۸ روند اصلی صنعت بازی در سال ۲۰۲۲ که باید از آنها اطلاع داشته باشید
در حالی که هنوز به تازگی وارد سال ۲۰۲۲ شدهایم، سوالات زیادی درباره سال جدید و اتفاقات صنعت بازیهای ویدیویی در این سال وجود دارد. در این مطلب قصد داریم ۸ جریان پرطرفدار احتمالی صنعت ...
در حالی که هنوز به تازگی وارد سال ۲۰۲۲ شدهایم، سوالات زیادی درباره سال جدید و اتفاقات صنعت بازیهای ویدیویی در این سال وجود دارد. در این مطلب قصد داریم ۸ جریان پرطرفدار احتمالی صنعت بازی در سال ۲۰۲۲ را مرور کنیم تا در نهایت به این سوال پاسخ دهیم که در سال میلادی جدید، چه تغییرات وارد دنیای بازیهای ویدیویی خواهد شد؟
چند سال گذشته به طور کل برای حوزه فناوری و البته صنعت بازی بسیار سخت بوده است. شیوع ویروس کرونا، قرنطینه بسیاری از کشورها، تبدیل شدن دورکاری به یکی از روندهای اصلی و البته مشکلات بسیار زیاد مربوط به چرخه توسعه که باعث کمبود کنسول و سخت افزار و تا حد زیادی باعث تاخیر خوردن بسیاری از بازیها شده، همه و همه باعث شدند تا سال ۲۰۲۱ همیشه به عنوان یک سال سخت در ذهن ما ماندگار شود.
خوشبختانه در حالی که همهگیری و ویروس کرونا همچنان به شیوع خود ادامه میدهد، طراحان بازی از ارائه نوآوریها و بررسی ایدههای جدید یا حتی احیای دوباره ایدههای قدیمی دست برنداشتهاند. هرچند ۲۰۲۱ سال بسیار سختی بوده، اما بازیهای بسیار خوبی مانند It Takes Two در این سال منتشر شدند و اکنون باید دید که سال جدید چه انتظاراتی را به همراه دارد. با ویجیاتو همراه باشید تا اتفاقات قابل انتظار صنعت بازی در سال ۲۰۲۲ را مرور کنیم.
حرکت بازیهای جهان باز به سبک Zelda
زمانی که Zelda: Breath of the Wild در سال ۲۰۱۷ عرضه شد، نه تنها در بین منتقدان و بازیکنان بسیار مورد استقبال قرار گرفت، بلکه الهام بخش نسلی از طراحان شد تا درباره قابلیتهای جدید و نوآورانه بازیهای جهان باز به گونهای ایده پردازی کنند که همچنان برای بازیکنان تازه و هیجان انگیز باشد.
به نظر میرسد در سال ۲۰۲۲ ثمره آن را خواهیم دید. نه تنها در سال جدید بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 قرار است منتشر شد، بلکه بازیهای بزرگی دیگری مانند Sonic Frontiers یا Pokemon Legends: Arceus یا Elden Ring و حتی عناوین مستقل کوچکتری مانند Tunic و Xel همگی از ایدههای بازی کلاسیک سوییچ وام گرفتهاند.
به نظر میرسد، صنعت بازی در سال جدید از ارائه روشهایی مانند Assassin's Creed یا Far Cry در ساختار بازیهای جهان باز فاصله خواهد گرفت و به سمت روشی پیش خواهد رفت که قابلیتهای بیشتری را در دسترس بازیکنان قرار میدهد. از طرفی دیگر، بازیهای یوبیسافت که در بالا نام آنها ذکر شد، به نوعی تجربهای تکراری و یکنواختی را ارائه میکنند و به نظر میرسد که در نسخههای جدید برای ارائه یک تجربه جذاب و هیجان انگیز، باید ساختار خود را تغییر دهند.
امسال سال ابرقهرمانها خواهد بود!
در دهه گذشته، بازیهای سری Arkham و به دنبال بازیهای مرد عنکبوتی تولید شده توسط اینسامنیاک الگوی جدیدی برای بازیهای ابرقهرمانانه با سبک ماجراجویی اکشن سوم شخص ارائه کردند که در صنعت بازی و بین طرفداران بسیار مورد استقبال قرار گرفتند.
در سال جدید نیز قرار است بازیهای ابرقهرمانی بسیار زیادی عرضه شوند که تا همین جای کار همه چیز بسیار هیجان انگیز به نظر میرسد اما از طرفی دیگر توسعه دهندگان قصد دارند تا به الگوهای قبلی این بازیها تنوع بیشتری نیز ارائه کنند.
از جمله بازیهای ابرقهرمانی که در سال ۲۰۲۲ قرار است با سبک و شیوه جدیدی عرضه شوند میتوان به Marvel's Midnight Suns در سبک نقش آفرینی تاکتیکی اشاره کرد که توسط فیراکسیس گیمز استاد این سبک ساخته میشود. Gotham Knights دیگر بازی است که در سبک جهان باز عرضه خواهد شد و بسیاری از عناصر بازیهای نقش آفرینی مانند لوت کردن و پیشرفت شخصیتها را شامل میشود.
لیست بازیهای به همین دو مورد محدود نمیشود و همچنین بسیاری از طرفداران از هم اکنون منتظر Suicide Squad: Kill the Justice League از استودیو راکاستدی سازنده بازیهای سری Arkham هستند که طبق تریلرهایی که تاکنون از آن منتشر شده یک تجربه فوقالعاده هیجان انگیز و سرگرمکننده به نظر میرسد که شخصیتهای مختلف را به همراه یک حالت کوآپ چهار نفره ارائه میکند.
علاوه بر این، در سال جدید لاکپشتهای نینجا دوست داشتنی نیز با بازی جدید خود یعنی TMNT: Shredder's Revenge حضور خواهند داشت که یک بازی بیت ام آپ Side-scrolling است که برای پیسی و نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد.
بنابراین میتوان گفت که سال ۲۰۲۲ برای طرفداران ابرقهرمانها بسیار بهیادماندنی خواهد بود و بازیها آن بسیار مورد انتظار هستند.
فاز دوم بلاک باسترها
در سال جدید نسخه جدید بسیاری از بازیها نیز منتشر خواهد شد که نکته هیجان انگیز آنها استفاده و نشان دادن عملکرد واقعی سختافزار کنسولهای نسل جدید است. بازیهایی مانند Horizon Forbidden West یا Gran Turismo 7 یا God of War Ragnarok عناوین بسیار بزرگی هستند که قرار است در سال ۲۰۲۲ منتشر شوند و طبق چیزی که تاکنون از آنها دیدهایم، به نظر میرسد توسعهدهندگان علاوه بر اینکه زمان کافی برای ساخت آنها را داشتهاند، قصد داشتهاند تا از نهایت قابلیتهای نسل نهم بهره ببرند. Starfield نیز قصد دارد همین کار را به صورت انحصاری برای نسل جدید کنسولهای ایکس باکس انجام دهد.
تمام این بازیها احتمالا فیزیک، گیم پلی، نرخ فریم و وضوح 4K را در سال جدید وارد حوزه و قلمرو تازهای خواهند کرد. به تمام این موارد ویژگیهای دیگری مانند ردیابی پرتو را نیز اضافه کنید که تا حد زیادی باعث تقویت بازیها میشوند.
احیا مجدد بازیها - کابوس یا زنده کردن خاطرات؟
با توجه به اینکه در سال جدید صنعت بازی و فناوری وضعیت نامشخص دارد و همچنین بسیاری از شرکتها و تولید کنندگان با تشکر از ویروس کرونا نسبت به بازار جهانی اطمینان ندارند، بسیاری از ناشران قصد دارند تا در سال جدید برخی بازیهای قدیمی خود را یک بار دیگر با قابلیتهای جدید احیا کنند. دقیقا همان کاری که راکستار با سری کلاسیک GTA خود انجام داد و شکست خورد!
از جمله ریبوتهای سال جدید، میتوان به Dead Space یا Saints Row یا Advance Wars و Prince of Persia: Sands of Time اشاره کرد که همگی آنها در اواخر سال جاری منتشر خواهند شد و برای طرفداران قدیمی آنها میتوانند بسیار هیجان انگیز باشند. هرچند چیزی که تاکنون از ریبوت بازی Prince of Persia دیدیم، چندان جالب به نظر نمیرسد!
علاوه بر تمام این چند مورد، میتوان انتظار داشت تا برخی بازیهای دوران اصلی پلی استیشن نیز یک بار دیگر احیا شوند که از جمله گزینههای احتمالی میتوان به Vagrant Story یا Legacy of Kain: Soul Reaver و Bushido Blade اشاره کرد. تجربه مجدد این دسته از بازیها که تاریخ انتشار اولیه آنها به اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ برمیگردد، هم برای بازیکنان قدیمی و هم برای بازیکنان جوان فعلی جذاب خواهد بود.
به متاورس خوش آمدید!
اکنون که متا یا همان فیسبوک سابق ادعا کرده که دنیای متاورس آینده را تشکیل میشود، میتوان انتظار داشت که بازیهایی با جهانهای چند نفره بسیار گسترده نیز منتشر شود که تمرکز اصلی آنها تعاملات اجتماعی در یک دنیای دیجیتال و انجام رویدادهای مشترک خواهند بود.
هم اکنون مواردی مانند فورتنایت، ماینکرفت و Roblox در این مسیر قدم برداشتهاند و با عرضه هدستهای واقعیت ترکیبی مورد انتظار و جدید اپل، مایکروسافت، گوگل و متا و همچنین نسل دوم هدست واقعیت مجازی پلی استیشن، میتواند ابعاد جدیدی را برای بازیهای این سبک ارائه کند.
زیباسازی بازیها با عناصر بامزه و رنگی
با گسترش مداوم مخاطبان بازیهای ویدیویی، توسعه دهندگان شروع به آزمایش زیبایی شناسی جدید، پالتهای رنگی و انواع شخصیتهای بامزه جدید کردهاند تا جوامع بزرگی را جذب خود کنند.
به عنوان مثال، موفقیت فوق العاده زیاد بازی Animal Crossing: New Horizons نشان داد که کاوائی یا همان فرهنگ ناز و دوست داشتنی ژاپنی دیگر خاص پسند نیست و در حال تبدیل شدن به رویداد اصلی صنعت بازی است. به همین منظور امسال شاهد بازیهای زیادی خواهیم بود که از جلوههای بصری زیبایی استفاده کنند و از جمله آنها میتوان به بازی ماجراجویی مدیریتی Bear and Breakfast، بازی ماجراجویی Stray به سبک سایبرپانک، Goodbye Volcano High با فضای خندهدار خود و Endling بازی ماجراجویی سبک بقا اشاره کرد که همه آنها طراحی منحصر به فردی را ارائه میکنند.
نینتندو برای سالها قصد داشت تا به همه توضیح دهد که میتوان بدون توجه زیاد به عمق، جزئیات یا چالشها، بازیهای بامزه و دوست داشتنی منتشر کرد و اکنون پیام ژاپنیها سرانجام در حال دریافت است.
بازیهای مستقل سبک رترو
در دهه گذشته، بسیاری از توسعه دهندگان مستقل از سبک پیکسل دوبعدی مربوط به دهه ۱۹۸۰ در بازیهای خود استفاده کردند، اما در آینده به نظر میرسد طراحان و توسعه دهندگان بیشتر به اوایل دهه ۱۹۹۰ توجه خواهند داشت که در آن زمان بازیهای سه بعدی زیادی با تمهای بزرگسالانه عرضه شده بودند که معمولا روایت تاریکتر و خاکستریتر نیز داشتند.
بازیهای شوتر اول شخص سبک رترو (Retro) هم اکنون بسیار محبوب و پرطرفدار هستند و تاکنون بازیهایی مانند Amid Evil یا Dusk یا Cruelty Squad با این سبک منتشر شده و در آینده نیز بازیهایی مانند Hellscreen با الهام از «اچ.آر. گیگر» هنرمند سوررئالیست سوئیسی که طراح اصلی هیولا و دکورهای پیشرو فیلم Alien است و Graven منتشر خواهند شد.
در سال ۲۰۲۲ همچنین عناوین مستقل دیگری از جمله بازی آخرالزمانی نقش آفرینی Broken Roads، بازی ترسناک Ghosts که به سبک فیلمهای ضبط شده در حال ساخت است و پلتفرمر Berserk Boy با الهام از Mega Drive نیز منتشر خواهند شد که بازار بازیهای مستقل سال را بسیار داغ و جذاب میکنند.
بلاکچین؛ روندی ترسناک اما مورد انتظار
هرچند شایعات بسیار زیادی درباره استفاده از NFT و ارزهای دیجیتال در بازیهای ویدیویی شنیده میشود و هم اکنون نیز بسیاری از توسعه دهندگان مانند یوبیسافت و اسکوئر انیکس برنامههای خود را اعلام کردهاند، اما به طور کلی مخالفتهای زیادی علیه این حوزه شده است.
سبک به اصطلاح «بازی برای کسب درآمد» هم اکنون نیز بخش بازیهای موبایلی را متحول کرده است و عناوینی مانند Axy Infinity و Reward Hunters ارزهای دیجیتال را در خود جای دادهاند و میلیاردها دلار برای برخی بازیکنان درآمدزایی کردهاند. امسال همچنین بازیهای بیشتری از جمله Illuvium و Star Atlas عرضه خواهند شد.
الکترونیک آرتز، یوبیسافت و اسکوئر انیکس نیز که همیشه با استفاده از روشهای خاص خود به دنبال کسب درآمد از طریق بازیها بودهاند نیز تصمیم خود را برای حضور در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کردهاند. به همین منظور در سال جدید که متاورس و دنیاهای دیجیتال نیز رشد زیادی در آن خواهند داشت، شاهد بازیهایی خواهیم بود که مالکیت برخی آیتمها مانند اسکینها، اسلحهها یا شخصیتها را به بازیکنان ارائه میکنند. همچنین احتمالا برخی بازیها به بازیکنان اجازه میدهند تا آیتمهای درون بازی را شخصی سازی کرده و آنها را در بازارهای دیجیتال به فروش برسانند.
هرچند در این روش بازیکنان نیز درآمد کسب خواهند کرد، اما شاید بسیاری افراد به ویژه در ایران با این روشها آشنا نیستند و به عقیده آنها وجود NFT یا ارز دیجیتال در صنعت بازی باعث کاهش جذابیت آنها میشود. البته بسیاری از توسعه دهندگان مانند «جوزف فارس» خالق It Takes Two نیز با نظر همه ما موافق هستند که تیر خوردن را به استفاده از NFT در بازیهای خود ترجیح داده بود.
ماینکرفت #۶۳ – نیروی کمکی از راه رسید!
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
منظور از جهان باز هایی مثل زلدا چیه ؟
توی اساسینس کرید یه نقشه و چند تا ماموریت فرعی که بیشتر اوقات ربط خاصی به داستان اصلی ندارند داریم که باعث ارتقاع مهارت و سلاح میشن ، یه سری چالش داریم که امتیاز و لول رو بالا میبرند و خود مراحل اصلی
بهترش تو سری آرخام و رد دد که مراحل فرعی بی ربط به داستان نیستن و به درک بیشتر کاراکتر ها و محیط و شخصیت کمک میکنن همینطور نقش آفرینی هایی مثل ویچر که بعضی ماموریت ها به خاطر نحوه انتخاب روی هم اثر میذارن
:)
در کل روند خوبی است و امیدوارم بازی های بزرگی که قراره عرضه شوند خراب نکنند چون اگه بعد از عرضه نتوانند خوب عمل کنند کلا همه چیز خراب میشود
چه سال پیشه امسال
NFT و متاورز هم خوبی دارند هم بدی
ولی به نظرم اصلا وارد صنعت ها نشن بهتره
من از اینکه بازی های جهان باز به طرف مدل زلدایی میرن خیلی خوشحال هستم زیرا قبل از اینا خیلی از بازی سازان دنیای بازی های خود را مثل دنیای بازی های یوبیسافت میساختند شاید در چند ساعت اول خوب بنظر برسد ولی بعد از چند ساعت دیگه تکراری و خسته کننده میشه و از اینکه میخواهند ریمستر ادونس وارز را بسازند خیلی خوب بنظر میرسد اگه بازی ادونس وارز را تجربه نکرده اید میتوانید با شبیه ساز gba بازی کنید بازی در ژانر استراتژی تاکتیکی هست
برای کسایی که راجب متاورس سوال دارن توضیح کوتاهش میشه از بین بردن محدودیت های دنیای واقعی در دنیای مجازی مثلا شما توانایی اینو دارید تو متاورس به جنگ با اژدها برید و اگه بمیرید مثل بازی ها دوباره میتونید با شخصیتی که تو متاورس ساختید ادامه بدید و هی کارهای مختلف انجام بدید
همچنین متاورس باعث از بین رفتن خیلی چیزها میشه و کلا یک تغییر بزرگ تو تکنولوژی به حساب میاد مثلا به احتمال خیلی زیاد سینماها از بین میرن و به شکلی در اینده به متاورس اضافه میشن یا شغل های جدیدی به وجود میان و خیلی نکات دیگه که حتی هنوز تولید کننده ها هم کاملا راجبش نمیدونن
مثل ماتریکس
نه با ماتریکس متفاوت هست تو ماتریکس محدودیت های زیادی وجود داشت ولی تو متاورس خبری از این محدودیت ها نیست
از متاورس و NFT بدم میاد
سلام دوستان من کاربر جدید هستم با نام و یاد خداوند متعال که شوروی را ایجاد کرد در اینجا به وقت گذرانی میپردازم :)
من از خیلی وقت پیش ها ویجیاتو رو دنبال میکردم ولی الان باگ لایگن کردن درست شد و من اکانت خودم رو ساختم :)
ل.ع.ن.ت به باگ لاگین من یه سالی هست سایتو دارم ولی تازه تونستم اکانت بزنم
قبلشم از دی 99 داشتم یوتیوب ویجیاتو رو
ایشالا NFT جزوشون نباشه
من هنوز هم متاورس رو به طور دقیق و کامل حضم نکردم
متاورس تو ویدیو گیم مثلا یه چیزی میشه تو مایه های فیلم free guy ؟
نه متاورس میشه چیزی که تو فیلم ready player one دیدیم
متاورس چیه دقیقا؟
یه جور VR ولی 100 برابر بهتر و پیشرفته تر
نه
مثل فیلم player one
مثلا یه دنیای مجازی ولی قابل زندگی و ....
کلا مطلب سنگین و سختیه
شبیه Ready player one یه جورایی
من اصلا نمیدونم چی هست..
لطفا یک نفر توضیح بده
وسیلهای برای آدما که از زندگی واقعی فرار کنن
بهش میگن متا ورس، مثل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی میمونه ولی سه بعدی و واقعی تر
متاورس میشه همون ماتریکس
یه دنیای مجزا مخصوص گیم
یه vr که کاملا طبیعیه(مثلا وقتی از جونت کم میشه درد رو احساس میکنی!)
فرض کن میری توی دنیای بازی
صحیح
از جواب همگی ممنونم
لطف کردید
زیاد خوب نیست قرار به دست ما برسه که??♂️
بهترین کاری که میتونم برات بکنم اینه که غلطت رو بگیرم،هضم درسته ?
آفرین
فک کنم اولین غلط املاییه که تو ۵ سال گذشته ی زندگیم داشتم
افتخار تصحیح کردنش برای شما باشه:)
???
نصفشون اصلا روند خوبی نیستن