ماجرای حذف نسخههای قدیمی سهگانه GTA چه بود؟
ریمستر شدن بازیها خبر خوبی محسوب میشود، خصوصا برای عدهای که میتوانند بار دیگر تجربه گذشته خود را با حال و هوای متفاوتی تکرار کنند. اما برای Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive ...
ریمستر شدن بازیها خبر خوبی محسوب میشود، خصوصا برای عدهای که میتوانند بار دیگر تجربه گذشته خود را با حال و هوای متفاوتی تکرار کنند. اما برای Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition آنچه را که حداقل در یوتیوب یا ردیت میبینیم بیشتر خندهآور و در عین حال تاسف برانگیز است.
در نسخه ریمستر شده سهگانه GTA چند تغییر صورت گرفته است که تعدادی از آنان خوب و تعدادی دیگر بحث برانگیز شدهاند. قابل توجهترین این تغییرات مربوط به بخش بصری بازی میشوند. در نسخههای ریمستر شده، بازیها بیشتر حالت کارتونی به خود گرفتهاند که این به خودی خود بد نیست و بیشتر حال و هوای دیگری به بازی بخشیده است. تصویر شندار GTA III به نظر بهبود یافته، در حالی که GTA: San Andreas بیشتر از این که حس یک داستان گانگستری تاثیرگذار را به وجود آورد، مثل یک کارتون زننده بزرگسالانه به نظر میرسد. تعدادی از مدل کاراکترها به شدت تغییر پیدا کردند، به طوری که NPC های محبوب گذشته ناآشنا به نظر میرسند. از دیگر تغییراتی که فراتر از بخش بصری هستند، موسیقی متن این بازیها است. این تغییرات در GTA: Vice City بیشتر احساس میشود؛ چرا که در تشدید زیباسازی شهر میامی دهه ۸۰ میلادی، بار بیشتری را به دوش کشیده است. نبود آهنگهایی چون "بیلی جین" مایکل جکسون به شدت احساس میشود. همینطور تعدادی از کدهای تقلب که از مولفههای اصلی هرج و مرج در این بازیها به حساب میآیند، کار نمیکنند.
گرچه از نظر تشابه، نسخههای ریمستر شده سهگانه جیتیای به نظر به نسخههای اصلی رفتهاند، اما در نهایت مثل هم نیستند. علاوه بر اینها، نسخههای اصلی این بازیها دیگر برای خرید موجود نیستند و نتیجه آن میشود که این بازیها با یک شباهت تصنعی غیرمنصفانه از این سهگانه جیتیای رها میشوند و نسخههای اصلی با نافهرست شدنشان به مرور از یادها پاک میشوند.
ضبط و نگهداری در هر مدیومی مسئلهساز میشود: کتابها چاپ-تمام میشوند و گیر آوردن دوباره یک نسخه از آن به امری محال تبدیل میشود. این اتفاق برای فیلمها نیز رخ میدهد و این مشکل با پیشروی دنیا به شکل تکنولوژیکال در حال آمیزش است و نتیجه آن چیزی به جز مرگ تدریجی رسانههای گروهی در پلتفرمهای قدیمیتر نخواهد بود.
در همین راستا، بازیهای ویدیویی با مشکلات منحصرتری روبهرو هستند، آنها نه تنها باید با سیر فرسودگی در گذر زمان مواجه میشوند که با مسایلی چون انحصار و منسوخ شدن پلتفرمها دست و پنجه نرم میکنند. بازیهای باز رواج یافته یا رترو که زمانی برای خود از محبوبیت بالایی برخوردار بودند، در صورت پورت نشدنشان به کنسولهای فعلی کاملا میتوانند از رده خارج شوند.
بعضی اوقات، مشکلات بزرگتری در حیطه سرگرمی، مثل مسایل مربوط به پروانه یا جواز و تعطیل شدن استدیوهای توسعهدهنده باعث میشود تا بازیهای قدیمیتر شانس خود را برای پورت شدن به کنسولهای مدرن از دست بدهند. با حضور نسخه ریمستر شده سهگانه جیتیای، راکستار مجموعهای از مشکلات را به ما معرفی میکند. راکستار با انتخاب آگاهانه خود نسبت به نافهرست کردن بازیهای خودش از دسترس عموم، بخش مهمی از تاریخچه بازیهای ویدیویی را پاک میکند. سهگانه جیتیای در صنعت گیمینگ تغییرات بنیادینی را به وجود آورد؛ در محبوبیت ژانر جهان باز تاثیرگذار بود و اثبات کرد که بازیهای ویدیویی میتوانند از قدرت داستانگویی تاثیرگذاری بر مخاطب خود برخوردار باشند. تجربه این بازیها با همان فرمهای مخصوص به زمان خودشان میتواند از نسلهای آینده سلب شود و با غیر دسترس نگهداشتن بازیهای گذشته از گیمرهای آینده، حق تحلیل و تقدیر این موضوع که این مدیوم چه راه زیادی را پیموده است و یا ریشههای پیچیدگی ایدههای کنونی از کجا تا به الان آمده است را از آنان دریغ میکنیم.
این بازیها گنجینههایی برای یادگیری هستند و اگر مجالی به آنها داده شود، میتوانند مورد علاقه نسلهای آینده واقع شوند. اقدامات راکستار این حقیقت را برجسته میکند که حفظ و ضبط بازیها خود به خود رخ نمیدهند و این ناشران هستند که بازیهایشان را از فروشگاهها یا استورها حذف میکنند و آنها را به صورت دائمی برای همگان ناموجود نگه میدارند. گرچه این اتفاق معمولا برای عناوین کوچکتر بیسروصدا رخ میدهد، اما وقتی پای عناوین بزرگی چون سهگانه جیتیای در میان باشد، تاثیراتش قابل ملاحظهتر خواهد بود. با از دست دادن عناوین اصلی این سری از بازیها که سنگ بنای بازیهای مدرن محسوب میشوند، بخش جدایی ناپذیری از تاریخ بازیهای ویدیویی از بین میرود
لازمه اطمینان از پاک نشدن حافظه ما از بازیهای ویدیویی، تلاش جمعی ناشران، توسعهدهندگان و خود بازیکنان است. همینطور نقش ارزشمند رسانهها در حفظ این آثار بسیار زیاد است. مهم نیست که عناوین تا چه اندازه کهنه یا گمنام باشند، تقاضای حفظ آنها بر عهده بازیکن است، بقای این بازیها وابسته به سطح آگاهی ناشران میباشد تا در ظرفیتی مشخص بستر تبلیغات را فراهم آورند. تاکنون پیدا کردن گروهی از بازیها ناممکن است. عناوینی مثل: True Crime: New York City و Driver: San Francisco به سختی یافتن یک عتیقه کمیاب میباشد که حتی خریدشان از فروشندههای اول شخص میسر نیست. دستهای زیادی تلاشها را برای تنومند سازی آرشیو بازیها بیثمر باقی میگذارند، مثل عوامل مالی که آگاهی از حجم و بزرگی پروژه را در نظر میگیرد.
در نهایت باید گفت ساخت آرشیو برای بازیهای ویدیویی به عنوان یک مدیوم هنری، برای نسلهای آینده نوید دهنده است.
بروزرسانی: یک یادداشت از راکستار
سلام به همگی،
پیرو مشکلات فنی که در روز عرضه بازی آشکار شد قصد انجام یک بروزرسانی را داریم.
اول از همه از تمامی کسانی که حین بازی به مشکل برخورد کردند عمیقاً عذرخواهی میکنیم.
مجموعه جیتیای - و بازیهایی که این سهگانه نمادین را شامل میشوند - به همان اندازه که برای طرفدارانشان در سرتاسر دنیا با ارزش هستند برای ما نیز چنین است. نسخههای بروز شده این عناوین کلاسیک در سطح کیفی مورد انتظار ما یا استانداردهای هواداران ما عرضه نشدند. ما برنامههای متداومی برای بهبود مشکلات فنی هر یک از این عناوین را داریم و با هر بروزرسانی، به آن درجه از کیفیت مورد انتظارشان خواهند رسید.
در چند روز پیش رو یک عنوان بروزرسانی برای تمامی این بازیهای سهگانه که شامل بهبود تعدادی از مشکلات میشود انجام خواهد گرفت.
در همین حال متاسفانه باید اشاره کنیم که شاهد گزارشهای متعددی از آزار و اذیت اعضای تیم توسعهدهندگانمان در شبکههای اجتماعی هستیم. ما از کامیونیتی خواهشمندیم تا زمان رفع این مشکلات بیان انساندوستانه خود را حفظ کنند.
در حالی که یکی از اهداف این نسخه فراهم آوردن تجربه این عناوین بر کنسولهای مدرن تا سالهای متمادی بود، ما متوجه شدیم که عدهای از شما خواستار ممکن شدن امکان خرید نسخههای کلاسیک قبلی هستید.
ما نسخه های کلاسیک پیسی عناوین Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City و Grand Theft Auto: San Andreas را بزودی در قالب یک باندل در فروشگاه راکستار قرار خواهیم داد. علاوه بر آن، تمامی کسانی که نسخه Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition را تا تاریخ ۸ تیر ماه ۱۴۰۱ خریداری کرده باشند، بدون پرداخت هزینه اضافهای نسخههای کلاسیک را در لایبرری خود خواهند داشت. ما لحظهای که این عناوین در فروشگاه راکستار قرار گرفته شوند به همگی اطلاعرسانی خواهیم کرد.
مجدداً از صبر و بردباری تمامی شما تا زمانی که ما از اطمینان دستیابی این بروزرسانیها به همان کیفیت مطلوب و استانداردی که همگی شایسته تجربه آن هستند، صمیمانه تشکر میکنیم.
با احترام
راکستار گیمز
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
اونایی که میگن جی تی ای 6ساخته بشه لایک اونایی که میگن نشه دیس
برا چی آهنگ مایکل جکسون رو برداشتن
راک استار مریضه آخه تو که بازی های جدیدت خوب نشدن چکار به قدیمی ها داشتی
جی تی ای وی یا جی تی ای تریلژی؟
قطعا جی تی ای وی
راکستار هم فقط بلده به خودش و بازی های خیلی خوبش توهین کنه
احتمالا میخواستن فضای کلاسیک اون سه گانه همون طوری بمونه
برای همینه که ریمستر یکم بی تغییره
خب ما فهمیدیم که استودیو گرو استریت گیمز که زیر شاخه راکستاره هیچ دردی رو دوا نمی کنه که هیچ رو زخممونم نمک میپاشه .( خیلی زحمت کشیدن تا ریمستر کردن اصلا آپولو هوا کردن ?مسخره ها با اون ریمستر کردنشون )
من حس میکنم نمیخاستن ریمستر پیچیده ای بدن که کلاسیک هارو پاک کنن فقط مشکلات جزعی رو رفع کنن
یه نکته مهم اینه که این ۳ تا ریمستر رو استودیو گرو استریت گیمز ساخته و این استودیو جزء راکستار هست اما جزء راکستار استودیو نیست
خب ولی زیر نظر راکستاره و راکستار نظارت کرده خودسرانه عمل نمیکنه گرو
به نظرم اصلا این ریمستر رو نمیزد خیلی بهتره بود
به جای این هزینه ها و وقت گیری ها باید میرفت سر جی تی ای ۶ کار کنه
عرضم به حضور تان که این ریمستر رو گروو استریت گیمز(یکی از زیر شاخه های راکستار) ساخته
پس راکستار جز نظارت کاری نکرده و وقتی هدر نداده
چرا دیگه
هزینه هایی کرده
بیا رو راست باشیم،انتشار این بازی به خاطر فشار بالایی بود که گیمرا به راکستار وارد کردن بوده،وگرنه شاید حتی این بازی ریمستر هیچ وقت ساخته نمیشد،بیشتر هم برای این ساخته شده که برای یه مدت کوتاهی دهن مارو ببنده?
دیگه راکستار رو چقدر اذیت کردن که گفته بیان انسان دوستانه ی خود را حفظ کنید
دلیل ش کاملا مشخص راکستار میخواست اگه کسی دلش خواست با gta یکم خاطراتش زنده کنه تنها راهش بازی کردن این ریمیستر باش تا بتون پول بیشتری به دست بیاره و فروش بازیش رو هم بیشتر کنه
عملا با یه تیر چند نشون زد
هم یکم نوستالوژی داد بیرون و یکم پول زد به جیب