ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

بزرگترین استودیوهایی که اخیرا به خانواده پلی‌استیشن اضافه شده‌اند

از روزی که زنیمکس توسط مایکروسافت خریداری شد، برنامه‌های شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی با تغییرات زیادی همراه شد. از آن روز خیلی‌ها متوجه شدند که بازی‌های ویدیویی تبدیل به یک صنعت بزرگ شده‌ و شرکت‌ها باید ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۰

از روزی که زنیمکس توسط مایکروسافت خریداری شد، برنامه‌های شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی با تغییرات زیادی همراه شد. از آن روز خیلی‌ها متوجه شدند که بازی‌های ویدیویی تبدیل به یک صنعت بزرگ شده‌ و شرکت‌ها باید با یکدیگر رقابت‌های تجاری بزرگی را داشته باشند.

خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باری دیگر، عظیم بودن این صنعت را نشان داد. از لحاظ بازی‌ها هم سونی متوجه خطر بزرگی شده است. حالا بازی‌های کرش بندیکوت و کال آو دیوتی زیر پرچم اکس‌باکس تولید می‌شوند و این اتفاق برای دوست‌داران پلی‌استیشن جذاب نخواهد بود. اما با خرید اخیر استودیوی بانجی توسط سونی، متوجه شدیم که سونی قصد دارد تا مستقیما با اکس‌باکس رقابت بکند.

البته که سونی در سه سال گذشته خریدهای زیادی را انجام داده است. حتی خرید استودیوی آینسامنیاک قبل از خرید بتزدا توسط مایکروسافت اتفاق افتاده است. در این مقاله قصد داریم تا بزرگترین استودیوهایی که اخیرا توسط سونی خریداری شدند را بررسی کنیم و ببینیم که برنامه سونی برای آینده‌ی استودیوهای پلی‌استیشن چه خواهد بود.

Insomniac Games


تاریخ خرید: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ ( ۱۹ آگوست ۲۰۱۹)

بزرگترین خرید و شاید بهترین خرید سونی در سال‌های اخیر، مربوط به استودیوی اینسامنیاک گیمز است. استودیوی اینسامنیاک گیمز در ایالت کالیفورنیا در آمریکا قرار دارد. اولین بازی این استودیو بازی Spyro The Dragon بود که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد. این استودیو خالق سری بازی‌های Ratchet and Clank است. همچنین این استودیو سابقه ساخت سه‌گانه بازی‌ Resistance رو هم داشته است. البته که اینسامنیاک برای اکس‌باکس هم یک بازی انحصاری با نام Sunset Overdrive را ساخته است. اخیرا هم که با بازی‌های اسپایدرمن درخشیدند.

خرید اینسامنیاک گیمز برای سونی حدود ۲۲۹ میلیون دلار ارزش داشت. اگرچه که بسیاری باور دارند که این استودیو، ارزش بسیار بیشتری دارد. اینسامنیاک در یک بازه زمانی شش ماهه بازی‌های Spiderman: Miles Morales و Ratchet and Clank: Rift Apart را برای کنسول پلی‌استیشن ساخت. آن هم در زمانی که بسیاری از استودیوها با وجود پاندمی و فشار پروژه‌ها با سختی‌های زیادی همراه بودند.

در حال حاضر هم که اینسامنیاک گیمز مشغول توسعه‌ دو پروژه بزرگ دیگر است. آن‌ها در حال ساخت بازی‌های Spiderman 2 و Wolverine هستند. این مسئله نشان‌دهنده بهره‌وری بالای این استودیو است.

Housemarque


تاریخ خرید: ۸ تیر ۱۴۰۰ ( ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱)

استودیوی فنلاندی هاوس‌مارک با بازی Returnal توانست تا رضایت سران سونی را به دست بیاورد. سبک خاصی که ریترنال ارائه می‌کرد توانست تا نظر منتقدان و طرفداران زیادی را به خود جلب کند. از طرفی عرضه بازی در ماه‌های ابتدایی کنسول PS5 باعث شد تا بازی با فروش خوبی مواجه شود.

هاوس‌مارک، قدیمی‌ترین استودیوی فنلاندی در زمینه بازی‌سازی به حساب می‌آید. این استودیو در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است. آن‌ها اولین بازی خودشان را در سال ۱۹۹۶ با نام Super Stardust منتشر کردند اما بازی‌های این استودیو در دهه ۹۰ از نظر تبلیغاتی شکست می‌خورد و مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. هاوس‌مارک تا سال ۲۰۱۴ به عنوان یک تیم کمکی به توسعه‌ی بازی‌های دیگر کمک می‌کرد. اما آن‌ها با بازی Nex Machina بسیار مورد توجه قرار گرفتند.

در نهایت اعتماد سونی با این تیم برای ساخت یک عنوان انحصاری، بسیار برای هاوس‌مارک خوش یمن بود. حالا هاوس‌مارک جزو خانواده استودیوهای پلی‌استیشن محسوب می‌شود. هاوس‌مارک با ریترنال ریسک‌های بزرگی را پذیرفت و ایده‌های خلاقانه‌ای را به بازیکنان ارائه داد. حالا که آن‌ها حمایت سونی و پلی‌استیشن را دارند، انتظار می‌رود که ایده‌های جذابی را در بازی‌ها توسعه بدهند.

Nixxes Software


تاریخ خرید: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ( ۱ جولای ۲۰۲۱)

در سال‌های اخیر سونی، تصمیم گرفته تا بعضی از عناوین انحصاری کنسول‌های پلی‌استیشن را برای پی‌سی هم منتشر کند. بازی‌های هورایزن زیرو داون، God of War و Days Gone از عناوینی محسوب می‌شوند که انحصاری کنسول‌‌های پلی‌استیشن بودند اما بعدها برای PC هم منتشر شدند. این سیاست موفقیت‌آمیز هم بوده است چرا که اثری مثل God of War توانسته سه هفته متوالی در صدر پرفروش‌های پلتفرم استیم باشد.

اما بعضی از پورت‌ها مثل پورت بازی هورایزن در ماه‌های ابتدایی با مشکلات فنی بسیاری همراه می‌شدند. اینجاست که استودیوی هلندی نیکسس به کمک استودیو‌های پلی‌استیشن می‌آید. این استودیو وظیفه‌ی پورت‌ نسخه‌های پی‌سی بازی‌های Marvels'Avengers و سه‌گانه Tomb Raider را برعهده داشته است. البته که موسس نیکسس، یورن کاتسمن (Jurjen Katsman) گفته است که باعث افتخار آن‌ها است که می‌توانند عناوینی در سطح نام پلی‌استیشن خلق کنند.

شایعاتی وجود داشته است که این استودیو در حال توسعه‌ی نسخه پی‌سی بازی The Last of Us است. حال این که نسخه ریمیک آن یا نسخه‌ی اصلی مد نظر است، مشخص نیست. اما نیکسس می‌تواند کمک بزرگی به استودیوهای پلی‌استیشن بکند. هنوز به صورت رسمی مشخص نیست که نیکسس مشغول توسعه‌ی چه پروژه‌ای است اما شایعات می‌گویند که عناوین انحصاری بیشتری از پلی‌استیشن در راه پی‌سی هستند. تحلیل‌گران خرید نیکسس توسط سونی را بسیار هوشمندانه توصیف کردند.

Firesprite


تاریخ خرید: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ (۸ سپتامبر ۲۰۲۱)

استودیوی انگلیسی فایراسپرایت یکی از استودیوهای مستقلی است که توسط سونی خریداری شده است. این استودیو در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده است. در سال ۲۰۱۳ این استودیو بازی The Playroom را ساخت. اثری که از روز اول انتشار کنسول پلی‌استیشن ۴ به صورت پیش فرض در کنسول نصب شده بود و مقصود بازی، نشان دادن قابلیت‌های دوربین پلی‌استیشن بود. در سال ۲۰۱۶ هم این استودیو The Playroom VR را توسعه داد که این عنوان هم مخصوص پلی‌استیشن وی‌آر ساخته شده بود.

این استودیو بازی مستقل خودش را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. اثری با نام The Persistence عرضه کرد که آن طور که باید مورد استقبال قرار نگرفت. اما فایراسپرایت استودیوی کوچکی محسوب نمی‌شود. این استودیو نزدیک ۲۵۰ توسعه‌دهنده دارد. بسیاری از کارکنان این شرکت زمانی عضو Liverpool Studio بودند که سابقه کار بر بازی Wipeout را داشته است. همچنین این استودیو در توسعه‌ی بازی Killzone 2 هم نقش داشته است.

طبق گفته هرمن هالست، رییس استودیوهای پلی‌استیشن، این استودیو مشغول کار بر پروژه‌های بزرگ و جاه‌طلبانه‌ای است. با توجه به این که سونی قصد دارد تا نسل جدیدی از پلی‌استیشن وی‌آر را عرضه کند، احتمال دارد که این استودیو مشغول توسعه‌ی یک عنوان بزرگ برای این دستگاه باشد.

Bluepoint Games

تاریخ خرید: ۸ مهر ۱۴۰۰ (۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱)

استودیوی بلوپوینت یک استودیو آمریکایی واقع در ایالت تگزاس است. این استودیو سابقه‌ای طولانی در همکاری با پلی‌استیشن دارد. بلوپوینت در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و در حال حاضر نزدیک به ۷۰ توسعه‌دهنده دارد. در سال‌های گذشته، بلوپوینت وظیفه ساخت ریمستر و ریمیک بعضی از عناوین انحصاری پلی‌استیشن را برعهده داشته است.

در ابتدا بلوپوینت بازی‌های God of War را برای کنسول پلی‌استیشن ۳ ریمستر کرد. سپس آن‌ها سه‌گانه بازی‌های آنچارتد را با نام Nathan Drake Collection را در سال ۲۰۱۶ برای پلی‌استیشن ۴ منتشر کردند. آن‌ها ریمستر بازی Shadow of the Colossus را هم در سال ۲۰۱۷ عرضه کردند. اما اوج کار آن‌ها مربوط به ریمیک بازی Demon's Souls بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. 

گرافیک بصری که در دیمنز سولز به کار رفته بود بسیاری از طرفداران بازی‌های سولزلایک را مجذوب خود کرده بود. به همراه موفقیت‌های ریمیک دیمنز سولز، سونی این استودیو را خریداری کرد. شایعات می‌گویند که بلوپوینت در حال توسعه‌ی یک عنوان اوریجینال است. از طرفی سالیان زیادی است که شایعه شده ریمیک عناوین سایلنت هیل یا متال گیر توسط بلوپوینت در حال ساخت است اما به نظر می‌رسد که این استودیو مشغول ساخت یک بازی انحصاری منحصر به فرد شده است.

Bungie


تاریخ خرید: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ (۳۱ ژانویه ۲۰۲۲) - [خرید در حال انجام]

استودیوی بانجی آخرین و جدیدترین خرید پلی‌استیشن و سونی محسوب می‌شود. این خرید ارزشی به بزرگی ۳.۶ میلیارد دلار داشته است. شاید روزی تصورش را هم نمی‌کردیم که خالق سری Halo که نماد برند اکس‌باکس است، روزی عضوی از استودیوهای پلی‌استیشن بشود. استودیوی بانجی یک استودیوی آمریکایی است و خالق عناوین هیلو و Destiny بوده است.

بانجی سابقه‌ای طولانی در ساخت شوترهای اول شخص داشته است. از طرفی سونی در طول بیست سال گذشته همواره به فکر ساخت یک عنوانی بوده تا بتواند با هیلوی اکس‌باکس رقابت بکندو عنوانی که رسانه‌ها آن را Halo Killer صدا می‌زنند. شاید تنها بانجی بتواند تا چنین اثری را بسازد. از طرفی در بین بازی‌های پلی‌استیشن، جای عناوین چند نفره و بازی‌هایی که سرویس محور هستند، بسیار خالی است.

بانجی با بازی‌های Destiny نشان داد که می‌تواند مستقل از بازی‌های هیلو هم عناوین منحصر به فردی بسازد. البته که طبق گفته پلی‌استیشن، عناوین بانجی مالتی‌پلتفرم خواهند ماند. اما از این پس بازی‌های این استودیو تحت نظارت و به خواسته‌ی پلی‌استیشن خواهد بود. پروسه‌ی خرید بانجی توسط سونی از پنج ماه پیش آغاز شده است. دو طرف در طول این پنج ماه در حال مذاکره با یکدیگر بودند که در نهایت به توافق رسیدند.

آینده‌ی پلی‌استیشن به چه شکل خواهد بود؟

به نظر ‌می‌آید که سونی قرار است سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای پلی‌استیشن داشته باشد. همان طور که در مقاله هم دیدید پروسه‌ی خرید استودیوهای جدید از سال ۲۰۲۱ با سرعت بیشتری پیش می‌رود و می‌توان گفت که این حرکت پاسخی برای خرید استودیوی زنیمکس توسط مایکروسافت است. جیم رایان، رییس پلی‌استیشن هم گفته است که آن‌ها قصد دارند تا در آینده استودیوهای بیشتری را بخرند.

خانواده‌ی پلی‌استیشن در حال حاضر هم بزرگ است و به نظر می‌رسد که سونی قصد دارد تا استودیوهای خودش را گسترش دهد. بسیاری از استودیوهای حال حاضر سونی هم مشغول توسعه‌ی دو یا سه بازی هستند. اضافه شدن استودیوهای بیشتر، نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای پر از بازی برای پلی‌استیشن خواهد بود.

مطلب پیشنهادی
آخرالزمان به روایت حوا
بررسی بازی Stellar Blade
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • Ali-SH13
    Ali-SH13 | ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

    قطعا مهمترین تو لیست اینسامنیک هست

  • reza123456789
    reza123456789 | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    همین الان هم ماکروسافت داره میرسه
    فعلا که کلی استدیو خرید ایکس باکس
    و تو هم از آینده خبر نداری که میگی توان مقابله رو نداره

  • Mohammad8-Amin
    Mohammad8-Amin | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    بهـــــترینشون با اختلاف خیلی زیاد اینسامنیاک و ناتی داگ هستش
    البته که ناتی داگ تو لیست نیست

  • Inma
    Inma | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    لطفا توی پاسخ کامنت بگید به نظرتون بهترین خرید کلی ویدئو گیم چیه؟

  • freddy
    freddy | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    سونی و مایکروسافت ناموس همو دزدیدن

    • Mohammad8-Amin
      Mohammad8-Amin | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      حرفت خیلی حقه XD

  • Killer
    Killer | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    خرید های خوبی داشته مخصوصا اینسامیناک و بانجی

  • mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ)
    mrsam(در انتظار هالو نایت سیلک سانگ) | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    خرید بانجی واقعا کمک میکنه چون سونی در اینده کمبود شوتر پیدا میکنه
    بانجی هم تخصصش شوتره

    • reza123456789
      reza123456789 | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      بانجی تخصصش نیست
      به کارمند ها بستگی داره و اینکه سونی چی می خواد

  • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
    💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    اینسامیناک واقعا بهترینش بود!

    • "The GUY"
      "The GUY" | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      شکی توش نیست. من جای سونی بودم یه مول هنگفت دیگه میدادم (در حد خرید bungie) و بهشون می گفتم تا جای ممکن خودشون رو توسعه بدن. خدایی خیلی خفن سازه.

      • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
        💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

        خیلی خفن میشد واقعا

  • ‌
    | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    یسوال: بانجی ناشر نیست؟
    اگه ناشره چند تا استودیو داره؟

  • ‌
    | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

    جالبه بدونین بانجی بزرگترین خرید تاریخ سونی بوده
    بعد بانجی هم columbia pictures که تو سال ۱۹۸۹ به مبلغ ۳.۴ میلیارد دلار انجام شد
    البته اگه به دلار امروز حساب کنیم کلمبیا پیکرز قطعا خرید بزرگتری بوده

  • Asgary
    Asgary | ۱۳ بهمن ۱۴۰۰

    عذر میخوام ساکرپانچ چه سالی به سونی اضافه شده؟

    • ‌
      | ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      2011

مطالب پیشنهادی