۱۰ بازی برتر که از ادبیات کلاسیک الهام گرفتهاند
هنر همیشه الهامبخش زمینههای دیگری از هنر بوده است. به عنوان مثال، بسیاری از بازیهای ویدیویی بر اساس فیلمها ساخته میشوند و از تکنیکهای داستانگویی منحصر به فردی استفاده میکنند که در صنعت سینما نیز ...
هنر همیشه الهامبخش زمینههای دیگری از هنر بوده است. به عنوان مثال، بسیاری از بازیهای ویدیویی بر اساس فیلمها ساخته میشوند و از تکنیکهای داستانگویی منحصر به فردی استفاده میکنند که در صنعت سینما نیز استفاده میشود. اما آیا میدانستید که برخی از بازیها از ادبیات کلاسیک صدها سال پیش الهام گرفتهاند؟ در ادامه ۱۰ بازی برتر را معرفی خواهیم کرد که با الهام از کتاب و ادبیات ساخته شدهاند.
ادبیات کلاسیک به این دلیل «کلاسیک» نامیده میشود که مضامین و داستان آنها قرنها پس از نوشته شدن و حتی درگذشت نویسندگانشان نیز حفظ میشوند. با این وجود میتوان گفت صنعت بازیهای ویدیویی بیشتر از چیزی که فکرش را میکردیم، نوعی فرهنگ محسوب میشود، زیرا بسیاری از بازیهای ویدیویی به طور مستقیم از آثار ادبی الهام گرفتهاند.
مهم نیست بخشی از یک نقل قول یا داستان کامل باعث اقتباس بازیها شده باشد، کتابهای کلاسیک همچنان در رسانههای امروزی جایگاه خود را حفظ کردهاند و در ادامه این مطلب از ویجیاتو، بازیهایی را معرفی خواهیم کرد که از ادبیات کلاسیک الهام گرفتهاند.
- 1 Assassin's Creed با الهام از رمان الموت
- 2 Alan Wake با الهام از آثار استیون کینگ
- 3 Earthbound
- 4 Detroit Become Human با الهام از رمان من، ربات هستم
- 5 The Last of Us با الهام از رمان جاده
- 6 Horizon Zero Dawn با الهام از داستانهای باستانی
- 7 Castlevania با الهام از دراکولا
- 8 Fallout با الهام از رمان سرودهای برای لیبوویتز
- 9 The Binding Of Isaac با الهام از کتاب مقدس
- 10 BioShock با الهام از رمان Atlas Shrugged
Assassin's Creed با الهام از رمان الموت
کتاب الموت در سال ۱۹۳۸ توسط «ولادیمیر بارتول» نوشته شده است و برای ساخت بازیهای اولیه سری Assassin's Creed از آن الهام گرفته شده. کتاب، حال و هوای ایران در سده یازده میلادی و قلعهای به نام الموت را شرح میدهد که محل استقرار گروهی از مبارزان (فرقه حشاشین) به رهبری حسن صباح است.
صباح در این قلعه، مردان خود را برای تبدیل شدن به «خنجرهای زنده» آموزش میدهد و آنها به صورت پنهانی بسیاری از دشمنان او را نابود میکنند. الهامات بازی از روی کتاب کاملا آشکار و واضح است، از اساسینها گرفته تا قلعه الموت و کشتار مخفیانه دشمنان، همگی در بازیها نیز به خوبی استفاده شده و دیده میشوند.
Alan Wake با الهام از آثار استیون کینگ
هرچند استودیو رمدی (Remedy Entertainment) ناشر این بازی پرطرفدار، چنین چیزی را اعلام نکرده است، اما بازی Alan Wake از بسیاری از آثار استیون کینگ رمان نویس و نویسنده مشهور سبک وحشت و خیالپردازی الهام گرفته است. قبل از هرچیز دیگری، بازی به نقل قولی از این نویسنده آغاز میشود:
کابوسها تنها در جهانی بدون منطق وجود دارند و تفسیر آنها، باعث کاهش جذابیتشان میشود.
اگر استفاده از این نقل قول برای شما متقاعد کننده نیست، باید توضیح داد که بازی سکانس معروف تبر فیلم و رمان The Shining را به نوعی بازسازی میکند. ویک همچنین در طول بازی باید در یک هزارتو پر پیچ و خم حرکت کند که بسیاری را به یاد «درخشش» کوبریک با الهام از رمان کینگ میاندازد.
علاوه بر این، آلن ویک چندین بار توسط یک ماشین بدون راننده زیر گرفته میشود که بدون شک به رمان Christine از کینگ اشاره دارد که در آن یک نیروی ماورایی با استفاده از ماشین قربانیان خود را زیر میکند.
Earthbound
«شیگهساتو ایتوی» بازیسازی معروف ژاپنی و خالق سری بازیهای Mother نیز مانند بسیاری از بازیسازان ژاپنی، برای بازی نقش آفرینی خود به الهام از آثار عجیب و غریب روی آورده است. به نظر میرسد او برای ساخت بازی از دو رمان تحت عنوان «آژیرهای تایتان» (The Sirens of Titan) درباره حمله گروهی از انسانها از مریخ به زمین نوشته «کرت وانهگت» و «بدن» (The Body) از استیون کینگ الهام گرفته که شباهتهایی بین آنها دیده میشود.
به عنوان مثال شخصیت Porky در بازی بر اساس یک موجود بیگانه از The Sirens of Titan به نام «وینستون نایلز رمفورد» ساخته شده است که هر دو آنها جاودانه هستند، جز اشراف ثروتمند محسوب میشود و هر دو زمانی که به قدرت میرسند به عنوان یک خدا مورد پرستش واقع میشوند.
رمان استیون کینگ نیز داستان کوتاهی درباره چهار پسر جوان است که مسیری در ریل قطار را پیش میگیرند و با جسد کودکی مواجه میشوند که بازی شباهتهایی با آن دارد.
Detroit Become Human با الهام از رمان من، ربات هستم
به نظر میرسد «دیوید کیج» خالق بازی Detroit Become Human نیز برای ساخت بازی خود تا حد زیادی از رمان «من، ربات هستم» از آیزاک آسیموف الهام گرفته است. هرچند چنین چیزی توسط استودیو توسعهدهنده بازی تایید نشده، اما شباهت زیادی بین موضوع اصلی آنها وجود دارد.
رباتها به هوش و عقل مجهز میشوند، از انسانهای ستمگر سرپیچی میکنند و آنها در کنار یکدیگر باید متوجه شوند دنیای ماشینها از چه زمانی شروع میشود.
البته کوانتیک دریم، به طور مستقیم اعلام کرده که رمان «بیهمتایی نزدیک است» The Singularity Is Near نوشته شده توسط «ری کورزویل» الهام بخش آنها بوده است. در این کتاب توضیح داده شده که هوش مصنوعی چگونه به پیشرفت زیادی دست پیدا میکنند و در دهههای آینده انسان را نمیتوان از آن تشخیص داد. ترسناکترین قسمت ماجرا اینکه با یک کتاب علمی تخیلی روبرو نیستیم، بلکه نوعی متن پیشبینی شده از یک مخترع و آینده نگر است که بر اساس فناوریهای فعلی و در حال ظهور نوشته شده.
The Last of Us با الهام از رمان جاده
برخلاف سایر توسعهدهندگان، ناتی داگ کاملا درباره الهام خود واضح صحبت کرده و پیش از این نیز تایید کرده که بازی تحسین شده آنها به شدت تحت تاثیر رمان «جاده» The Road اثر «کورمک مک کارتی» ساخته شده است.
داستان این رمان پساآخرالزمانی درباره سفر پدر و پسری است که در ویرانههای بمباران شده آمریکای شمالی در گردش هستند. دنیای این رمان که بعدها فیلمی نیز بر اساس آن ساخته شده، شباهت زیادی به دنیای بازی The Last of Us دارد و داستان جهانی را شرح میدهد که درآن هیچ گیاهی نمیروید، غذایی وجود ندارد، همه انسانها از بین رفتهاند و فقط تعداد معدودی باقیماندهاند که اکثر آنها هم در حال نابودی هستند.
فیلم این رمان نیز در سال ۲۰۰۹ به کارگردانی «جان هیلکات» ساخته شد که در کارنامه خود تولید فیلم کوتاهی برای Red Dead Redemption تحت عنوان The Man from Blackwater را دارد. همچنین در این فیلم، نقش اصلی توسط «ویگو مورتنسن» بازیگر نقش آراگورن در سری فیلمهای ارباب حلقهها ایفا میشود.
Horizon Zero Dawn با الهام از داستانهای باستانی
Horizon Zero Dawn نسبت به سایر بازیهای موجود در لیست کمی تفاوت دارد. در حالی که بیشتر بازیهای دیگر لیست از رمانهای اخیر و قدیمیتر تا قرن گذشته الهام گرفتهاند، این بازی برای داستان و دنیای خود از داستانهای باستانی و اولیه دوران بشریت ایده گرفته است.
از جمله داستانهای حماسی باستانی که میتوان ادعا کرد در ساخت بازی Horizon Zero Dawn مورد استفاده قرار گفته میتوان به «حماسه گیلگمش» و «بن هور» اشاره کرد که احتمالا برای خلق داستان و محیط بازی از آنها الهام گرفته شده. به عنوان مثال «ایلوی» شخصیت اصلی در این بازی با استفاده از سلاحهای ابتدایی و بسیار مبتدیانه باید کارهای سختی را انجام دهد، مثلا با استفاده از یک تیر و کمان باید به جنگ دایناسورهای مکانیکی برود که نمونه آن را فقط در داستانهای باستانی شنیدهایم.
Castlevania با الهام از دراکولا
برای ساخت بازی Castlevania احتمالا از چندین اثر مختلف الهام گرفته شده باشد که آشکارترین آنها «دراکولا» نوشته «برام استوکر» است.
با این حال Castlevania تقریبا از اکثر رمانهای ترسناک تاثیرگذار تاریخ الهام گرفته است. به عنوان مثال «مالاچی» (Malachi) یکی از موجودات درون بازی است که احتمالا با تاثیر از رمانهای «هوارد فیلیپس لاوکرافت» و ژانر «وحشت لاوکرفتی» ساخته شده است. «کارمیلا» (Carmilla) نیز احتمالا بر اساس رمانی با همین نام ساخته شده که پیش از دراکولا نوشته شده و به احتمالا الهام بخش آن داستان نیز بوده است. در نهایت Barbariccia یکی از دشمنهای شیطانی بازی است که میتوان گفت از «کمدی الهی» دانته سرچشمه گرفته است.
Fallout با الهام از رمان سرودهای برای لیبوویتز
Fallout از یک کتاب کمتر شناخته شده با عنوان سرودهای برای لیبوویتز (A Canticle For Leibowitz) الهام گرفته است. داستان این رمان پسا آخرالزمانی نیز درباره جنگ حرارتی هستهای است که باعث نابودی جهان شده و تعداد کمی از انسانها روی زمین باقی ماندهاند. گروهی از انسانها نسبت به فناوری واکنش منفی دارند و به ساده زیستی روی آوردهاند و گروهی دیگر دانش دنیای فعلی را حفظ کرده و امیدوار هستند تا دنیا را بازسازی کنند.
در رمان روی بسیاری از موضوعات بازی Fallout تمرکز شده است و نکته جالب اینکه «والتر ام. میلر جونیور» نویسنده داستان، پس از بازیابی بشر و کشف مجدد فناوری هستهای، روایت آن را در آینده ادامه میدهد. بنابراین اگر طرفداران فرانچایز Fallout هستید و دوست دارید بدانید پس از دنیای بازی چه اتفاقات احتمالی رخ خواهد داد، بهتر است این کتاب را بخوانید.
The Binding Of Isaac با الهام از کتاب مقدس
همه طرفداران بازی مستقل «ادموند مک میلان» پس از تجربه آن بلافاصله متوجه خواهند شد که برای ساخت بازی از چه کتابی الهام گرفته شده است. The Binding Of Isaac سفر پسر بچهای را دنبال میکند که سعی میکند تربیت نادرست خود را با دلیل و منطقه توجیه کند و در عین حال آن را از آسیبهای مذهبیاش جدا کند.
در این بازی نقش آفرینی انبوهی از نمادها از کتاب مقدس پیدا خواهید کرد که عنوان بازی نیز به آن اشاره دارد. همچنین نام هر یک از شخصیتهای قابل باز شدن درون باز نیز بر اساس این کتاب انتخاب شده. بسیاری از اقلام آن بر اساس آثار باستانی یا دست ساز ذکر شده در کتاب مقدس هستند و اسحاق حتی در آخر بازی میتوان به عنوان یکی از باسها، با شیطان روبرو شود.
BioShock با الهام از رمان Atlas Shrugged
داستان BioShock کاملا مشخص میکند که با الهام از رمان و داستانهای قدرتمندی نوشته شده است. از جمله آنها میتوان به کارهای «جرج اورول» و «آلدوس هاکسلی» اشاره کرد که به ترتیب با رمانهای ۱۹۸۴ و «دنیای قشنگ نو» شناخته میشود. با این وجود اشارات فلسفی خاص و منحصر به فرد بازی از کتاب «اطلس شانه بالا انداخت» (Atlas Shrugged) نوشته «آین رند» الهام گرفته است.
این رمان بیشتر درباره مفهومی به نام «عینیت گرایی» است که در بازی BioShock توسط Little Sisters منعکس شده. کودکان شبیه به انسان که باعث تولید ماده ژنتیکی خاصی به نام ADAM میشوند. شخصیت اصلی بازی این انتخاب را دارد که آنها را بکشد و این ماده را جمعآوری کند یا شیوه دوستانه را انتخاب کند و با آنها مهربان باشد.
خندهدارترین لحظات سیزن اول لتسپلی ماینکرفت #۱
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فقط الموت رو خوندم
استالکر رو هم نگفتید اونم از روی یک فیلمیه که لون فیلم از روی یک کتابه
مقاله خوبی بود ممنون..
با اینکه اساسین ها از رو حشاشین ها الهام گرفته شدن ولی کوچک ترین شباهتی به اونا ندارن??
موافقم
کلاغ عمو پورنگ شدی
آره من موافقم
بعضی جاها تحریف کردن
ولی حواست باشه از ی کتاب خونه مورد اعتماد بگیر
ایزاک داستان بشدت خوبی داشت
من خوندم داستانهای خوبی داره انجیل
کتاب مقدس میشه توضیح بدید
سری prince of persia هم با الهام از شاهنامه و هزار و یک شب ساخته شده و میتونست تو لیست باشه
بهت پیشنهاد میکنم کتاب مصور 'good and evil' رو بخونی(نسخه ی آنلاین داره)
درک آدم رو نسبت به کل مذاهب تغییر میده
من رفتم خوندم ... عاشق اون برگ های وظیفه شناس شدم ???
.
ولی حقاً چیز جالبی نبود ... از آئین های مسیحی و یهودی خیلی اسم برده شده بود ... ولی از فرهنگ اسلام و زرتشت چیزی نبود... بعضی از اشاره هاش هم درست نبود.
من نسبت به چیزی که خودم میفهمم ترجیح میدن کتاب قرآن و بقیه کتاب های اسلامی رو قبول داشته باشم ...(:
این از اون مقاله هاس که سیو میشه..
بگردم کتاب هاشو پیدا کردم
منم همین طور
نه
داستانش داستان پسر بچه ایه که یه روز شیطان با مامانش حرف میزنه میگه من خدام میگه باید پسرتو قربانی کنی برای من
مادرشم توهم میزنه میرم بکشتش پسر فرار میکنه و وارد یه زیر زمین پر هیول میشه
هیول هاشم موجودات گناهکار و جهنمین
بلاخره تو یه مقاله binding of isaacدیدم
نماد های دینی مذهبی و شیطانی توش زیاده
شخصیتاشم اسمای جالبی داشتن مثل سامسون(سرچ کنید چیزای جالبی میاد)اسماعیل یعقوب اسحاق و...
ولی بنظرم گذاشتن نماد های شیطانی و ایزدی تو بازیشون منظوری دارن
یک منظور که درک بالایی میخواد بازی کنید تا بفهمید چی میگم
کلا بازی یا غیلمیکه از اسامی خاص علایم خاص زیاد استفاده کنه داره منظور باز رو بیان میکنه یا بهتره بگم زیر متن در محیط گذاشته
بلاد بورن رو چرا نگفتید که میازاکی از کتاب های لاوکرفت الهام گرفته
هیلو چی شد?
سازندگان هوایرزن خیلی خلاق بودن ... چرا که با الهام از کتاب و موضوعات باستانی ... یه چیز پسا آخر و زمانی و تکنولوژیطوری درآوردن... دست مریزدا?
خیلی جالب بود با تشکر از آقای تاجی
Fallout رو اصلا نمی دونستم از روی کتابه
هیچی سوزناک تر از این نیست برام، که از کتاب الموت که درباره ایرانی هاست بازی ساخته شده خودمون اونوقت بازی نساختیم?هر بازی هم که یاختیم یا شوتر بدرد نخور بوده یا درباره مختارو اینا، فقط بازی های گرشاسب و فرزندان مورتارو میشه بهش افتخار کرد
لیست عالی بود من هم دو تا رو اضافه میکننم
بلاد بورن از کتاب های لاوکرفت
اسپک اوپس د لاین هم از کتاب دل تاریکی
الان بازی dmc یا Dante's inferno کجان که از کتاب کمدی الهی الهام گرفتن?
هیلو تو عکس پست چیکار میکنه؟?
حضور افتخاری??
کلیک بیت برای ویو بیشتر
از اونجایی بعضی از بازی ها یک کتاب هم دارند پیشنهاد میدید کتاب کدوم بازی ها بخونم
و کتاب دیابلو جنگ و گناه ارزش خواندن داره؟؟؟
اساسین ها کتاب داره شنیدم باحال هستن
ویچر هم همینطور بازی ویچر از روی کتابش ساخته شده ولی نخوندم
واقعا چقد برام جالبه وقتی میدونم سری اساسین کرید بر اساس ایرانیاست ، اصن یه افتخار خاصی داره
نه خیر بر اساس عرباست بله یه ارتباطی به ایران داره ولی بیشترش واسه عرباست
اصلا چرا من میگم تو برو درباره رمان الموت تحقیق کن واقعا رمان جالبیخ
داداش شما عربا چقدر دزدی فرهنگی میکنید از چیزای خودتون مایه بزارید این از اون داستانهای هزار و یک شب که حتی تو ویکی پدیا ملیتش رو نوشته indo-persian بعد عربا زدنش به اسم شبهای عربی! حالا هم حشاشینها رو میخواید هاپولی کنید؟ دیگه قلعهاش هنوز هست توی قزوینه داخل ایران دیگه تاریخ رو که نمیتونید بدزدید داخل ویکی پدیا هم نوشته داخل ایران بودن قبول نمیکنی بیا اینم مدرک:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Order_of_Assassins
من نمیگم به ایران ربط نداشت میگم کلش درباره ایران نبود
الطائر عرب بود
2.رمان اسمش عربیه
3. بحش زیادی از داستان تو سوریه یا همان دمشق بود
4.نصف اونایی که میکشتی عرب بودن
همه این موارد تو اساسین یک بود
با اینهمه دیسلایک بهت موافق نیستم... در عین حال داری خیلی تند صحبت میکنی دوست عزیز
کدوم دزدی فرهنگی؟
ما دزدیم یا شما با این صدا و سیما
تون
بجاش بازی مختار رو ساختیم :(
خیلی هم بسیج بهش افتخار میکنه اسکا
دقیقا درسته
ولی وقتی فکرشو می کنم می بینم اگه خودمون میساختیم، با امکانات و پیشرفت های کنونی مون در بازی سازی، احتمالا سرافکندگیش بیشتر بود متاسفانه!
در ثانی در اون حالت به خاطر کپی رایت و ... ، دیگه کشور های دیگه هم نمی تونستن با این نام و ایده چیزی درست کنن و الان این اساسینز کرید هم نبود(البته فکر کنم.نمی دونم این حقوق و قوانین تا چه حد برای ایران صدق می کنه)
اینم هست متاسفانه ، ولی خب باحاله یه بازی به این معروفی ریشه داستانش ایرانه?
از نظر من فرانچایز وارکرافت و ورلد اف وارکرفت هم میتونست داخل این لیست باشه
نبودشون باعث شد لیست رو زیر سوال ببرم
دقیقاً