۵ نوآوری دنیای ویدیو گیم که قبل از آنچه فکر میکنید وجود داشتند
یک سری از بازیها و کنسولها آنقدر تاثیر گذارند که آدم هر نوآوریای را پای آنها مینویسد. اما تاریخ به ما این را ثابت کرده که همیشه ویژگیهای نوآورانهای که در بازیهای مشهور یا کنسولهای ...
یک سری از بازیها و کنسولها آنقدر تاثیر گذارند که آدم هر نوآوریای را پای آنها مینویسد. اما تاریخ به ما این را ثابت کرده که همیشه ویژگیهای نوآورانهای که در بازیهای مشهور یا کنسولهای پر فروش میبینیم، پیشتر در بازیهای کوچکتر یا سختافزارهای کم فروغتر وجود داشتند و دیگران صرفا با تکمیل کردن آنها توانستند به موفقیت برسند. لیست امروزمان هم در مورد همین موضوع است و در ادامه برایتان از نوآوریهایی میگویم که قبل از آنچه فکر میکنید وجود داشتند. با ویجیاتو همراه باشید.
- 1 ۵) سوپر ماریو ۶۴ اولین پلتفرمر سه بعدی تاریخ نیست
- 2 ۴) ایکسباکس اولین کنسولی نبود که اجازه داد آنلاین بازی کنیم
- 3 ۳) موشن کپچر اولین بار در آنچارتد یا متال گیر سالید استفاده نشده بود
- 4 ۲) QTE را رزیدنت اویل ۴ یا گاد آو وار به دنیای بازیها معرفی نکردند
- 5 ۱) سیستم کاور گیری شوترهای سومشخص متعلق به گرز آو وار نیست
۵) سوپر ماریو ۶۴ اولین پلتفرمر سه بعدی تاریخ نیست
خیلی از ما اولین بازی پلتفرمر کاملا سه بعدی که تجربه کردیم سوپر ماریو ۶۴ بود. به همین خاطر برای سالها فکر میکردیم که این نینتندو بود که پای ژانر پلتفرمر را به دنیای پولیگونهای سه بعدی باز کرد و باعث به وجود آمدن بازیهای ارزشمند دیگر دیگر همچون کرش بندیکوت و خیلی چیزهای دیگر شد. اما برخلاف خیلی چیزهایی که نینتندو در آنها اولین بوده، نخستین بازی سه بعدی پلتفرمر متعلق به استودیوهای این شرکت ژاپنی نیست. نه، پیش از اینکه اصلا سوپر ماریو ۶۴ وجود داشته باشد و استانداردهای آثار پلتفرمر سه بعدی توسطش تعریف شوند، این بازی سونی بود که با بازی Jumping Flash پایههای این ژانر تازه را بنا نهاد. البته جامپینگ فلش در حد یک تک دموی ساده بود و سونی صرفا از آن برای به نمایش گذاشتن آنچه پلی استیشن توان انجامش را دارد ساخته بود. اما به هر حال، همین بازی ساده، پایهگذار ژانری بود که همین حالا هم کلی طرفدار دارد.
۴) ایکسباکس اولین کنسولی نبود که اجازه داد آنلاین بازی کنیم
درست است که اولین کنسول مایکروسافت نتوانست آنطور که باید و شاید جلوی پلی استیشن ۲ بایستد و سهم بیشتری از بازار کنسولهای بازی را به خود اختصاص دهد. اما تاثیر ایکس باکس اورجینال در فراهم کردن شرایطی که بشود روی کنسولهای بازی هم به تجربه بازیهای آنلاین پرداخت، انکار ناپذیر است. مایکروسافت هم از نظر سختافزاری و هم نرمافزاری، ایکس باکس را طوری طراحی کرده بود که مخاطبش بتواند به راحتترین شکل ممکن از طریق اینترنت به دوستانش بپیوندد و بازیها را از فاصلهای دور با هم تجربه کنند. اما با تمام این اوصاف، مایکروسافت ابداع کننده این موضوع نبود. بلکه، این سگا بود که با تعبیه یک مودم در بدنه کنسول دریمکست و ساخت بازیهای مولتیپلیر، قصد داشت تجربه آنلاین بازی کردن را به طرفداران کنسولها هدیه دهد. با این حال، از آنجایی که دریمکست هیچ وقت به اندازه کنسول مایکروسافت به محبوبیت نرسید، این ویژگی جذابش هم هیچ وقت آنطور که باید و شاید دیده نشد.
۳) موشن کپچر اولین بار در آنچارتد یا متال گیر سالید استفاده نشده بود
استودیوهایی نظیر ناتیداگ و کوجیما پروداکشنز همیشه سعی داشتند مرز بین فیزیک دنیای واقعی و بازیهای ویدیویی را به حداقل برسانند. برای همین بازیهای آنها همیشه جزو اولین آثاری بودند که از تکنولوژیهای روز در پروسه ساختشان استفاده میشد. برای مثال همه ما موقعی که انیمیشنهای نرم و روان نیتن در آنچارتد را دیدیم، شگفت زده شده بودیم و در مورد اینکه موشنکپچر چقدر میتواند دنیای ویدیو گیم را تغییر دهد، خیالپردازی میکردیم. اما برعکس چیزی که در آن دوران فکر میکردیم، این آنچارتد یا آثار سینمایی کوجیما نبودند که پای چنین تکنولوژیهایی را به دنیای ویدیو گیم باز کردند. نه، تکنولوژی موشنکپچر از طریق دنیای بازیهای فایتینگ و سری بازی ویرچوال فایتر سگا به دنیای بازیها معرفی شد. در کل سگا یکی از شرکتهایی بود که به نوآوری و پیشرفت صنعت اهمیت زیادی میداد. اما سیاستهای غلطش باعث دیده شدن این نوآوریها نمیشدند.
۲) QTE را رزیدنت اویل ۴ یا گاد آو وار به دنیای بازیها معرفی نکردند
زمانی که رزیدنت اویل ۴ و گاد آو وار در سال ۲۰۰۵ منتشر شدند، به خاطر سکانسهای سینماتیکی که به ما اجازه میداند با فشردن سریع دکمهها به تعامل در آن بپردازیم، به شدت مورد توجه قرار گرفتند. با این حال، چنین ویژگی نوآورانهای که این روزها آن را با نام QTE صدا میزنند، توسط هیچ یک از این دو بازی ابداع نشده بود. نه، پیش از اینکه دو بازی مذکور وارد بازار شوند، مکانیک سینماتیکهای قابل تعامل در بازی Dragon's Lair دیده شده بود. اثر جذابی که شما را مجبور میکرد حتی موقع نمایش سینماتیکها کنترلر را در دستانتان نگه دارید و با فشردن دکمهها در لحظههای به خصوص، همچنان در تعامل با بازی باقی بمانید.
۱) سیستم کاور گیری شوترهای سومشخص متعلق به گرز آو وار نیست
سهگانه ابتدایی گرز آو وار، یکی از خوشساختترین بازیهای نسل هفتم کنسولها بودند و همیشه در طول تاریخ ویدیو گیم به خاطر سیستم کاورگیری معرکهشان مورد ستایش قرار گرفتند. سیستم کاور گیری سری گرز آو وار به قدری غنی و تکامل یافته بود که هنوز هم بسیاری از شوترهای اکشن سوم شخص، عینا آن را در مکانیکهای گیمپلیشان کپی میکنند و نتیجه همچنان ایدهآل است. با این حال، سری گرز آو وار در اصل ابداع کننده این سیستم کاور گیری فوقالعاده نبود و اپیک گیمز صرفا توانست با تکمیل آنچه در بازی Kill Swich دیده بود، به چنین دستاوردی برسد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
QTE سال ۲۰۰۴ توی Prince of persia warrior within وجود داشت باید توی ۴ تا از باس فایت ها بعضی از بخش های خاصش رگباری کلیک چپ میزدی.نمیگم اولین qte تو این بازی بوده،میگم نزدیک یک سال زودتر از رزیدنت ایول ۴ اینو داشته.
سلام، عالی نیما جان
یاد kill switch بخیر و مشکل گیر و سیاه شدن صفحش?
عالی بود
یه سوال دارم?
وارزون پلیر زیر ۱۵ سال هم داره؟?
اره داداش پسر دایی من ۱۳ سالشه بتل پس هم داره ولی خیلی نوبه ???
?????
مورتال کمب پلیر زیر ده سال داره از وارزون بعید نی
??
خود من ?
۲ رو میدونستم ولی بقیه رو نمی دونستم در کل جالب بود ممنون
چه جالب بود دمتون گرم
آقایون توجه کنید
یکی اومده به همه منفی داده
یا تویی یا b-m-m.
خودت دیس لایک نداری??
چه امانگ آسی راه انداختیم تو ویجیاتو???
دقیقا
تمام این اولین ها که در بین گیمر ها شناخته میشن به اون معنی اصلی اولین نیستن و بنظرم این اصلا اشتباه نیست چون تمامشون اولینی رو میگن که بهترین بود توضیح یکم مشکله شاید قبل xbox کنسول آنلاین دیگری بود ولی اینقدر خوب نبود که بشه در نظر گرفتش و اولین کنسولی که یه بازی آنلاين رو به صورت عملی در اختیار گیمر ها گذاشت ایکسباکس بود تو بقیشم همین صادقه
نه داداش یه بازی آنلاین داشت تو دریمکست تو فضا بود پی وی پی هم بود و من یادمه تو دریمکست بود
خیلی جالب بود
ممنون از شما آقای فرشین
سال 2005 خیلی خفن بود!! ایول 4 ،،، گاد آف وار ،،، شدو آف کلوسوس ،،، نیست فور اسپید موست وانتد
!Prince of persia the two thrones
عالی مثل همیشه
شماره ۵ رو میدونستم
خوش به حالت من هیچ کدوم رو نمی دونستم?