چرا پلیاستیشن باید به فکر شوترهای اول شخص انحصاری باشد؟
با گذشت زمان، بعضی ژانرها تعریف کننده یک کنسول میشوند. بسیاری این روزها کنسولهای نینتندو را به بازیهای خانوادگیاش میشناسند. کنسول پلیاستیشن با تجربههای خاص و داستانهای شگفتانگیزش مشهور است. کنسولهای اکسباکس، خواسته یا ناخواسته ...
با گذشت زمان، بعضی ژانرها تعریف کننده یک کنسول میشوند. بسیاری این روزها کنسولهای نینتندو را به بازیهای خانوادگیاش میشناسند. کنسول پلیاستیشن با تجربههای خاص و داستانهای شگفتانگیزش مشهور است. کنسولهای اکسباکس، خواسته یا ناخواسته با بازیهای شوتر مشهور شدهاند. سری بازیهای هیلو و گیرز امروز امضای برند اکسباکس به حساب میآیند.
با خریدهای اخیر مایکروسافت، حالا بازیهای ولفنشتاین، DOOM و کال آو دیوتی عضوی از خانواده اکسباکس هستند. بازیهایی که باعث شکلگیری و پیشرفت شوترهای اول شخص شدهاند. این مسئله باعث شده تا بسیاری تصور کنند تا کنسولهای پلیاستیشن در سالهای آینده با کمبود بازیهایی در این سبک مواجه خواهد شد. کمبودی که در سالهای گذشته هم احساس میشد اما با خریدهای اخیر مایکروسافت، این احساس بسیار پررنگتر شده است.
البته هنوز مشخص نیست که آیندهی فرنچایز Call of Duty چه خواهد شد. فیل اسپنسر، مدیر اکسباکس اعلام کرد که مایکروسافت به قراردادهای بین سونی و اکتیویژن احترام خواهد گذاشت. طبق برخی گزارشات هم به نظر میرسد که سری بازیهای کال آو دیوتی حداقل تا سه سال آینده، برای کنسولهای پلیاستیشن منتشر خواهد شد. اما پس از آن چه خواهد شد. پس از پایان این بازه زمانی، مایکروسافت میتواند این عنوان محبوب را انحصاری کنسولهای خودش بکند. عنوانی که در فروشگاههای پلیاستیشن همیشه جزو پرفروشهای سال بوده است.
البته که عناوین تردپارتی مثل Apex Legends یا Battlefield همچنان برای کنسولهای پلیاستیشن قابل بازی هستند اما اگر روزی ولفنشتاین یا کال آو دیوتی انحصاری اکسباکس بشوند، سونی نیاز به یک شوتر خاص خواهد داشت تا بتواند در مقابل عناوین ذکر شده قرار بگیرد.
سونی در طول بیست سال گذشته تلاشهای زیادی کرده تا یک شوتر اول شخص خاص بسازد. موفقیتهای هیلو در دهه ۲۰۰۰ باعث شده بود تا سونی به فکر توسعهی یک شوتر بیفتد. همین مسئله باعث شد تا مخاطبان بازی Killzone را یک Halo Killer بدانند. اولین نسخهی کیلزون در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و دوستداران پلیاستیشن از این بازی استقبال کردند. اگر چه که این بازی در سالهای اوج سری CoD و Medal of Honor و صدالبته هیلو منتشر شد و تحتتاثیر موفقیت آنها قرار گرفت. البته که دنبالهی بازی بسیار بهتر از نسخهی اول بود.
بعدها هم سونی سرمایهگذاری زیادی برای بازی Haze انجام داد. این پروژه توسط یوبیسافت و Free Radical Design در دست ساخت بود. سونی با یوبیسافت به توافق رسید تا این عنوان را انحصاری کنسول PS3 بکند. بازه زمانی انتشار این بازی هم با Halo 3 یکسان بود. اگر چه که Haze بازی خوشساختی بود اما باز هم نتوانست که در حد و اندازههای هیلو ظاهر شود.
با توجه به این که احتمال انتشار ولفنشتاین و دووم برای پلیاستیشن کم است و از سال دیگر سری کال آو دیوتی رسما زیر پرچم اکسباکس تولید میشود، به نظر میرسد سونی باید هر چه زودتر به فکر یک شوتر اول شخص انحصاری باشد. ژانری که همیشه در بین بازیهای سونی، قدرت بازیهای انحصاری دیگرش را نداشته است.
کدام استودیو میتواند یک شوتر اول شخص خوب برای سونی بسازد؟
استودیوهایی که تحت نظر PlayStation Studios هستند ثابت کردهاند که میتوانند انواع و اقسام بازیها را بسازند.
یکی از استودیوهای با سابقه پلیاستیشن، Guerrilla Games است. این استودیو این روزها به سبب درخشش بازی Horizon و دنبالهی آن مورد توجه طرفداران پلیاستیشن قرار گرفته است. همانطور که گفتیم این استودیو در سالهای گذشته با کیلزون همیشه با هیلوی اکسباکس در رقابت بوده است. نسخهی آخر کیلزون با نام Shadow Fall بسیار ضعیف عمل کرد. بسیاری اعتقاد داشتند که این نسخه فقط برای پر کردن لاینآپ سونی در آغاز کار PS4 ساخته شده است و تیم گوریلا تمرکز بیشتری پیرامون هورایزن داشته است.
اما گوریلا نسبت به دیگر استودیوها سابقه بیشتری در ساخت شوترهای اول شخص داشته است. در حال حاضر که سونی و گوریلا همچنان مشغول توسعهی سری Horizon هستند و به نظر میآید که علاقهای به توسعهی کیلزون ندارند. البته شایعاتی مطرح شده که استودیو گوریلا قصد دارد تا پس از انتشار دنبالهی هورایزن، به سراغ ساخت نسخهی بعدی کیلزون بروند. این شایعه اگر درست باشد، میتواند یک خبر خوب برای طرفداران این سری بازی باشد.
یکی دیگر از استودیوهای توانای پلیاستیشن، آیسامنیاک است. این استودیو سابقهی ساخت سری بازیهای Resistance را دارد. دارندگان کنسول PS3 حتما خاطرات خوبی با این سری بازی دارند. نسخهی سوم بازی به نسبت دیگر نسخهها اثر بسیار بهتری بود.
البته بعید است که آینسامنیاک در حال حاضر مشغول توسعهی یک شوتر اول شخص بشود. آنها در حال حاضر مشغول توسعهی بازیهای Wolverine و Spiderman 2 هستند و برنامهی کاری آنها حداقل تا ۲۰۲۴ پر است. البته شاید سونی عنوان Resistance را به یک استودیوی دیگر بسپارد. شاید هم در سالهای آینده شاهد منتشر شدن ریمستر تریلوژی Resistance باشیم.
سری Call of Duty به علت جو سینماتیکی که در بازیهایش دارد بسیار محبوب شده است. یکی از استودیوهایی که تجربههای سینمایی منحصر به فردی را به بازیکنانش ارائه میدهد Naughty Dog است. اتفاقا در سالهای گذشته، نیل دراکمن که در حال حاضر نایب رییس ناتی داگ و کارگردان این استودیو است، به ساختن یک بازی اول شخص علاقه نشان داده است.
او در رویداد DICE 2018 در مصاحبهای گفت که شاید عنوان بعدی ناتی داگ، با زاویه دوربین اول شخص ساخته شود. در بازیهای Uncharted و The Last of Us صحنههایی وجود دارد که به شدت سینمایی است. ساخت یک گیمپلی مشابه با زاویه اول شخص و علاقهای که کارگردان این استودیو نشان داده، میتواند ناتی داگ را به یکی از بهترین استودیوها برای ساخت یک شوتر اول شخص برای پلیاستیشن تبدیل بکند.
البته که ریسکپذیری سونی هم گویا آن طور که باید نیست. جف راس کارگردان استودیو Bend Studios گفته بود که در مقطعی ایدههایی برای بازی Resistance داشته است. او ساختار یک بازی جهان باز را در نظر گرفته بود اما سونی با ایده او مخالفت کرد.
پلیاستیشن باید به فکر عناوین چند نفره باشد
سیاستهای سونی در طول سالهای گذشته، جواب داده و توانسته موفقیتهای بزرگی برای برند پلیاستیشن به ارمغان بیاورد. بیشتر بازیهای انحصاری پلیاستیشن، داستان محور هستند و سعی دارند تا تجربههای خاصی را به بازیکنان ارائه دهند. تنوع بازیها هم برای این کنسول بسیار بالا است. از عناوین پساآخرالزمانی گرفته تا عناوین ابرقهرمانی، تنوع بازیها در خانوادهی پلیاستیشن وجود داشته و با موفقیتهای زیادی همراه بوده است. اما بازیهای چند نفره انحصاری در بین بازیهای این کنسول، بسیار کمیاب هستند.
یکی از برنامههایی که میتواند در مقابل خرید اخیر مایکروسافت قرار بگیرد، ساختن بازیهای چندنفره است. البته پلیاستیشن شاید دو رویکرد متفاوت نسبت به این برنامه داشته باشد. ساخت بازیهای چندنفره یک پروژهی نو برای سونی محسوب میشود. استودیوهای پلیاستیشن تجربهی کافی برای ساخت یک چنین عنوانی را ندارد. به طور مثال بخش چندنفره آنچارتد نتوانست انتظارات را برقرار کند. از این رو شاید سونی چندان به فکر ساخت چنین عنوانی نباشد.
رویکرد دیگر هم آن است که سونی چرا باید به ترکیب برنده دست بزند. عناوین داستانمحور پلیاستیشن، دلیل موفقیت این برند هستند. بسیاری کنسولهای پلیاستیشن را به خاطر این بازیها خریداری میکنند. ساخت یک عنوان چندنفره، خلاف فرمول موفقیت سونی عمل میکند. این برنامه یک ریسک بزرگ برای پلیاستیشن به حساب میرود. اما شاید برای مقابله با پروژهی اکسباکس-اکتیویژن بلیزارد، ساخت یک چنین عنوانی لازم باشد.
لازم هم نیست که پلیاستیشن از نامهای کیلزون یا Resistance استفاده کند. سونی یکی از معدود استودیوهایی است که به ساخت IP های جدید علاقه نشان داده است. سونی میتواند یک عنوان جدید چندنفره بسازد و ریسک این کار را با یک نام جدید بپذیرد.
لازم است که ذکر کنیم بخش چند نفره The Last of Us Part II هم در دست ساخت قرار دارد. از آن جا که این بخش نزدیک به ۲ سال است که به صورت متمرکز در حال توسعه است، انتظارها برای این بخش چند نفره بسیار بالا رفته است.
عناوین تردپارتی، راه حلی دیگر برای سونی
سونی برای ساخت یک شوتر اول شخص میتواند از استودیوهای تردپارتی کمک بگیرد. به طور مثال Armored Core ساختهی استودیوی From Software سالیان زیادی است که دست نخورده باقی مانده است. این بازی به بازیکنان اجازه میدهد تا رباتهای غولپیکر و با امکانات بالا بسازند و نبردهای بزرگی را به راه بیندازند. اتفاقا شایعاتی هم وجود دارد که میگویند فرام سافتور قصد دارد تا پس از الدن رینگ، نسخهی ششم این بازی را بسازد.
از طرفی Armored Core از عناوینی بود که ابتدا فقط برای کنسولهای پلیاستیشن منتشر میشد. روابط سونی و فرام سافتور هم در سالهای گذشته بسیار خوب بوده است. شاید سونی کاری کند تا نسخهی جدید این بازی انحصاری زمانی یا دائم پلیاستیشن شود.
روابط سونی و بانجی هم به واسطه Destiny 2 بسیار خوب شده است. اخیرا و با خرید بانجی توسط سونی، میتوان گفت که آینده بازیهای بانجی روی پلیاستیشن درخشان خواهد بود چرا که سونی و بانجی مارکتینگهای زیادی برای بازیهایی مثل Destiny 2 انجام دادهاند.
برنامه سونی چیست؟
تا به امروز واکنش خاصی از سوی سران پلیاستیشن نسبت به خرید اکتیویژن بلیزارد رخ نداده است. اما حقیقت آن است که اگر روزی عنوان Call of Duty انحصاری کنسولهای اکسباکس شود، پلیاستیشن باید عنوانی در حد و اندازههای این بازی در دستش داشته باشد.
شوترهای اول شخص طرفداران زیادی دارد و در حال حاضر بسیاری از شوترهای اول شخص جزو خانوادهی اکسباکس هستند. قطعا سونی دوست ندارد تا بخشی از مخاطبانش را از دست بدهد. در حال حاضر مشخص نیست که در آینده مایکروسافت و سونی با یکدیگر همکاری میکنند یا هر کدام به نفع کنسولهایشان کار میکنند. هر چه باشد، پلیاستیشن نیاز دارد تا یک شوتر اول شخص خاص داشته باشد تا بتواند تنوع بازیهایش را از قبل کاملتر بکند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بانجی که پشتوانه مالی سونیه یعنی سونی با خریدش میخواد از بازی های سرویس محور که مولتی پلتفرم هستن پول دربیاره
چه قدر جالب سونی مثل کشوری میمونه که ماکروسافت تحریمش کرده خودش داره تولید داخل میکنه
تا قل از خرید اکتیویژن سونی با کال او دیوای خیالش راحت بود اما الان داره میره تو کار شوتر اول شخص انحصاری
امیدوارم پروژه شون با سه تا شرکت بانجی و دو تا استودیو دیگه به موفقیت برسه
۸۰ درصد علت خرید بانجی میتونه همین بازی های شوتر باشه
ای کاش بانجی رو ایکس باکس می خرید نه سونی
چون هیلو رو می تونستند بسازم و خوب مطمئنا بازی های بانجی بهتر از هیلو۴،هیلو۵و هیلو اینفینیت میشد
یادم پنج ساله ام بود تازه داداشم کامپیوتر خریده بود بخاطر قبولی از تیزهوشان بعد دیسانرد و فارکرای داداشم رفت یه بازی از دوستش گرفت هیلو دو بود بازی آورد منم اون موقع عاشق دیسانرد شده بودم و هی می گفتم این چه چیزیه دیسانرد جدیده(چون که یه کلاه داشت و کوزوو نقاب داشت فکر جدیدشه?)بعد ریخت یادم نمیاد اون تفنگ های پلاسمایی واقعا خیلی خوب بود نمی تونم بگم چقدر خوب بود
الانم من ۱ و۲و ۳ osd و ریچ رو بازی کردم و اگه خدا بخواد کالکشنشم دانلود کنم اگه اینترنت اجازه بده(هیرو اینفینیت هم نمیکشه)
پول تو بازی شوتره الان باید یه IP داشته باشه
سونی میتونه روی بانجی حساب کنه
امیدوارم کیلزون رو بدن دست بانجی گوریلا بهتر روی بازی هایی مثل هورایزن کار کنه
اینم بگم سونی تو حوزه شوتر اول شخص شوتر رسما کاکا سنگیه،هیچ بازی نداره?
اتفاقا رسیتنس و میلیون رو داره که خیلی خفنن
همین استدیو بانجی میتونه شوتر های اول شخص شاهکاری برای سونی بسازه
درسته
الان تقریبا هر شوتر مهمی برای ایکس باکسه یا لا اقل در دسترسشه
دوم و هیلو و گیرز و ..... که انحصاری ان، cod هم که میگن ممکنه انحصاری شه(گرچه اگر نشه هم باز فرست پارتی محسوب میشه)، بتلفیلد ها هم که روی سرویس گیم پس هستن
تمام این بازی ها، نسخه های قبلیشون هم روی گیم پس هست از بدو تولدشون
ولی به قول خودتون سونی با شاهکار های داستانی شناخته میشه. آیا واقعا لازمه یه رقابت خوب ایجاد کنه با مایکروسافت در ژانر شوتر؟
میگن تو هر حیطه ای میری عالی باش و سونی این کار رو کرده و اکشن ادونچر و بازی های داستانی رو به حد اعلی خودش رسونده تا حدی که ۹۰ درصد ایکس باکس پلیر ها هم همیشه دوست دارن بازی هاش رو پلی بدن
بنطرم همین خرید بانجی کافیه
بلاخره هر کی از هر کمپانی یه انتظاری داره و کسی که میره پلی استیشن میخره انتظار بازی های داستانی قوی داره نه شوتر
چون مایکرو از شوتر ها غنیه ?