بیراه نیست که بگویم اگر ژاپنیها نبودند، صنعت بازیهای ویدیویی هیچوقت به جایگاه امروزش نمیرسید. برای همین، در این مقاله از ۱۰ فرانچایز موفق صنعت بازی ژاپن برایتان گفتهام که اگر هر کدامشان نبودند، شاید بازیهای مدرنی که این روزها پایشان مینشینیم، ظاهر متفاوتتری پیدا میکردند. با ویجیاتو همراه باشید.
۱۰) مگامی تنسی
شاید نام مگامی تنسی به گوشتان آشنا نباشد اما مطمئنم که اسپیناف آن را خیلی خوب میشناسید. مگامی تنسیها که قدمتشان به سال ۱۹۸۷ برمیگردد، یک سری بازی JRPG فوقالعاده جذاب بودند که آخرین نسخه از آنها در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و با نقدها و فروش خوبش، توانست راه را برای عرضه نسخه بعدی این مجموعه در سال ۲۰۲۱ باز کند. با این حال، هر چقدر هم که خود مگامی تنسی اثری منحصر به فرد در تاریخ ویدیو گیم باشد، نمیتوان از اهمیت بالای اسپیناف این مجموعه، یعنی سری پرسونا نیز نگفت. آثاری که خصوصا در چند سال اخیر واقعا خوش درخشیدند و به جرات میتوان گفت که نسخه پنجم آن یکی از جذابترین و خوشساختترین JRPGهای تاریخ ویدیو گیم است.
۹) دراگن کوئست
افرادی که اهل تجربه بازیهای JRPG هستند، به خوبی سری بازیها دراگون کوئست را میشناسند. آثاری که به نوعی حکم پدر معنوی تمام بازیهای نقشآفرینی ژاپنی را دارند و اگر ساخته نمیشدند شاید هیچ وقت قادر به تجربه آثاری چون فاینال فانتزی ۷ نبودیم. فرانچایز دراگون کوئست هنوز هم پس از عرضه ۱۱ نسخه اصلی و بیشمار اسپیناف مختلف، حرفهای زیادی برای گفتن دارد و میتواند با گیمپلی درگیر کننده و سیستم مبارزات جذاب، نظر بسیاری از گیمرها را به سمت خود جلب کند.
۸) استریت فایتر
زمانی که نه خبری از مورتال کامبت بود و نه چیزی به نام تکن وجود داشت، کپکام با عرضه استریت فایتر در سال ۱۹۸۷، بازی فایتینگی را به گیمرها تحویل داد که در آن زمان مثلش را در هیچ بازی دیگری نمیشد پیدا کرد. اثری که سبک فایتینگ را با کاراکترهای منحصر به فردی که هر کدام تواناییها و سبک مبارزه خودشان را داشتند، متحول کرد و توانست در آن سالها گیمرهای بسیاری را به سمت دستگاههای آرکید بکشاند. با این حال، عرضه نسخه دوم این مجموعه روی کنسولهای خانگی نیز یک موفقیت بزرگ برای کپکام به حساب میآمد. چراکه بیش از ۱۵ هزار نسخه از بازی در سراسر جهان به فروش رسید و ناشر ژاپنی ترغیب شد تا نسخههای بیشتری براساس این مجموعه روانه بازار کند. اتفاقی که در نهایت باعث شد بیش از ۴۴ میلیون نسخه از بازیهای مختلف این فرانچایز در سراسر جهان به فروش برسد و نام استریت فایتر نیز در لیست پردرآمدترین فرانچایزهای تاریخ ویدیو گیم قرار بگیرد.
۷) مانستر هانتر
قطعا هیچ چیزی جذابتر از زمینگیر کردن یک هیولای عظیمالجثه نیست. کاری که سری مانستر هانتر چند سالی هست که در نمایش آن به استادی رسیده و نسخه به نسخه عملکرد بهتری در این مورد نشان میدهد. کپکام با مانستر هانترها به ما نشان داد که در یک بازی ویدیویی میتوان دست از قصه شنیدن کشید و آنقدر درگیر گیمپلی و کشتن موجودات عجیب و غریب شد تا کنترل زمان از دست برود. نتیجه تمام این تصمیمات، منجر به خلق یک فرانچایز میلیون دلاری دیگر شد که حسابهای بانکی کپکام را پرتر از گذشته میکرد.
۶) فاینال فانتزی
شاید اگر فاینال فانتزیها نبودند، هیچ وقت غربیها علاقهای به بازی کردن آثار نقشآفرینی ژاپنی پیدا نمیکردند. بازیهایی که با مکانیکهای گیمپلی مدرن، قصههای شنیدنی، شخصیتهای دوست داشتنی و همچنین موزیکهای بینظیرشان، سبکی که توسط دراگون کوئستها پایهریزی شده بود را دگرگون کردند و باعث شدند که دنیا آثار JRPG را به رسمیت بشناسد. این موارد خصوصا در مورد قسمت هفتم این سری بیشتر صدق میکند. اثری که به ما یکی از بهترین پروتاگونیستها و یکی از جذابترین آنتاگونیستهای تاریخ ویدیو گیم را هدیه داد و کاری کرد تا برای سالها نتوانیم مزه قصهای که توسط این دو روایت میشد را فراموش کنیم.
۵) متال گیر
متال گیرها آثاری نبودند که برای سرگرم کردن من و شما ساخته شوند. نه، کوجیما آنها را ساخت تا صنعت بازیهای ویدیویی را تغییر دهد و میتوانم بگویم این کار را هم به درستی انجام داد. از نسخههای ایزومتریک و دو بعدی بازی گرفته تا اولین قسمت متال گیر سالید که در آن زمان تعریف سبک مخفیکاری را از نو نوشت، هر یک در نوع خود بینظیر بودند و حرفهای خاصی برای گفتن داشتند. در کنار اینها، نسخه دوم و سوم را هم داشتیم که در آنها قدرت قلم کوجیما و نبوغ او در تعیین خط و مشی روند گیمپلی به خوبی حس میشد. آثاری که با فروش خوبشان، دروازههای ثروت را به روی کونامی باز کردند و به آنها اجازه دادند که روی پروژههای مهمی چون سایلنت هیل نیز کار کنند.
۴) رزیدنت ایول
زمانی که کپکام سعی داشت نام بازی سوئیت هوم را با ساخت یک بازی جدید زنده کند، شاید فکرش را هم نمیکرد که همین بازی تازه تبدیل به پرفروشترین آیپی تاریخ شرکت تبدیل شود. البته قضیه فقط پول نیست. ساخته شینجی میکامی افسانهای، نه تنها ژانر بقا و وحشت را متحول کرد، بلکه در مراتب بالاتر تاثیر عجیبی روی صنعت ویدیو گیم گذاشت و باعث پیشرفت بازیهای پس از خود شد. این یعنی اگر، قسمت اول رزیدنت ایول عرضه نمیشد، کونامی هیچوقت به فکر خلق سایلنت هیل نمیافتاد. یا حتی اگر میکامی تغییراتی بنیادی در قسمت چهارم ایجاد نمیکرد، ممکن بود روند گیمپلی، طراحی مراحل و حتی دوربین بازیهای اکشن سوم شخص مدرن، شکل امروزی خود را پیدا نمیکرد. از عرضه اولین نسخه از مجموعه رزیدنت ایول تا الان، بیش از دو دهه گذشته. ۷ نسخه اصلی، ۱۵ اسپیناف و ۳ ریمیک از این بازیها منتشر شده و میدانیم که قسمت هشتم هم در راه است. نسخهای که حتی اگر خوب هم نباشد، اعتبار برندی ۲۴ ساله را با خود به یدک میکشد و مطمئنا میتواند به فروش خوبی دست یابد.
۳) لجند آو زلدا
دنیای بازیهای سه بعدی، مدیون میاموتوی افسانهای است. چراکه اگر او با ساخت اوکارینا آو تایم، نهتنها یکی از بهترین بازیهای تاریخ ویدیو گیم را تحویلمان داد، بلکه مکانیکهای تازه بازیهای مدرن را چکش کاری کرد و با اضافه کردن یک سری چاشنی مخصوص، آنها را به تکامل رساند. بله، نمونه اولیه بسیاری از ویژگیهایی که در گیمپلی بازیهای سه بعدی امروزی میبینید، به دست میاموتو و تیم خلاقش در نینتندو توسعه یافته. ویژگیهایی که باعث میشدند مخاطب در اوکارینا آو تایم با سیستم مبارزاتی منحصر به فرد، پازلهای چالشبرانگیز و طراحی مراحلی به شدت جذاب رو به رو شود و آنقدر بازی را تجربه کند تا یک نسخه دیگر از سری زلدا عرضه شود.
۲) پوکمون
جایگاه دوم پرفروشترین فرانچایز تاریخ صنعت ویدیو گیم، متعلق به اثری است که در همه جای دنیای بیشمار طرفدار دارد، جز ایران. بله، در مورد پوکمونی صحبت میکنم که بسیاری از ما هیچ نسخهای از آنها را تجربه نکردیم و میلی هم به انجام این کار نداریم. با این حال، افرادی که بازیهای این فرانچایز محبوب را تجربه کردهاند، میدانند که چه معجزهای پشت شخصیتپردازی کاراکترهای دوستداشتنی این آثار و سیستم نقشآفرینی عمیق آنها نهفته است. معجزهای که هنوز هم بعد از ۲۴ سال میتواند مردم را به خیابانها بکشد و آنها را مجبور به بازی کردن بکند.
۱) سوپر ماریو
واقعا چه کسی فکرش را میکرد، کاراکتر سیبیلویی که در بازی دانکی کانگ از روی بشکهها میپرید، بتواند یک روز فرانچایز موفق خودش را داشته باشد. آن هم فرانچایزی که در حال حاضر، پرفروشترین فرانچایز تاریخ ویدیو گیم است. در دورهای که صنعت بازی در سراشیبی فروپاشی قرار گرفته بود، این سوپر ماریو برادرز بود که با گیمپلی و طراحی مراحل دقیق و با ظرافتش، به ظاهر پر عیب و نقص بازیهای ویدیویی مدرن، سر و شکلی مرتب و آراسته بخشید و آنها را نجات داد. فرانچایزی که فقط متعلق به مدیوم بازیهای ویدیویی نیست و شخصیت اصلی قصهاش، یکی از معروفترین شخصیتهای حال حاضر دنیاست. سری سوپر ماریو را میتوان به جرات سمبل خلاقیت در تاریخ ویدیو گیم خطاب کرد. بازیهای به ظاهر سادهای که هنوز اصالت خودشان را از دست ندادهاند و تا تجربهشان نکنید قادر به درک پیچیدگیشان نیستید.
خب این هم از ۱۰ فرانچایز برتر صنعت بازی ژاپن. کدام یک را تجربه کردهاید؟ حتما برایمان در موردشان بنویسید.
Where is a dmc?
به نظرم حق Tekken هم بود توی لیست باشه.
کاش ۱۲ تایی میکردین. تکن و یاکوزا هم بود توی لیست
نه این که بازیایی غربی بد باشن نه، اما سرگرم کننده ترین و لذت بخش ترین بازی های عمرم ژاپنی بودن، RE4 توی صدرشونه(کنار god hand و onimusha و متال گیر البته!) واقعا به قول یکی از دوستان بازیهاشون بازی تره، گیم پلی سرگرم کننده و درگیر کننده تری دارن، هر چند اینروزا به جز نینتندو و کپ کام خود ناشرای ژاپنی در حق استودیوهای بازی سازی خودشون کم لطفی میکنن برای انتشار بین المللی،مثلا سونی اونطور که باید روی استودیوهای ژاپنی حساب باز نکرده در حالی که خیلی خیلی بیشتر میتونه از توی خود ژاپن ip شاهکار بیرون بکشه، دمون سولز و دارک سولز از همین طریق بوجود اومدن، یا اسکوار انیکس به جز فانال فانتزی از هیچ استودیو ژاپنی ای استفاده نمیکنه برای ساختن بازی برای بازارهای جهانی.
یه سوال یعنی یاکوزا حق نداره جزو تاپ تن باشه؟?
داداش این جمله که گفتی بیراه نیست بگوییم اگر ژاپنی ها نبودند صنعت گیم پیشرفت نمیکرد ،
۹۹.۹۹درصد قطعات کنسول ها رو آمریکا تولید میکنه دیگه . از چیپست بگیر تا تراشه و کارت گرافیک و رم و همه چی . پس اگه آمریکایی ها نبودن صنعت گیم پیشرفت نمیکرد اگه کنسول نبود پس بازی هم نبود که تولید بشه . صنعت فیلم و انیمیشن و … به کنار
کاری با منفی دادن یه مشت بچه ندارم ولی حقیقت محظه . و دوم اینکه ژاپن هم زحمت زیادی کشیده و واقعا صنعت گیم بهش مدیونه
آقا خسته نباشید ولی خدایی چرا اسمارو فارسی نوشتید ؟ 😐
الان به این میگن چی ؟ انگلیش که نیست فارسی هم نیست فینگلیش هم نیست !
انگفارسی ؟ فارسانگ ؟ انگفرس ؟ چه زبونیه این ؟ |:
اقا نیما شما اینستاگرام اکانت نداری ؟
چند تا سوال داشتم ازتون
مرسی نیما جون عالی بود مثل همیشه
مانستر هانتر خیلی چرت بود??تیکن بازی خوبی نبود که نداشتید تو لیست؟ البته من کلا از اونم خوشم نمیاد ولی کلا یاومه معروف بود
لذت بردیم دمت گرم داداش
سری دویل می کرای سولز تیکن اینا چی پس؟
Devil may cry پدر سبک هک اند اسلش
همیشه این بازی پرسونا ۵ برای من مرموز بوده
این چه جور بازی ای است
گیم پلی هم ازش دیدم سر درنیاوردم
نمرات این بازی خیلی بالاست و همه ازش تعریف می کنند
این بازی نظرمو جلب کرده چون من طرفدار انیمه ها هستم و این بازی منو یاد آنها می اندازه
اگر کسی بازی کرده از تجربش برام بگه
خوب بود اما بنظرم متال گیر می تونست بالا تر باشه.
پس دویل مای کرای کو؟??
فکر کنم یه اشتباه تایپی شده چون سری dragon quest تو مقاله هست ولی سولزبورن نیست ؟؟؟ ملاکتون برای انتخاب این ۱۰تا چی بوده ؟؟
سلام چرا دیگه زهرا شیرازی نیست
آقا نیما من سر مقاله قبلیتم گفتم چرا خبری از شایان ضیایی نیست؟نه مقاله ای نه ویدیو ای چیزی شده؟
اضافه کنم… بازیهای ژاپنی بازی تر از بازیهای غربی است. غربیها جدیدا بجای بازی فیلم میسازند با یک مشت اکشن و داستان و موسیقی… از گیمپلی و سرگرمی خبری نیست.
خدایی تیکن باید جای استریت فایتر میبود.
گرن توریسمو هم می تونست باشه
عالی، تمام این فرانچایز ها شاهکارن
آقای فرشین از شما بعید بود سری کنترا چرا نیست
حدودا اسپم:
دوستان من تاحالا هیچکدوم از قسمت های سری استریت فایتر و سری دراگن کوئست رو بازی نکردم و میخواستم بدونم اگه بخوام داستانشونو متوجه بشم از کجا و از کدوم قسمتشون باید شروع کنم؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.
ژاپنیا پدر صنعت گیمن
بخاطر خلق دنیاهایی که بچگیمون باهاش سپری شد تا ابد مدیونشون هستیم و خواهیم بود
جای سری سولز خالیه و بنظرم از نظر ارزش در مقایسه با بقیه بازیهای لیست خیلیم پایین نیست
الان یکی از بزرگترین فرانچایزهای گیمه دارک سولز درسته اندازه لیست بالا قدیمی نیست ولی تاثیرش رو صنعت گیم به همون اندازهس.
میخوندم ببینم سونیک هست یا نه!
خیلی ممنون بابت مقاله. عالی.
این ژاپنیا کارشون درسته
آقا پس هیدتاکا میازاکی و سری دارک سولز چی؟ خودشون یه ژانر جدید به اسم سولزلایک رو اضافه کردن به ژانرهای ویدیوگیم
آقا نیما اول اینکه دمتون گرم
دوم اینکه میخواستم بدونم RE 2 خیلی ترسناکه ؟ چون من اصلا بازی ترسناک انجام نمیدم ولی انقدر تعریف از این بازی شنیدم دوست دارم تجربش کنم.
ممنون میشم میزان ترسناکیشو بگید