سری کینگدام هارتز از بهترین فرنچایزهای نقش آفرینی اکشن کمپانی اسکوئرانیکس است که با همراهی دیزنی و کاراکترهای فوق محبوب دیزنی، داستانی جادویی را شکل داده که در آن شخصیتهای فرنچایز فاینال فانتزی نیز حضور دارند. بازی Kingdom Hearts: Melody of Memory آخرین عنوان در حال حاضر از این سری محسوب میشود که از ترکیب دو ژانر ریتمیک و نقش آفرینی به وجود آمده است.
کینگدام هارتز ۳ که سال گذشته عرضه شد یک پایان تمام عیار برای این سه گانه بود و البته چندی بعد معلوم شد که کار اسکوئرانیکس با این سری تمام نشده و قصد دارد که همچنان داستان جادوییاش را ادامه دهد. اولین اقدام ساخت یک DLC برای بازی بود که چندی پیش عرضه شد و حالا یک بازی مستقل از سری کینگدام هارتز در راه است که قرار است سنت شکنی بزرگی انجام دهد.
در عناوین گذشتهای که از این سری عرضه شده، اکثر بازیها به سبک نقش آفرینی پایبند بودند و نهایت تغییراتی که در یک بازی از این سری رخ داده به یکی از عناوین مربوط میشد که بازی را به سبک Card Battle در آورد. در بازی Kingdom Hearts: Melody of Memory قرار است سبک بازی موزیکال با نقش آفرینی ترکیب شود و یک گیتار هیروی کینگدام هارتزی بازی کنیم!
نسخه دموی بازی چند روزی میشود که عرضه شده و حالا بهتر میتوان به فضای بازی پی برد. در نسخه دمویی که عرضه شده هیچ اشارهای به داستان بازی نشده و هنوز نمیتوانیم بگوییم که قرار است شاهد چه روایتی و در چه برهه زمانی باشیم اما امری که مشخص است اینست که قهرمانان اصلی بازی همان سه کاراکتر دوست داشتنی سورا، دونالد داک و گوفی هستند.
در نسخه دمو تقریبا ۶ آهنگ وجود دارد که دو مورد آن برای بخش دو نفره در نظر گرفته شده و الباقی برای بخش تک نفره. شما با انتخاب هر آهنگ و گزینش درجه سختی برای اجرای آن، وارد بازی شده و با گیم پلی تقریبا عجیب و غریب بازی روبرو میشوید. آهنگها از موسیقیهای به کار رفته در عناوین قبلی کینگدام هارتز استخراج شدهاند و برخی از آنها متعلق به دنیای خود بازی هستند و برخی نیز از آهنگهای معروف والت دیزنی گزینش شدهاند.
پس از اعمال درجه سختی (میتوانید پیش از بازی کردن، خودتان یک دموی کوتاه از بازی را با درجه سختی مربوطه ببینید و بفهمید که چند مرد حلاج هستید!) وارد بازی میشوید. با توجه به آهنگی که انتخاب کردید، فضای بازی و طراحی مرحله و دشمنان تقریبا متفاوت هستند و هر آهنگ Stage مخصوص به خودش را دارد.
سه کاراکتر اصلی بازی در سه نوار جداگانه در کنار هم قرار میگیرند و به پیش میروند. سورا در وسط است، دونالد و گوفی نیز یاران همیشگیاش هستند که در کنارش میجنگند. موسیقی نواخته میشود و شما با پیشروی در مسیر با دشمنان گوناگونی روبرو میشوید که باید سر بزنگاه (زمانی که دایره حول آنها زرد و یا قرمز میشود) دکمه حمله را بزنید. این اصلیترین و بیتشرین کاری است که در این بازی ریتمیک انجام میدهید اما کل گیمپلی به این مورد بسنده نمیشود.
اولا که دشمنان زیادی از زمین و زمان بر سر شما نازل میشوند و هر یک در نوارهای مختلفی میآیند و باید حواستان باشد که با کدام کاراکتر حمله کنید. برخی دشمنان پرواز میکنند و برخی نیز زیرزمینی به سمت شما میآیند و عدهای از آنها نیز از حالت ترکیبی استفاده میکنند.
اکثر دشمنان با یک ضربه ناکاوت میشوند ولی اقلیتی وجود دارند که باید چند ضربه نثارشان کرد تا نابود شوند. در این بین تعدادی از دشمنان نیز وجود دارند که صرفا با حرکت ویژه یا همان جادو زدن خودمان است که شکست میخورند؛ آیتم اجرایی این جادوها در طول مسیر وجود دارد و با دکمه جداگانهای که مختص به آن است، فعال میشود تا روزگار دشمن را سیاه کند.
نکته مهم اینجاست که حرکتها و اکشنهایی که در طول مسیر به دشمنان وارد میکنید با ریتم آهنگی که در حال پخش است، همخوانی جذابی دارد و بازی همانطور که انتظار میرفت ز کیفیت صدا و موسیقایی محشری بهره میبرد (از کدام بازی ریتمیکی انتظار نمیرود؟). مبارزات مانند اینست که کاملا روی موسیقی در حال پخش هماهنگ سازی شدهاند و این مساله لذت گوش نوازی به همراه دارد.
در بخش دو نفره نیز دو کاراکتر گوناگون در دو نوار کنار هم پیش میروند و بازی کمی تا قسمتی آسانتر میشود چرا که دیگر تمرکز روی یک شخصیت است تا سه شخصیت. در این بخش میتوان دشمنان را به سمت یکدیگر حواله داد که منشا آن میتواند هم از کرمریزی باشد! و هم در مواقعی که نوار سلامتیتان رو به پایان است و ریسک نبرد را به دیگری انتقال میدهید.
نکتهای که در این میان وجود دارد اینست که بازی برای یک عنوان ریتمیک کمی سخت است، بخصوص در حالتهای بالاتر از Normal.همانطور که گفته شد دشمنان به طرق مختلف به سمت شما حملهور میشوند و باید حواستان باشد که چه حرکتی روی آنها پیاده کنید تا نابود شوند. برخی مواقع نیز هجوم دشمنان بیش از حد زیاد است و گاهی هر سه مبارز به طور همزمان درگیر میشوند و یک نبرد جانانه تمام عیار موزیکالی راه میافتد که کار را بسی سخت میکند.
باید بپذیریم که تیم سازنده بازی ریسک بزرگی انجام داده و در این بازی ریتمیک خود، سبک اکشن نقش آفرینی را ادغام کرده و با اینکه به قول خودمان «قیمهها را داخل ماستها ریخته» ولی ترکیب جالب توجهی از این معجون عجیب و غریب بیرون کشیده شده است. در هر حال این اولین بار است که در حال تجربه یک بازی ریتمیک هستیم که باید در آن شش دنگ حواسمان به مبارزات و نوار سلامتی و دیگر مسائل باشد تا به زدن یک ضربه و لذت بردن از اجرای موسیقی. این مهم شاید در وهله اول آزاردهنده باشد اما به مرور و با تمرین و تکرار، عملا تبدیل به یک سبک جدید گیمپلی خواهد شد که نظیر آن تجربه نشده است.
ناگفته نماند اسکوئر انیکس به فکر راه چاره دیگری نیز افتاده و در نهایت اگر نتوانید چندان با سیستم مبارزات جدید بازی تازهاش کنار بیایید، حالتی کژوال گذاشته که صرفا با زدن یک دکمه در سربزنگاه، همه چیز درست پیش میرود. دیگر لازم نیست به زدن دکمههای درست و پریدن و اینکه کدام جنگاورتان حمله کند و... فکر کنید و کافیست یک دکمه را سرموقع بزنید تا خود بازی به صورت اتوماتیک حملهها را دفع کند و دشمنان را نابود کند.
بازی Kingdom Hearts: Melody of Memory تقریبا یک ماه دیگر وارد بازار میشود (۲۲ نوامبر که میشود ۲ آذرماه سال جاری) و دارندگان همه کنسولهای نسل جاری (نینتندو سوییچ که برای اولین بار میزبان یکی از بازیهای این فرنچایز میشود، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان) میتوانند از شنفتن موسیقی و درگیری اکشن نقش آفرینی آن لذت ببرند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.