۵ دنباله پرفروش بازیها که طرفداران دوستشان نداشتند
برخی اوقات تیمهای بازیسازی مجبورند برای رسیدن به سود بیشتر، تصمیماتی بگیرند که ممکن است مورد پسند طرفداران قدیمیشان نباشد. برای مثال در این مقاله از ۵ دنباله پرفروش بازیهایی برایتان گفتم که به خاطر ...
برخی اوقات تیمهای بازیسازی مجبورند برای رسیدن به سود بیشتر، تصمیماتی بگیرند که ممکن است مورد پسند طرفداران قدیمیشان نباشد. برای مثال در این مقاله از ۵ دنباله پرفروش بازیهایی برایتان گفتم که به خاطر همین فروش بیشتر، شاهد تغییرات بنیادی زیادی در آنها بودیم. تغییراتی که به هیچ وجه خوشحالی طرفداران قدیمیشان را در پی نداشت و باعث شد تا آنها از بازیهای محبوبشان ناامید شوند. با ویجیاتو همراه باشید.
5) Splinter Cell: Blacklist
با فروش فوقالعاده ۹ میلیون نسخهای قسمت اول Splinter Cell، سم فیشر توانست در کنار سالید اسنیک و بیگ باس، به یکی از نمادهای محبوب ژانر اکشن مخفی کار تبدیل شود. با این حال، بعد از عرضه اولین نسخه، مجموعه Splinter Cell فراز و فرودهای زیادی را طی کرد و قسمتهای بعدی مجموعه کمتر توانستند فروشی بیشتر از ۲ میلیون نسخه را تجربه کنند. یکی از بازیهایی که توانست از این مرز عبور کند و به چهارمین نسخه پرفروش مجموعه Splinter Cell تبدیل شود، Blacklist بود. اثری که به عقیده طرفداران این سری بازیها، یکی از ضعیفترین نسخههای مجموعه است و آن را به خاطر چاشنی اکشن زیادش ملامت میکنند.
4) Halo 5
سری هیلو در زمان بانجی، عین یک ماشین پولسازی برای مایکروسافت بود. فقط هیلو 3 چیزی در حدود ۱۴ میلیون نسخه فروش داشته که باعث میشود از آن به عنوان یکی از پرفروشترین بازیهای انحصاری تاریخ یاد کنیم. با این حال، از وقتی که این سری بازی دست استودیو 343 افتاد، ورقها برگشت. طرفداران هیلو 4 را دوست نداشتند. همین هم باعث شد تا تبلیغات دروغین هیلو 5، آنها را به آینده سری امیدوار کند. همین هم شد و هیلو 5 با استفاده از این حقه بازاریابی توانست بیش از ۵ میلیون نسخه بفروشد. اما با برملا شدن دروغهای تبلیغاتی بازی، طرفداران حسابی از مایکروسافت و استودیو سازنده بازی شاکی شدند و بسیاری از آنها بیخیال تجربه هیلو 5 شدند و بازی را به حال خودش رها کردند.
3) Hitman Absolution
سری بازیهای هیتمن همیشه به خاطر آزادی عملی که به مخاطب برای تمام کردن مراحل میدادند شهرت داشتند. حال حساب کنید وقتی که طرفداران دیدند IO Interactive این آزادی عمل را از آنها در ابسولوشن گرفته چه حالی داشتند. IO Interactive میخواست که وضعیت فروش سری بازیهای هیتمن بهتر از قبل شود. برای همین تصمیم گرفت تا Hitman Absolution را خطیتر و با دوز اکشن بیشتری بسازد. نتیجه این تصمیم باعث شد تا گیمرهای بیشتری با مجموعه هیتمن آشنا شوند. همین موضوع روی فروش بازی هم تاثیر گذاشت. بازی تقریبا در عرض ۴ ماه، رکورد فروش هیتمن 2 را زد و توانست ۳.۶ میلیون نسخه بفروشد. اما فروش خوب بازی، دلیلی بر این نبود که طرفداران قدیمی مجموعه و افرادی که هیتمن را به خاطر آزادی عمل و المانهای مخفی کاری محضش دوست داشتند، از بازی راضی باشند.
2) Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
متال گیر سالید 5 به قدری پروسه ساختش طولانی شده بود که کونامی اعتقاد داشت عرضه دیر هنگام بازی صرفا باعث صرف هزینه بیشتر خواهد شد. سر این موضوع کونامی و هیدئو کوجیما به مشکل خوردند و کارگردان خلاق ژاپنی مجبور شد هر طور که شده بازی را به ددلاین مورد نظر برساند. البته با تمام این اوصاف، Metal Gear Solid V: The Phantom Pain در روز عرضهاش، اثری پولیش شده و با کیفیت به نظر میرسید. اما هر کسی که آن را تمام میکرد، میفهمید یک جای کار بازی میلنگد. بله، بخشهای اعظمی از قصه فنتوم پین به خاطر کمبود زمان از بازی حذف شده بودند و ما عملا نتوانستیم داستان یکی از مهمترین بازیهای سری را به طور کامل بشنویم. در کنار این، فنتوم پین برخلاف تمام نسخههای پیشین سری، به هیچ وجه طراحی مرحله خوبی نداشت و برخی مراحلش بیدلیل آنقدر تکرار میشدند که صدای طرفداران پر و پا قرص سری هم درآمد. بازی حتی مثل نسخههای قبل راوی خوبی برای قصهاش نبود و آنقدر نقص در روایتش میدیدید که باورتان نمیشد این بازی واقعا یک متال گیر سالید است. اما همه این ایرادات به اندازه خالی بودن نقشه بازی توی ذوق نمیزد. عملا شما هیچ کاری برای انجام دادن در نقشههای بزرگ بازی نداشتید و همین موضوع باعث شده بود تا فنتوم پین به خسته کنندهترین متال گیر سالیدی تبدیل شود که تا حالا ساخته شده. با این حال، برند کوجیما نه تنها باعث نشد تا بازی فروش خوبی را پشت سر نگذارد، بلکه درامای او کونامی کاری کرد که فنتوم پین با فروش ۶ میلیون واحدیاش به یکی پرفروشترین نسخههای سری تبدیل شود.
1) Resident Evil 6
بعد از به موفقیت رسیدن Gears of War در سال ۲۰۰۶، کپکام مدام تلاش کرد اثری بسازد که بتواند چه از نظر گیمپلی و چه فروش با بازی موفق اپیک گیمز و مایکروسافت رقابت کند. برای همین آنها سراغ مجموعه محبوب خود، یعنی سری رزیدنت ایول رفتند و به نسخه پنجم آن حالت دو نفره و همچنین دوز اکشن بیشتری تزریق کردند تا بازی شباهت بیشتری به Gears of War پیدا کند. نتیجه این تصمیمات از رزیدنت ایول 5 اثری ساخت که از نظر ساختاری تفاوتهای زیادی با نسخههای قبلی این مجموعه داشت. ولی طرفداران به خاطر همان یک ذره شباهتی که رزیدنت ایول 5 به ریشههایش داشت، از بازی حمایت کردند و تغییرات را پذیرفتند. حمایتی که باعث شد رزیدنت ایول 5 با فروش ۱۳.۱ میلیون نسخه، به پرفروشترین بازی این فرانچایز محبوب تبدیل شود. کپکام هم که فکر میکرد فرمول تازهاش جواب داده، رزیدنت ایول 6 را دیگر طوری ساخت که شباهت بیشتری به سری Gears of War پیدا کند. قرار بر این شد که بازی سه خط داستانی متفاوت داشته باشد و در مجموع ۶ کاراکتر قابل بازی. سطح اکشن بازی نیز رسید به سقف؛ تا جایی که دیگر رزیدنت ایول 6، عملا شده بود یک بازی اکشن بیمحتوا که المان بقا در آن جایی نداشت. منتقدین بازی را ناامید کننده میخواندند و از آن به عنوان بدترین رزیدنت ایول تاریخ یاد میکردند. با این حال طرفداران خودشان میخواستند بازی را تجربه کنند و در کنار گیمرهای جدید، کاری کردند که رزیدنت ایول 6 چیزی در حدود ۱۱.۲ میلیون نسخه بفروشد و به دومین رزیدنت ایول پرفروش تاریخ تبدیل شود. اما این دلیل بر بلند نشدن سر و صدا طرفداران نبود و بازی آنقدر توسط هوادارانش کوبیده شد که کپکام تصمیم گرفت بیخیال ساختن یک Gears of War دیگر شود و مجموعه رزیدنت ایول را به ریشههایش برگرداند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
منSplinter Cell رو تجربه نکردم این نسخه ارزش تجربه رو داره؟
نیما جان اگه تونستی داستان بازی kingdom hearts رو بزار داستان سنگینی داره کمرم گرفت
متال گیر 5 اونقدرم بد نبود
نظر بنده اینه که داستان مهم نیست و گرافیکم نه
فقط گیم پلی
گرچه گرافیک هم مهمه
پ.ن:خودم بازی میسازم و قراره بتاش تو تابستون بیاد :)
باز هم ی مطلب عالی دیگه از نیما دمت گرم??
حالا یه مقاله دیگه هم باید باشه که طرفدار ها با نسخه های بعدی خیلی حال کردن
مثلاً میتونیم به مورتال کمبت و جی تی ای اشاره کنیم
اره
یا مثلا ردد و گاد اف وار و انچارتد
راستش من ک با GTA IV و V اندازه SA حال نکردم
منم
اصلا gtasan یه حس خاصی داشت
هیچ نسخه از gta نمیتونه با san رقابت کنه
ازادی عمل فوق العاده ای داشت و داستانش هم خیلی خوب بود
الان هنوز از خیلی از بازی جهان باز جدید بهتره
نیکو با حرف این که داستان جی تی ای sa از iv بهتره رفته خود کشی کنه
متال گیر سالید 5 به قدری پروسه ساختش طولانی شده بود که کونامی اعتقاد داشت عرضه دیر هنگام بازی صرفا باعث صرف هزینه بیشتر خواهد شد.
باید خدمت کونامی عزیز عرض کنیم که این ویژگی مال شما نیست ، مال شرکتی مثل راک استار هست که بعد از چندین سال از عرضه نسخه پنجم ، طرفدارها منتظر نسخه بعدی هستن ،
چرا ؟ چون میدونن که نسخه بعدی قراره انقلابی در صنعت گیمینگ باشه?
واقعا با رزیدنت اویل 6 موافقم
بازی اصلا ترسناک نبود حتی از لحاظ اکشن بودنم خوب عمل نکرد و در کل هیچ حرفی برا گفتن نداشت :/
من halo 5 دارم راضی هم هستم ازش.بفیشو بازی نکردم که نظر بدم.
مکس پین 3 هم میتونست باشه
من از ابسولوشن راضی بودم
نمیا جان لطفا یه مقاله نظر سنجی در مورد برترین فرانچایز های ویدیو گیم بزار(اساسین کرید و هیتمن یادت نره ها)ممنون❤
حتما. در ضمن ابسولوشن اصلا بازی بدی نیست. منم خیلی دوستش دارم. ولی طرفدارای هاردکورش خیلی ازش راضی نبودن.
آره خیلی جالب میشه. مطمئنن بازی های راکستار رای های بالایی میگیرن
دقیقا، عالی بود
خیلی مخلصم.
تویه بازی کالاف دیوتی بلک آپس 3 بعضی جاهاش خیلی ترسیدم
یهو از پشت سر ربات یا?♂️ حمله میکرد
تویه اون لحظه حاضر بودم آنابل بیاد پشت سرم هارهار بخنده??ولی این لحظه هارو نبینم?
سلام
به نظر من ابسولوشن بازی خوبی بود ولی یه مرحله بود که باگ داشت درحدی پدر منو در آورد که میخواستم مانیتور رو از وسط نصف کنم?
دقیق یادم نیست ولی فک کنم اون مرحله بود که باید 4 تا زن که یه لباس شبیه لباس کلیسا تنشون بود رو به قتل میرسوندیم?♂️?
ابسولوشن اصلا بازی بدی نیست. منم خیلی دوستش دارم. ولی طرفدارای هاردکورش به خاطر خطی بودنش خیلی ازش راضی نبودن.
نیما جان کار ترجمت خیلی خوبه یکمی هم مقاله به قلم خودت بذار حیفه
مخلصم. ولی من که ترجمه نمیکنم. اگه ترجمه کنم حتما منبع میزنم. من بیشتر از یه سری ویدیو کانالهای یوتیوب مثل وات کالچر، واچ موجو و چند جای دیگه برای تیتر زدن ایده میگیرم اما در نهایت مطالب رو با اطلاعات و تحقیقات خودم مینویسم.
اره نمیخواستم بگم ولی دقیقا اکثر مقاله هات که مثلا تاپ فلانه از وات کالچره
توی پی بک یجوری گذاشتنشون که 0 درصد هم نتونی زیرشون بگیری
باز هم و باز هم نیما با مقالات ععااااللییییش
راستی نیما یه فکری یه ویدیو یا مقاله درست کن از بهترین سلاح های گاد اف وار
خیلی مخلصم. ببین روی سوژهاش مرددم ولی شاید یه روزی رفتم سراغش.
من خودم طرفدار هیلو هستم و به نظرم هیلو 5 بازی خوبی بود.نسبت به نسخه های شاهکاری مثل کامبت ایوالود و هیلو 3 این بازی خوب نبود ولی در کل بازی خوبی بود.امیدوارم هیلو اینفینیت از همه بازی های هیلو بهتر بشه
بیشتر سر اینکه مستر چیفش کم بود ملت خیلی ناراحت شدن.
من تمامی نسخه های اویل و متال گیر رو بازی کردم.
برای اویل 6 برام نسبتا جذاب بود ولی اصلا استاندارد سری اویل رو نداشت.
اما متال گیر فانتوم پین، بعد اسنیک ایتر، برترین نسخه بود. بشدت جذاب بود. اگه کونامی و کوجیما در گیر نمیشدن خیلی بهترم هم میشد. حیف ک مراحل چپتر 2 اکثرا تکراری بودن.داستان هم ک اصلا بهش نرسیدن متاسفانه.
بلک لیستم که باهاش خیلی حال کردم تعجب کردم تو این مقاله دیدمش. یعنی نسخه های قبلیش بهتر بودن؟ (البته بازی زیادی کوتاه بود)
آره اسپلینترسلها یه زمانی خیلی شاخ بودن. اونا هم خیلی خطی و تکرای شدن متاسفانه.
یاد رزیدنت 6 که میفتم اعصابم بهم میریزه.
آخه این ایده کی بود که رزیدنت رو اکشن بکنن ؟؟!!
اعصاب کی به هم نمیریزه.
تو قدیمیا قدم میزد؟ من که بازی نکردم دارم میپرسم
اااااااممممممم............
عجب?
خیلیا به ترسناک نبودن رزیدنت 6 خرده گرفتن اما اگه اونو حساب نکنیم بازی خفنی بود من لذت بردم
آخه فقط مشکلش ترسناک نبودن نیست. بازی یه کال آو دیوتیه تو قالب رزیدنت ایول. نه یه پازل خوب داشت، نه حالت بقایی براش تعریف شده و نه اصلا محیط پیچ در پیچ و جالبی داشت. هیچیش خوب نبود خداییش.
فقط اکشن خوبی بود
واقعا هیچیش خوب نبود ولی من از ۵ خیلی خوشم اومد عالی بود
من از جهار خوشم اومد اون عالی بود
۴ که اصلا جای خود دارد
یه مقاله عالی دیگه از اقا نیما
عالی و بی نظیر مثل همیشه
خسته نباشید
خیلی مخلصم برادر.
Metal Gear Solid V و halo 5 رو بازی نکردم ولی خیلی طرفدار دارن نمی تونید بگی طرفدار ها دوستشون نداشتن چون واقعا بخش بزرگی از افراد رو نادیده می گیرید.
باید ببینیم به چه کسی میگیم طرفدار. از نظر من معنی «طرفدار» توی این مطلب، اونیه که از نسخه اول یه بازی تجربهاش کرده باشه، زیر و زبرش رو درآورده باشه و نظر منطقی و درستی در مورد بازی بده. برای همین افرادی که مثلا اولین متال گیرشون فنتوم پین بوده رو نمیتونم به عنوان طرفدار در نظر بگیرم.
??? من به عنوان فن سخت کچل (۴۷) بنظرمن ابسولوشن درسته هیتمن نبود اما بازی خیلی خوبی بود که بعضی جاها ازش از بهترین بلزی هیتمن بعد بلاد مانی یاد میکنن
بنظرمن تغییر خوبی بود چون بلزی خوبی بود نمیشد بهش ایراد گرفت . هیلو من پی اس دارم نظر نمیدم رزیدنت اویل واقعا چرت بود ۶ متال گیر سالید هم تغییر کرده بود اما تغییرات خوبی من بشخصه خوشم اوند ولی کاش کونامی میذاشت کامل شه تا متای ۹۷ گیرش بیاد . نیما یه سوال دارم از تغییرات اساسین کرید راضی هستی (از اورجینز به بعد) نظرت درباره دث چیه بازی خوبیه ؟بخرم؟میگن خیلی سلیقه ای هست میشه یه ویدیو بسازی توضیح بدیممنون
ببین من با دث استرندینگ نسبتا حال کردم. اگه فصل دوم و سوم بازی نبودن، دث استرندینگ قشنگ میتونست یه بازی شاهکار باشه.
نمیدونم این ایده ی من بود یا چی ولی در کل عالی بود
پ،ن:نقطه فرستادم ویرایش کنم نره تایید رفت تایید??
نه، اونم میرم. خیالت راحت.
????
آره کلا متال گیر سالید ۵ ایراد زیاد داشت.
والا کارت گرافیک سیستمم به مشکل خورده بود. درگیر اون بودم. دیگه امین زحمت کشید و نوشت مطلب ترینهای دیروز رو.
یه سوال: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes بگیرم بهتره یا Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (هیچ کدوم از بازی های سری متال گیر رو بازی نکردم)
توی مقاله قبلی یه پیشنهاد دادم ولی دومیش رو یادم رفتف دومیش اینه: بازی هایی که بهتر از بقیه ریتریسنیگ رو نشون میدن (البته این اسم نیست توضیحشه)
گراوند زیرو مثل یه دمو واسه فنتوم پینه. به نظرم اگه میتونی با ۳ شروع کن. محشره این بازی.
مقاله ریتریسنگ هم رفتیم. لینکش رو میذارم برات این زیر:
http://vigiato.net/p/145490
آلزایمر زودرس گرفتیم تو 14 سالگی ?♂️
راستش هیچ مشکلی با بازی های قدیمی ندارم بلکه ps2 ندارم (برای ps4 میخواستم)، و خب فکر نکنم شبیه ساز ps2 زیاد با لپتاپی با Intel Core i7-8550U و AMD Radeon 530 مهربون باشه
با کامپیوتر
Amd vision 2.8
ATI RADEON 4200HD
4ram
هم مهربون نیست???
سیستمت عالیه رفیق (البته نسبت به من)
AMD نمدونم چی
Core i 2
RAM 2
cpuمن متوسطه ولی بقیه اش ضعیف
میشد به این لیست یکی از سری های NFS یا کال اف دیوتی هم اضافه کرد
اصلا کل لیست میتونه در مورد این دوتا باشه. خواستم از بازیهای خاصتر بگم.
اره اساسین ها من بشخصه از تغییر اساسین خوشم اومد (اابته ا نظر من اورجینز یه اشغاله?ولی ادیسه و مخصوصا والهالا عالی بود