پاسخ AMD به فناوری DLSS انویدیا ماه آینده عرضه میشود
شرکت AMD در نمایشگاه Computex تایپه اعلام کرد فناوری Supersampling آنها با نام FidelityFX Super Resolution (FSR) که عملکرد و کیفیت تصویر در بازیها را افزایش میدهد از اول تیر ماه عرضه خواهد شد. Supersampling ...
شرکت AMD در نمایشگاه Computex تایپه اعلام کرد فناوری Supersampling آنها با نام FidelityFX Super Resolution (FSR) که عملکرد و کیفیت تصویر در بازیها را افزایش میدهد از اول تیر ماه عرضه خواهد شد.
Supersampling نقطه تمایز بزرگ پردازندههای گرافیکی AMD در مقابل پردازندههای انویدیا محسوب میشود. فناوری مشابه انویدیا با نام DLSS (Deep Learning Super Sampling) با استفاده از شبکههای عصبی، تصاویر را با کیفیت بالاتر بازسازی میکند و بدون اینکه کیفیت تصویر را کاهش دهد، باعث میشود بازیها با فریمریت یکنواختی اجرا شوند. ویدیو معرفی این فناوری را در یوتیوب AMD میتوانید مشاهده کنید.
انویدیا در سال ۲۰۱۸ و با سری RTX 20 فناوری DLSS را معرفی کرد و از آن زمان تاکنون عملکرد و پشتیبانی از آن را بهبود بخشیده است. اکنون بیش از پنجاه بازی از این فناوری پشتیبانی میکنند و انویدیا همین امروز اعلام کرد که بازیهای Red Dead Redemption 2 و Rainbow Six Siege نیز از این ویژگی پشتیبانی خواهند کرد.
از طرفی دیگر، AMD اولین بار در سال گذشته و همزمان با معرفی کارتهای گرافیک سری RX 6000، اعلام کرد که در حال کار روی فناوری Supersampling است. البته هنوز جزئیات فنی زیادی در مورد این فناوری ارائه نشده است اما طبق گفته AMD، «منبعباز» خواهد بود و امسال بیش از ده استودیو و موتور گرافیکی از آن پشتیبانی میکنند.
فناوری FSR از چهار سطح مقیاس پذیری پشتیبانی خواهد کرد. AMD در تست خود با استفاده از کارت گرافیک رادئون RX 6800 XT بازی Godfall اجرا کرد و با فعال کردن این فناوری در حالتهای مختلف با تنظیمات گرافیکی متفاوت توانست به ترتیب نتایج ۱۲۴، ۹۹، ۷۸ و ۱۵۰ فریم در ثانیه را به دست آورد. باید به این نکته اشاره کرد که فریمریت بازی در حالت معمول ۴۹ فریم در ثانیه است. به ادعای شرکت AMD فناوری آنها باعث افزایش ۴۱ درصدی عملکرد بازی Godfall شده است.
از آن جایی که فناوری FSR منبعباز است، از طریق پردازندههای گرافیکی شرکت رقیب، یعنی انویدیا نیز در دسترس قرار میگیرد، بنابراین برای بهبود کارایی مدلهای سری ۱۰ این شرکت که از DLSS پشتیبانی نمیکنند، میتوان از FSR استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:
- انویدیا از کارت گرافیک RTX 3080 Ti رونمایی کرد
- فناوری جدید شرکت AMD اجرای بازیهای بزرگ را آسانتر میکند
- مقایسه گرافیکی بازی Horizon Zero Dawn و Horizon Forbidden West
استیک فایت با مجازات
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
نبردسرمایه داری که هزینه و ذهن ها رو توی خودش میبلعه و داستان بچه هایی که کورکورانه و وسواسی به دنبال 1 فریم بیشتر از یاد میبرند که زندگی کنند...
همین الانش موجودی کارت گرافیک کم شده
اینو واقعاً راست میگی، من واقعاً درک نمی کنم که چرا اینقدر پیسی گیمر ها دنبال فریم یا رزولوشن بالاترن، البته هر کدوم در جای خودشون خوبن مثلاً تلویزیون بالای 60 اینچ واقعاً به رزولوشن 4k نیاز داره یا اینکه حداقل فریم موردنیاز برای یک تجربه مناسب 30 فریمه و 60 فریم واقعاً بهتره ولی اینکه دنبال 61 فریم گرفتن هستن به جای 60 فریم یا اینکه یکجوری میگن که انگار اجرا شدن 30 فریم باعث کور شدنشون میشه (بعضی از دوستان 60 فریم) واقعاً تاثیر تبلیغاته، نمیگم فریم بالاتر یا رزولوشن بالاتر بده ولی اینکه تبلیغات یک جوری تو ذهن آدم ها کردن که انگار الزامی هست و باید پول بیشتری بدی برای چیز هایی که مهم نیستن
همین بس که برای اینکه بفهمی 4k چقدر کیفیتداره باید حداقل صفحه نمایش 50 اینچ باشه بعد با خودت بگو گوشی هایی که این صفحه نمایش رو میزنن دیگه چه فکری کردن.
سنگین ترین بازی هایی که تا الان تولید شدن مینیمم گرافیکشون 4 گیگه یعنی 6 گیگ داشته باشید خیلی راحت و بی دردسر کل تنظیمات رو تا اخر بذارید .
rtx همشون ری تریسینگ دارن دیگه واقعا فکر کردن که 1و نیم درصد بهتر بودن یعنی چقدر؟! واقعا فکر میکنید متوجه میشید بعد واسه تسلی میان میگن اره بازی کردم قشنگ حس کردم بهتر بود :|
من بعد از 20 سال تازه تو اویل شیش متوجه 60 فریم و 30 فریم شدم نمیدونم اینا از کجا درمیان تو زندگیشون مانیتور وصل نکردن ولی بازی زیر 60 و کیفیت 1440 باشه کور میشن :/
حرف جفتتون درسته. ولی اگر همین ویژگی برای کارت گرافیک من که مثلا توی رد دد دو تقریبا ۳۰ تا fps میده، بیاد خیلی خوب میشه. نمیگم ۳۰ fps غیرقابل بازیه ولی بعضی جاها که افت پیدا میکنه خیلی آزاردهندس
60 فریم بیشتر توی بازی های مسابقه ای و تیراندازی که سرعت بالاست قابل حسه .
اصلا نکته جالب اینکه چشم انسان بالای 48 فریم رو به سختی تفکیک میکنه.
اما حرفتون رو میپذیرم. رد دد دو برای کارت گرافیک های شرکت انویدیا 2 گیگه خب با 3 یا 4 گیگ یه نتیجه مطلوب خواهیم داشت.
rdna 2 دو تا مشکل داشت که ارزش خریدش رو نسبت به معماری آمپر آورده پایین، یکیش نبود همین رقیب fsr بود و دومیش عملکرد ریتریسنگ ضعیفتر که الان یکیش حل شد و دومیش هم با معماری rdna 3 درست میشه، انویدیا رسماً باید یه فکری بکنه تا ای ام دی نیومده سهم بازار کارت گرافیک ها رو بگیره
پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ تا کارت گرافیک قدیمی AMD و حتی سری ۱۰۰۰ GTX ??
اون از اینتل حالا نوبت انویدیاست
بیشتر مشتاق دیدن عملکردش روی کنسولهای نسل ۹می به خصوص XSSم