بازی Ratchet and Clank: Rift Apart جدیدترین انحصاری کنسول پلی استیشن 5 است که توسط استودیوی بازی سازی سرشناش اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) تولید شده است. این عنوان مورد انتظار که از اولین بازیهای معرفی شده کنسول نسل نهم سونی بود در استانه بیستمین سالگرد تولد فرنچایز خود به صورت انحصاری و تنها برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شد.
این بازی در واقع جدیدترین نسخه عرضه شده از فرنچایز Ratchet and Clank است. اولین نسخه این سری در سال ۲۰۰۲ و برای کنسول پلی استیشن 2 عرضه شد. اولین نسخه این فرنچایز با نام Ratchet & Clank توانست محبوبیت چشم گیری در زمان خودش کسب کند. ترکیب المانهای پلتفرمر، شوتینگ و گرافیک خیره کننده در یک بازی اکشن ماجراحویی سوم شخص در کنار گرافیک خیره کننده سه بعدی توانست موفقیت چشم گیری را برای اولین نسخه این فرنچایز کسب نماید. این محبوبیت به طوری بود که در سالهای بعد شاهد عرضه نسخههای متفاوتی از این فرنچایز بودیم. محبوبیتی که شمار این نسخهها را تا به امروز به ۱۶ عنوان انحصاری رسانده است. البته که همه این نسخهها نتوانستند موفقیت فرنچایز را ادامه دهند.
این نسخه برخلاف تصور عام ریبوتی از نسخه عرضه شده برای کنسول پلی استیشن 4 نیست. و در واقع دنبالهی خط داستانی اصلی بازی و سری Ratchet and Clank: Into the Nexus محسوب میشود. یعنی ادامهای بر آخرین نسخهی سری آینده (Future) از این مجموعه که اولین بار با قسمت Ratchet and Clank Future: Tools of Destruction و برای پلی استیشن 3 شروع شد. هرچند در مجموع فرنچایز Ratchet and Clank عنوانی نیست که با محوریت داستانی توسعه داده شده باشد، اما بد نیست پیش از ورود به عنوان نسل نهمی این فرنچایز به طور خلاصه روایات سه قست قبل را بررسی کنیم.
لامبکسها (Lombax) نژادی از شبه گربههای فضایی واقع در کهکشان پولاریس (Polaris) بودند که برای سالهای متوالی با کرگمایتها (Cragmite) در کشاکش نبردی عظیمی قرار داشتند. لامبکسها به منظور حفظ حیات خود، به کمک ابزاری به نام دایمنشنیتور (Dimensionator) که در واقع بازکنندهی درهای میان بعدی است، کرگمایتها را به نقطهای نامعلوم تبعید کردند. بعدها تنها بازماندهی کرگمایتها، یعنی پرسیوال تکیان (Percival Tachyon) به منظور انتقام از لامبکسها به داستان باز میگردد. لامبکسها برای نجات نژاد خود به بعد دیگری فرار میکنند. اما در این میان پدر رچت، نوزاد خود را سیارهای دور افتادهی ولدین (Veldin) پنهان میکند. و در تمام این سالها رچت با این تصور که آخرین بازمانده لامبکسهاست بزرگ میشود.
در سویی دیگر کلنک (Clank)، رباتی فراری از کارخانجات ربات سازی زونی (Zoni) واقع در کوارتو (Quartu) است که در ولدین به رچت برخورد میکند. این برخورد آغاز دوستی و ماجراهای رچت و کلنک را رقم میزند. و این دو را که یکی در جستجوی خانواده و دیگری در مسیر فرار است، راهی سفرهای میان کهکشانی مینماید. در این سفرها با شخصیتهایی چون کاپیتان کوارک (Captain Qwark) و دکتر نفاریوس (Dr. Nefarious) نیز برخورد میکنند که هریک روایت و ماجراجوییهایی تازه را برای شما رقم میزنند. در همین زمان پرسیوال تکیان که با بازسازی دیمنشنیتور موفق به پیدا کردن هم نژادان گم شده خود شده است، در صدد آن است که بر دنیا حکمرانی کند. در طی اتفاقات بعدی رچت و کلنک وارد نبردی با پرسیوال تکیان شده و در نهایت با آسیب دیدن دیمنشنیتور، پرسیوال تکیان در قعر سیاه چالهای فضایی غرق میشود.
و در نهایت داستان بازی Ratchet and Clank: Rift Apart بعد از مبارزه با پرسیوال آغاز میشود. رچت و کلنک حالا به عنوان قهرمانان فضایی شناخته میشوند. کلنک در جشنی که به مناسبت تقدیر از رچت شکل گرفته به او خبر میدهد که موفق به تعمیر دیمنشنیتور شده است. و این دو میتوانند باری دیگر سفرهای کهکشانی و میان بعدی خود را آغاز کنند. در همین زمان و با ورود شخصیت ضدقهرمان دکتر نفاریوس و دزدیدن دیمنشنیتور همه چیز بهم میریزد. رچت و کلنک در پروسه تعقیب دکنر نفاریوس به شکلی ناخواسته وارد بعدهای جدیدی شده و منجر به شکافتگیهای میان بعدی متعددی میشوند.
در نهایت این دو به بعدی پرتاب میشوند که نفاریوس در آن حاکم جهان شده و همه چیز بهم ریخته است. کلنک که رچت رو گم کرده است با لامبکس مونثی به اسم ریوت (Rivet) آشنا میشود. ریوت در واقع شخصیت دومی است که در بازی کنترل آن را به دست خواهیم داشت. یک لامبکس تحت تعقیب که اون نیز در صدد شکست دادن دکتر نفاریوس است. در ادامه و طی ماجراهای پیش رو رچت و ریوت بهم برخورد کرده و سفر خود را برای نجات دنیا آغاز و ترمیم بعدهای شکافته میکنند.
اما همان طور که پیشتر هم اشاره شد، بازی از نظر داستانی محتوای قابل توجهی ندارد. این عنوان با هدف روایت داستانی توسعه داده نشده است و در بخش داستانی چیزی بیش از عناوین قبلی در چنته ندارد. با این حال شخصیت پردازیهای فوق العاده و با جزییات، تا حد زیاد روایت خطی یا قابل پیش بینی بازی را میپوشاند. حضور کاراکترهایی با جزییات فراوان، خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد در کنار صداگذاری فوق العاده و طراحی بصری خاص هر کاراکتر منجر به خلق هویتهایی جذاب برای کاربر شده است که پیش بردن داستان نه چندان جداب بازی را تسهیل میبخشد.
بازی از حیث گیم پلی عنوان ارزشمندی محسوب میشود. بازی Ratchet and Clank: Rift Apart با بهره گیری از المانهای پلتفرمر و ترکیب آن با سیستم مبارزه هک اند اسلش، موفق به خلق تجربهای بسیار متفاوت از آن چه پیش از این دیدهاید، شده است. سیستم مبارزه هیجان انگیز هک اند اسلش در کنار جلوههای نئونی و درخشان بازی با همراهی موسیقی زنده، تجربهای به یاد ماندنی برای کاربران خلق مینماید. علاوه بر این، طراحی مکانهای متنوع با وجود مینی پازلهای هوشمندانه تعبیه شده، بر جذابیتهای این بازی میافزاید.
تنوع سلاحهای گوناگون با قابلیت ارتقا، حرکات مبارزاتی خیره کننده، پورتالها و سیستم حرکتی چشم نوازی چون Dash mode، از عنوان Ratchet and Clank: Rift اثری درخشان در قالب یک عنوان پلتفرمر ساخته است. گوناگونی حرکات، پرشها و مهارتهای کاراکترهای قابل بازی در مبارزه، تجربه تکرار مجدد این عنوان را به هیچ عنوان برای شما خسته کننده نخواهد کرد. علاوه بر این تریگرهای مناسب دوال سنس نیز کیفیت تجربه شما را بیش از پیش بهبود میبخشد.
بخش گرافیکی و جلوههای بصری بازی از آن قسمتهایی است که نمیتوان هیچ ایرادی به آن وارد دانست. این بخش که توسط موتور گرافیکی Luna توسعه داده شده است، همه آن چیزی است که نسل نهم سونی قولش را داده بود. گرافیک خیره کننده، ری تریسینگ، صحنهها با جزییات بالا، مدل سازی بینظیر، رنگهای زنده و... در این عنوان چنان چشم را خیره میکنند که میتوان از آن به عنوان درخشانترین اثر نسل نهمی از حیث گرافیکی تا به امروز یاد نمود. عنوانی که امروزه بسیاری از گیمرها کیفیت کات سینهای آن را با انیمیشنهای سینمایی پیکسار مقایسه مینمایند.
جلوههای بصری جزییات به کار گرفته شده در صحنههای مبارزه چنان دقیق و فوق العادهاند که مخاطب را از تجربه چندین و چند باره بازی خسته نخواهند کرد. با وجود جزییات بالای این صحنهها، در این عنوان تقریبا هیچ لگ یا افت فریمی را تجربه نخواهید کرد. و بازی تجربهای روان، لذت بخش و بدون کوچکترین اختلالی را به مخاطب عرضه میدارد. قطعا این جلوه بصری خارق العاده و گرافیک چشمگیر در کنار صداگذاری و موسیقی فوق العاده این عنوان، بیش از پیش میدرخشد. موسیقی و صدا گذاری نقطه قوت بعدی این عنوان هستند. بهره گیری از صدا پیشگان مناسب در کنار موسیقی انحصاری، هیجان انگیز و مناسب، لذت تجربه این عنوان رو دو چندان کرده است.
در مجموع میتوان از Ratchet and Clank: Rift Apart به عنوان یکی از برجستهترین آثار عرضه شده نسل نهم تا به این لحظه یاد کرد. Ratchet and Clank: Rift Apart نمودی است از امکانات، تکنولوژی و فناوریهایی که نسل نهم برای ما تدارک دیده است. بازی از حیث داستانی اثر درخشانی نیست. اما شخصیت پردازی فوق العاده و هویت بخشی به کاراکترهای مستقل فرنچایز، ضعف داستان را میپوشاند.
این عنوان من حیث گیم پلی اثری است درخشان . ترکیبی از ژانرهای هک اند اسلش، پلتفرمر، پازل و ماجراجویی که در قالب یک فرنچایز محبوب و با استاندارهای نسل نهم و با بهره گیری از ویژگیهای منحصر به فرد این نسل عرضه شده است. Ratchet and Clank: Rift Apart تجربه ایست سرگرم کننده و دوست داشتنی که قریب به سیزده ساعت متوالی شما را در دنیای خوش آب و رنگ و شیرینش غرق خواهد کرد.
Ratchet and Clank: Rift Apart عنوانی است درخشان و با محوریت پلتفرمر، که با استانداردهای نسل نهم سونی توسعه داده شده است. این بازی حول محور سه شخصیت اصلی رچت، کلنک و ریوت و ماجراهایشان در بعدهای مختلف فضایی میچرخد. و شما بایستی به عنوان شخصیتهای اصلی داستان و در قالب مبارزات، حل پازل و پلتفرمر در راستای نجات جهان از دست دکتر نفاریوس و همتایانش باشید.
به بازیهای پلتفرمر و ترکیب آن با مبارزات شلوغ هک اند اسلش علاقه زیادی دارم. علاقه مندم تا تجربهای باکیفیت از نسل نهم داشته باشم و قابلیتهای جدید کنسول خود را در یک سیزده ساعت سرگرم کننده و دلنشین، راستی آزمایی کنم. از تکرار مجدد یک پلتفرمر باکیفیت با گیم پلی سریع و بامزه خسته نمیشوم و بعد روایی داستان برای من چندان الویت نیست.
بخش روایی داستان برای من بسیار حائز اهمیت است. تجربه مبارزات شلوغ هک اند اسلش و پلتفرمر خسته خواهم شد. بازی کوتاهی با ارزش تکرار پایین برای من ارزش هزینه کردن نخواهد داشت.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
این تقصیر منه. متاسفانه فعلا فقط یکیمون PS5 داره برای همین کار کند پیش میره
مرسی از نقد، اینسامنیاک مورد احترام ترینه واسم. دلایل اصلی که دوست دارم PS5 داشته باشم همین شاهکار جدیدشونه.
من که پلی استیشن ندارم، با کنسولم بازی نمی کنم، ولی اگه پلی استیشن داشتم و کنسول باز بودم، تو خرید این بازی یه ذره هم شک نمی کردم.
یه نقد عالی از یک بازی عالی واقعا دیگه چه انتظاری میشه از گیم داشت اینسامنیاک چقدر عالی داره کار میکنه واقعا فوق العادس