ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی Blair Witch
اخبار و مقالات

نگاهی به نمایش بازی Blair Witch در E3 2019 – جریان‌ساز ژانر ترسناک

سال ۱۹۹۹ بود، بسیاری از مردم برای دیدن فیلمی جریان‌ساز به سینماها می‌رفتند. قبل از اینکه اینترنت به فراگیری امروز برسد؛ سال‌هایی دور از پدیدار شدن دنیایی مجازی با رسانه‌های اجتماعی مدرن و سردرگمی انسان ...

مهرشاد مرادزاده
نوشته شده توسط مهرشاد مرادزاده | ۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۰

سال ۱۹۹۹ بود، بسیاری از مردم برای دیدن فیلمی جریان‌ساز به سینماها می‌رفتند. قبل از اینکه اینترنت به فراگیری امروز برسد؛ سال‌هایی دور از پدیدار شدن دنیایی مجازی با رسانه‌های اجتماعی مدرن و سردرگمی انسان میان دنیای مجازی و واقعی، فیلمی با عنوان «The Blair Witch Project» اکران شد که قرار بود «تصاویر پیداشده» از واقعه‌ای در برکیتسوایل در ایالت مری‌لند آمریکا باشد. حال، این سؤال مطرح است که بازی Blair Witch همان دنباله‌ای است که فرنچایز را پس از بیست سال دوباره زنده کند یا خیر.

تریلرهای فیلم به علت حضور شخصیتی که بعد از چندین روز گمشدگی در جنگل و مشکلات بسیار، بیشتر اوقات به طور مسخره‌آمیزی استدعای کمک می‌کرد، مورد توجه قرار گرفته بود. تا آن زمان، هیچ عنوان دیگری همانند The Blair Witch Project وجود نداشت. بسیاری از کسانی که موفق به تماشای آن شده بودند، از واقعی به نظر رسیدن و دلهره‌آوری به یادماندنی آن سخن می‌گفتند. کسانی هم که موفق به تماشای آن نشده بودند، از سخنان دسته دیگر به فکر فرو رفته و مدام این سؤالات را برای خود مطرح می‌کردند که چه چیزی در این فیلم به نمایش درآمده و گواه از چه چیزی است؟ آیا همه این داستان واقعی است؟

همانطور که همه ما می‌دانیم، ماجرا واقعی نبود ولی کمپین تبلیغاتی فیلم برای واقعی نشان دادن آن بسیار مؤثر واقع شد و ژانر وحشت رونق مجددی را تجربه کرد. فیلم با بازیگران ناشناخته‌ای که در آن ایفای نقش کرده‌ بودند، صحبت‌های مهیجی را بین مردم ایجاد و فروش فوق‌العاده‌ای را در میان عناوین علمی-تخیلی تجربه کرد. سریالی جانبی هم بر اساس همین داستان در شبکه «Sci-Fi» پخش شد که مثل خود فیلم از قوانین عدم افشا درباره صحت داستان پیروی می‌کرد. بعد از اسلشرهایی که در دهه 80 میلادی بازار را پر کردند و حتی با عنوان «Scream» اثر «وِس کرَوِن» به دهه 90 میلادی نیز راه یافتند، The Blair Witch Project مسیر این ژانر را در انتهای هزاره دچار تغییراتی کرد.

بازی Blair Witch

در بیست سالی که از تحت تأثیر قرار دادن مخاطبان توسط فیلم The Blair Witch Project گذشته، پرچمداران دیگری پا به عرصه گذاشته‌اند. فرنچایزهای بلاک‌باستری مانند «Paranormal Activity» دنباله‌های مختلفی را به پرده نقره‌ای آورند که همگام ماندن با آن‌ها برای بسیاری دشوار بود. در همین حال، گزیده‌های مستقلی همچون «V/H/S» به مؤلفان اجازه تعریف داستان‌هایی تکی را دادند که به آن‌ها علاقه داشتند. امروزه، موفقیت زیر-ژانر «تصاویر پیداشده» یا همان «Found Footage» فراگیرتر شده، اما اهمیت The Blair Witch Project در این سیر قابل چشم‌پوشی نیست. فیلم‌های ترسناک تصاویر پیدا شده از راه رسیده بودند و تأثیر آن‌ها امروزه فراتر از صرفا سینما رفته.

فیلم‌های منحصربه‌فرد زیادی در دسته تصاویر پیداشده قرار گرفته، ساخته و اکران شدند که بدون فیلم The Blair Witch Project شاهدشان نبودیم و نباید از تأثیر آن در دنیای بازی‌های ترسناک نیز غافل شویم. برخی از بازی‌های ترسناک مانند «Outlast» از ایده این زیر-ژانر استفاده کرده و آن را به عنوان عنصری حیاتی در تولید عناوین ترسناک به کار گرفته‌اند. به تنهایی در محلی دلهره‌آور برای تجسس رها شده‌اید و هر مواجهه ترسناکی روی دوربین‌تان ضبط می‌شود. بسیاری معتقدند که آوت‌لست ۲ بهترین بازی ترسناک در عصر جدید است و تأثیرگذاری بلیرویچ روی آن، غیرقابل انکار است. این تأثیرگذاری به آوت‌لست ختم نمی‌شود و در حالی که بسیاری از عناوین مختلف از عنصر تصاویر پیداشده استفاده می‌کنند، بازی‌های مدرن ترسناک در بخش بزرگی به پروتاگونیست‌ها (شخصیت‌های مثبت) بی‌دفاع خود وابسته هستند. درست همانند سه گمشده‌ جنگل‌های برکیتسوایل.

بازی Blair Witch

عناوین خوب دیگری از این ژانر مانند «Amnesia: The Dark Descent» و «SOMA» شما را وادار به حمل یک دوربین نکرده، اما به فراگیری ایده بازی‌های ترسناک درگیرکننده کمک می‌کنند؛ برخلاف بازی‌های ترسناک دوران قبل همچون «Resident Evil» و «Dead Space» صرفا دارای منابع کمی نیستید؛ شما هیچ منابعی ندارید - البته به‌جز پا به فرار گذاشتن. دوران جدیدی از بازی‌های ترسناک فرا رسیده بود؛ بدوید، قایم شوید و امیدوار باشید موجودی که در مارپیچی از درختان، راهرویی تاریک یا در پناهگاهی زیرزمینی به دنبال شماست، موفق به پیدا کردن‌تان نشود. امروزه تعداد این عناوین ترسناک درگیرکننده‌ای که شخصیت را بی‌دفاع گذاشته، روز به روز بیشتر از بازی‌های سنتیِ وحشت می‌شوند و نسبت‌ انتشار این دو تقریبا دو به یک است. دوران سلاح‌های پلاسمایی و شاتگان‌های پرقدرت تمام شده‌. دوران فرار کردن برای جان‌تان فرا رسیده و همه این‌ها سال ۱۹۹۹ آغاز شد.

به همین خاطر بود معرفی بازی Blair Witch در E3 2019 بسیار هیجان‌انگیز به نظر رسید. «بلوبر تیم» که استودیویی متمرکز روی عناوین ترسناک و سازنده بازی‌‌های موفقی مانند «Observer» و «Layers of Fear» است، اعلام کرده که آگوست آینده باید منتظر بازی Blair Witch با زیر-ژانر تصاویر پیدا شده باشیم. تریلر پخش شده از بیشتر جهات هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد و به ما این امید را می‌دهد که حق مطلب را درباره فرنچایز Blair Witch ادا کند. مطمئنا بسیاری افراد جوان‌تر هستند که درباره فیلم The Blair Witch Project هیچ اطلاعی ندارند و این بازی می‌تواند برای آن‌ها نقطه ورودی به این ژانر محبوب باشد.

بازی Blair Witch

برای کسانی که این فرنچایز را می‌شناسند و مدت‌ها منتظر دنباله‌ای برای آن بوده‌اند، بازی Blair Witch محصول مناسبی به نظر می‌رسد. دو فیلم نتوانستند دنباله مناسبی برای نخستین عنوان این سری باشند و بازی آوت‌لست هم به ما این را اثبات کرد که هیچ تجربه‌ تصاویر پیدا شده‌ای به اندازه دوربین در دست داشتن، ترسناک نیست. در سال ۱۹۹۹، فیلم The Blair Witch Project برجسته‌ترین جریان حاضر در سینمای وحشت مدرن را کاتالیزه کرد و الهام‌بخش بازی‌های ویدیویی زیادی شد. حالا با محصول بلوبر تیم، یعنی بازی The Blair Witch، جریان‌های ژانر وحشت در دو دهه اخیر به تلاقی می‌رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی