الکترونیک آرتز از مدتها قبل وعده حضور حالت بتل رویال را در بتلفیلد 5 داده بود، اما بدیهی است اضافه کردن آن درست یک ماه بعد از عرضه یک بتل رویال قوی و البته فری-تو-پلی، یعنی ایپکس لجندز توسط همان ناشر، تصمیم چندان درستی به نظر نمیرسد. هرچند شاید مقصر اصلی، تیم توسعه بتلفیلد 5 بوده که تعلل زیادی در آمادهسازی این مود -به عنوان ترند اصلی این روزهای دنیای گیمینگ- داشته و اگر حالت Firestorm از همان روزهای اول در بازی بود، سرنوشت متفاوتی برای آن رقم میخورد.
همانطور که در بررسی بازی بتلفیلد 5 خواندید، شوتر اول شخص جدید دایس خالیتر از آنچه تصور میشد به بازار آمد و ناشر آمریکایی ادعا کرد به مرور محتوای بیشتری از جمله حالت بتل رویال را به آن اضافه خواهند کرد. بعد از گذشت حدود ۵ ماه بالاخره چندی پیش طوفان آتشین آغاز شد و علاقهمندان به فرنچایز مورد بحث میتوانند بخش جدیدی را تجربه کنند.فایراستورم درست مثل بلکآوت در کال آو دیوتی بلکآپس 4 به عنوان یک محتوای رایگان در یک بازی ۶۰ دلاری محسوب می شود و طبیعتاً نمیتواند به اندازه سه گزینه مشهور دنیای بتل رویال که کاملاً رایگان یا حداقل ارزان قیمت هستند مخاطب داشته باشد، اما در هر صورت از آنجایی که هر کدام فضا و محیطی منحصر به فرد دارند، تجربهای متفاوت را در اختیار کاربران قرار میدهند.
با ورود به بخش فایراستورم در منوی بتلفیلد 5، مثل سایر بازیهای این ژانر، در مرحله نخست کاراکتر قابل بازیمان را انتخاب میکنیم که در واقع تنها ظاهر ماجرا است. خوشبختانه بتلفیلد 5 از ابتدا قابلیتهای شخصیسازی جالب توجهی برای هر کلاس از سربازان ارائه نموده و میتوان در دو گروه متحدین و متفقین، مجموعاً ۸ ظاهر منحصر به فرد در اختیار داشت.
با اعلام آمادگی برای شروع بازی، اولین نقطه ضعف فایراستورم به شکلی مشهود در مقابل چشمان بازیکن خودنمایی میکند. در حالت تک نفره (Solo) روی پلتفرم ایکس باکس وان معمولاً بین ۱ الی ۳ دقیقه طول میکشد تا بستر مناسب برای ورود فراهم شده و پس از آن نیز ۶۰ ثانیه باید در لابی انتظار کشید. یعنی عملاً برای تجربه فایراستورم در هر نوبت حداقل ۵ دقیقه معطل خواهید شد که این مسئله اگر با مرگ زودرس بعد از فرود همراه شود بسیار آزاردهنده خواهد بود.
بنابراین مجبور شدم برای امتحان کردن این بخش از چند نفر از دوستانم خواهش کنم با من همراهی کنند. ضمن اینکه در این شرایط نیز معمولاً بین ۶ الی ۸ دقیقه معطل میشدیم، چرا که گرد هم آمدن سایر تیمها به نوبه خود زمان قابل توجهی طلب میکند. شکی نیست در پلتفرمهای پیسی و پلی استیشن 4 اوضاع به این بدی نیست، ولی با جرأت میتوان گفت همچنان حالتهای فرانتلاین و اوپریشینز محبوبترین قسمتهای بتلفیلد 5 هستند.
المانهای مختلف فایراستورم مجموعهای پیوسته به یکدیگر هستند که هر کدام به نحوی روی تجربه دیگری تاثیر مستقیم میگذارند و در نتیجه نمیتوان آنها را به تفکیک بررسی کرد. بنابراین سعی میکنم با توصیف یک نوبت کامل از بازی، یعنی از مرحله پایین پریدن از هواپیما تا کشته شدن یا پیروزی به عنوان نفر اول، تجربه حالت بتل رویال در بتلفیلد 5 را از نظر بگذرانیم.
در فایراستورم پا به شبهجزیره بزرگی به نام Halvoy خواهید گذاشت؛ نقشهای که به ادعای سازندگان، بزرگترین مپ تاریخ سری بتلفیلد بوده و حدوداً ۱۰ برابر بیشتر از Hamada به عنوان بزرگترین نقشه نسخه پنجم وسعت دارد.
از دیدگاه جغرافیایی، محاسبات برخی از کاربران در ردیت نشان میدهد وسعت کلی هالووی تقریباً ۱۲ کیلومتر مربع است؛ اما بدیهتاً این ابعاد برای ۶۴ نفر خیلی بزرگ است و بتل رویال را خلوت و کسلکننده میکند. به همین علت در هر نوبت از بازی، به صورت تصادفی تنها بخشی از آن قابل بازی است (در میان حلقه آتشین قرار میگیرد) که به طور میانگین ۵.۶ کیلومتر مربع اندازه دارد.
این ابعاد تقریباً برابر با وسعت ۵.۵ کیلومتر مربعی نقشه فورتنایت است که البته با ۱۰۰ نفر بازی میشود؛ با این تفاسیر به وضوح میتوان دریافت جمعیت ۶۴ نفره فایراستورم حتی برای قسمت محدودی از نقشه هالووی کم است و در دقایق ابتدایی فرود (به جز در مناطق میانی) با رخوت و خلوتی بیش از معمول همراه خواهد بود.
احتمالاً تمام این موارد هنگامی که هنوز از هواپیما بیرون نپریدهاید برای چند لحظه ذهنتان را مشغول میکند و بعد از انتظاری طولانی با اصل ماجرا مواجه خواهید شد. با گذر از یک تجربه اولیه خیلی ضعیف، بالاخره میتوان با المانهای قابل قبول و مناسب فایراستورم آشنا شد.
کنترل بازی هیچ تفاوتی با سایر بخشها ندارد و از همان الگوی دوستداشتنی سری بتلفیلد پیروی میکند؛ به علاوه اینکه فرآیند استفاده از چتر نجات به مراتب سادهتر از سایر عناوین مشابه است و به راحتی میتوانید با کمی مهارت و دقت، درست در نقطه مورد نظرتان فرود بیایید.
به عنوان یک بازی بتل رویال، میبایست در اولین قدم شروع به جستوجو و جمعآوری انواع سلاح، گلوله، بسته سلامتی، زره و غیره کنید. خوشبختانه فراوانی این آیتمها در فایراستورم بسیار خوب است و کمتر پیش میآید که پس از چند دقیقه همچنان دست خالی باقی مانده باشید. اگرچه تعدد ساختمانهای قابل گشت و گذار در هالووی زیاد نیست، اما در عوض در محیطهای باز و در گوشه و کنار سنگرها و مخروبهها نیز میتوان تجهیزات مفیدی پیدا کرد.
همانطور که حتماً میدانید تفاوت عمده حالت بتل رویال بتلفیلد 5 با سایر عناوین این ژانر، وجود وسایل نقلیه جنگی متعددی است که در نگاه نخست شاید تصور کنید تعادل بازی را برهم میزنند. اما توسعه دهندگان توانستهاند به خوبی این مسئله را مدیریت کنند؛ چرا که استفاده از یک هلیکوپتر یا تانک در فایراستورم به هیچ عنوان اهرم قدرت بزرگی به دست بازیکن نمیدهد.
در واقع برخلاف سایر بخشها، در وسایلی که درون نقشه هالووی یافت میشوند نمیتوان به صورت همزمان رانندگی و تیراندازی کرد. به این معنا که برای شلیک از لوله تانک یا تیربار نفربر، میبایست تغییر جا داده و وسیله به حالت سکون در بیاید. از طرفی برخی دیگر از ادوات جنگی سیار تنها داخل آشیانههایی پیدا میشوند که باز کردن درب آنها آژیر خطری را فعال کرده و تا شعاع بسیار بالایی سایر بازیکنان را خبر میکند. در نتیجه معمولاً هنگام خروج از آنجا چند نفری انتظارتان را خواهند کشید.
این مسئله عملاً جنبه بهرهوری از وسایل نقلیه را زیر سوال میبرد، اما در حالت بازی گروهی یا همان Squad شرایط متفاوت خواهد بود؛ اگر همراه با دوستانتان باشید و همزمان سوار یک وسیله جنگی شوید، طبیعتاً یک نفر میتواند رانندگی کرده و همزمان یک یا دو نفر تیراندازی کنند. گفتنی است در این شرایط نیز تعادل بازی برهم نمیخورد، چرا که ابزار ضدزره زیادی از جمله دینامیت و آرپیجی در دسترس هستند و بقیه بازیکنان به استقبالتان خواهند آمد، به علاوه اینکه گروههای دیگر نیز از همین وسایل نقلیه استفاده میکنند.
در ادامۀ توضیح تجهیزات جنگی باید گفت فایراستورم نیز مانند دیگر بازیهای این سبک Resupply Point دارد که البته آنها را با چاشنی آشنای بتلفیلد همراه کرده است؛ برای دریافت مجموعهای کاربردی از سلاح و محافظ در بازی میبایست مثل بخش Conquest پرچمهای معین شدهای در نقاط مختلف را فتح کنید. اما باید این نکته مهم را مد نظر داشت که تسخیر آن مناطق به اطلاع تمام بازیکنان حاضر در میدان خواهد رسید، در نتیجه همیشه بعد از اتمام کار، با چند نفر تشنه به خون روبرو خواهید شد.
در چنین شرایطی فتح یک پرچم در حالت تکنفره چندان ایده جالبی نیست، چون هم به قدری لوت کافی در سطح نقشه پراکنده شده که هرگز دست خالی نمیمانید، و هم زنده ماندن بعد از تسخیر پرچم کار سادهای نیست. اما مثل سایر موارد این اتفاق در حالت گروهی کاربردیتر خواهد بود و همتیمیها میتوانند یکدیگر را کاور کرده و از کشته شدن رهایی یابند.
تنها موضوعی که میتواند شما را به تسخیر یک پرچم ترغیب کند، آیتمهای مفیدی مثل اسلحههای رده ۳ است که به ندرت هنگام گشت و گذار پیدا میشوند. گفتنی است تمام تجهیزات داخل بازی از خود تفنگها گرفته تا بستههای سلامتی و گلوله در سه رده معمولی، کمیاب و حماسی (تایر ۱ و ۲ و ۳) دستهبندی میشوند که هرکدام از آنها علاوه بر کیفیت، بُرد و قدرت بیشتر، از افزونههای کاربردی و خشاب بیشتری نیز برخوردار هستند.
صحبت از این بخش شد، شاید لازم باشد به یکی از نکات منفی بازی که البته شاید اهمیت چندانی هم برای برخی از بازیکنان نداشته باشد اشاره کرد، اما در هر صورت ممکن است برای شما نیز مثل من کمی آزاردهنده به نظر برسد. لوت کردن در فایراستورم نظم مشخصی ندارد و ممکن است بارها به اشتباه تجهیزاتی را از روی زمین بردارید که احتیاجی به آنها نیست؛ از طرفی HUD بازی نیز کمی گیج کننده و بیش از اندازه بزرگ است و بخش اعظمی از تصویر را اشغال میکند. اگر هم آن را با زدن دکمه پایین جمع کنید، دیگر نمیتوان نظارت مستقیمی بر تعداد گلولههای محدود و تجهیزات کاربردی داشت.
اما یکی از مشخصههای اصیل عنوان بتلفیلد، تخریب پذیری جذاب آن است؛ خوشبختانه این مورد در فایراستورم نیز به خوبی مشهود بوده و یک سر و گردن بالاتر از سایر بازیهای این ژانر به نظر میرسد. چرا که تغییراتی در روند بازی ایجاد میکند که ممکن است تمام معادلات و برنامهریزیهای شما را برهم زده و هیجان و آدرنالین زیادی در بدنتان تزریق کند.
در اتفاقی جالب، در حال جمع آوری سلاح در یکی از ساختمانهای سه طبقه محدوده اودنبرگ بودم که متوجه شدم یک نفر دقیقاً در ساختمان سه طبقه روبرویی است و تلاش میکند با تیراندازی از میان پنجرهها مرا بکشد. از جایی که پینگ مناسبی در آن لحظه نداشتم تصمیم گرفتم به جای درگیر شدن، موقتاً پشت دیوار پناه گرفته تا طرف بیخیال شده و راه چاره دیگری پیدا کنم. اما ناگهان به ضرب آرپی جی دیوار پشت سرم فرو ریخت و عیان و حاضر در مقابل گلوله هایش، در کمال شوک و سادگی کشته شدم.
گفتنی است کمتر پیش میآید در چنین مواردی محافظ موقتی داشته باشید، چرا که متاسفانه طراحی نقشه هالووی در فایراستورم به گونه است که اغلب سطح آن را محیطهای وسیع و باز شکل دادهاند و کمتر جانپناه گیرتان میآید. به عبارتی اگر در داخل ساختمان نباشید احتمال اینکه از چند جهت مورد توجه دشمنان (خصوصاً اسنایپرها) قرار بگیرید بالاست و نمیتوانید خیلی سریع هم در گوشهای قایم شوید.
به خصوص مواقعی که حلقه آتشین در حال بسته شدن است و مجبور میشوید مسافت زیادی را بدوید. ضمن اینکه با توجه به 64 نفره بودن بازی و مساحت زیاد نقشه، هر بار حرکت حلقه، حجم بسیار زیادی از منطقه را محدود میکند، بنابراین (اگر وسیله نقلیه نداشته باشید) مدت زیادی مجبور به دویدن میشوید و این مسئله یعنی در تیررس بودن برای مدتی طولانی.
هالووی زیبا و عظیم است، اما هیچ شاخصه قابل توجهی ندارد و به قدری باز است که لذت اجرای سیاست و برنامهریزی برای پیشروی را از بین میبرد. به علاوه همانطور که گفته شد هر نقطهای که در نوبتهای مختلف قابل بازی میشود، تفاوت قابل لمسی با سایر بخشها نداشته و یکدست و یکشکل به نظر میرسد، چرا که هیچ نقطه قابل توجه یا نماد خاصی در آن گنجانده نشده است.
بدیهی است بازی از جنبه صداگذاری و گرافیکی تفاوتی با سایر بخشها و آنچه در مورد بتلفیلد 5 میدانیم ندارد، اما شایان ذکر است صداگذاریِ شگفت انگیزِ این بازی در بخش فایراستورم نمود بیشتری پیدا میکند. پیشنهاد میکنم حتماً این بخش را با استفاده از یک هدفون باکیفیت یا سیستم صوتی قدرتمند و فراگیر تجربه کنید، چون قدم به قدم صدای پای دشمنان را میتوانید به صورت 360 درجه بشنوید و به خاطر سکوت حاکم بر محیطهای خلوت، انفجارها و تیراندازیها مو به تنتان سیخ میکند. یادتان نرود برای لذت بیشتر تنظیمات صدای درون بازی را روی War Tapes بگذارید.
در مجموع نمیتوان گفت فایراستورم نوآوری یا المان خاصی ارائه میکند؛ در حال حاضر همچنان بخشهای مشهور بتلفیلد 5 مثل فرانتلاین و اوپریشنز محبوبترین قسمتهای بازی هستند و اضافه شدن بتل رویال رغبت چندانی در کاربران ایجاد نمیکند. چرا که در حال حاضر انواع موفقی (و البته رایگانی) از این حالت محبوب در دسترس عموم قرار دارد و منطقی نیست کسی یک بازی کامل بخرد تا از بتل رویال آن استفاده کند.
به خصوص که دوباره تاکید میکنم هیچ خلاقیت و نوآوری جدیدی در این بازی یافت نمیشود و شاید تنها نقطه قوت آن، فضای جنگ جهانی دوم و بهرهوری از اسلحههای واقع گرایانه و کمی هم وسایل نقلیه جنگی باشد. در مجموع فایراستورم را نمیتوان یک بتل رویال موفق و محبوب دانست، اما بدیهی است اگر از قبل بتلفیلد 5 را خریداری کردهاید، تجربه آن خالی از لطف نیست و میتواند برای ساعاتی هیجانانگیز و لذتبخش باشد.
[vg-text-photo headercolor="black" title="خلاصه بگم که..." text="اگر بتلفیلد 5 را از قبل تهیه کردهاید، پیشنهاد میکنیم برای ساعاتی وارد بخش بتل رویال شده و از آن لذت ببرید. ولی این مود به تنهایی ارزش خرید بازی را بالا نمیبرد. چرا که فایراستورم به هیچ وجه نوآوری نداشته و چیز جدیدی ارائه نمیکند؛ از طرفی عدم استقبال از این قسمت در بازی باعث شده میزان «انتظار» به شدت بالا رفته و عمله کسل کننده باشد. اما با این حال ترکیب سبک بتل رویال با برخی المانهای آشنای فرنچایز بتلفیلد و فضای جنگ جهانی دوم میتواند جذابیتهای خاص خودش را داشته باشد." image="9995"][vg-text-photo headercolor="green" pos="right" title="بازی میکنم" text="به فایراستورم میتوان به عنوان یک بتل رویال ساده اما با ماهیت گروهی نگاه کرد؛ اگر دوستانی دارید که پایه تیمی بازی کردن هستند، بتلفیلد 5 گزینه خیلی خوبی برای ساعتها سرگرمی است و اجازه میدهد ژانر بتل رویال را در فضای جنگ جهانی دوم، همراه با اسلحههای واقع گرایانه و وسایل نقلیه جنگی و البته صداگذاری بینظیر تجربه کنید." image="9994"][vg-text-photo headercolor="red" title="بازی نمیکنم" text="فایراستورم به هیچ عنوان نوآوری یا خلاقیت جدیدی ندارد، سرور مناسب به سختی پیدا میشود، لوت و مدیریت تجهیزات منظم نیست و حضور وسایل نقلیه جنگی در حالت تک نفره به هیچ دردی نمیخورد و از همه مهمتر گشت و گذار در نقشه وسیع و تکراری هالووی بعد از مدتی کسل کننده میشود. مودهای فرانتلاین و اوپریشن همچنان محبوبترین بخشهای بتلفیلد 5 هستند و اضافه شدن حالت بتل رویال تغییر خاصی در آن ایجاد نکرده است." image="9996"]برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
مسعود روشن پژوه