در بازیهای Fatal Frame شما با ارواح سر و کله میزنید، روحهای خبیثی که از ناکجا آباد روبرویتان سبز میشوند و این دوربین Obscure شما است که میتوانید از طریق دریچه لنز آن، ارواح را ببینید. شما با این دوربین از ارواح عکاسی میکنید و آنها را نابود میکنید. همه چیز همینقدر عجیب و غریب و البته ترسناک است و با هرچه بازی ترسناک دیگری که تاکنون با آن سر و کله زدید، فرق دارد!
فرنچایز فیتال فریم در سال ۲۰۰۱ توسط کمپانی تکمو زاده شد، فرنچایزی که حالا بیش از ۲۰ سال عمر دارد و میتوان ادعا کرد ترس و وحشتی که در آن وجود دارد کاملا مختص به خودش است. بازیهای ترسناک در دوران اخیر وارد منجلاب تکراری شدند و عمدتا از یک سری الگوی موفق از روی همدیگر، کپی برداری میکنند. فیتال فریم اما در دورانی خلق شد که این سبک بازیها هنوز حرفهای زیادی برای گفتن داشتند و سعی کرد همانطور که در سینمای جهان یک نوع ژانر وحشت از نوع آسیایی وجود دارد، به دنیای بازیهای ویدیویی نیز چنین حال و هوایی را اعطا کند. نسخه جدید فیتال فریم حالا بازسازی یکی از کمتر دیده شدهترین عناوین این سری است و این بازسازی آمده تا دوباره اسم و رسم وحشت از نوع ژاپنی را در بین گیمرها به جریان بیندازد.
بگذارید یک پرسش را مطرح کنم و سپس به بررسی بازی برسیم؛ چقدر با آثار ترسناک آسیایی در عالم سینما روبرو شدهاید ؟ فیلمهایی مانند حلقه و کینه یکی از محبوبترین سریهای ترسناک در تاریخ سینما هستند و ژاپن ثابت کرده که در این زمینه حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بازیهایی مانند فیتال فریم و سری Siren و همچنین عنوان فراموش نشدنی چون Koun در دوران عمر پلی استیشن ۲ توانستند سبک بازیهای جدیدی را در ژانر وحشت بیافرینند که پیرو راه فرنچایزهای سینمایی مثل همان حلقه و کینه بود. تاثیری که این بازیها در نسل خود داشتند بسیار حائز اهمیت بود اما متاسفانه پدیدههایی چون زامبیها و خون آشامها روی کار آمدند و این ترس فولکلوریک در بین بازیها کمتر و کمتر شد.
فیتال فریم پس از درخشان موفق آمیزش با سه گانه خوبی روی پلی استیشن ۲، مسیر آینده خود را روی کنسولهای نینتندو ادامه داد، برخی از این تجارب مانند بازی Spirit Camera که برای Nintendo 3DS (کنسول دستی) ساخته شده بود، عناوین جالبی بودند اما مسیر رو به پیشرفتی به حساب نمیآمدند. کنسول شکست خورده نینتندو یعنی Wii U اما میزبان یکی از بهترین بازیهای این سری بود که متاسفانه درست و حسابی دیده نشد. کمپانی تکمو کویی با تکرار فرمول عرضه دوباره بازیهای موفق و به درد بخور کنسول Wii U حالا دست به جبران زده و این بازی را این بار به دسترس گیمرهای بیشتری رسانده است؛ آن هم با یک ریمیک یا همان بازسازی که این روزها تبش به تمام بازیها زده است.
بسیاری از ناشران به جای خلق یک بازی جدید از یک فرنچایز محبوب اما زیر خاک رفته، ترجیح میدهند به عرضه یک کلکسیون از عناوین ناب قدیمی بپردازند یا در بهترین حالت یک عنوان ریمستر و یا ریمیک از بازی قدیمی عرضه کنند. سازندگان بازی جدید Fatal Frame نیز همین تصمیم را گرفتند و هواداران را نه با یک بازی جدید بلکه با بازسازی عنوانی کمتر دیده شده روبرو ساختند.
Fatal Frame: Maiden of Black Water هفت سال پیش عرضه شد و حالا با یک پولیش مجدد و اجرای با فریم بالاتر و تکسچرهای بهبود یافته برای کنسولهای نسل هشتم و نهم عرضه شده است. بر همین اساس میتوان به این مساله پی برد که قرار نیست با گرافیک خارقالعادهای روبرو باشیم، همه چیز از منظر گرافیکی تقریبا در حد و اندازه یک بازی چند سال پیش است. طراحی خود کاراکترها بهتر از آب در آمده و بازی از نظر بصری نمیتواند چندان قانع کننده باشد.
در فیتال فریم جدید داستان از زاویه سه شخصیت متفاوت روایت میشود که تمامی آنها به همدیگر ارتباط پیدا میکنند. البته شخصیت دیگری نیز در میانه بازی وجود دارد که برای هواداران سری قطعا یک سورپرایز بزرگ خواهد بود. داستان این سه شخصیت در هم تنیده شده، ما میو هاناساکی، رن هوجو و یوری کازوکاتا را به عنوان شخصیتهای اصلی داریم که بیشتر از همه هم با «یوری» سر و کله میزنیم. یوری به دنبال دوست گمشدهاش رفته و رن نیز به دنبال یوری میگردد و نقطه اتصال تمامی این کاراکترها کوهستان و جنگلهای آن است که در بازی به منطقهای برای خودکشی مردم معرفی میشود.
آنطور که گفته میشود، در این جنگلها افراد زیادی خودکشی میکنند و ارواح آنها نیز در سکوت جنگل زندگی میکنند. سه شخصیتی که به عنوان کاراکترهای اصلی بازی شناخته میشوند تقریبا گیم پلی یک نواختی دارند و همه چیز به همان دوربین کذایی که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد برمیگردد. دوربین Obscure که از طریق آن میتوان ارواح را شکار کرد.
شما در طول بازی به فیلمهای مختلفی دست پیدا میکنید و لنز دوربینتان را نیز میتوانید آپگرید کنید. در واقع باید دوربین را اسلحه اصلی بازی در نظر بگیرید و فیلمها (نوارهای خام عکاسی) که پیدا میشود را نیز انواع تیر و خشاب برای این اسلحه حساب کنید. برخی از این فیلمها قدرت بیشتری دارند اما سرعت لودشان کمتر است و برخی قدرت کمتری دارند و سریعتر هستند. کار شما اینست که زمان حضور ارواح، دوربین را روشن کرده و بازی را از حالت سوم شخص به اول شخص برسانید و از دریچه دوربین، ارواح را نابود کنید.
ارواحی که سر راهتان سبز میشوند، ممکن است از هرجایی به شما حمله کنند. از بین تنه یک درخت و یا در میان علفهای انبوه و بلند و یا حتی از وسط دیوار. باید کادربندی دوربین را طوری بچینید که بتوانید از این روح و ارواح دیگری که در اطرافش پرسه میزنند عکس درستی بگیرید تا ضربه بهتری به این موجود ماورا الطبیعه وحشتناک وارد کنید.
برخی از روحهایی که در بازی با آنها مواجه میشوید، داستان خودشان را دارند. خرده داستانکهایی که متعلق به این ارواح است یا از طریق نوشتههای داخل بازی به شما منتقل میشود و یا با دست زدن به روح آنها در حالتی که پس از مبارزه، روی زمین افتاده است. این خرده داستانها از جذابترین بخشهای بازی به حساب میآیند و میتوان ادعا کرد از بازی اصلی هم روایت ترسناکتری را منتقل میکنند.
گشت و گذار در Fatal Frame: Maiden of Black Water همواره با ترس همراه است. شما معمولا در محیطهایی تاریک و مخروبه در حال عبور هستید (و متاسفانه این لوکیشنها بعد از مدتی تکراری میشوند) و هر آنی میتوانید با یک روح روبرو شوید. برخی از ارواح اصلا کاری به شما ندارند و ناگهان ظاهر میشوند و شما باید سریعا از آنها عکاسی کنید تا بهتر بتوانید داستان پس پردهشان را دریابید. مثلا فرض کنید در حال عبور از یک در هستید که ناگهان روح زنی که خودش را دار زده جلوی راهتان قرار میگیرد، انتخاب زاویه دوربین در این صحنهها نیز کاملا درست و بجا بوده و خیلی مواقع پیش میآید که یک Jump Scare (ترس ناگهانی) ناب از طریق بازی به گیمر منتقل میشود.
حضور ارواح در لحظه به لحظه بازی حکمرانی میکند به طوری که حتی برداشتن آیتمها از روی زمین ممکن است در نهایت با روبرو شدن شما با یک روح منجر شود. صداهای پس زمینه و موسیقی آرامی که در حین گشت و گذار پخش میشود به حس ترس میافزاید و شدیدا توصیه میکنم که برای درک بیشتر ترس آسیایی بازی، آن را با زبان ژاپنی تجربه کنید تا از صداگذاری بهتر بازی بهرهمند بشوید.
Fatal Frame: Maiden of Black Water بازی سختی نیست و قرار نیست شما را به چالش بکشد اما ترسی که در آن وجود دارد ترس نابی است که در کمتر بازی دیده شده است و باید با آن همراه شوید تا بتوانید با حال و هوای بازی انس بگیرید. نکات ریز بسیاری در جای جای بازی وجود دارد که توجه کردن به آنها باعث وحشتناکتر شدن بازی میشود و سازندگان سعی کردند تا با روایت اپیزودیک بازی کاری کنند تا داستان این قصه ترسناک نیز جذابتر شود.
بازی نسبت به نسخهای که چند سال پیش عرضه شد هیچ تفاوت خاصی ندارد، تغییر کنترل بازی نسبت به گیم پد Wii U و بهبودهای گرافیکی و عرضه شدن چند لباس خاص برای کاراکترها تنها مواردی بوده که نسبت به بازی قدیمی نکات جدیدی به شمار میآیند و بازیسازان خساست زیادی در زمینه ارزش افزوده سازی نسبت به بازی گذشتهشان کردند.
چندی پیش خالق اصلی این سری اعلام کرده بود که دوست دارد سری فیتال فریم را ادامه دهد اما هنوز هیچی مشخص نیست و برنامه دقیقی تعیین نشده است، عرضه چنین بازی نشان میدهد که استودیو مشغول محک زدن بازار و گیمرهای جدید برای پذیرش این فرنچایز کهنه کار در زمینه وحشت است. اگر گیمرها روی خوش به بازی نشان دهند میتوان به آینده فیتال فریم بیشتر امیدوار بود و باید گفت Fatal Frame: Maiden of Black Water با اینکه بازی کاملی برای سال ۲۰۲۱ به حساب نمیآید اما انصافا پیشرفتهای محسوسی نسبت به عناوین گذشته این سری داشته و مدرنترین آنها برای گیمر امروزی به شمار میرود.
خلاصه بگم که...
Fatal Frame: Maiden of Black Water تجربه جدیدی در زمینه بازیهای وحشت است و نقاط ضعف کم ندارد اما در مجموع خوبیاش به بدیاش میچربد و تجربه آن شدیدا به هواداران قدیمی و ناآشنایان با این سری برای رو به رو شدن با یک ترس از نوع جدید و اساسی توصیه میشود.
میخرمش
با ترس و وحشت آسیایی میانه خوبی دارید؟ از بازیهای ترسناک خوشتان میآید و دنبال یک بازی متفاوت در این ژانر هستید؟ ارواح موضوع جالبی برای شما هستند و نسبت به زامبی بیشتر دربارهشان کنجکاو هستید؟ از طرفداران سری فیتال فریم هم هستید؟ اگر جوابتان به این پرسشها بله است، پس معطل نکنید و بازی را تهیه کنید.
نمیخرمش
گرافیک بازی کمی قدیمی و خارج از رده شده و این موضوع روی کنسولهای نسل جدید بیشتر آزار دهنده است. همچنین بازی با صبر و طمانینه پیش میرود و باید بدان فرصت دهید تا خودش را نشان دهد و برای افراد کم طاقت اصلا توصیه نمیشود!
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خدایی به کاراکتری به این کیوتی میخوره بره سراغ زامبیا؟ ??
چند دقیقه اولی که گیمپلی شو دیدم واقعا متوجه شدم صبر میخواد چون مدام کات سین زده میشد و بازی دوربین رو از ما میگیره تا یه صحنه خاصی رو نشون بده .
ای شرق زده ها ، بی محتواها ????????
من نمیدونم چرا ژاپنی ها همیشه اصرار دارن کاراکترا کیون و لباس کششی و خوش فرم و دامن کوتاه تن کاراکترهای خانم بکنند
این نشون میده چرا اینقد فروخته .
دوست دارن، به همین سادگی. کسی هم نمیتونه جلوشون رو بگیره:)
افسانه های ترسانک ایرانی
با اون پیچو تاب اصیل
ای کاش بازی سازامون به فکر اینجور چیزی بودن
تا مختارو...
نقد و بررسی هم عالی بود ممنون
ممیزی. باید به یه ساز خاصی برقصی که واست پول بریزن دیگه.
ممیزی هست
تحریم هست،ولی ما داریم خودمونو تحریم میکنیم
یکی میاد بازی میسازه
درمورد ایرانو تاریخ
با کلی زحمت
ولی حق نشر نمیگیره
مجبور سانسور کنه
خب چیو سانسور کنه،تاریخو سانسور کنه؟
مگه میشه
باید دروغ جاش بزاره،همین چیزی که مقام های بالا میخوان
باید همه چیز به نفعشون باشه
من که تاییدش نکردم که. میگم اینا هست. بدبختانه اینا هست.
درسته ولی متاسفانه نمیزارن الان بازی هایی مثل فرزندان مورتا (children of morta) و چه اتفاقی افتاد (what happened) داخل ایران مجوز نشر پیدا نکردن و مجبور شدن ناشر خارجی پیدا کنن و ناشر های خارجی هیچی نباشه حداقل بیست درصد فروش رو برای خودشون بر میدارن چه بسا بیشتر هم باشه
دیگه بازی ساز های بنده خدا زدن تو کار مختار و چیزای مسئول پسند
متاسفانه به تاریخمون ظلم زیاد شده
همیشه اینا به فهموندن بهمون که اجدادمون قمار بازو ا.لو.ا.طو اینجور چیزا بودن
یه روند ساختن واسه زندگی
یه بچه به دنیا میاد
میره مدرسه کنترل میشه
بازی میخواد بکنه کنترل میشه(یعنی اصلا چیزی نیست که بخواد بازی کنه تاریخشو بفهمه)
مگه اینکه خونواده چیزی بهش بگن
مثل خودم
همیشه پدربزرگم میگف واسم از تاریخ
کاریم به دین ندارم
به اریایی و ایرانی بودنم ندارم
باید هرکی راه خودشو بره
باید زندگی ،افکار،عقاید خودشو داشته باشه
نه مثل ربات،ولی خب
متاسفانه دارن این کارو با فرزندانمون میکنن
صد درصد باهات موافقم هستم. البته بازی children of morta دوبله فارسی هم شده در سایت هیولا هستش ولی بنیاد گفت باید برخی از بخش های بازی سانسور بشه وگرنه مجوز نمی دم ?
لعنت به این بنیاد بابا
خیلی گیر های مسخره ای میدن
حتما همه چی باید اسلامی باشه؟
گیرم شخصیتای داستان خارجی ان
نمیشه که...
اگه بشه به اندازه معترضین اصفهان آدم بریزه ساترا و صداسیما و بنیاد رو آتیش بزنه مسئولاشو زنده روی سیخ بسوزونه بده مادراشون تحویل بگیرن که کاش اون شب بیخیال میشدن دنیا گلستون میشه :)
ناشر اگه خوب باشه شک نکن ارزشش رو داره واقعا 30 درصد بدی بهشون. پول بازاریابی، پورت و کلی چیز دیگه رو واست میدن و خودشون هم کلی کار میکنن. همین فرزندان مورتا ناشرش شرکت 11 bit studios بود که زیر مجموعه شرکت لهستانی cd projekt هستش. و اینطور که پیداست معامله پرسودی هم داشتن.
این ژاپنی ها خیلی خلاقن. ولی یه نکته باحال داره کارشون. طرف یه کارکتر کیوت و خیلی نازنازیه که آدم میخواد نازش کنه یه دفعه دهن باز میکنه قورتت میده. این بخش کارشون رو خیلی دوست دارم.
یه ایده دارم واسه ادمین سایت: میتونید یه قابلیت پرچم گذاری واسه کاربر ها ایجاد کنید از سمت خودتون و یه قابلیت ریپورت از سمت ما. ریپورت هارو بررسی کنید و اگه هی کامنت ترول یا مشکل دار میفرستاد پرچم گذاریش کنید. حالا این پرچم گذاری چی کار میکنه؟ باعث میشه نظراتش از این به بعد نیاز به تایید داشته باشه. ولی دیگه همه اینطوری نیاز به تایید شدن کامنت هاشون ندارن.
بررسی خوبی بود
الن یه سری منحرف میریزن اینجا
مخصوصا اون مددی
...?♂️?♂️
یه بازی ترسناک که همچین لباسایی داشته باشه بیشتر باعث آرامش اعصاب و روان پلیر میشه تا ترسیدنش??
?
تسبیح من کو???
یه بار نشد بیایم تو پست بررسی یه کامتت درست ببینیم
صرفا شوخی بد
بد برداشت نکنین
من پاکم?✋?
پاک دامن در فضای مجازی??
?????????????????????????????????????????????????????????????
اوه اوه
یا خدا????