ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

افتتاحیه دومین دوره کژوال کمپ برگزار شد

رویداد بازی‌سازی کژوال کمپ که نخستین بار در سال ۹۷ برگزار شد، حالا قرار است در دومین رویداد خود یک بار دیگر شاهد رقابت دانشجویان و بازی‌سازی موبایل در داخل کشور باشد. این رویداد در ...

محمدجواد مبین‌زاده
نوشته شده توسط محمدجواد مبین‌زاده | ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۰

رویداد بازی‌سازی کژوال کمپ که نخستین بار در سال ۹۷ برگزار شد، حالا قرار است در دومین رویداد خود یک بار دیگر شاهد رقابت دانشجویان و بازی‌سازی موبایل در داخل کشور باشد.

این رویداد در چند مرحله مختلف طی سه بازه زمانی برگزار می‌شود؛ نخستین بازه که عنوان «پیش رویداد» را دارد از تاریخ ۲۲ شهریور تا ۱۵ مهر ادامه دارد. در این مدت دانشجویان علاقه‌مند و توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل از طریق پلتفرم دیسکورد مشغول برقرار ارتباط و تیم‌سازی می‌شوند.

دوره و بازه دوم که از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان در جریان است، تیم‌ها وارد یک سری کارگاه روزانه می‌شوند و در کنار توسعه‌دهندگان مطرح و افراد باسابقه، به کسب تجربه و مهارت می‌پردازند.

بازه نهایی و اصلی نیز از ۱۵ آبان تا ۳۰ آذر جریان دارد و طی آن شرکت‌کنندگان مشغول توسعه و ساخت بازی خود می‌شوند. لازم به ذکر است که برگزارکنندگان کژوال کمپ برای هر تیم یک راهنما و منتور در نظر گرفته‌اند.

تلاش‌های کافه‌بازار در حمایت از صنعت بازی

در بخش ابتدایی مراسم، امین امیرشریفی، مدیرعامل فعلی کافه‌بازار از برنامه‌های آتی این شرکت برای توسعه صنعت گیم موبایل در ایران خبر داد. او سه ضلع اصلی تاثیرگذار در صنعت بازی ایران را «تولید، نشر و عرضه» اعلام کرد و گفت که کافه‌بازار مدتی است اقداماتی را برای بهبود هر کدام از این زمینه‌ها آغاز کرده است.

برای مثال برای بهبود عرضه بازی‌ها، یکی از اقدامات اخیر کافه‌بازار جدا کردن صفحات بازی‌ها از بخش‌های دیگر بوده است که نتیجه آن افزایش ۵۰ درصدی نصب صفحه بازی بوده. در کنار آن مدتی می‌شود که محتویات به نمایش در آمده در کافه‌بازار بر اساس سلیقه شخصی هر فرد تنظیم می‌شود.

امیرشریفی با استناد به آمارهای مختلف از جمله تقاضای بازی‌ها در گذر زمان در کافه‌بازار و نتایج بیشترین جستجوهای این مارکت نشان داد که صنعت بازی‌های موبایل در ایران همچنان به پتانسیل بسیار بالای خودش هنوز نزدیک نشده است و کافه‌بازار ایمان دارد تا بتواند در همکاری با فعالین این حوزه و توسعه دهندگان بازی این اتفاق را زودتر ممکن کند.

حامیان کژوال کمپ امسال

به گفته محمد ایرجی امسال استودیوها و شرکت‌های مطرحی نظیر کوییز آو کینگز، استودیو نردبان اندیشه و آوا گیمز در میان حامیان دومین رویداد کژوال کمپ هستند.

هدف برگزاری دوباره این کمپ ایجاد انگیزه برای ورود افراد (مخصوصا دانشجویان) به صنعت تولید برای موبایل است. در این دوره هر تیم باید حداقل شامل دو نفر باشد و تیم‌های بالای ۳ نفر می‌بایست حتما ۲ عضو دانشجو داشته باشند.

بازی‌های شرکت‌کننده

گفته می‌شود بازی‌های شرکت‌کننده در کژوال کمپ امسال باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

۱. ارائه آمار و دیتا برای آنالیز کردن

۲. تست آ/ب برای دسته‌بندی کاربران

۳. پیاده‌سازی رویداد در بازی‌ها تا بازی‌ها طول عمر بیشتری داشته باشند

در مورد سبک‌های مورد نظر نیز باید گفت همچنان محدودیت خاصی برای بازی‌سازان وجود ندارد اما یک سری سبک کمتر دیده شده بیشتر مورد توجه برگزارکنندگان است. این سبک‌ها در واقع بر اساس ترندهای موفقیت در کافه بازار معرفی شده‌اند.

کژوال کمپ

طه رسولی هم نهایت درباره کمک کافه بازار به بازی‌های کژوال کمپ گفت:

بدیهی است که بیشتر این بازی‌ها به سرور و زیرساخت بک‌اند نیاز دارند اما خود کافه‌بازار در این زمینه و آنالیز داده‌ها به تیم‌های شرکت‌کننده تا حد امکان کمک خواهد کرد.

در آخر باید گفت تیم برگزیده دومین رویداد کژوال کمپ مبلغ شصت میلیون تومان دریافت می‌کند و تیم‌های دوم و سوم نیز به ترتیب ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان جایزه می‌گیرند.

نخستین رویداد کژوال کمپ ۲۲۸ شرکت‌کننده بود که نهایتا ۲۱ تیم را تشکیل دادند. در آن رقابت بازی «تخت باز» از استودیو آرمیک موفق شد جایگاه اول را به‌دست آورد.

بیشتر بخوانید:


تماشا کنید: ۴۸ نکته مهم رینبو سیکس سیج که باید بدونید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی