چرا هیچ خبری از نسخه جدید Fable منتشر نمیشود؟
Fable جدید هنوز را هدرازی برای رسیدن به اتاقهای بازی ما دارد و تا روز عرضه در قفسههای فروش، باید همانند نسخههای اولیه خود موفق ظاهر شود. موفقیت در این مسئله، نیازمند ایجاد توازن بین ...
Fable جدید هنوز را هدرازی برای رسیدن به اتاقهای بازی ما دارد و تا روز عرضه در قفسههای فروش، باید همانند نسخههای اولیه خود موفق ظاهر شود. موفقیت در این مسئله، نیازمند ایجاد توازن بین المانهای سنتی و مدرن است.
صادقانه میگویم که هم من و هم طرفداران از عدم حضور Fable جدید در مراسم E3 2021، شدیدا ناامید شدیم. البته طی اخباری تنها به تایید این مورد که بازی همچنان در استودیو Playground Games در حال توسعه است، اشاره شد. در مورد Fable جدید، طبق گفتهها چیزی فراتر از نسخههای قبل در دست توسعه است اما بعد این مورد دیگر هیچ خبری در دست نیست و بازی کاملا چراغ خاموش مراحل توسعه خود را پیش میبرد. شایعات و اخباری که گاهی لیک میشود، حاکی از آن است که این عنوان کاملاً جهانی باز خواهد داشت. البته تا اینجای کار طرفداران تنها پیشنمایش تبلیغاتی رسمی بازی را دیدهاند و نه چیز بیشتری.
تریلر مورد نظر هیچ گیمپلیای را نشان نمیداد. اما اطلاعاتی هرچند جزئی در نحوه ارائه خود درمورد Fable جدید به هواداران تحویل داد. تریلر لحن کمدی دارد که به خوبی با پیشزمینهای که از آلبیون و شخصیتهای آن داریم، با سبک و روح کلی این سری از بازیها که بیشتر بر جنبه فانتزی آن تکیه دارد کاملا همخوانی داشت. پیشنمایش بازی همچنین دارای یک پری و یک شمشیر قرون وسطایی بود که قبل از این که با یک حرکت رو به بیرون دوربین متحرک شود که در بین اهالی سینما به حرکت پن معروف است، نشان داده شدند. پس از آن منظره یک قلعه فانتزی را در فاصله دور نشان میدهد.
گرچه ممکن است بدیهی بنظر برسد اما پیشنمایش سینمایی، حاکی از آن است که حال و هوای کلی بازی Fable به تم قبلی مجموعه که شباهت بیشتری به دنیای خیالی و سنتیای که نسخه دوم داشت شبیه باشد و در کل شاهد برگشت به ریشهها خواهیم بود. اگر خاطرتان باشد در Fable 2 بود که شاهد معرفی اولیه سلاحهای گرم بودیم. درحالی که Fable 3 دنیای Albion را به انقلاب صنعتی منتقل کرد. اما در تریلر سینمایی Fable جدید بنظر میرسد که دوباره به روزهای جنگ با کمان و شمشیرها باز خواهیم گشت. با این حال تاکنون مشخص نشده که آیا Fable دنباله مستقیم Fable 3 خواهد بود، یا شاهد یک ریبوت دوباره برای کل مجموعه و استارت دوباره این فرانچایز محبوب خواهیم بود.
چرا فیبل نیازمند برقراری بالانس بین المانهای سنتی و مدرن است
صرفنظر از اینکه Fable جدید یک ریبوت مجدد برای کل مجموعه باشد یا یک دنباله جدید برای نسخه سوم، از نظر طرفداران موفقیت آن احتمالاً به ایجاد تعادل بین روح قدیمی بازی و المانهای مدرن و جدید نیاز دارد. اگر رو راست باشیم، بیشاز یک دهه از زمان عرضه Fable 3 گذشته است. یک نسل کامل از کنسولها آمدند و رفتند. بنابراین طرفداران مشتاق دیدن همان بازی Fable هستند که برای اولین بار عاشق آن شدهاند. بازیای که هویت و روح مستقل خود را داشت و همگی ما خواهان بازگشت همان فیبل دوستداشتنی هستیم.
البته بازی جدیدی از فیبل تحتعنوان Fable Legends سالها پیش برای ایکس باکس وان عرضه شد. ولی نه من و نه خیل عظیمی از طرفداران بازی هیچگاه نتوانستیم آن بازی را بعنوان یک Fable قبول کنیم. بسیاری از طرفداران از آن راضی نبودند، زیرا تفاوت آن با چیزی که پیشتر از این فرانچایز تجربه کرده بودند بسیار زیاد بود.
درحالی که طرفداران انتظار یک عنوان RPG فانتزی دیگر با همان حال و هوا و دنیای فانتزی آلبیون بودند، Fable Legends یک بازیعجیب PvPvE بود که تنها برای نمایش دادن قابلیتهای کینکت و لانچ اولیه بازی از شهرتش استفاده شده بود. استودیو سازنده بازی باید اطمینان حاصل کند که به اندازه کافی به ریشههای خود بازی وفادار است. در غیر این صورت، طرفداران Fable بطور مشابه همان رویکردی را که درمقابل Legends اتخاذ کردند دوباره انجام خواهند داد.
با این حال، انتظارات و سطح گیمرها نسبت به زمان انتشار Fable 3 بطور قابل توجهی تغییر کرده است. اگر Fable جدید بخواهد علاوه بر راضیکردن طرفداران سابق خود، بازیکنان جدیدی را نیز به این مجموعه جذب کند، مطمئناً این موارد هدف استودیو و مایکروسافت برای فروش بیشتر نیز خواهد بود. پس سازندگان باید اطمینان حاصل کنند که بازی به اندازه کافی مدرن بنظر برسد تا ارزش تجربه و وقت گذاشتن و کند و کاو در دنیای خود را برای طرفداران داشته باشد.
حتی طرفداران پروپاقرص Fable نیز دوست دارند که این مجموعه یک جهش رو به آینده در سیستم گیمپلی خود داشته باشد. بیایید صادقانه حرف بزنیم؛ هیچکس مایل به خرید بازیای نیست که این احساس را به آن القا کند که باید این بازی بیش از یک دهه پیش منتشر میشد و حال همان تجربه ۱۰ سال قبل را فقط در ظاهر نونوار شده ارائه میدهد. برای این منظور Fable ضمن معرفی برخی المانهای جدید برای نسخه جدید آن، قطعاً باید بروزرسانیهایی را نیز در المانهایسنتی بازی مثل همان سیستم اخلاقی نمادین Fable که همگی برای اولینبار مجذوب خیر و شر آن شدیم، بکند.
دلتنگ کدام یک از المانهایمحبوب بازی هستیم ؟
یکی از عناصر محبوب بازی که میراث مجموعه Fable نیز حساب میشود و استودیو مجبور به بازگرداندن آن است، دنیای آن است. Fable ممکن است در یک دنیای جهانباز روایت شود اما استودیو باید اطمینان حاصل کند که شخصیت دنیای Albion را که طرفداران Fable انتظار دیدار مجدد آن را دارند، حفظ کند. برای من در تجربه اولیه بازی، دنیای Albion طعم بسیار منحصربهفرد و مخصوص خود را داشت که از تمامی بازیهای همرده خود آن را جدا میکرد. Albion لحن مخصوص به خود و طنزهای انگلیسی زیادی دارد و شخصیتهای حیرتانگیزی را برای بازیکنان ایجاد میکند.
تعداد کمی از بازیهای RPG دیگر، دارای ویژگیهای این چنینی و کوئستهای این چنین مفرحی هستند. Fable جدید باید آن لحن مخصوص و شخصیتها را حفظ کند، وگرنه احساس حضور در Fable و Albion کاملاً از دست میرود. Fable همچنین باید تعاملات گسترده گیمر با محیط را نیز به بازی برگرداند. خرید املاک، ایجاد روابط و تحت تاثیر قراردادن همسرآینده و... همگی حکایت از تأثیر زیاد گیمر روی جهان پویای Albion برای طرفداران بود. Fable برای ایجاد رابطه عمقی و عاطفی گذشته خود با طرفداران، باید همگی این المانها را که خیلی هم مهم هستند به جدیدترین بازی خود بازگرداند.
البته Fable همچنین میتواند سطح بالایی از قابلیت شخصیسازی را که مجموعه با آن شناخته شده، بازگرداند. در عناوین قبلی، بازیکنان میتوانستند قهرمانان خود را به روشهای مختلف از جمله لباس، مو، جنس، خالکوبی و حتی قد و وزن خود کاملاً شخصیسازی کنند. Fable باید همان سطح شخصیسازی را حفظ کند و یا حتی آن را افزایش دهد، در غیر این صورت اصلاً احساس نمیشود که دوباره بخشی از این مجموعه است. باتوجه به اخبار Fable جدید از موتور قدرتمند ForzaTech استفاده خواهد کرد.
المانهای جدید؟ چه چیزهایی در نسل جدید نیاز است؟
یکی از بزرگترین ویژگیهای جدیدی که در Fable جدید باید گنجانده شود، یک بازنگری کامل در سیستم اخلاقی کلاسیک این فرانچایز است. اخلاق در بازیهای Fable نقش عظیمی دارد و در طول سه بازی بسیار پیشرفت کرده است. Fable جدید باید به تعمیق سیستم اخلاقی و احساس مدرن بودن و واکنشپذیری آن نسبت به عملکرد بازیکن نگاه کند. در سیستم کلاسیک شاهد کاراکترهای سیاه و سفید بودیم ولی چیزی که من بدنبال آن هستم خاکستری است. خیلی عالی میشود شاهد شخصیتهایی باشیم که در لبه مرز اخلاقیات قدم میزنند و از قبل سیاه و سفید نباشند، و یا سیستمی شبیه به سیستم Nemesis برادران وارنر که در بازیهای اربابحلقهها از آن استفاده شد.
چیزی که شخصیتهای درونبازی و یا شخصیتشرور به انتخابهای گیمر واکنش نشان میدهند، یک انتخاب مسیرعالی برای این کار خواهد بود. در عینحال شاهد القای انتقال احساس برای تأثیرگذاری بیشتر در جهان Albion، بر گیمرها خواهیم بود. داشتن یک شخصیتشیطانی باعث میشود که قهرمانان خوب بیشتری برای مبارزه با آن قیام کنند یا همانطور برعکس. درکل چیزهای زیادی به انتخابهای گیمر در ریبوت Fable اضافه میکند، درحالی که تجربه هرشخص را نیز در جهانغنی و منحصربهفرد شخصیتر میکند.
فرصت دیگری که Fable میتواند از آن استفاده کند، ارتقای سیستم مبارزه بازی است. هر قهرمان هنوز باید بتواند از سلاحهای سبک، سلاحهای دورزن و جادو استفاده کند. اما Fable بابت افزایش عمق تمام گزینههای موجود در بازیکن سودزیادی خواهد برد. سلاحهایی که تفاوت فاحش با یکدیگر دارند، به بازیکنان کمک میکند تا بتوانند سبک بازی منحصربهفرد خود را که در آن بهتر از دیگران هستند را بازی کنند. البته میتوانند عمق مورد نیاز را نیز به اتکای تاکتیکهای جدید در برخوردهای جنگی اضافه کنند.
Fable همچنین باید به شدت در سیستم جادویی بازی سرمایهگذاری کند تا گزینههای گستردهای برای انتخاب بازیکنان جهت استفاده از جادو به روشهای تهاجمی و غیرتهاجمی داشته باشد. Fable همچنین باید سیستم co-up بازیهای قبلی را که از قضا طرفداران این فرانچایز دوست دارند بازگرداند، اما میتواند کارهای زیادی در زمینه تکرار بازیهای موفق گذشته نیز انجام دهد. اجازه دادن به بازیکنان برای ساخت ساختمانهای کاملاً متفاوت، باعث میشود که قسمت چندنفره پاداش بیشتری داشته باشد. البته باید به بازیکنان دیگری که بصورت آنلاین در این دنیا سهیم میشوند، اجازه داده شود تا رد پای بیشتری روی دنیا و تجربه بازیکنان دیگر بگذارند. برای بازیکنانی که کل بازی را بصورت چند نفره انجام میدهند، یک تجربه دیوانهوار و فراموش نشدنی خواهد بود.
درست است که برای طرفداران بازی و کلا دوستداران RPG، این امر ناامید کننده است که Fable در E3 امسال هیچ نمایشی را به خود اختصاص نداده، اما امیدواریم که هواداران بزودی اخبار رسمی را از دنیای بازی و حال و هوای آن دریافت کنند. سوالات زیادی در مورد احیای مجدد و مرموز این سری از بازیها وجود دارد. پس نتیجه میگیریم که مایکروسافت برای بازگرداندن Fable به اوج، تحت فشار زیادی است قرار است باشد. مخصوصا که اکنون استودیویی خوشنام با سری موفق Forza، در توسعهبازی نقش دارد. تیمحاضر در Playground Games استعداد فوقالعادهای دارد و به طور قطع، توانایی ارائه محصولی عالی برای طرفداران و بازیکنان جدید را دارد.
Fable هماکنون درحال توسعه برای کنسولهای نسل جدید مایکروسافت و احتمالا رایانههای شخصی است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خیلی دوست دارم سریعتر معرفی شه
مخصوصا برای اینکه گفتن از موتور فورزا هم قراره استفاده کنن