۱۳ سال پیش یک بازی خاطرهساز منتشر شد. دورانی که نوجوانی مشتاق بودم و یک پی سی زغالی داشتم. کرایسیس آمد اما کامپیوتر من برای اجرای این بازی زیادی پیر بود. اما با هر روشی که بود روی پایینترین تنظیمات گرافیکی و کمترین نرخ فریم ممکن بازی را تا انتها بردم اما امان از باگ نهایی بازی که نمیگذاشت باس آخر بازی را روی کشتی از پا در بیاوریم. هیچوقت بازی را تمام نکردم و سالها بعد پایانش را در یوتیوب تماشا کردم. زمان گذشت تا اینکه پی سی جدیدی خریدم و دوباره کرایسیس را نصب کردم. با وجود اینکه چند سال گذشته بود و کامپیوتر قدرتمندی هم خریده بودم اما باز هم نمیتوانستم کرایسیس را روی بهترین تنظیمات گرافیکی بازی کنم و لذت ببرم. آنجا بود که کم کم با میم معروف و اینترنتی Can It Run Crysis آشنا شدم. کرایسیس برای سالهای طولانی یک بنچمارک گرافیکی بود و هر گاه صحبت از سخت افزار جدیدی میشد اولین پرسش این بود: «باشه خیلی چیز خوبیه ولی میتونه کرایسیس رو اجرا کنه؟»
۱۳ سال بعد و امروز با Crysis Remastered این پرسش دوباره مطرح میشود. گرچه به لحاظ جلوههای بصری، کرایسیس دیگر به اندازه دوران شکوهش زیبا نیست اما این سالخوردگی در تکنیکهای به کار گرفته شده در نسخه ریمستر خودش را نشان نمیدهد و هنوز هم میشود پرسید «[ریمستر] کرایسیس رو اجرا میکنه؟» و جوابی فنی و طولانی شنید.
ریمستر کرایسیس تغییر خاصی در گیمپلی و هیچ محتوای اضافهای در داستانش ندارد ولی اگر علاقهمند به مباحث گرافیکی هستید در این مقاله کوتاه بیشتر به تغییرات گرافیکی نسخه ریمستر اشاره میکنیم یا به طور دقیقتر قرار است راجع به آخرین نسخه موتور بازیسازی شرکت کرایتک بپردازیم که با نام کرای انجین شهرت دارد.
همه آنچه در نسخه ریمستر با چشم میبینید یک بار از مسیر خط تولید کرای انجین جدید رد شده و قطعات نو جای قطعههای کهنه و قدیمی را گرفتهاند که مهمترین آن وجود نوعی از ریتریسینگ نرم افزاری است. بله درست خواندید و برای تجربه این بازی نیازی به کارتهای گرافیک مجهز به ری تریسینگ سخت افزاری نیست (گرچه بهتر است داشته باشید!).
به بیان ساده، جادوی کرای انجین در نحوه پخش نور پس از بازتاب اولیه از هر جسمی که در محیط میبینید نهفته است. تکنیکی که کرایتک برای ریمستر کرایسیس استفاده کرده Sparse Voxel Octree Global Illumination (خلاصه: SVOGI) نام دارد و نورپردازی بازی را از آن حالت بیروح گذشته خود خارج کرده. در حقیقت حالا تمامی اجسام با هر رنگی، بازتاب خاصی روی محیط اطراف دارند و جزئیاتشان با لعاب بهتری نمایش داده میشود. جنگلها حالا سبز طبیعیتری را نمایش میدهند و سایهها با وسواس بهتری نمایش داده میشود.
مثال دیگر محیطهای سربسته هستند. فرض کنید یک ساختمان در کنار ساحل وجود دارد. منبع نور اصلی محیط خورشید است و طبیعتا روشنایی بیرون با روشنایی درون ساختمان متفاوت است. حتی روشنایی ورودی ساختمان با قسمتهای داخلی هم تفاوت دارد. در گذشته، پخش نور آنقدرها هم پیچیدگی نداشت و یک میزان روشنایی برای یک منطقه تعریف میشد اما حالا بخش اعظمی از نورپردازی به بازتاب اولیه نور از سطح اجسام و رنگهایشان بستگی دارد. به همان مثال جنگل اگر برگردیم، بازتاب نور سبز و خاکی کاملا غالب است و همین «بازتاب» ایجاد تفاوت میکند. این تصویر از دیجیتال فاندری به خوبی تفاوت را نشان میدهد:
همه اینها را گفتم تا به اینجا برسم که میدانیم سری 2000 و 3000 کارتهای انویدیا و همه کنسولهای نسل بعد با RTX سختافزاری عرضه میشوند ولی اگر میشود به صورت نرمافزاری و از داخل موتور بازی چنین چیزی را پیاده کرد چرا باید پول بابت کارت گرافیک جدید داد؟ اگر کرایتک توانسته، چرا بازیسازها این امکان را به شکل نرمافزاری تعبیه نمیکنند؟
پیادهسازی ری تریسینگ به صورت نرم افزاری فوقالعاده گرانقیمت است و پیادهسازی آن کار هر کسی نیست. کرایتک توانسته و آن را در یک ریمستر به نمایش گذاشته اما توانایی کرایتک به معنی کم اثر بودن راه حل سخت افزاری نیست. GPU های نسل جدید با امکان سختافزاری جدیدی که دارند نسبت به کارتهای گرافیکی بدون ری تریسینگ قدرت بیشتری در نمایش تصاویر دارند. در نتیجه اگر شما همین بازی را با کارت گرافیک جدیدی بازی کنید میتوانید جلوههای بصری بیشتر با نرخ فریم بالاتری ببینید. پس نحوهای از ری تریسینگ به صورت نرم افزاری ممکن است اما توانی که از کامپیوتر شما میکشد ارزشش را ندارد و در نهایت به آن جلوه بصری که سخت افزار مجهز میتواند نشان بدهد نمیتواند نزدیک بشود.
تغییر مهم بعدی که روی نمایشگرهای ۲۱ اینچی 1080p من خودش را به خوبی نشان نمیدهد، تغییر تمام مدلهای سه بعدی بازی است. در حقیقت تمام چیزهای مهمی که در محیط میبینید برای نمایش در رزولوشن 8K هم آماده شدهاند و این یک تغییر عالی است به شرطی که نمایشگر بزرگی جلوی رویتان باشد. در این حالت میتوانید جزئیات بیشتری از برگ درختان، سلاحهایی که در دست دارید، شنهای کنار ساحل و حتی خرچنگهایی که روی آن راه میروند ببینید. اما در اصل وضوح بالاتر مدلها به معنای این نیست که ریمستر کرایسیس مثل یک بازی ۲۰۲۰ شده.
این ریمستر هماهنطور که از اسمش هم پیداست فقط یک سری تغییرات کلی روی جلوههای بصری و رزولوشن بازی است و حتی در زیباترین لحظاتش هم تفاوت عمدهای با ورژن سال ۲۰۰۷ ندارد هم در قسمت تصویری (مگر اینکه هیولایی برای اجرا در حالت Can It Run Crysis با فریم خوب را داشته باشید) و به خصوص در بخش گیمپلی و تجربهی گیمر از سلاح به دست گرفتن و بودن درون نانو سوت.
مثالی که ابتدا گفتم را کمی بازتر میکنم: کرایسیس مثل یک خودرو قدرتمند ولی واقعا قدیمی است که دوباره به خط تولید برگشته تا برخی (نه همه) قطعاتش عوض شود. تعویض بعضی از این قطعا در نهایت سبب شده تا نسخه ریمستر تجربهای یکپارچه ارائه ندهد و عدم توازن را در سرتاسر تجربهتان احساس کنید.
اگر سیستم قدرتمندی ندارید که به هیچ عنوان دست روی بازی نگذارید و بیخیالش شوید. سیستمهای نسبتا قوی هم در بهترین حالت میتوانند بازی را روی حالت گرافیکی مدیوم با خاموش کردن برخی ویژگیها اجرا کنند. پس از لحاظ گرافیکی که مشخص است مخاطب بازی درصد اندکی از گیمرها هستند اما در مورد گیمپلی هم باز تاکید میکنم که کهنگی مکانیکها در سال ۲۰۲۰ تجربه دلنشینی به همراه ندارد.
خلاصه بگم که…
ریمستر کرایسیس یک شوکیس گرافیکی برای کرایتک است تا خودش را برای پروژههای بعدی آماده کند. بازی هیچ چیز جدیدی نسبت به نسخه اول ندارد و حتی قسمتهای مهمی از بازی مثل مکانیکهای تیراندازی حس قدیمی بودن را کاملا منتقل میکنند. اما بخش گرافیک بازی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و قدرت این شرکت در ساخت موتوری قدرتمند را نشان میدهد.
میخرمش
دلایل زیادی برای اینکه بازی را تهیه کنید وجود ندارد. اما اگر تا به حال کرایسیس را تجربه نکردهاید و میخواهید شوتری سرگرمکننده با داستانی آبکی و گرافیک فوقالعاده ببینید الان وقتش رسیده. و اگر سیستم قدرتمندی دارید که میخواهید آن را به چالش بکشید و ببینید تا چه اندازه توان خروجی دارد، ریمستر کرایسیس گزینه خوبی است.
نمیخرمش
اگر نسخه اصلی را تجربه کردهاید واقعا دلیلی برای اینکه بازی را بخرید وجود ندارد. بازی ۳۰ دلار قیمتگذاری شده که این رقم هم برای حجم تغییراتی که به مخاطب تحویل داده شده بسیار گزاف است.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یعنی باور کنید از ea حتی این کارم بر میاد:
یک ماد گرافیکی دانلود کردن و گذاشتن برا بازی و به عنوان ریمستر دارن میفروشنش و از طرفی هم بهینه سازی و پورت رو ضعیف گذاشتن که بگن چه بازی سنگینی و گرافیک قوی داره و از این حرفا.
تنها ریمستری که خریدم مدرن وارفر ۱ بود
۲ اصلا نمی ارزید چون فقط گرافیکش خوب شده بود
من شخصا دلیلی برای خرید این بازی نمیبینم ولی اگر میخواید pcخودتون رو تست کنید بهترین گزینه است
من دلیلی نمیبینم چون گرافیک اون موقع عالی بود به همین خاطر سیر شدم ولی اینجوری که من فهمیدم از سنگ شیره کشیدن
حرفت کاملا درست بود و اصلا این ریمستر ارزش هزینه کردن نداره
اینجوری حساب کنیم nfs hot persuit از این ریمستر افتضاح تره هیچ تغییری ندادن عملا حتی گرافیک(nfs) فقط ۲ تا درخت ??
با این حساب چرا باید متا hot persuit remasterd بشه 75 بعد به crysis remasterd بدن ۶۶ تا ۷۰؟
اگه کسی میدونه ریپلای کنه
30 دلار برای یه ریمستر که انقدر خوب ارتقا گرافیکی داره خیلی خوبه بعضی از نقداتون مرز های نقد کردن رو جابه جا میکنن
لطفا یک سرچ کوچیک در مورد ارتقا گرافیکی تو اینترنت بزنین
با تشکر?
برررررسییییییی ویدوئی بزارین:/
همیشه یکی از ارزو های من این بوده که مایکروسافت کرایتک رو بخره و دوباره احیاش کنه just imagine it bro!
کرای تک اگه به موتور بازی سازی و... اش بود کیفیتش ، قطعا فار کرای هم به کیفیت کرایسس میرسید
کرای تک بیشتر با مدیریت درست درمون و کارمند هاش پیشرفت کرد
ولی از بد شانسی توی کرایسس 3 ورشکسته شد و تا امسال گیم خاصی عرضه نکرد(ریمستر 1 ارزش بازی کردن داره اگر ت حالا بازیش نکردید)
شرکتی مثل مایکروسافت بد سابقه ترین شرکت دنیاست توی شرکت ها رو خریدن
هر شرکتی که خریده بلا استثنا شکوفیاییش رو تبدیل کرده به سیاست های ضد مشتری و پول پرستانه و گاها حذف برخی قابلیت ها
مثل skype , githubو....
در کل از ماکروسافت خیری به ما نرسید
من تا الان کرایسیس بازی نکردم.
نسخه ۳ بهتره یا ریمستر؟
قطعا ریمستر در صورت داشتن سیستم خوب ریمستر اما توجه کنید که اگه سیستم پیشنهادی رو نداشته باشید بازی میشه مثل سی دی خش دار بن تن
من کل سری کرایسس رو همین 1 هفته پیش تموم کردم که میگم
به این ترتیب بازیشون کن
همشون گرافیک فوق العاده و در حد بازیای 2020 دارن(حتی کرایسس وارهد که خیلی قدیمیه از خیلی از بازیای 2020 گرافیک بهتری داره)
crysis remastered
crysis warhead
crysis 2
crysis 3
در ضمن اگر کنسولی هستید و بابت بازی ها پول میدید ، باید بگم که کرایسس 3 ، داستانش خیلی سریع تموم میشه(کلا 4 ساعت گیم پلی)
کرایسس 1 هم زیاد طولانی نیست ، شاید 10 ساعت
وارهد هم همین حوالی ، 10 ساعت
کرایسس 2 شاد بشه گفت 30 ساعت گیم پلی