سوپر میت بوی برای خیلی از گیمرهایی که از ده سال پیش بازیهای ایندی را دنبال میکردهاند، یکی از جهنمیترین بازیهای تاریخ ویدیو گیم به حساب میآمد. مدتی پیش و بعد از سالها، بالاخر تیم میت پرده از نسخه دوم این مجموعه با Super Meat Boy Forever برداشت و وعده داد که این بار میخواهد با تغییرات زیاد، ما را به شیوه متفاوتی به چالش بکشد. اما این تغییرات توانستهاند تاثیر مثبتی روی یکی از بهترین ایندیهای منفور تاریخ ویدیو گیم بگذارند؟ در بررسی بازی Super Meat Boy Forever به این سوال پاسخ میدهم.
زمانی که پای آثاری مثل Super Meat Boy Forever مینشینم، همیشه برایم این سوال میشود که چرا وقتی صحبت از سختی گیمپلی بازیها میشود، مردم اول از همه یاد بازیهایی مثل سری دارک سولز میافتند. نکته اینجاست که فقط اسم بازیهای میازاکی این وسط بد در رفتهاند و اگر تعداد گیمرهای بیشتری پای بازیهایی مثل سوپر میت بویها نشسته بودند، دیگر مثالشان برای درجه سختی بالای سری سولز نبود.
سوپر میت بوی یکی از آن بازیهای کوچکی بود که توانست به خاطر چالش سنگین و لولدیزاین معرکهای که پیش روی مخاطب قرار میداد، به شهرت بسیاری برسد و وارد لیست بازیهای کوچکی شود که خالقانشان را میلیونر کردهاند.
شاید همین فروش فوقالعاده نسخه ابتدایی سوپر میت بوی نیز دلیل اصلی دیر عرضه شدن نسخه دوم آن بود. طی این سالها سوپر میت بوی به قدری فروش خوبی را تجربه کرد که سازندگانش واقعا دلیلی برای ساخت نسخه دوم نمیدیدند و ترجیح میدادند همان بازی را با کمترین تغییرات ممکن برای کنسولهای مختلف پورت کنند.
با این حال، در سال ۲۰۲۰ بالاخره مشخص شد که نسخه دومی هم در کار است و استودیو تیم میت میخواهد با ساختاری متفاوت، طرفداران دیرینهاش را دوباره وارد چالشی جهنمی کند. نتیجه این تلاشها، به Super Meat Boy Forever ختم شد. اثری که حقیقتش را بخواهید حس دوگانهای نسبت به آن دارم. ۱۰ سال پیش، تنها دلیلی که باعث نمیشد موقع عرق ریختن برای سوپر میت بوی بیخیال تجربه آن شوم، منصفانه بودن چالش آن بود.
بازی دستتان را باز میگذاشت تا به روش خودتان معمای پلتفرمینگ هر مرحله را پشت سر بگذارید و مراحلش طوری دیزاین شده بودند که نمیتوانستید منکر طراحی خلاقانهشان بشوید. حس پاداشی که در تمام کردن هر یک از این مراحل وجود داشت هم در نوع خودش بیتاثیر نبود و بازی کاری میکرد که پس از رد کردن مراحلش حس غرور پیدا کنیم.
اما حالا میرسیم به Super Meat Boy Forever؛ اثری که از نظر ساختار با نسخه ابتدایی موفقش تفاوتهای بسیاری دارد. بازی همچنان آن طراحی خلاقانه مراحل، چالشهای منصفانه و از همه مهمتر حس پاداش نهاییش را حفظ کرده و از این نظر ایراد خاصی به آن وارد نیست.
نبوغ تیم سازنده در طراحی مراحل، همچنان محسوس است و بعید بدانم راه حل پشت سر گذاشتن اکثر لولهای بازی را کشف کنید، نبوغ طراحان تیم میت را ستایش نکنید. چیزی که توی ذوق میزند اما تغییری است که در گیمپلی آن ایجاد شده. برخلاف نسخه قبلی دیگر شما کنترل کامل سوپر میت بوی را در اختیار ندارید. بلکه این تکه گوشت دیوانه حالا برای خودش میدود و مستقیم تا جایی که ارهها تکه پارهاش کنند پیش میرود. در این شرایط بازی از شما میخواهد که با یک زمانبندی مناسب، سریعتر راهی برای نجات جان سوپر میت بوی پیدا کنید.
این اصراری که تیم سازنده در به چالش کشیدن سرعت عمل شما دارد، در نگاه اول چیز جذابی به نظر میرسد. اما هر چه جلوتر میروید و پا در جهانهای خطرناکتر دنیای Super Meat Boy Forever میگذارید، این قضیه برایتان تبدیل به یک جهم تمام کمال میشود. چراکه حالا شما نه فرصت فکر کردن دارید و نه برای اجرای یک پرش دقیقتر، قادر به چپ و راست رفتن هستید. بله، تیم سازنده قدرت کنترل حرکت کاراکتر اصلی را از ما گرفته و سعی کرده با به چالش کشیدن سرعت عمل ما یک گیمپلی سریع و خشن را پیش رویمان بگذارد.
با این حال، از نظر من آزادی عملی که ما در نسخه اول داشتیم و با استفاده از آن برای بقای خود در دنیای ترسناک بازی میجنگیدیم، جذابیت بیشتری داشت. تیم سازنده به جای اینکه روی توسعه گیمپلی نسخه اصلی تمرکز کند و آن را بهبود ببخشد، تصمیم گرفته که چرخ را از نو اختراع کند و حقیقتش را بخواهید این چیزی نیست که همه بتوانند با آن کنار بیایند.
از طرفی ضعفهایی در ویژوال و همچنین قصه پردازی بازی نیز دیده میشود. ۱۰ سال پیش منطقی به نظر میرسید که یک تیم کوچک نتواند برای گرافیک و قصهگویی هزینه اضافهای بپردازد. برای همین، همه چشمشان را روی ایرادات قصه آبکی سوپر میت بوی و گرافیک نه چندان زیبایش بستند و از خلاقیتی که پشت مراحل آن بود لذت میبردند. اما حالا در سال ۲۰۲۱ ما با اثری طرف هستیم که میدانیم نسخه ابتداییش فروش فوقالعادهای را پشت سر گذاشته و طبیعتا منطقی نیست که باز هم شاهد همان ایراداتی باشیم که در نسخه ابتدایی دیده بودیم.
همچنان قصه Super Meat Boy Forever مثل نسخه اول آبکی، کلیشهای و قابل حدس است. البته بگذارید روشن کنم که از سوپر میت بوی انتظار To the Moon شدن ندارم. اما حداقل انتظارم این بود که تیم سازنده حداقل کمی روی همین چند خط قصهای که برای بازی نوشتهاند، بیشتر وقت صرف میکردند. از طرفی گرافیک بازی هم چیز دندانگیری نیست و اگر بخواهم آن را با بازیهای مستقل هم سبک خودش که در طی چند سال اخیر عرضه شدهاند مقایسه کنم، در کل نمره قبولی نمیگیرد.
این وسط بحث موسیقیهای بازی باقی میماند که آنها نیز در بازه قابل قبول قرار میگیرند. به طور کلی موسیقیهای بازی نه آنقدر دلنشینند که برای همیشه در ذهنتان ماندگار شوند و نه آنقدر بد به نظر میرسد که نتوانید تحملشان کنید. بنابراین، عبارت «قابل قبول» تنها چیزی که میتوان در مورد موسیقیهای Super Meat Boy Forever گفت.
در کل بازی جدید استودیو تیم میت، از نظر بازی موفقی نیست. تصمیمهایی که تیم سازنده برای تغییر ساختار بازی گرفته، در بیشتر مواقع آنطور که باید و شاید جواب ندادهاند. Super Meat Boy Forever نقاط مثبت خودش را دارد ولی با آن اثر بینقصی که ما منتظرش بودیم تفاوتهای بسیاری دارد و اگر بخواهم صادق باشم، ویدیو گیمی نیست که بخواهم مثل نسخه اولش، آن را به کسی پیشنهاد کنم.
نسخه اورجینال بازی توسط تیم سازنده در اختیار ویجیاتو قرار گرفته.
خلاصه بگم که ...
Super Meat Boy Forever هنوز همان طراحی هوشمندانه، چالش برانگیز و منصفانه نسخه اولش را دارد. اما متاسفانه تغییرات گستردهای که استودیو تیم میت در ساختار گیمپلی آن ایجاد کرده، آنطور که باید و شاید جواب نداده و با اثر فستپیسی طرف شدیم که مخاطبش را برخی اوقات بیش از حد کلافه میکند؛ طوری که بعد از تمام کردن مراحل جهنمی بازی، آدم نمیتواند از دستاوردش آنطور که باید لذت ببرد.
میخرمش
Super Meat Boy Forever از آن دست دنبالههایی است که ایده معرکه نسخه پیشینش را در دل DNA خود دارد و میتواند اثر جذابی برای افرادی باشد که دنبال به چالش کشیدن خود میگردند. بازی به شدت سر راست، هوشمندانه و خلاقانه طراحی شده و میتوانید نبوغ تیم سازنده را در طراحی مراحل آن ببینید. بنابراین، اگر به دنبال یک اثر پلتفرمینگ میگردید که شما را به چالش بکشد، Super Meat Boy Forever بازی شماست.
نمیخرمش
اگر جزو افرادی هستید که از تجربه نسخه ابتدایی Super Meat Boy بیش از حد لذت برده بودید، به احتمال زیاد Super Meat Boy Forever ناامیدتان میکند. بازی به خاطر تغییر رویهای که در ساختار گیمپلیش داده شده، شباهتی به آن بازی چالش برانگیزی که برای خیلی از ما خاطرهسازی کرده بود ندارد. بنابراین، پیشنهاد من این است که یا به عنوان یک تجربه جدید سراغ Super Meat Boy Forever بروید، یا پولتان را برای بازیهای جذابتری که در آینده نزدیک عرضه میشوند نگه دارید.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اگر میخواید ببینید یه کسی گیمر حرفه ای هست یا نه بهش بگید این بازی رو بازی کنه اگر تمومش کرد بهش ایمان بیاوردید اگر نکرد هم بهش ایمان بیاورید چون خود سازنده هم تو تموم کردن این بازی کم اورده
یه ایستراگ از سوپر میت بوی توی بازی ددسلز هست.
ددسلز یه بخشی داره به اسم چنلج ریفت.
یه پورتال آبی که وقتی واردش میشی کلی جایزه میگیری ولی باید برای بیرون رفتن ازش یه مسیر پر از تله رو بری که به خروجیش برسی که یه پورتال زرده.
که این خودش ایستراگ بازی پورتاله.
حالا بعضی وقتا توی این چلنج ریفت یه بنر کوچیکی هست که طرح سوپر میت بوی رو داره که بخاطر اومدن این مسیر سخت داره به شما لایک نشون میده.
هم سخته هم سمی
جالب بود
بنظرم حق این گیم یکم بیشتر از ۶۰ عه