در دنیای مدرن بازیهای ویدیویی، بخش اغظمی از اتفاقات مهم قصه توسط کاتسینها روایت میشوند. کاتسینها در اصل بخشهای مهمی هستند که جریان روایت قصه را به گیمپلی بازیها وصل میکنند و هر کدامشان به نوعی زنگ تفریحهایی هستند که به مخاطب اجازه میدهند برای چند لحظه هم که شده، کنترلر را زمین بگذارد، به صندلیش تکیه دهد و قصه بشنود. اما برخی از کارگردانها و استودیوهای بازیسازی، این قضیه را در طی چند سال اخیر خیلی جدی گرفتهاند و کاتسینهای فوقالعادهای را خلق کردند که میتوان از نظر کیفی آنها را با بهترین سکانسهای تاریخ سینما مقایسه کرد. در این مقاله سراغ این دسته از استودیوهای بازیسازی رفتهام و از بهترین کاتسینهایی که به دستشان خلق شده برایتان گفتهام.
۵) ماشین گیمز
سری بازیهای ولفنشتاین تا زمانی که پروسه ساختشان توسط اید سافتور دنبال میشد، هیچ وقت بازیهای داستان محوری نبودند. اما از وقتی که این مجموعه دست استودیو خوش ذوق ماشین گیمز افتاده، این رویه تغییر کرده. به لطف تغییرات ماشین گیمز حالا ویلیام بلازکویچ از یک کاراکتر بزن بهادر کم عمق، تبدیل به شخصیت پختهای شده که حاضریم ساعت در حین کاتسینهای بازی مقابلش بنشینیم و به زمزمههایی که با خودش میکند گوش دهیم. اما بخش معرکه کاتسینهای سری جدید ولفنشتاین، فقط به زمزمههای ویلیام با خودش ختم نمیشود. نه، کاتسینهای این بازیها مثل آثار تارانتینو به شدت کارگردانی شده و غیر قابل پیشبینی هستند و آدم نمیتواند با تماشای کادر بندیهای زیبایشان، ماشینگیمز را تحسین نکند.
۴) راکستار
راکستار در لیگی بازی میسازد که شاید کمتر استودیوی بتواند این روزها به آن ورود کند. سطح کیفی بازیهای راکستار آنقدر بالاست که اصلا نمیشود در کل صنعت، استودیویی را پیدا کرد که بتوان کارشان را با آنها مقایسه کرد. اما نکته اینجاست که راکستار فقط حین گیمپلی برای مخاطبش معجزه نمیکند. نه، کار آنها وقتی نوبت به صحنههای سینماتیک و کاتسینها هم میرسد نیز معرکه است. بهترین کار آنها را نیز میتوان در Red Dead Redemption 2 دید. بازی که پر بود از کاتسینهای تاثیر گذار، معنا دار، زیبا و در عین حال چشمنواز.
۳) فرام سافتور
با اینکه میازاکی و استودیو فرام سافتور برعکس اکثر بازیسازان امروزی علاقهای به روایت قصه از طریق کاتسینها ندارند و همیشه وظیفه سنگین روایت داستان بازیهایشان را به گردن محیط میاندازد، اما وقتی که نوبت به ساخت کاتسین میرسد کارشان معرکه است. اکثر کاتسینهای ساخته شده توسط تیم میازاکی، به شدت اتمسفریک، دراماتیک و حماسی هستند و محال است که پای عناوینی چون دارک سولزها بنشینید و محو قابهای زیبایی که تیم سازنده به تصویر میکشد نشوید. بهترین نمونه کار فرام سافتور در خلق کاتسینها را نیز میتوانید در جریان مبارزه لیدی فریده و آریاندل ببینید. کاتسینی که به غایت معرکه است و به راحتی میتوان آن را در لیست بهترین صحنههای سینماتیک تاریخ ویدیو گیم قرار داد.
۲) ناتی داگ
در طی این چند سال اخیر ناتی داگ به خوبی نشان داده که با مخاطبش رشد کرده. تیمی که در دوران کودکی خیلی از ما کرش بندیکوت و جک اند دکستر میساخت، حالا تبدیل شده به استودیو بزرگی که این روزها با درام سنگین لست آو آس اشکمان را در میآورد و با صحنههای پر زد و خورد آنچارتد بمب آدرنالین را در رگهایمان منفجر میکند. جالب اینکه بخش اعظمی از قصه و اتفاقات مهم هر دوی این آثار، در جریان گیمپلی رخ نمیدهد. نه، بار سنگین این مسولیت را کاتسینهایی به دوش میکشند که هر چقدر از کیفیت بالایشان برایتان بگویم کم گفتهام. جدای از بحث کارگردانی، چیزی که کار ناتیداگ در خلق یک کاتسین را معرکه میکند احساساتی است که در ثانیه به ثانیه صحنههای سینماتیک بازیهایشان جریان دارد و کاری میکنند که مو به تن هر مخاطبی سیخ شود.
۱) کوجیما پروداکشنز
و اما میرسیم به بازیسازی که بخش اعظمی از بازیهایش با کاتسین پر میشود. البته نه کاتسینهای معمولی و صرفا زمان پر کن؛ بلکه کاتسینهایی که هر کدامشان را میتوان به راحتی با بهترین سکانسهای تاریخ سینما مقایسه کرد. درست است که کوجیما در طی این سالها صحنههای عجیب و غیر منتظره زیادی را در جریان کاتسینهای مختلف به ما نشان داده. اما زمانی که این کارگردان تصمیم میگیرد که کمی از عشق بیاندازهاش به سینما برایمان بگوید، با صحنههای بیبدیلی رو به رو میشویم که حتی با کلمه شاهکار نیز نمیتوان توصیفشان کرد. باور نمیکنید؟ بروید و سکانس «We Are Diamond Dogs» متال گیر سالید فنتوم پین را ببینید.
درود بر شما آقای نیما فرشین – مقاله بسیار عالی بود
خدایی دو تا انتخاب اول واقعا لایق بودن. خیلی لیست قشنگی ساختین.
با نهایت احترام با بودن فرام سافتور اصلا موافق نیستم
اون کات سین سیستر فرید هم هیچ چیز خاصی نداشت. فقط نشون داد با داسش از بالا پله ها اومد پایین کات سین دومشم که آریندل با دیدن خون فرید رَم کرد. این دو تا کات سین روی هم کلا ٣٠ ثانیه طول نکشیدن بعد واقعا باید با کات سینای بازیای راکستار مقایسه بشن؟
فقط صحنه قطع کردن سر بلازکوویچ توسط Frau Engel توی wolfenstein 2????
با عرض سلام و احترام خدمت جناب آقای فرشین (و البته بقیه اعضای تحریریه)، یه سوالی داشتم اونم این که چه زمانی به موضوع بهترین بازی های نسل می پردازید چون اکثر وبسایت ها (خارجی و داخلی) لیستشون را اعلام کردن، می خواستم بدونم شما در ویجیاتو کی اینکارو می کنید.
با تشکر
بهترین استودیو های که در ساخت تریلر خیلی مهارت دارن لطفا بنویسید اولیش یوبیسافت
باورم نمیشه کامنتم در عرض ۴۰ ثانیه تایید شد
کاش لیست رو ده تایی میکردین و کپکام و سی دی پراژکت هم اضافه می شدن
انصافا هردوشون تو ساخت کات سین کم نمیذارن
Activision با اون طراحی های اکشن سینماتیک و داستانهای جذاب و فوق العاده فرنچایز call of duty هم میتونه یه فیلم درست حسابی بسازه
راک استار و بس
کپگام هم میتونست باشه
ای کاش ۶تاش میکردی و سی دی پراجکت هم اضافه میکردی :)))
خسته نباشید مقاله ی مفیدی بود
جا داشت راکستار اول باشه به نظرم?
من نظر شخصی خودم رو کردی هم خیلی خیلی هست برا من که دوم اگه لیست درست میکردم
البته که واقعا کوجیما سزاوار این جایگاه است.
گواهش هم بازی Death Stranding است که از نظرم بیشتر فیلمی هست که به بازی شبیه است.صحنه های پر مفهوم و معنا دار و همینطور(خیییییلی!!) با کیفیت که حس شخصیت رو کاملا به مخاطب القا میکند.
البته کلا شرکت های بازی سازی ژاپنی مثل کوجیما عاشق کات سین هستن و بعضی مواقع کات سین یه بازی آنها به اندازه ۲-۳ ساعت طول میکشد.
باورش سخته که متال گیر مرده???
همشونم درجه ۱ هستن و بازیهاشون فوق العادس تو سبک خودشون. ببخشید این باگ سایتو نمیخواید رفع کنید برای ورود به حساب کاربری اعصابمون خورد شد
سلام خدمت آقای فرشین
ببخشید شما این موضوعات را چجوری به دست می آورید ؟ تجربه شخصی است؟
آخه شما همیشه از این دست مقاله ها می نویسید.
چرا activision نیست؟؟
مثل همیشه عالی
ویجیاتورو که باز میکنی:
۵ چیزی که…..
از نیما فرشین