آمازون چطور میخواهد با Luna وارد بازار کلاود گیمینگ شود؟
سرویسهای استریم بازیهای ویدیویی مثل گذشته نادر نیستند اما خب هنوز تنها چندین کمپانی انگشتشمار منابع و زیرساختهای لازم برای پشتیبانی از چنین تکنولوژی و امکانی را دارند. جدیدترین این کمپانیها آمازون است، همان فروشگاه ...
سرویسهای استریم بازیهای ویدیویی مثل گذشته نادر نیستند اما خب هنوز تنها چندین کمپانی انگشتشمار منابع و زیرساختهای لازم برای پشتیبانی از چنین تکنولوژی و امکانی را دارند. جدیدترین این کمپانیها آمازون است، همان فروشگاه معروف اینترنتی غولآسا که با سرویسهای وب خود دنیای تکنلوژی را هم تکان داده.
این کمپانی پلتفرم جدید خود یعنی لونا را چندی پیش معرفی کرد، سرویسی که روی دستگاههای مختلفی اجرا میشود. با وجود آنکه تا ماه اکتبر (مهر-آبان) خبری از انتشار لونا نخواهد بود اما معرفی و رونمایی از این سرویس بسیار تاثیرگذار بود و لونا حالا قابلیتهای جالبی چون کانالهای اختصاصی ناشرین را هم نوید میدهد. از همین حالا میتوان برای دسترسی زودتر به این سرویس ثبتنام کرد اما آمازون لیست کامل و امیدوار کنندهای از بازیها را با کانال Luna Plus این سرویس وعده داده است. این سرویس همچنین با هر کنترلر دارای بلوتوثی کار میکند اما آمازون نیز درست مانند گوگل استیدیا کنترلر مخصوص خودش را ساخته که به صورت مستقیم به سرویس ابری وصل میشود.
سایت گیماسپات اخیرا با اولیور مسنجر (Oliver Messenger)، مدیر محصول لونا، مصاحبهای کرده و سوالاتی را در مورد این سرویس، کانالهای مختلف آن و اینکه چقدر فاز دسترسی زودهنگام احتمال دارد طول بکشد، پرسیده است. در ادامه این مصاحبه کوتاه را میخوانیم.
گیماسپات: میتوانید لطفا کمی در مورد نحوه کار کانالهای بازی صحبت کنید و اینکه چشماندازتان برای آن به صورت کلی چیست؟
این کانالهای بازی به مشتریان اجازه میدهند تا به یک ست و دسته مشخص از محتوا از ناشر یا مثلا ژانر مورد علاقهشان دسترسی داشته باشند و آنها را دنبال کنند. برای همین این کانالهای خیلی ماژولار هستند. میتوانم به شما بگویم که در این حالت به مجموعهای از بازیهای با کیفیت دسترسی دارید، حالا میخواهد مربوط به یک ژانر خاص باشد یا یک ناشر و در کنار آن میتوانید مزیتهای دیگری را هم آزاد کنید.
کانال پلاس لونا نیز نه تنها این کاتالوگ از بازیها را شامل میشود، بلکه دسترسی به محتوای 4K و تا نرخ ۶۰ فریم را هم ممکن میسازد. فکر میکنم شایان ذکر است که بگویم این کانال یک گلچینی از تمامی ژانرهای مخلتف است تا هر سلیقهای را پوشش دهد و تنها بازیهایی در این لیست قرار میگیرند که میانگین نمره بالایی در سایت متاکریتیک گرفته باشند تا به این شکل فقط بازیهای خوب را در دسترس گذاشته باشیم.
آیا گزینههای باندل و پکیج مانند هم وجود دارد؟ مثل شبکههای تلویزیونی.
یکی از مواردی که ما حسابی حواسمان بهش جمع است و از آن اطلاع داریم، اهمیت سادگی و راحتی است. برای همین آخرین چیزی که ما میخواهیم این است که پکیجهایی بسازیم و با آنها مردم را گیج کنیم. ما واقعا تصمیم نداریم چیزی را پیچیده و مشتریان را وادار کنیم که محاسبات ذهنی سنگین انجام دهند.
یکی از تفاوتهای مهم سرویس شما با دیگر سرویسهای استریم این است که شما با کمک اپلیکیشنهای وب یکپارچهسازی با سیستم عامل iOS را ممکن کردید. میتوانید یکم در مورد آن توضیح دهید؟
بله. لونا از تکنولوژی وب اپ استاندارد استفاده میکند. بنابراین میتوان اینطوری توضیح داد که با استفاده از مجموعهای از تکنولوژیهای وب، ما میتوانیم کاری کنیم تا iOS با سرویس ما مثل یک اپلیکیشن داخلی رفتار کنید. بدون شک کاملا داخلی نیست اما خب به خاطر وب اپ بودنش، میتواند به بخشهایی از سیستم عامل دسترسی پیدا کند تا تجربه راحتی را در اختیار کاربر قرار دهد.
تنها سختافزاری که دارید برای این سرویس معرفی میکنید، یک کنترلر اختصاصی است. پروسه ساخت چنین دستگاهی به چه شکل بود؟
ما در واقع برای ساخت این کنترلر از تیم آزمایشگاهی خودمان استفاده کردیم، همان تیمی که Fire TV و دستگاههای اکو را ساخته بودند. ما در واقع در گذشته یک جورایی کنترلر گیم بلوتوثی برای Fire TV ساخته بودیم. برای همین آنها از قبل نمونهای آماده داشتند و اطلاعاتی در این زمینه داشتیم. تجربه جالبی بود. من فکر میکنم که ما میخواستیم چیزی بسازیم که با کیفیت باشد، عالی کار کند و حس خوبی داشته باشد تا اگر کنترلری ندارید، از آن به عنوان کنترلر اصلی خود استفاده کنید. یکی از دلایلی که ما به غیر از سرویس ابری، در پشتیبانی از بلوتوث و درگاه USB مصمم بودیم این است که حس خوبی دارد. این کنترلر فقط برای کلاود گیمینگ نیست.
در تبلیغی که پخش کردید گفتید که این کنترلر با الکسا هم کار میکند. این پشتیبانی به چه شکل است؟
این کنترلر هم مثل همه ریموتهای قبلی کامل با دستیار صوتی الکسا کار میکند. برای همین وقتی آن را به سمت Fire TV میگیرید، میتوانید میکروفون را پایین داده و نگه دارید، چراغ آبی الکسا روشن میشود و میتوانید بازیها را پیدا یا اجرا کنید. میتوانید بگویید «الکسا بازی کنترل را اجرا کن» و زیبایی این سیستم این است که میتوانید این کار را از خارج از خود آن اپلیکیشن انجام دهید.
فکر میکنید فاز دسترسی زودهنگام (Early Access) چقدر طول بکشد؟
فکر میکنم احتمالا تا چند ماه آینده بیشتر در این باره صحبت میکنیم. پاسخ کوتاه به این سوال این است که ما نمیخواهیم عجله کنیم. میدانم که این جواب مثل یک پاسخ از پیش آماده شده میماند اما واقعیت همین است. ما نمیخواهیم سالها در فاز ارلی اکسز باشیم. یعنی ما واقعا میخواهیم راهمان را یاد بگیریم و بدون شک میخواهیم مطمئن باشیم که ابزارهای لازم برای بررسی را داریم. در مواردی که بازخوردها به ما میگویند که چه قسمتهایی خوب بود و مردم از آن لذت بردند، میشوند همان چیزی که امیدش را داشتیم. زمانی که این آمار و ارقام را داشته باشیم، هدفمان این است که یاد بگیریم و گوش دهیم تا بتوانیم وفقپذیر باشیم و وقتی به همه اینها رسیدیم، آماده خواهیم بود.
در برابر رقیبهایتان یعنی گوگل و مایکروسافت، چه برتریهایی میبینید؟
برای ما یکی از مواردی که حسابی از آن مطمئن هستیم، موانع کمتر است. برای همین است که میتوانیم جلو برویم. سرویس ما بدون نیاز بدون هیچ سختافزاری به جز چیزهایی که خودتان از قبل دارید کار میکند و قیمتگذاری مناسبی هم داریم.
ما نمیخواهیم به سراغ افرادی برویم که همین حالا هم حسابی در دنیای بازی مشغول هستند، ما به دنبال جذب مخاطبینی هستیم که دوست دارند بازی کنند، کسانی که در مورد این بازیهای عالی و خفن که دوستانشان روی تلویزیون بازی میکنند، میشنوند اما نمیتوانند از عهده هزینههای آن بر آیند.
بیشتر بخوانید:
- سرویس استریم xCloud از امروز با ۱۵۰ بازی در دسترس است
- حجم Spider-Man: Miles Morales روی پلی استیشن 5 کمتر از نسخه نسل قبلی است
- موسس شرکت بتسدا درباره خرید آن توسط مایکروسافت خوشبین است
برای جذب گیمرهای قدیمی و جدید، بزرگترین مانعی که به آن برخورد کردید چی بود؟ قیمت بالای سختافزار یا قیمت بازیها؟
راستش را بخواهید، تمامی موارد بالا، مگه نه؟ سرمایه بالا و سختافزار اختصاصی نیاز است، هزینه برای خرید بازی و در نهایت نمیدانید تا کی میتوانید بازی کنید یا سختافزارتان چطوری عمل میکند. در کنارش یک دنیا پیچیدگی دیگر هم پیش میآید. آیا فضای کافی برای نصب بازی دارم؟ آیا میخواهم همین الان بازی کنیم؟ من نمیخواهم منتظر بمانم تا این آپدیت حجیم دانلود شود. من فقط ۲۰ دقیقه وقت داریم. اینها مشکلات اصلی هستند که این سرویس را حائز اهمیت میکنند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
همشون در برابر عمو فیل محکوم به شکستن
البته اپل رو فاکتور بگیرین اون خیلی خطرناکه
سونیم که با مایکرو سر همین چیزا قرار داد بست پس احتمال داره اینده باهم کار کنن
اگه یه روز اپل هم خواست بیاد همه اینا نوچه هاش میشن
فکرشو بکن igame
دوستان توجه داشته باشین اگه دسته مثلا ایکس باکس با پلی استیشن یا آمازون شبیه همه بخاطر اینه که ارگونومی دسته به تکامل رسیده و بهتر از این نمیشه طراحیش کرد.یه نکته هم اینکه واقعا استریمینگ بازیها آینده صنعت گیمینگ هستش و هیچ شرکتی نمیخواد جا بمونه
شرکت های بزرگ وارد رقابت شدند
همین الان
"ماکروسافت"
"گوگل"
"امازون"
اماده رقابت در نسل بعدی بازی های ویدیویی که فکر کنم بیشتر از یک دهه طول بکشه تا استریمینگ بازی ها انتخاب اول مردم بشه ولی عجب رقابتی بشه
همین الانش سونی و ماکروسافت خوب پیشرفت کردن ولی هالا ببینیم از این به بعد چی میشه
با ایکس کلاود شروع کن
مگر خیلی خاص باشه و یک چیز جدید واقعا ارائه بده وگرنه فکر نمیکنم بتونه رقابت کنه با ماکروسافت و سونی
چقدر کنترلرش کپیه !!
این اپل عجب جونوریه به مایکرو اجازه نمیده xcloud رو بیاره تو ios ولی به آمازون اجازه میده
فکر نکنم به اندازه xcloud موفق بشه.
پدرام میشه یه ویدیو یا یه مطلب راجب زولا درست کنی
چند ساعت نشتی نوشتی من خسته شدم از خوندن