ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

نقش بازی‌های داستان‌محور در دنیای بازی کم‌رنگ‌تر از همیشه خواهد شد

ساعاتی پیش الکترونیک آرتز و یوبیسافت گزارش مالی خود در سالی مالی گذشته را منتشر کردند. نکته‌ای که در مورد هر دو گزارش صدق می‌کرد این بود که کمپانی‌های ذکر شده بخش عمده‌ای از درآمد ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۴

ساعاتی پیش الکترونیک آرتز و یوبیسافت گزارش مالی خود در سالی مالی گذشته را منتشر کردند. نکته‌ای که در مورد هر دو گزارش صدق می‌کرد این بود که کمپانی‌های ذکر شده بخش عمده‌ای از درآمد خود را از بازی‌های سرویس محور، موبایلی یا رایگان به دست آوردند، اتفاقی که از آن می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا در آینده‌ای نزدیک باید منتظر بازی‌های داستانی کمتری باشیم.

سودآوری در فروش طولانی مدت است

بازی Apex Legends

نکته‌ای که باعث شده بازی‌های سرویس محور، موبایلی و رایگان به منبع درآمد اصلی کمپانی‌های بزرگ تبدیل بشوند تداوم آن‌ها در سودآوری است. بازی‌های free to play این امکان را دارند تا به خاطر رایگان بودن خود در اختیار گروه بزرگ‌تری از مخاطبان قرار بگیرند و در نتیجه کمپانی‌های ساخت بازی بتوانند برای مدت طولانی با فروش محتوای اضافی برای این بازی‌ها درآمد کسب کنند.

برای مثال الکترونیک آرتز به تازگی اعلام کرده است که ایپکس لجندز در فصل هشتم به صورت میانگین در هفته ۱۲ میلیون بازیکن فعال داشته و درآمد کلی آن به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. این بازی در سال مالی ۲۰۲۱ توانسته ۶۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد و ۱۳% از کل درآمد الکترونیک آرتز از بخش لایو سرویس را تشکیل دهد.

به همین خاطر هم تنها ۲۶ درصد از درآمد الکترونیک آرتز از بازی‌های پولی بوده و باقی آمار مربوط به خریدهای درون‌برنامه‌ای، سرویس‌ها، بسته‌های الحاقی و بازی‌های موبایل بوده. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که نوع کسب‌وکار کمپانی‌های بزرگ طی این سال‌ها به شدت دچار تغییر شده است.

برای مثال الکترونیک آرتزی که در نسل‌های ششم و هفتم تعداد زیادی بازی‌ داستانی عرضه می‌کرد در نسل هشتم سعی کرد تا سهم بازی‌های آنلاین، رایگان و موبایلی خود از بازار را افزایش داده و به جای تولید تجربه‌های داستانی جدید روی فروش سرویس مانور دهد.

تولید بازی‌های داستانی به‌صرفه نیست

باتوجه به تغییر نوع کسب‌وکار کمپانی‌های تولید و نشر بازی‌های ویدیویی، ساخت بازی‌های داستانی کمتر از زمان‌های دیگر می‌تواند برای این کمپانی‌ها سودآوری داشته باشد. برای مثال یوبیسافت را در نظر بگیرید که طی نسل‌های اخیر گیمرها آن را بیشتر به خاطر بازی‌های داستانی می‌شناسند.

یوبیسافت روز گذشته اعلام کرد بازی Assassin's Creed Valhalla بهترین لانچ را در تاریخ این سری داشته است و این کمپانی همچنان قصد دارد به پشتیبانی و عرضه بسته‌های الحاقی برای این نسخه ادامه دهد.

با وجود این موفقیت بزرگ برای سری اساسینز کرید، یوبیسافت در گزارش مالی جدید خود عنوان کرد که این کمپانی قصد دارد به جای ساخت بازی‌های داستان محور از این به بعد روی خلق پروژه‌های free to play و آنلاین سرمایه‌گذاری کند.

«فردریک دوگوئت» مدیر ارشد مالی یوبیسافت در این راستا گفت:

در راستای تحول در بازی‌های با کیفیت ما که که بیش از پیش متنوع است، از نظر قبلی خود در مورد انتشار ۳ یا ۴ بازی تریپل ای برتر در طول یک سال صرف‌نظر می‌کنیم. در واقع این موضوع دیگر نشانه مناسبی از پویایی ارزش‌آفرینی ما نیست. به عنوان مثال، انتظار ما از Just Dance و Riders Republic با برخی از عنوان‌های تریپل ای همخوانی دارد.

هفته گذشته یوبیسافت اعلام کرد قصد دارد دنیای دیویژن را با بازی‌های رایگان و موبایلی جدیدی گسترش دهد. آن‌ها به همین منظور بازی The Division: Heartland که توسط استودیو Red Storm Entertainment برای پی‌سی و کنسول‌های پلی‌ استیشن و ایکس باکس ساخته می‌شود را معرفی کردند. 

همه این‌ها در کنار خارج شدن اساسینز کرید از عرضه سالانه، کنار رفتن پروژه‌هایی مثل نسخه جدید Beyond Good & Evil و تمرکز روی بازی‌های سرویس محور مثل Division نشان می‌دهد که یوبیسافت حداقل در برنامه بلند مدت خود دیگر تمرکز اصلی خود را روی بازی‌های داستانی نخواهد گذاشت.

بازی‌های تک‌نفره کم خواهند شد اما بی‌کیفیت نه

البته تمامی این تغییرات به معنای کنار رفتن بازی‌های AAA که با محوریت بخش داستانی عرضه می‌شوند نیست بلکه صرفا این عناوین جایگاه متفاوتی در دنیای ویدیوگیم پیدا خواهند کرد.

در حال حاضر بازی‌های تک‌نفره اکشن ماجراجویی یکی از امتیازهای بسیار بارز برند پلی استیشن نسبت به سایر رقبا محسوب می‌شوند. سونی با استفاده از استودیوهایی که برای برند پلی استیشن بازی می‌سازند توانسته عناوینی داستان محور را روی کنسول‌های مختلف پلی استیشن خلق کند که نمونه آن را نمی‌توانیم روی پلتفرم‌های دیگر پیدا کنیم.

در واقع به‌خاطر تصمیم‌های جدید کمپانی‌هایی مثل یوبیسافت و EA شاید تعداد بازی‌های تک‌نفره نسبت به سال‌های پیش کم شود اما از آن‌جایی که همچنان بازی‌های موفق تک‌نفره زیادی وجود دارند، این عناوین همچنان به حضور خود در مارکت ادامه خواهند داد.

نکته دیگری که کم‌کم شاهد آن در بازی‌های داستانی هستیم، سرویس محور شدن آن‌ها است. برای مثال یوبیسافت در حال حاضر خریدهای درون برنامه‌ای و الحاقیات متنوعی را برای Assassin's Creed Valhalla در نظر گرفته که می‌توانند درآمدهای اضافی به جز فروش بازی برای این کمپانی فرانسوی به وجود آورند.

در واقع بازی‌های تک‌نفره باید راهی پیدا کنند تا خود را با کسب‌وکار مدرن دنیای بازی وفق دهند و درآمدی داشته باشند که صرفا به فروش بازی یا بسته‌های الحاقی آن محدود نشود، اگر این اتفاق رخ ندهد دور از انتظار نیست که سهم بازی‌های داستان محور از عرضه سالانه بازی‌ها کمتر شود و تا زمان رخ دادن این اتفاق هم تنها امید ما به استودیوهایی مثل ناتی داگ و راکستار است که این دست از بازی‌ها را زنده نگه داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:


دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • arashbala
    arashbala | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

    والا من 13 سالمه ولی کلا بخاطر محدودیت لب تابم بازی های داستانی 10 سال پیش یا 6 و 7 پیش رو بازی کردم ☹️ نهایت بازی آنلاینی که کردم فورتنایته یا مادرن وارفار چهایر اصلا سخته دیگه فکر کنم بازی داستانی خوب دیگه نباشه ☹️

  • Sobhan85
    Sobhan85 | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

    دقیقا من بدون بازی های داستانی میمیرم

  • Abolfazl88
    Abolfazl88 | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

    عجیب نیست وقتی اکتیویژن با اون در آمدی که از وارزون در میاره انتظار نداشته باشد بیاد یه بازی مثل مدرن وارفار ۲ بسازه وقتی ea هم داره کلی پول با اپکس دشت میکنه براش فرقی ندارع از وقتی بتل رویال با پابجی اومد دنیای گیم متحول شده تازه آقایون الان دیگه کسی دربارع آنچارتد یا فال اوت بحث نمیکنه الان یه بچه ی ۱۱ ساله میرع تو توییچ استریم میکنه با وارزون اسم خودشو میزاره گیمر ?

  • Uncle-STULIN
    Uncle-STULIN | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    میدونید ما که فکر می کنیم میگیم گیمر ها هیچ وقت بازی های داستانی رو ول نمی کنن و بخاطر همین همیشه بازی های داستانی برپا میمونن، ولی گیمر های نسل جدید رو نگاه کنید می بینید که اونقدر ها هم امیدی نیست، نمی گم تمام نسل جدید دیگه به بازی های داستانی اهمیت نمیده چون خیلی ها مثل من هستند، من خودم گیمر نسل جدیدم و کلاً 14 سالمه و خب راستیتش بیشترین توهینی که میتونم به یه بازی بکنم اینه که بخش داستانیش رو تموم نکنم، در این حد داستان توی بازی ها برام مهمه ولی خب وقتی اونهمه گیمر نوجون رو می بینم که زورم میاید بهشون بگم گیمر که عقیده دارن فورتنایت بهترین بازی جهانه، وقتی بچه ها رو توی مدرسه میبینم که بنظرشون فری فایر شاهکاره یا در بهترین حالتشون میگن وارزون شاهکاره و توی عمرش طرف بازی داستانی نکرده و هر بازی رو درجا چسبیده به بخش آنلاینش واقعاً به نظرتون امیدی هست ؟!

    • Mohsen2288
      Mohsen2288 | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

      ???????

    • casinooo.blogfa.com
      casinooo.blogfa.com | ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

      اونو بیخیال ولی من واقعا فکر نمیکردم با یه بچه 14 ساله داشتم بحث میکردم راجع به لست 2 :/

    • Sobhan85
      Sobhan85 | ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

      دقیقا خوب گفتی

    • arashbala
      arashbala | ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

      من خودم 13 سالمه ولی گیمرای نصل ما یا کالاف موبایل و پابجی دارن فکر میکن گیمرا یا خیلی خیلی خفن باشن پی اس فور دارن و فقط یه وارزون و یه فیفا میشناسن هیچکدومم ندیدم بازی های انحصاری سونی رو بشناسه فقط یه نفر گاد ای وار فن بود پی سی پلیر هم که نیست کلا باشه هم 99 درصد یه چیز داغون دارن که فقط بازی های حداکثر تا 2013 یا 2014 رو میاره ایکسباکس هم که هیچی فقط بعضی ها میدونن هست نینتندو هم فکر میکنن فوشه اصلا نمدونن چیچیه ?

  • Uncle-Grizzly-2
    Uncle-Grizzly-2 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    تا وقتی سونی هست، بازیای داستان محورم زنده میمونن

  • The-ronin
    The-ronin | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    اون گیمر بدبختیم که زندگیشو با داستان این بازی ها ساخته و باهاشون خاطره داره بره بمیره???

  • witcherpunk
    witcherpunk | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    آره داستان های قوی و تاثیرگذاری مثل golf with us 2

    • Uncle-Grizzly-2
      Uncle-Grizzly-2 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      بسوزززز

  • Mohsen2288
    Mohsen2288 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    هنر داره کم رنگ میشه.

  • Seyed Vengeance
    Seyed Vengeance | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    واقعا ناراحتم از این بابت ک بازیای آفلاین و داستانی دارن کم میشن
    هیچوقت از بازیای آنلاین خوشم نیومده البته این نظر شخصیه ولی نباید طوری باشه ک سلیقه ما هم براشون مهم نباشه

    • DarkSamurai
      DarkSamurai | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      همچنین://

  • Sina-2081
    Sina-2081 | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

    همیشه توی فیلمها ، انسانها بسیار باهوش و پیشرفته هستن . اما بین همه اون فیلمها من یه فیلمی دیدم (کاری به کیفیت فیلم ندارم) که در آینده انسانها بسیار نادان و راحت طلب هستن . با چیزهایی که از این بشر میبینیم ، شاید واقعیت مثل اون فیلم بشه .

    • witcherpunk
      witcherpunk | ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

      ?Wall-E

مطالب پیشنهادی