ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایکس باکس اسکارلت
اخبار و مقالات

آیا سونی نگران شکست خوردن از ایکس باکس نسل بعدی است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند نسل هفتم متعلق به ایکس باکس بود و در نسل هشتم پلی استیشن جولان داد. گفته می‌شود سونی با موفقیت بی‌بدیل پلی استیشن 2 مغرور شده بود و تصور می‌کرد برای ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۷

بسیاری از کارشناسان معتقدند نسل هفتم متعلق به ایکس باکس بود و در نسل هشتم پلی استیشن جولان داد. گفته می‌شود سونی با موفقیت بی‌بدیل پلی استیشن 2 مغرور شده بود و تصور می‌کرد برای نسل بعدی هر کاری دلش بخواهد می‌تواند بکند و موفقیت دوباره‌اش بی‌چون و چرا خواهد بود.

اما این مسئله باعث شد مجموعه‌ای از اتفاقات دست به دست هم دهند تا پلی استیشن 3 با وجود فروش نسبتا خوب، قافله را به رقیب تازه نفسش واگذار کند. کنفرانس E3 سونی در سال ۲۰۰۵ با دروغ همراه بود و خیلی از مواردی که برای نسل هفتم پلی استیشن وعده داده شد، هرگز جامه عمل به تن نکرد. از طرفی این دستگاه حدود یک سال دیرتر از ایکس باکس 360 روانه بازار شد، ۱۰۰ دلار گرانتر بود و از همه مهمتر سخت‌افزار عجیب و غریبی داشت که فرآیند توسعه گیم‌های جدید را برای بازی‌سازان دشوار می‌ساخت.

در سوی مقابل کمپانی مایکروسافت با عرضه کنسول ایکس باکس 360 توانست در نسل هفتم خودی نشان دهد و با ارائه برخی از ویژگی‌های تازه مثل کینکت، عناوین انحصاری متعدد در سال‌های نخست، ارزان‌تر بودن محصول نهایی و در راس آنها راه‌اندازی سرویس آنلاینی پایدار و قدرتمند حسابی مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد (این در حالی است که سرویس پلی استیشن در دوران نسل هفتم بارهای متمادی هک شد و عملاً به عنوان شبکه‌ای آسیب‌پذیر شناخته شد).

اما این رویه در نسل هشتم برعکس شد؛ دان متریک مدیر وقت ایکس باکس، رسماً بازار نسل هشتم بازار کنسول‌های بازی را برای مایکروسافت ویران کرد. از الزام اتصال دائمی به اینترنت (در اوایل نسل) گرفته تا اجباری بودن خرید کینکت 2.0 و البته سبد خالی بازی‌های انحصاری. حالا فیل اسپنسر هدایت برند ایکس باکس را بر عهده گرفته و ضمن تغییرات بنیادینی که در سیاست‌هایشان اعمال کرده، به نظر می‌رسد این کنسول در مسیر درستی قرار دارد، اما شکی نیست که برای نسل حاضر کار از کار گذشته و پلی استیشن 4 پیروز شده است.

منظورم از مسیر درست چیست؟ ایکس باکس وان ایکس در حال حاضر قدرتمندترین کنسول جهان از نظر توانایی سخت‌افزاری است. سرویس Xbox Game Pass حسابی طرفدار پیدا کرده و حالا که برای پی‌سی هم راه‌اندازی شده و با سرویس اشتراکی گلد هم تجمیع شده، بستر بی‌نظیری برای سرگرمی نامحدود فراهم کرده است. از طرفی یکی دو سال اخیر مایکروسافت تا جایی که توانسته استودیوهای خلاق حاضر در صنعت گیم را تصاحب کرده تا بتواند بالاخره بازی‌های انحصاری خوبی بسازد. این یعنی آمادگی کامل و خط و نشان برای نسل آینده.

ایکس باکس اسکارلت حدوداً یک سال و نیم دیگر روانه بازار خواهد شد و بدون شک ردموندی‌ها اشتباهات گذشته را تکرار نمی‌کنند. در این بین سونی باید چیزی در آستین داشته باشد تا موفقیت خودش در نسل نهم را تضمین کند؛ چرا که تجربه نشان داده مردم به شرایط نسل حاضر نگاه می‌کنند نه موفقیت یا عدم موفقیت در نسل قبل.

حالا به نظر می‌رسد سونی هم به اندازه کافی به این مسئله اشراف دارد؛ مایکروسافت در آخرین اقدامش استودیوی خوش‌نام Double Fine را خریداری کرده و پلی استیشن قصد دارد از این روند الگوبرداری کند.

ساعاتی پیش «جیم رایان» مدیر ارشد اجرایی Sony Interactive Entertainment در مصاحبه‌ای با رسانه ژاپنی زبان Nihon Keizai Shimbun عنوان کرده آنها هم می‌خواهند مثل مایکروسافت چند استودیوی خلاق را خریداری کنند تا در روند توسعه بازی‌های انحصاری در نسل بعد کمک برسانند.

در سوی مقابل رایان معتقد است ورود کمپانی بزرگ گوگل به صنعت گیم یکی از دلایلی خواهد بود که سونی سرمایه‌گذاری بیشتری روی عناوین اختصاصی خودش داشته باشد. وی رقابت با دیگر کمپانی‌ها در نسل آینده را الزامی می‌داند و می‌گوید «این روزها محتوا بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ورود خوش‌بینانه شرکت‌های جدید به صنعت گیم اتفاقی است که ما از آن استقبال می‌کنیم. سونی و پلی استیشن در این صنعت حدود ۲۵ سال قدمت دارند و ما دارایی‌های بزرگی داریم».

سونی طی سال‌های اخیر به صورت منظم با شرکت‌های سکند-پارتی کار می‌کند تا برای پلی استیشن بازی انحصاری بسازد، اما از این پس آنها کدام استودیو‌ها را برای خودشان خریداری خواهند کرد کسی نمی‌داند. ولی بدون تردید این رویکرد جدید پاسخی به فعالیت‌های جدی مایکروسافت برای قیام در نسل آینده است. پلی استیشن 5 هم احتمالاً همزمان با ایکس باکس اسکارلت و اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازار خواهد شد و در این فاصله با اطلاعات بیشتری از استودیوهای همکار یا در اختیار سونی آشنا خواهیم شد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تصور می‌کنید واقعا سونی نگران شکست خوردن در نسل آینده است؟ آیا اصلاً فعالیت‌های مایکروسافت باعث شده سونی هم در زمینه خرید استودیو دست به کار شود؟ فکر می‌کنید رقابت در نسل نهم چگونه خواهد بود؟ پلی استیشن پیروز می‌شود یا ایکس باکس؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ویجیاتو در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sasan
    sasan | ۱۱ تیر ۱۳۹۸

    قدرت گرفتم بازی های موبایل و وارد شدن غولایی امثال گوگل به صنعت بازی رقابت رو متنوع و سخت میکنه البته برای مصرف کننده ها شرایط بهتر میشه قطعا ولی من موفقیت مایکروسافت رو بیشتر میدونم چون بستر عالی رو فراهم کرده

مطالب پیشنهادی