بررسی عملکرد ویندوز 11 برای گیمینگ
مقدمه چندی پیش و در قالب یک رویداد آنلاین به نام «What’s Next for Windows»، ماکروسافت رسما از نسخه جدید ویندوز رونمایی کرد. این رونمایی با توجه به گفته پیشین این کمپانی مبنی بر آخرین ...
- 1 مقدمه
- 2 ویندوز 11 بهترین ویندوز برای گیمینگ
- 2.1 ویژگی Auto HDR ویندوز 11 با تصاویری درخشان و زندهتر
- 2.2 سرعت لودینگ ویندوز 11 با Direct Storage کاهش خواهد یافت
- 2.3 استور ویندوز 11 و نرم افزار ایکس باکس
- 2.4 استاندارد DirectX 12 Ultimate نوید تکنولوژیهای نویی را میدهد
- 2.5 گیمپس و کمرنگ شدن نقش پلتفرم
- 3 نتیجه گیری
مقدمه
چندی پیش و در قالب یک رویداد آنلاین به نام «What’s Next for Windows»، ماکروسافت رسما از نسخه جدید ویندوز رونمایی کرد. این رونمایی با توجه به گفته پیشین این کمپانی مبنی بر آخرین نسخه ویندوز 10، تعجب بسیاری از مخاطبین را برانگیخت.
مایکروسافت پیشتر و در سال ۲۰۱۵ و پس از معرفی ویندوز 10 عنوان کرده بود که این آخرین نسخه ویندوز خواهد بود. و من بعد هر نوع تغییراتی به صورت رایگان و از طریق آپدیتهای دورهای اعمال خواهد شد. اما در کمال تعجب نسخه بعدی ویندوز با نام ویندوز 11 قرار است در تعطیلات سال جاری میلادی راهی بازار شود. هرچند گفته میشود که این نسخه در قالب یک آپدیت رایگان در اختیار خریداران ویندوز 10 قرار خواهد گرفت.
اتفاقات اخیر و در دنبالی آن عرضهی نسخه غیر رسمی ویندوز 11 حواشی زیادی برای مایکروسافت ایجاد کرده است که بررسی آن از حوصله این مقاله خارج است. اما گیمینگ و تغییرات جدید ویندوز در نسخه جدید همان چیزی است که همه ما برای آن هیجان زده هستیم.
ویندوز 11 بهترین ویندوز برای گیمینگ
"ویندوز 11 بهترین ویندوزی که تا به حال برای گیمینگ طراحی شده است". این عبارتی است که مایکروسافت در توصیف جدیدترین نسخه از سیستم عامل ویندوز به کار برده است. مایکروسافت اذعان کرده است که برنامههای منظمی برای نسل نهم در پلتفرمهای کنسول و پیسی دارد. و ویندوز 11 نیز بخشی از این برنامه است.
ویندوز 11 با تنی از ویژگیهای جدید معرفی شده است که قرار است کیفیت تجربه ما از بازیهای مدرن بهبود بخشند. بدیهی است که نسل جدید سرآغازی بر فصل بسیار درخشانی از دنیای گیمینگ برای همگان خواهد بود و مایکروسافت در این پروسه نقش پررنگ بازی خواهد کرد.
مایکروسافت به جهت حفظ رقابت با پلتفرمهای کنسول در سیستم عامل جدید خود کوشیده است تا قدرت اجرا، سرعت و کیفیت تجربه گیمینگ را بهبود ببخشد. در ادامه به معرفی و بررسی اجمالی برخی از این ویژگیهای کاربردی میپردازیم.
ویژگی Auto HDR ویندوز 11 با تصاویری درخشان و زندهتر
بازیها در ویندوز 11 قرار است از ابزار قدرتمند و جدید Auto HDR بهره ببرند. ویژگی جدیدی که منجر به نمایش زندهتر و واقعیتر المانهای داخل بازی خواهد شد. این پروتکل جدید که تصاویر درخشانتر و زیباتر برای گیمرها فراهم میآورد، قرار است در تمامی بازیهایی که از DirectX 11 و DirectX 12 بهره میبرد، مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین بازی هایی که از HDR پشتیبانی نمیکنند با فعال کردن Auto HDR در ویندوز 11، درخشانتر و پر رنگتر اجرا خواهند شد. این دقیقا همان ویژگی است که در کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس مورد استفاده قرار گرفته و تبدیل به یک استاندارد ثابت در نسل نهم بدل گردیده است.
با فعال سازی این ویژگی در ویندوز 11 شما قادر خواهید بود استاندارد HDR امروزی را جایگزین SDRهای قدیمی نمایید. البته همانند سایر پلتفرمها نیز، شما برای استفاده از این قابلیت نیاز به تهیه یک مانیتور یا تلویزیون HDR خواهید داشت.
سرعت لودینگ ویندوز 11 با Direct Storage کاهش خواهد یافت
این روزها ماژولهای پرسرعت SSD به عضوی جدا نشدنی در صنعت گیمینگ بدل گشتهند. و تمامی کنسولها نسل نهم نیز به جهت کاهش سرعت لودینگ و اجرای روانتر بازیها از این ماژولهای حافظه بهره میبرند.
قابلیت Direct Storage اولین بار در کنسولهای نسل نهم و با معماری Velocity مایکروسافت معرفی شد. این تکنولوژی وابسته به SSDست که منجر به کاهش سرعت لودینگ اجرای بازی و همچنین و افزایش جزیی فریم ریت میشود. و در مجموع تجربه باکیفیتتری را در اختیار کاربران قرار میدهد.
این قابلیت به منظور بهبود تجربه گیمینگ در ویندوز 11 نیز تعبیه شده است. هرچند باید در نظر داشته باشید که همهی فرم فاکتورها و نسلهای SSD از این قابلیت پشتیبانی نخواهند کرد. و ظاهرا این ویژگی تنها مختص به فرم فاکتورهای قدرتمند NVMe است. با این حال بهره گیری از این قابلیت به شما امکان تجربهای روانتر، پرسرعتتر و با فریم ریت بالاتر را خواهد داد.
استور ویندوز 11 و نرم افزار ایکس باکس
سرمایه گذاری مایکروسافت برروی استور ویندوز و بهبود کیفیت آن از جمله نکاتی است که در ویندوز 11 به چشم میخورد. ماکروسافت همچنین تحولات ویژهای را بر نرم افزار ایکس باکس ویندوز اعمال نموده است. به نظر میرسد این کمپانی قصد سرمایه گذاری جدی روی گیمپس و یکپارچه سازی سیستم ایکس باکس در پلتفرمهای کامپیوتر و کنسول دارد.
استاندارد DirectX 12 Ultimate نوید تکنولوژیهای نویی را میدهد
استاندارد DirectX 12 Ultimate ابزاری است که توسعه دهندگان بازیهای ویدئویی به جهت بهره گیری از تکنولوژیهای جدید و در راس آن جلوههای بصری یاری میکند. انتشار نسخه جدیدی از DirectX همیشه خبری خوش برای گیمرها بوده است. این بار DirectX 12 Ultimate قابلیتهای بینظیری مانند Real-Time Ray Tracing ،Sampler Feedback و یا Variable Rate Shading را که فعلا تنها برخی از گرافیکهای انویدیا از آن پشتیبانی میکنند برای کاربران به ارمغان آورده است.
چنین قابلیتهایی موجب میشوند بازیهای ویدیویی یک پله به واقعیت نزدیکتر شوند. به صورت کلی قرار است DirectX 12 Ultimate به بهتر شدن جلوههای بصری بازیهای ویدیویی و بهینهتر شدن پردازشها در ویندوز 11 کمک کند. تا در مجموع شاهد تجربههای بصری باکیفیتتری در پلتفرم ویندوز باشیم.
گیمپس و کمرنگ شدن نقش پلتفرم
یکی از اهدافی که مایکروسافت در قالب سرویس اشتراکی گیمپس در سر دارد، یکپارچه سازی، کمرنگ کردن نقش پلتفرم، عدم انحصار و در دست گرفتن بازار گیمرهای کنسول و کامپیوتر است. اما برخلاف سرویسهای مشابه که تنها به انحصار در یک پلتفرم محدود میشوند، گیمپس در حال سرمایه گذاری برروی طیف متفاوت از مخاطبین روی پلتفرمهای متفاوت و در راس آن ویندوز است.
به کمک سرویس گیمپس هرروز افراد بیشتری با پرداخت حق اشتراک نسبتا ارزان این سرویس به تعداد زیادی از بازیهای باکیفیت استودیوهای بزرگ دسترسی خواهند داشت. و ویندوز 11 به منظور دسترسی این دسته از کاربران به بهترین شیوه بهینه شده است. تا کاربران با تهیه اشتراک ماهیانه و به وسیله نرم افزار ایکس باکس به طیف وسیعی از عناوین صنعت سرگرمی دسترسی داشته باشند.
نتیجه گیری
مایکروسافت در آستانه ایجاد تحولاتی بزرگ در حوزه گیمینگ است. و ویندوز 11 و ویژگیهای جدیدش قدمی است در راستای بهبود بخشیدن به پروسه این تحولات. این کمپانی در نظر دارد تا با یکپارچه سازی پلتفرمهای مختلف اقدام به ارائهی تجربهای یکسان و باکیفیت بالا به گیمرها نماید.
وجود تکنولوژیهای جدید ویندوز 11 در کنار تمرکز بر سرمایه گذاری روی سرویسهای اشتراکی گیمپس و همچنین تلاش به جهت بهبود تجربه کاربری آن میتواند نقش مایکروسافت و ویندوز را در آینده صنعت گیم بیش از پیش پررنگ نماید. در نتیجه بایستی انتظار حضور درخشان مایکروسافت را در این صنعت کشید.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کاهش سرعت لودینگ یا کاهش زمان لودینگ؟؟؟
مایکروسافت اگر میخواد به جایگاه اول برسه یا باید به پلتفرمی مثل استیم تبدیل بشه که خصوصیاتش رو همه میدونن
یا تعداد استودیوهای فرست پارتیش رو باید به چیزی بیش از دو برابر حالت فعلی برسونه !
علت هم اینه که برخلاف دنیای فیلم و سریال بدست آوردن محتوا برای یک سرویس گیم سخت تر و زمان بر تر هست
اگر تعداد بسیار زیادی استودیو داشته باشه تقریبا از نظر تعداد محتوا کوچک و بزرگ انحصاری بی رقیب میشه
میمونه کیفیت که خوب سه عامل در کیفیت دخیلن
1.نیروی انسانی
2.بودجه
3.زمان
بعضی فیلم های نتفلیکس الان بودجه 100 و 150 و 200 میلیون دلاری دریافت میکنن اونم سرویسی که تنها راه درآمدش اشتراک ماهانه هست برخلاف گیم که از هزار طریق دیگه هم کسب درآمد میکنن
من برای این حامی مایکروسافتم چون سرویس گیم پس اگر موفق باشه برای ما بدبخت بیچاره ها هم خوبه تامین بودجه تولید بازی بین ما درصد کمتر و مایه دارهای اروپایی آمریکایی درصد بیشتر تقسیم میشه !!
اما سیستم سنتی تقسیمی درکار نبود بودجه از طریق اروپایی آمریکایی ها تامین میشد ما هم اگر کنسول ها هک میشد به نون و نوایی میرسیدیم !
بزرگترین بخش مایکروسافت بخش گیمینگش نیست که بگیم مایکروسافت تا وقتی که بخش گیمینگش رو درست نکنه اینجوری میشه یا اونجوری؛ خود من طرفدار سونی هستم (این مسئله در مورد اکثر محصولاتش صدق می کنه و فقط مربوط به بخش گیمینگش نیست) ولی وقتی حرف در مورد نرم افزار میشه من فقط حرف مایکروسافت رو قبول دارم (مگه اینکه مخالفش با 20 تا دلیل مشخص بشه) فقط احمق ها میرن دنبال اپل یسری ها هم بخاطر یکسری نیاز هاشون (یا اینکه از ویندوز خوششون نمیاد) میرن سراغ لینوکس، پس خیلی از آدم های دنیا میرن سراغ محصولات مایکروسافت؛ فقط خود ویندوز 10 داره روی بیش از 1 میلیارد دستگاه اجرا میشه
چیز خاصی تو ویندوز 11 دیده نمیشه - فقط Directx 12 ultimate اتزه اون هم خیلی فرقی با نسخه قبلی نخواهد داشت
ps4 هم من اون موقعه خریدم روش hdr زده بود
اون به صورت نرم افزاری و با آپدیت از سال 2017-2018 به ps4 اضافه شد و برای اون بازی ساز باید بازی رو اپتیمایز میکرد، اما ویژگی auto HDR به وسیله هوش ماشینی به همه بازی هایی که در ویندوز 11 اجرا میشن اضافه میشه
اها گرفتم مرسی?
ویندوز 11 به صورت طبیعی از هپتیک فیدبک برای کاربران تاچ پشتیبانی می کنه، برای دسترسی به دایرکت استوریج هم باید هم کارت گرافیکت پشتیبانی کنه (سری 3000 انویدیا یا سری 6000 ای ام دی و بالاتر) هم بازی پشتیبانی کنه هم اس اس دی ان وی ام ای حداقل با رابط پی سی آی ای نسل 3 باشه
قابلیت auto HDR خیلی خوبه ، ایکس باکس سری اس و ایکس هم این ویژگی فوق العاده رو دارن ، خیلی حسرت میخورم که تلوزیون ما از HDR ساپورت نمیکنه وگرنه استفاده میکردم
معمولاً وقتی از HDR پشتیبانی میکند، توی Display Settings چنین گزینه ای براتون موجود هست.