بررسی بازی Outriders – بشر در جستجوی خانه‌ای تازه

بررسی بازی Outriders – بشر در جستجوی خانه‌ای تازه

به‌نام بشریت و برای بشریت

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۴.۳ ذخیره

مجموعه اسکوئر انیکس (Square Enix) را با صاحب امتیازی آثار درخشانی چون Deus Ex، فرنچایز NieR:Automata ،Life Is Strange ،Tomb Raider و مجموعه‌های فاینال فانتزی (Final Fantasy) می‌شناسیم. آثاری که بعضا جزو به یاد ماندنی‌ترین آثار صنعت ویدئو گیم هستند. بنابراین زمانی که از محصول جدید این کمپانی صحبت می‌شود، نمی‌توان بی‌تفاوت بود. این بار این کمپانی مادر ژاپنی سراغ تولید اثری متفاوت رفته است. و تلاش خود را ورود به رقابت سنگین مولتی پلیرهای آنلاین، آغاز نموده است. بازی Outriders جدیدترین همکاری این کمپانی‌ با استودیوی لهستانی People Can Fly در سبک شوتر است که مدت زمان زیادی از عرضه رسمی آن نگذشته است.

استودیو People Can Fly پیش‌ از این سابقه همکاری در ساخت عنوان اول مجموعه Gears of War را در کارنامه ثبت خود کرده است. البته احتمالا بسیاری این استودیو را به واسطه سهم عظیم در توسعه بازی فورتنایت (Fortnite) بشناسند. با وجود چنین آثار تحسین شده‌ای در کارنامه استودیوی مذکور، انتظار بهره گیری همه جانبه مهارت‌های این استودیو در ساخت و توسعه Outriders می‌رود. با این‌حال، محصول مشترک استودیوی تحسین شده‌ی People Can Fly و ناشر به‌نام اسکوئر انیکس تا چه حد موفق خواهد بود؟ بگذارید ابتدا کمی با ابعاد این بازی آشنا شویم.

بازی Outriders یک شوتر نقش‌آفرینی کواپ در سبک علمی تخیلی و حال و فضایی متفاوت است. که در سیاره‌ای به نام ایناک (Enoch) رخ می‌دهد. این بازی برای پلتفرم‌های کامپیوتر، پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس‌باکس سری ایکس، ایکس‌باکس سری اس، ایکس‌باکس وان و البته گوگل استیدیا در دسترس است. دموی این بازی اولین بار در اوایل اسفند و به‌صورت رایگان برای کاربران کامپیوتر و کنسول در دسترس قرار گرفت. این بازی در همان ابتدا عرضه نسخه دمو توانست توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند. به‌طوری که یک ماه پیش از عرضه توانست جزو عناوین برتر جدول پرفروش‌ترین‌های استیم قرار بگیرد. بازی در قالب تک و چند نفره قابل تجربه است. بخش کوآپ این بازی به شما اجازه بازی کردن در قالب تیم‌های سه نفره را می‌دهد. به علت کراس پلی بودن، این تیم سه نفره می‌توانند از هریک از پلتفرم‌های قابل پشتیبانی حضور داشته باشند.

داستان بازی سال ۲۰۴۸ و وضعیت نابسامان کره زمین را روایت می‌کند. زمین سال‌هاست که به وسیله لرزه‌های متمادی وحشتناک و تغییرات گسترده اقلیمی بهم ریخته است. و زمین که حالا یک به مثابه یک بیابان بایر است، نوید آخرالزمان را در این سیاره سابقا سبز می‌دهد. این موضوع زنگ خطر احتمال انقراض بشریت را به صدا درمی‌آورد. پس انسان قرن بیست و دوم بایستی جایی در آسمان‌ها به دنبال خانه‌ای تازه برای خود و هم نوعانش باشد. از این رو سران G9 به جهت چاره اندیشی این معضل، کمیته ECA (Earth Colonization Authority) را تشکیل می‌دهند. این تیم قرار است با جمعی محدودی از انسان‌ها به وسیله دو فضاپیمای Caravel و Flores راهی فضا شوند. این دو فضیه مجهز به پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز هستند که به آن‌ها اجازه رسیدن به نصف سرعت نور را می‌دهد. و بدین ترتیب ماجراجویی بشر برای یافتن خانه‌ای نو در آسمان‌ها آغاز می‌شود.

بررسی بازی Outriders - تصویر فضاپیما

خانه دومی که برای انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود ایناک (Enoch) نام دارد. قرار است فضاپیماهایی ECA برای میانه‌های سال ۲۰۷۰ با جمعیت پانصد هزار نفری راهی ایناک شوند تا تا در صورت امکان شرایط را برای ورود باقی انسان‌ها مهیا سازند. اما به علت نقص‌ فنی فضاپیمای Caravel هرگز نتوانست مدار زمین را ترک کند. اما فضاپیمای دوم نیز چندان در جستجوی خود موفق نبود. در سال ۲۰۹۱ آخرین پیام ارسالی از زمین توسط Flores دریافت شد. از این پس باقی انسان‌های باقی‌مانده روی زمین که بالغ بر میلیاردها نفر بودند منقرض شده تلقی شدند. پروژه ECA که تنها امید بشریت بود، به شکست کامل منتهی شد. حال مسافران Flores آخرین نسل انسان‌های زنده هستند که وظیفه حفظ و ادامه نسل بشر را بردوش دارند.

دانشمندان عقیده دارند به منظور حفظ تنوع بشریت و اطمینان از حفظ بقای آن، حداقل نیاز به ۳ میلیون نفر دارند. این درحالی است که جمعیت فضاپیمای Flores به زحمت به ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد. این امر با وجود عدم اطلاع از شرایط ایناک بیش از پیش انسان‌ها را نگران می‌کند.اما در نهایت پس از قریب به ۸۳ سال Flores در مدار ایناک قرار می‌گیرد. ایناک آخرین شانس بشریت برای بقاست. از این رو نیروهای آموزش دیده‌ای تحت عنوان پیشروها (Outriders) به منظور تسهیل شرایط فرود فضاپیما و بررسی وضعیت راهی سطح ایناک می‌شوند. شرایط در بدو ورود به ایناک مساعد به نظر می‌رسد. ایناک منابع طبیعی بسیاری برای پایه گذاری زندگی بشر جدید دارد. اما این شرایط ایده‌آل برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا نمی‌کند.

بررسی بازی Outriders - سطح ایناک

در طی اولین کاوش‌ها بر سطح ایناک، تیم پیشرو با اتفاقاتی تکان دهنده مواجه می‌شود. ظاهرا آن طور که انتظار می‌رفت سطح ایناک برای انسان امن نیست. این سلسه اتفاقات با از کار افتادن تانک‌های تیم و سپس سرفه‌ و مسمومیت برخی از اعضای پیشرو آغاز شد. کمی جلوتر طوفانی متشکل از نیروهایی مرموز، در سطح بزرگی از ایناک شکل گرفت. این طوفان اسرارآمیز که حال از آن به Anomaly یا ناهنجاری یاد می‌شود، منجر به درهم گسیختن قوانین فیزیک از جمله زمان، گرانش، آرایش اتم و غیره می‌شود. برخورد هر یک از پیشروها با این طوفان، منجر به مرگ آنی وی می‌شد. در این کاوش بسیاری از اعضای تیم پیشرو کشته و یا مجروح شدند. اما در نهایت عده‌ای از تیم توانستند فرار کرده و خود را به مقر اصلی برسانند. با وجود مسمومیت پیشروها از Anomaly، نیروهای ساکن در مقر اصلی قصد کشتن و پاکسازی آسیب دیده‌ها را دارند. این تصمیم منجر به شورشی درونی در تیم پیشرو می‌شود.

در این حین نیروهای آسیب دیده خواب مصنوعی فرو رفتند تا تیم پزشکی به کمک آن‌ها بیاید. ولی تیم پزشکی هیچ‌وقت نرسید و همین باعث شد که پیشروها بیش از ۳۰ سال در خواب مصنوعی باقی بمانند. داستان بازی ۳۱ سال پس از این حادثه شروع می‌شود. زمانی که بازماندگان گروه پیشروها از خواب مصنوعی خود بیدار شده و مستقیما وارد جهنم ایناک می‌شوند. در طی ۳۱ سال گذشته نیروی مرموز Anomaly موجب تغییرات بسیاری در انسان شده است. انسان‌های ساکن فضاپیما حالا بر سطح ایناک و در جنگی تمام عیار با یکدیگر زندگی می‌کنند. اختلافات و مشکلات انسان در سطح ایناک، منجر به از کار افتادگی تکنولوژی و روی آوردن وی به زندگی بدوی شده است. برخی از انسان‌ها به واسطه Anomaly جهش ژنتیکی پیدا کرده و مجهز به نیروهایی خاص شده‌اند. و مهم‌تر از همه تیم پیشروها تقریبا به طور کل از هم پاشیده است.

حال شما تحت عنوان یکی از نیروهای سابق پیشرو، مسیر خود را از میان انسان‌های در جنگ، هیولاهای ایناک، جهش یافته‌ها و البته طوفان Anomaly پیدا کنید. از نظر داستانی، عنوان Outriders یک خروجی بسیار خوب به مخاطب عرضه کرده است. داستان بازی به مرور و با کاوش در سطح ایناک و برخورد با کاراکترهای بازی برای مخاطب پدیدار می‌گردد. روایت کند بازی به خوبی توانسته مخاطب را به خود جذب کرده و نسبت به آینده بشریت کنجکاو نماید. در مقابل، این عنوان در شخصیت پردازی چندان تمرکزی نداشته و حتی می‌توان گفت بسیار ضعیف عمل کرده است. این امر موجب به وجود آمدن دیالوگ‌های سطحی، کات سین‌های نه چندان قوی و عدم ارتباط مخاطب با کاراکترها به عنوان یک بازی نقش آفرینی شده است. در مجموع می‌توان از داستان و شخصیت پردازی Outriders به عنوان یک نمونه قابل قبول برای یک بازی با محوریت شوتینگ یاد کرد، اما در کالبد یک بازی نقش آفرینی تنها می‌توان عبارت متوسط و یا حتی ضعیف را برای آن به ‌کار برد.

بخش داستانی بازی چیزی قریب به ۳۰ ساعت به طول می‌انجامد. بعد از به پایان رساندن این بخش داستانی، شما می‌توانید تا زمان نامحدودی با ماموریت‌هایی که Expeditions نامیده می‌شوند، خود را سرگرم نمایید. این ماموریت‌های یک تا سه نفره امکان تجربه‌ی هیجان انگیز مبارزه خونین با هیولاهای ایناک را برای شما فراهم می‌آورد. بازی از حیث گیم پلی اثری درخشان و قابل توجه به حساب می‌آید. گان‌پلی روان، تهاجمی و بسیار هیجان‌انگیز می‌تواند ساعت‌ها شما را غرق سلاخی هیولاهای ایناک نماید. با وجود سیستم بازیابی سلامت متفاوت، بازی شما را وادار به مبارزه‌های نفس‌گیر در رنج نزدیک می‌نماید که باعث درگیری تمام وجهی کاربر به بازی می‌گردد. از حیث مکانیک و حال و هوای بخش شوتینگ، این بازی تاحد زیادی یادآور تجربه‌ی Destiny است. با این تفاوت که در این عنوان حضور مهارت‌های جادویی پیشروهای «تغییر یافته» یا Alteredها سیستم مبارزه‌ی بازی را به شدت لذت بخش و متنوع‌تر کرده است.

اما متاسفانه هرچه این تجربه به صورت تیمی مسرت بخش است، تجربه انفرادی این بازی ضعیف عمل می‌کند. مبارزات و باس فایت‌ها برای پیش بردن تک نفره بازی، به صورت بالانس طراحی نشده‌ و طی کردن مراحل به صورت تک نفره می‌تواند بسیار دشوار خواهد بود. در مقابل گیم پلی جذاب، طراحی مراحل و لول بندی بازی Outriders چندان عملکرد درخشانی ندارد. مراحل و ماموریت‌های بازی پس از مدتی تکراری و کسل کننده می‌شوند. در واقع بازی بازی چیز جدیدی برای ارائه ندارد و به نظر می‌رسد که از تمام پتانسیل خود برای سرگرم کردن مخاطب بهره نمی‌برد. خط مبارزه تکراری، صحنه‌های مبارزه بسیار شلوغ و باس فایت‌های مشابه می‌تواند پس از چندین بساعت بازی متوالی به شدت کسل کننده به نظر بیایند. با این حال وجود سیستم‌های شخصی سازی در طراحی کاراکتر، مهارت‌ها و تفنگ‌ها این تجربه را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید بنا به سلیقه خود روی بخش‌های مختلف اعم از اسلحه‌ها و مهارت کلاس‌ها سرمایه گذاری کنید تا پیشروی خود را به بهترین شیوه برای مبارزات تیمی حاضر کنید.

درخت مهارت در Outriders

این بازی در چهار کلاس عرضه می‌شود. هرکدام از کلاس‌های تکنومنسر (Technomancer)، پایرومنسر (Pyromancer)، تریکستر (Trickster) و دیوستر (Devastator) مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. بازیکن می‌تواند با سرمایه گذاری روی درخت‌های مهارت هر کلاس، پیشرفت قابل توجهی حاصل نماید. این درخت‌های مهارت امکان شخصی سازی و تمرکز روی مهارت‌های خاص هر کلاس را برای کاربر فراهم می‌آورد. برای مثال کلاس Devastator به عنوان تانک (tank) عمل می‌کند. با وجود نوار سلامت بزرگ، این کلاس انتخابی مناسب برای مبارزه در رنج نزدیک است. Technomancer کلاس پشتیبانی یا ساپورت (Support) تیم پیشرو است. این کلاس تنها کلاسی است که می تواند بجز خود، نوار سلامتی سایر اعضای تیم پیشرو را بهبود بخشد. انتخاب کلاس Technomancer مناسب پلیرهای‌ست که از کار تیمی لذت می‌برند. و در نهایت Pyromancer و Trickster کلاس‌های مهاجم تیم پیشرو هستند که مهارت زیادی را برای تسلط می‌طلبند.

از حیث هنری و جلوه‌های بصری بازی Outriders خروجی قابل قبولی ارائه داده است. جزییات بالای فضاها، طراحی دقیق چهره کاراکترها و صحنه‌های مبارزه بسیار چشم‌گیر هستند. طراحی جالب توجه موجودات سطح ایناک، نمود بصری مهارت‌ کاراکترها و نورپردازی آن جلوه‌ای خاص به بازی داده و کاربر را به خود جذب می‌کند. اما به عنوان یک بازی نسل نهمی و در قیاس با بازی‌های نسل هشت، نمی‌توان Outriders را یک خروجی خارق العاده از حیث بصری دانست. جلوه‌های صوتی در این بازی عملکرد بسیار خوبی دارد و صحنه‌های مبارزه به لطف ریتم موسیقی حماسی و صداگذاری مناسب، تجربه باکیفیتی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در مجموع استودیوی People Can Fly عملکردی قابل قبول در این بخش ارائه داده است که کاربر را راضی نگه خواهد داشت.

متاسفانه با وجود عرضه رسمی همچنان به‌سان نسخه دمو، از ایرادات فنی ریز و درشت بسیاری رنج می‌برد. مشکلات در اتصال برای تجربه‌های کراس پلی، ناپدید شدن ناگهانی HUD بازی، باگ‌های ویژوال، کرش‌های متعدد و عدم تعادل بازی در بخش تک‌نفره از جمله مشکلاتی هستند که با وجود عرضه نسخه رسمی همچنان پابرجای‌ند. با این حال در مجموع می‌توان از Outriders به عنوان یک عنوان اثر قابل توجه و با پتانسیل بالا یاد کرد. Outriders عنوانی است با تجربه هیجان انگیز، گیم‌پلی روان و سیستم شوتینگ مهیج که وام دار آثاری چون Gears of War و یا Destiny است. وجود روایت داستانی جذاب با وجود کم و کاستی‌های آن، جذابیت این بازی را نیز بیشتر کرده است. وجود المان‌هایی چون درخت مهارت و تنوع کلاس‌ها در مقابل ضعف سیستم لوتینگ، عدم بالانس و تکرر سیر مبارزه را می‌پوشاند. با این حال همچنان نمی‌توان از Outriders به عنوان یک تجربه کاملا جدید و متفاوت یاد نمود. اما Outriders بازیی است با ظرفیت بالا، که در صورت سرمایه گذاری مناسب، رشد بازی و مخاطب، پشتیبانی پیوسته، رفع مشکلات فنی و البته ارائه بسته‌های الحاقی می‌تواند جای خود را در بازار شلوغ شوترهای چندنفره پیدا نماید.

بررسی بازی Outriders - بشر در جستجوی خانه‌ای تازه - ویجیاتو

خلاصه بگم که…

بازی Outriders یک شوتر سوم شخص در ژانر علمی تخیلی بوده که با محوریت داستانی توسعه داده شده است. این بازی در سیستم مبارزه وام دار آثاری چون Gears of War و یا Destiny بوده و به صورت آنلاین و در قالب تک یا تیم سه نفره قابل بازی کردن است. صحنه‌های مبارزه شلوغ و هیجان انگیز به یمن تنوع مهارت، کلاس و تفگ کاراکترها قابل توجه است. بازی مشکلاتی اعم از ضعف اتصال کراس پلی، عدم بالانس برخی مراحل سولو و ضعف‌های ویژوال دارد.

بررسی بازی Outriders - بشر در جستجوی خانه‌ای تازه - ویجیاتو

می‌خرمش

هیچ چیزی به اندازه تجربه یک بازی شوتر محور که اجازه سلاخی دشمنان را می‌دهد، شما را هیجان زده نمی‌کند. ترکیب سیستم شوتر با مهارت‌های جادویی هر کاراکتر می‌تواند برایتان یک تجربه جدید تلقی شود. و از سیستم شخصی سازی در توسعه کلاس، کاراکتر، مهارت و تفنگ‌های خود لذت می‌برید. به تجربه‌های گروهی و تیم محور علاقه دارید و تصمیم به تجربه این عنوان در کنار دوستانتان دارید.

بررسی بازی Outriders - بشر در جستجوی خانه‌ای تازه - ویجیاتو

نمی‌خرمش

تجربه مشابه شوترهای علمی تخیلی با مبارزات شلوغ در قالب عنوانی جدید نمی‌تواند برایتان ارزش هزینه شصت دلاری را داشته باشد. علاقه‌ای به تجربه بازی‌های تیم محور ندارید و دسترسی به قابلیت‌های شخصی سازی مبارزه کاراکترها برایتان جذاب نیست.

  • امتیاز ویجیاتو80
  • امتیاز کاربران
    24 ratings7.5/10
  • امتیاز متاکریتیک74
کپی شد https://vgto.ir/9im
نظرات (۹)
4.3 9 امتیازها
امتیاز مطلب
مشترک شدن
اطلاع رسانی کن
9 دیدگاه
جدید ترین
قدیمی ترین بیشترین امتیاز
دیدگاه درون خطی
نمایش تمام نظرات

من واقعا نترسم تونستم left 4 dead 2رو تموم کنم و زیبا هم حستم

می دونید یجورایی شاید انتظار من بالا باشه ولی انتظار متا ۷۴ رو ازش نداشم انتظار داشتم حداقل ۸۰ بشه

9
0
نظرت رو حتما بهمون بگو!x