پروسه ساخت یک بازی بزرگ، به هیچ وجه کم نیست. دست اندر کاران این صنعت، سالانه میلیونها دلار برای ساخت، مارکتینگ و توزیع بازیهایشان در بازار میپردازند تا بازیهایشان آنطور که باید و شاید دیده شود. با این حال، هزینه ساخت برخی بازیها از چیزی که بسیاری فکر میکنند بالاتر میرود و هر از گاهی با رقمهای عجیب و غریبی رو به رو میشویم که هوش از سر آدم میپرانند. در این لیست سرکی به همین اعداد و ارقام کشیدم و از بازیهایی برایتان گفتم که پر هزینهترین بازیهای تاریخ ویدیو گیم تلقی میشوند. با ویجیاتو همراه باشید.
قسمت اول: ۵ بازی پر هزینه تاریخ ویدیو گیم
۵) GTA IV
این لیست را با اثری شروع میکنم که برای مدتها لقب پر هزینهترین بازی تاریخ را با خود به یدک میکشید. بله در مورد نسخه چهارم مجموعه پر طرفدار GTA صحبت میکنم که مثل مابقی آثار راکستار با اینکه هزینه بالایی روی آن شده بود اما خروجی نهایی نیز چیزی جز یک شاهکار تمام عیار نبود. GTA IV به معنی واقعی کلمه ارزش ۱۰۰ میلیون دلار هزینهای که راکستار برایش پرداخته بود را داشت و توانست خیلی سریع هزینههای ساختش را جبران کند.
۴) Max Payne 3
مکس پین ۳ با اینکه ۴ سال بعد از GTA IV عرضه شد، اما هزینههای ساخت چیزی در حدود بازی قبلی راکستار درآمد. راکستار که متوجه تب و تاب شدید طرفداران برای نسخه سوم مکس پین شده بود، سعی کرد با هزینه ۱۰۵ میلیون دلاری روی نسخه سوم مجموعه، پایان شیرینی برای این سهگانه محبوب رقم بزند. غافل از اینکه طرفداران مکس پین به دنبال گرافیک چشم نواز و سکانسهای اکشن محض نبودند و تنها چیزی که میخواستند روایت اعجاب انگیز سم لیک بود. نتیجه اینکه طرفداران از ساخته به نسبت متفاوت راکستار رضایت نداشتند و آنطور که باید و شاید از آن حمایت نکردند.
۳) Halo 2 + Dead Space 2
برخلاف اکثر بازیهایی که در این دو لیست به آنها اشاره کردیم، هزینه ساخت دو بازی Halo 2 و Dead Space 2، به خاطر بحثهای بازاریابی و تبلیغاتی بالا نرفته و اکثر هزینهای که برایشان شده، مربوط به پروسه ساخت آنها میشده. البته تنها شباهت این دو بازی در این مورد خلاصه نمیشود. چراکه پروسه ساخت هر دو این بازیها با هزینه ۱۲۰ میلیون دلاری همراه بوده. البته چون هیلو ۲ پیش از Dead Space 2 ساخته شده، هزینههای آن با توجه به نرخ تورم امروز بازار آمریکا بیشتر خواهد شد. ولی ما در این لیست به هزینههای ساخت در همان سال اکتفا کردیم و از تبدیل هزینهها به نرخ امروزی خودداری کردیم.
۲) Shadow of the Tomb Raider
ریبوت توم ریدر که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، هزینهای ۱۰۰ میلیون دلاری برای تیم سازندهاش در پی داشت که خوشبختانه به خاطر استقبال خوب طرفداران و همچنین منتقدین از بازی توانست خیلی زود هزینههای ساختش را جبران کند و به سود دهی برسد. با این حال، نسخه سوم این مجموعه که از نظر کیفی در سطح پایینتری از دو نسخه پیشین بود، به خاطر افزایش دستمزدها و خیلی مسائل دیگر، تقریبا ۱۳۵ میلیون دلار هزینه روی دست تیم سازنده گذاشت. رقمی که به سختی در حال جبران شدن است.
۱) Cyberpunk 2077
سایبرپانک ۲۰۷۷ یک پروسه ساخت شلوغ و پر دردسر داشت و میشود در مورد مسائل مدیریتی خاصی که در دوره ساخت این بازی برای سیدیپراجکت پیش آمد، دهها مقاله بلند نوشت. این پروسه ساخت طولانی اما هزینه سنگینی هم برای این استودیو لهستانی در پی داشت. فقط هزینه ساخت بازی چیزی در حدود ۱۲۱ میلیون دلار بوده که با احتساب هزینه ۲۰۹ میلیون دلاری مارکتینگ، جمع کل هزینهها به عدد فک برانداز ۳۳۰ میلیون دلار میرسد. هزینهای که برای یک بازی شکست خورده، اصلا خوب نیست.
.راکستار یک ششم این پولو میداد سم لیک میاورد بازی از بهترینای تاریخ میشد
چه عنواینی، بخصوص Max Payne 3؛ با روایت داستان ساختار شکن و فوق العاده و گیم پلی بشدت جذاب.
GTA IV هم که دیگه تعریف نمیخواد، بهترین بازی عمرم.
the elder scrool v:skyrim چی؟
بازم تعجب کردم که چرا رد دد ۲ نیست?
وقتی برای اولین بار سایپر پانک رو بازی کردم فکرکردم به شعورم دارن توهین می کنن واقعا حیف پولی که براش دادم واقعا ارزش بازی کردن نداره
باید یه قسمت سومی هم داشته باشه، چون هنوزم رد دد و هیلو اینفینیت رو نگفتید?
البته بازم چند تا احمق(بلا نسبت شما) مثل دوست من پیدا میشن که سایبرپانک بازی کنن
خیلی عالی بود سایبرپانک حیف شد ایکاش نسخه نسل نهمیش خوب بشه
گفته بودم دو پارته?
بچه ها بنظرتون چجوری میشه نام کاربری رو تو ویجیاتو عوض کرد
منتظر قسمت سوم هستیم
چرا تو هر قسمت ۱۰ تا معرفی نشه و همون پست آپدیت نشه؟
/:
عالی بود
معلومه راکستار برای بازیهاش خوب خرج میکنه!بیچاره سایبرپانک که اون همه خرجش شد و بعد شکست خرد??
تا قرن دیگه اگه زنده بودیم توی این مقاله جی تی ای وی آی هم قرار میگیره