنند.) که یک شب از خواب بیدار شده و میبیند که پدرش از عملکرد شب گذشته خود پشیمان است. پادشاه در حقیقت شب گذشته از مستی به سرش زده و ماه را نابود کرده است! پادشاه حالا از فرزند خود میخواهد که دستی به سر و روی کهکشان بکشد و ماه و ستارههای از بین رفته را برگرداند. او از کرده خود شدیدا پشیمان است و به شاهزاده دستور میدهد که باید کمکش کند.
در این بین خانوادهای در سیاره زمین را داریم که فرزندانشان متوجه نابودی ماه میشوند ولی دیگران حرف آنها را باور نمیکنند. در نتیجه خود آنها به ندبال کشف ماجرا میروند و در طی یک فرایند شگفت انگیز، به پیش شاهزاده و پادشاه میرسند.
شاهزاده حالا باید دست به کار شده و دور دنیا را بچرخد تا بتواند گندکاری پدر دیوانه خودش را راست و ریست کند. او برای این کار شگرد عجیبی دارد که تاکنون در هیچ بازی دیده نشده و به عقل جن هم نمیرسد! او تمام وسایل ریز و درشت را قلقلی میکند و با چرخاندن این توپک سعی میکند که وسایل بیشتری را در گلوله دایرهای خود جای دهد.
احتمالا تا الان مشغول خوانش چندباره پاراگراف بالا هستید تا بفهمید شاهزاده داستان کاتاماری داماشی دقیقا چه غلطی میکند؛ بگذارید ماجرا را ساده تر کنم. گیم پلی بازی در همان زمان نمایش در نمایشگاه بازی توکیو در سال ۲۰۰۳ به شبیه سازی کوله برفی ساختن مشهور شد. گیمپلی بازی به این نحو است که شما با آنالوگها شاهزاده را به اینور و آنور مرحله برده (این مرحله میتواند از اتاق یک پسربچه باشد تا وسط کویر لوت) و شاهزاده شروع به ساخت یک گوله با وسایل اطراف میکند.
کنترل بازی کاتاماری داماشی از همان نسخه ابتدایی تاکنون بسیار نامانوس و عجیب بود، (اصولا همه چیز این بازی عجیب و غریب است!) بازی در نسخههای بعدی خود که برای کنسولهای مختلف عرضه شد، سعی کرد این کنترل نامانوس را کمی نرم و روانتر کند و برای این کار از ویژگی کنترلرهای Wii و یا Ps3 هم بهره برد؛ با این وجود به جرات میتوان گفت که نسخه نینتندو سوییچ به لطف قابلیتهای متعدد این کنسول بهترین نسخه از نظر کنترل کردن شاهزاده و گوله جادوییاش به نظر میرسد.
شاید بپرسید که این عقل جن پشت سری بازی کاتاماری داماشی کیست؟ کیتا تاکاشی شخصی است که این بازی را در طی یک پروژه دانش آموزی در مدرسه بازیسازی نامکو ساخته و جالب است بدانید که ساخت بازی نزدیک به دو سال طول کشیده و هزینه آن نیز کمتر از یک میلیون دلار شده است (یعنی یک دهم بازیهای مشهور کمپانی نامکو).
عمر بازیهای کاتاماری داماشی بیش از ۱۴ سال است و تاکنون مهمان کنسولهای متعددی بوده و تقریبا تمامی عناوین این سری توانستهاند هم با امتیازات بالایی از سوی منتقدین دنیای گیم روبرو شوند و هم اینکه فروش قابل توجهی را برای استودیو به ارمغان بیاورند. بازیهای کاتاماری سوددهی بسیار بالایی دارند چرا که بودجه چندانی خرج آن نمیشود و بیشتر این بودجه از سوی مغزهای نابغه سازندگان آن تراوش میشود.
نسخه اول بازی با نام Katamari Damacy در سال ۲۰۰۴ برای کنسول Ps2 عرضه شد و توانست بیش از ۵۰۰ هزار نسخه در سراسر جهان فروش کند.نسخه فعلی نینتندو سوییچ که با پسوند Reroll عرضه شده،در حقیقت بازسازی تمام کمال همین عنوان است که از نظر داستانی و محتوا چیزی به آن اضافه نشده ولی گرافیک و کنترل آن بسیار بهبود یافته است. بعد از عرضه قسمت اول بازی شاهد انتشار بازی We Love Katamari بودیم که در آن به جز شاهزاده میتوانستید با فک و فامیلهای او (در بازی از آنها به عنوان Cousins یاد میشود و تاکنون نزدیک به ۶۰ نفر از آنها در طول تاریخچه این سری معرفی شدند) بازی را پیش ببرید.
عنوان Me And My Katamari برای کنسول دستی PSP عرضه شد و کیتا تاکاشی (خالق این سری) در ساخت آن نقشی نداشت و برای همین نتوانست آنچنان به محبوبیت دست پیدا کند. بازی Beautiful Katamari اولین عنوانی از این سری بود که کنسولهای سونی را ترک گفت و انحصارا برای ایکس باکس ۳۶۰ عرضه شد. در سال ۲۰۰۹ اما کاتاماری به سمت سونی بازگشت و عنوان Katamary Forever برای پلی استیشن ۳ ساخته شد. آخرین بازی از سری اصلی این فرنچایز تا قبل از عرضه بازی Katamari Damacy: Reroll نیز عنوان Touch My Katamari بود که برای ویتا عرضه شد و برخلاف نسخه تقریبا شکست خورده PSP، این بار توانست به موفقیتهای خوبی بین منتقدان و گیمرها دست پیدا کند.
کاتاماری داماشی عناوین متعدد دیگری نیز در صنعت گیم دارد و به عنوان مثال نسخههایی مخصوص موبایل (در هر دو پلتفرم iOS و اندروید) و یا یک سری بازی مبتنی بر مرورگر وب همچون کاتاماری داماشی هشت بیتی نیز از روی آن ساخته شده است. غیبت این سری بازیها در دو کنسول دستی نینتندو حکایت از این دارد که بازی در گذشته به شدت به سونی وفادار بوده ولی حالا با عرضه نسخه بازسازی به صورت انحصاری برای نینتدو سوییچ و فروش نسبتا خوب آن، بعید نیست که عناوین آینده این سری به انحصار نینتندو در بیایند.
همانطور که گیمپلی و روند بازی Katamari Damacy: Reroll عجیب و غریب است، دیگر عناصر و ویژگیهای بازی نیز شباهتی به آثار مشابه دنیای بازیهای ویدئویی ندارند. گرافیک بازی استایل خاص خودش را دارد و طراحی کاراکترهای آن نیز منحصر به فرد است.
خود شاهزاده (که حرف هم نمیزند و انگار لال است!) قیافه عجیب و غریبی دارد و کله مستطیل شکلش و جثه بسیار ریزش (او تقریبا اندازه یک قوطی کبریت است) در برابر پدری که هیچ دخلی از نظر ظاهری و اخلاق به او ندارد. پادشاه بسیار بزرگ است (بزرگتر از سیارات) و یک کله شق به تمام معناست و البته بسیار حراف!
داستان اصلی: ۴.۵ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۵ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۵.۵ ساعت
فارغ از طراحی کاراکترها، طراحی مراحل نیز بسیار پیچیده و سخت بوده و سازندگان از پس این ماموریت خود با موفقیت بیرون آمدند. تقریبا هیچ چیزی در سطح یک مرحله نیست که نتواند در گوله جادویی شما قرار بگیرد و ذره ذره بزرگ شدن این گوله میتواند کاری کند که شما مثلا از فلان جا که کتابی بزرگ روبرویتان قرار گرفته، گذر کنید. گرافیک کارتونی و کاغذی بازی آن را هرچه بیشتر به هدف اصلی سازندگان بازی نزدیک کرده چرا که آنها پیشتر و در زمان عرضه نخستین این سری اعلام کرده بودند قصدشان از ارائه کاتاماری داماشی ایجاد لحظاتی مفرح و شادی آور برای گیمرهاست.
انصافا سازندگان بیراه هم نگفتند چرا که بازی Katamari Damacy: Reroll یک عنوان شوخ و شنگ به شمار میرود. تقریبا هیچ چیزی از داستان تا گیمپلی بازی منطقی به نظر نمیرسد و یک نوع فانتزی احمقانه در جای جای بازی قرار دارد. حتی نوع رد و بدل شدن و به تصویر کشیده شدن دیالوگها از زبان کاراکترها و موسیقی شاد و کودکانه ژاپنی بازی به ایجاد این جوسازی بامزه و شاد کمک کرده است.
بازی Katamari Damacy: Reroll میخواهد شما را برای ساعاتی وارد فضایی کند که در آن باید با کمی تفکر و مهارت، دنیای عجیب و غریبی بسازید و در کنار این کارها با داستان یک شاهزاده و پدر دیوانه روبرو شوید. همانطور که در ابتدای مطلب هم نوشتم، سری کاتاماری در دنیا محبوبیت بسیار بالایی دارد و تاکنون نسخههای مختلفی از آن برای دستگاههای بازی گوناگون عرضه شده است. بازی Katamari Damacy: Reroll میتواند فرصتی مناسب برای آشتی با این سری در بین گیمرهای ایرانی باشد.
بازی Katamari Damacy: Reroll مانند دیدن یک فیلم از تیم برتون یا خواندن یک کتاب از رولد دال است. بازی دنیای نوآورانهای را به شما عرضه میکند که بعد از مدتی تکراری خواهد شد ولی اگر کمی دندان روی جگر بگذارید بار دیگر در یک سوم پایانی خودش را نشان میدهد و جبران خواهد کرد! بازی نبوغ خاصی درون خود دارد که هر چند احمقانه است ولی به همان اندازه اعجاب انگیز هم است.
یک بازی شاد و مفرح و شوخ و شنگ که شاید در ابتدا بچه گانه به نظر بیاید ولی مانند بسیاری از بازیهای پلتفرمر ژاپنی دیگر، خودش را در مراحل بالاتر ثابت میکند و تبدیل به یک غول سرسخت میشود. بازی Katamari Damacy: Reroll بازسازی موفقترین عنوان این سری است و از قابلیتهای سوییچ نیز به اندازه کافی بهره برده است؛ تجربه نکردن آن روی این کنسول ظلم بزرگی به خودتان است. بازی به شدت خلاقانه، نوآورانه و البته بامزه است.
اگر دنبال خلافیت و نوآوری نیستید و ترجیح میدهید که فرمول ثابت شده بازیها را دنبال کنید و خودتان را با آثار ترند سرگرم کنید، نباید سراغ این بازی بیایید. بازی Katamari Damacy: Reroll شاید میتوانست با کمی اضافه کردن المانهای جدید نسبت به نسخه اول، یک بازسازی بسیار کاملتر باشد اما فکر میکنم این نکته منفی در بین گیمرهای ایرانی که اکثرا نسخه اول بازی را تجربه نکردند،چندان به چشم نمیآید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.