اما در مورد نینتندو و کنسول هیبریدش شرایط فرق میکند. بر خلاف Wii U، سوییچ چندان از کمبود بازیهای بزرگ و مولتیپلتفرم رنج نمیبرد و در عین حال انحصاریهای عظیم و جالبش چون The Legend of Zelda نیز سوییچ را در رقابتش با کنسولهای دیگر تنها نگذاشتهاند. اما باید اعتراف کرد که انگار ساختار کلی کنسول و کنترلرهای آن به طور اختصاصی ویژه بازیهای پلتفرمر دو بعدی طراحی شده. کنسول وزن کمی دارد، دو جوی کان کنار نمایشگر بینهایت راحتتر از کنترلرهای روی صفحه موبایل احساس میشود و به راحتی قابل حمل است.
سال گذشته پلتفرمر سخت اما زیبای Dead Cells نشان داد با وجود همه نقاط قوتش روی تمامی نسخهها و کنسولها، چقدر بیشتر به دنیای سوییچ تعلق دارد و نمیدانستیم دست و پنجه نرم کردن با دنیای تلخ و شیرین آن در ایستگاههای مترو یا دورهمیهای خانوادگی تا این حذ لذتبخش است. حالا مدت زیادی است که تقریبا هر ماه چندین بازی پلتفرمر مختلف برای سوییچ عرضه میشوند و شمشیر تاریکی در رقابت با آنها کار سختی در پیش دارد.
داستان بازی مانند کتابهای مصور از طریق تصاویر بازگو میشود که برای خواندن بهتر دیالوگها توانایی متوقف کردن پخش تصاویر را نیز دارید. دیگر نسخههای بازی روی پلتفرمهای قبلی هم از همین روش برای روایت داستان استفاده میکردند اما اندازه فونت دیالوگها به نظر میرسد چندان مناسب صفحه نمایش سوییچ نیست. به طور مشابه، رابط کاربری Shadow Blade: Reload نیز در عین سادگی و زیبایی همچنان کمی ریز و کوچک به نظر میرسد و بدون شک جای اصلاح دارد.
همانطور که در مقدمه هم گفتم، طراحی کاربردی و خوب سوییچ، به خودی خود کار شما را راحت میکند. اما شمشیر تاریکی یکی از آن بازیهای پلتفرمری است که برای پشت سر گذاشتن برخی قسمتهای آن مجبور هستید در کسری از ثانیه عکسالعمل نشان دهید و اطمینان کنید که وقتی در حال بالا رفتن از دیوارها و جاخالی دادن راکتهای دشمنان هستید، انتخاب خوب دکمهها و دسترسی راحت به آنهاست که کارتان را برای پرتاب کردن شوریکن به سمت دشمنان راحت میکند.
داستان اصلی: ۳ ساعت
داستان و ماموریت فرعی: ۵ ساعت
صد در صد کردن بازی: ۳۰.۵ ساعت
اما در مورد گیمپلی، Shadow Blade: Reload همان ایرادهایی را به دوش میکشد که در نسخههای دیگر نیز دیده بودیم. به طور کلی بخش معماها و پلتفرمینگ بازی به مراتب بسیار بهتر از مبارزات و اکشن عمل میکند اما بسیاری از تلهها و تکنیکها تا انتهای بازی چندین بار تکرار میشوند. کامبت و نحوه جنگیدن کورو نیز با وجود آنکه به طرز لذتبخشی نرم و روان است و در مجموع حس خوشایندی به مخاطب منتقل میکند اما عمق چندانی ندارد. بیشتر دشمنان را با پریدن از بالا به روی آنها یا پرتاب شوریکن از دور میتوان از پا در آورد و چالش خاصی برایتان ایجاد نمیکنند اما خوشبختانه حداقل در هر استیج دشمنان جدید با سلاحهای متفاوت به بازی اضافه میشود.
صحبت از استیجها شد، شمشیر تاریکی 9 بخش و استیج دارد که هر کدام از چندین مرحله تشکیل شدهاند. با تغییر هر استیج، کورو به منطقه مختلفی از کوهستان گرفته تا حومه شهر میرود که با در نظر گرفتن کوتاهی بازی، واقعا از لحاظ تنوع بصری کافی بوده و اجازه نمیدهد مانند برخی عناوین پلتفرمر دیگر از بالا و پایین پریدن در محیط و اتمفسرهای تکراری خسته شوید. اما تنوع شمشیر تاریکی در طراحی مراحل به این خوبی نیست و روند کلی مراحل را میتوان به سه دسته عادی، تعقیب و فرار محدود کرد. باسفایتهای جالب بازی هدیهای دوستداشتنی در این مسیر نسبتا تکراری هستند که امید داشتم بیشتر از وجود آنها لذت میبردم اما این اتفاق نمیافتد.
شمشیر تاریکی تقریبا همان عنوان خوش ساخت و سرگرم کنندهای است که با وجود همه ایراداتش، بارها از تجربهاش روی پلتفرمهای مختلف لذت بردیم. نسخه سوییچ قابلیت خاص و اضافهتری ندارد، هر از چند گاهی مشکل کوچکی چون افت فریم اندک را هم به بازی اضافه میکند اما گیمپلی شمشیر تاریکی و تمامی کنترلهای آن روی سوییچ معنای دیگری پیدا کرده و آن را به بهترین پلتفرم برای تجربه بازی تبدیل میکند. میتوانستیم امید داشته باشیم به بهانه عرضه روی سوییچ، با نسخه متفاوت و کمنقصتری از شمشیر تاریکی مواجه شویم اما Shadow Blade: Reload یک پورت ساده و با کیفیت است که در این زمینه جایی برای انتقاد و ایراد قابل توجه نمیگذارد.
اگر به سبک پلتفرمر علاقه دارید و تا به امروز موفق به تجربه شمشیر تاریکی نشدید، نسخه سوییچ بهترین فرصت و مکان برای شنیدن داستان کورو است. ویژگیهای خوب سوییچ و کنترل روان بازی آن را به بهترین پلتفرم تجربه میکند که بسیار لذتبخشتر از نمایشگرهای کوچک تلفن همراه و بازی کردن با کنترلر پلیاستیشن 4 است. شمشیر تاریکی به سختی بازیهای پلتفرم معروفی چون Dead Cells نیست اما برای گرفتن امتیاز کامل و رد کردن برخی از قسمتهای بازی به کمی صبر و شکیبایی نیاز دارید.
اگر پیش از این شمشیر تاریکی را روی تلفن همراه یا پلی استیشن 4 تجربه کردید، دلیل چندانی برای بازی کردن دوباره آن وجود ندارد. مراحل، نقاوت قوط و ضعف همگی تقریبا مثل گذشته هستند و خبری از محتوای اختصاصی نیست که بخواهید برای آن 10 دلار خرج کنید. همچنین اگر سبک پلتفرمر و بازیهای اکشن دو بعدی از ژانرهای مورد علاقهتان نیستند، شمشیر تاریکی تفاوتی با عناوین دیگر ندارد و احتمالا نمیتواند نظرتان را نسبت به این ژانر تغییر دهد.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.