این روزها معرفی دنباله یک عنوان موفق باعث میشود شک و تردیدهای زیادی به وجود بیاید. آیا استودیو سازنده میتواند دوباره موفقیت قسمت قبل را تکرار کند؟ آیا میتوانند فرمول موفقشان را گسترش دهند یا حتی در تکرار آن هم دچار مشکل میشوند؟ سوالات زیادی وجود دارد که تا زمان انتشار بازی بیپاسخ باقی میمانند. حال تصور کنید اگر اخبار خوبی از پروسه ساخت یک بازی به گوش نرسد و همه چیز در سکوت خبری فرو رود چه میشود! این دقیقا همان اتفاقی بود که برای Dying Light 2 افتاد. استودیو Techland با کولهباری از تجربه در زمینه ساختن بازیهایی که در دنیای زامبیها روایت میشوند تصمیم گرفت فرمول موفق خودش را دوباره آزمایش کند. اما آیا این بار هم همه چیز به خوبی پیش رفت؟ متاسفانه نه.
پیش از آنکه Dying Light 2 را آغاز کنم انتظاراتم را از بازی پایین آورده بودم. سکوت خبری هولناک و از طرفی ادعاهای بزرگ سازندگان بازی کاری کرده بود تا دوباره خاطرات سایبرپانک ۲۰۷۷ برایم تداعی شود. Dying Light یک شاهکار بود. اگر Dead Island را تجربه کرده باشید میدانید که Dying Light توانست تجربه حضور در دنیایی که با زامبیها دست و پنجه نرم میکند را چند برابر بهتر کند. فیزیک و پارکور لذتبخش، سیستم مبارزات هیجانانگیز، زامبیهایی مرگبار، اتمسفر بینظیر و البته ترسناکترین شبها در تاریخ بازیهای ویدیویی! شاید با خودتان بگویید تکرار دوباره این المانها و کمی بهتر کردنشان میتوانست از Dying Light 2 یک شاهکار دیگر دربیاورد. این دیدگاه درست هم هست. اما به نظر میرسد Techland در میانه راه تصمیم گرفته جای ادامه Dying Light دوباره به Dead Island برگردد و ادامهای برای آن بسازد!
از Dying Light 2 انتظار داستانی گیرا و جذاب نداشتم. اما بازی حتی نتوانست انتظارات پایین من را برآورده کند. Aiden نام شخصیت اصلی بازیست که در یکی از معدود شهرهای باقی مانده در دنیا دنبال خواهر خود میگردد. در این بین انسانی پیدا نمیشود که در راه رضای خدا به شما کمک کند و همه برای برطرف کردن گوشهای از مشکلاتشان Aiden را مانند یک ویچر میبینند و سریعا تقاضای برطرف کردن مشکلاتشان را میکنند. Aiden هم ناچارا راضی به انجام درخواستها شده و در این بین بیشتر با انسانها و شرایط حاکم بر شهر آشنا میشود. به مرور زمان داستان بازی با لایههایی بیشتر تلاش میکند تا شما را درگیر خود کند، اما افسوس که این لایهها خیلی دیر به آن اضافه میشوند و حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را پیدا میکنند.
قرار است انتخابهای شما در Dying Light 2 تاثیرگذار باشد، یا حداقل این چیزیست که بازی دوست دارد شما فکر کنید. اما حداقل اینطور احساس نمیشود که اگر گزینه دیگری را انتخاب کرده بودید الان خط داستانیتان طور دیگری دنبال میشد. از طرفی منطق داستانی در برخی مواقع با علامت سوالی بزرگ مواجه میشود. برای مثال چطور زمانی که یکی از مهمترین مسئولیتهای شما وصل کردن جریان برق شهر است سیستمهای تصفیه هوا همچنان فعالند و به شما برای گلاید کردن (که قابلیتی جدید محسوب میشود) کمک میکنند؟ داستان Dying Light 2 زمانی آخرین ضربه را میخورد که با دیالوگهایی سرسری و مسخره در برخی مواقع شما را شگفتزده میکند. تنها چیزی که در این قسمت موجب ناراحتی من میشود این است که دنیای Dying Light 2 پتانسیل بالایی برای داستانسرایی بهتر داشت. اما این چیزیست نصیب یکی از مورد انتظارترین بازیهای سال ۲۰۲۲ شده.
اما برگردیم به یکی از ماندگارترین ویژگیهای Dying Light، فیزیک و پارکور. متاسفانه در Dying Light 2 خبری از آن پارکور نرم و روان نسخه اول نیست. انیمیشنهای کند بازی و از طرفی پاسخگویی ضعیف کنترلها باعث میشود تا هیچ چیز مانند نسخه اول نباشد. فیزیک Dying Light 2 نیز به نسبت نسخه اول یک پله ضعیفتر شده. تقریبا همه اتفاقات با انیمیشنهایی آماده نمایش داده میشود و نمیتوانید انتظار داشته باشید که زامبیها را با لگد از بالای ساختمانها یا پنجرهها به پایین پرتاب کنید و از دیدنش لذت ببرید. البته قابلیتهای پارکور بازی به نسبت نسخه اول بیشتر شده و حالا میتوانید بسته به نوع بازی کردنتان شخصیتتان را به مرور زمان با درخت قابلیتهای نبرد و پارکور ارتقاء دهید. سیستم نبرد بازی نیز حین مبارزه با انسانها به واسطه هوش مصنوعی بهترشان چالشبرانگیزتر از نسخه اول است. اما زامبیها مشکل خاصی برایتان محسوب نمیشوند و به همین خاطر شبهای بازی دیگر تکاپو و ترسناکی سابق را ندارند.
داستان اصلی: ۲۰ - ۳۰ ساعت
ماموریتهای فرعی: ۴۰ ساعت
تنها زمانی باید از شبها بترسید که Chaseتان به لول ۴ برسد. اینجاست که زامبیها با دو ضربه شما را راهی صفحه ریاسپاون شدن کرده و تمام پیشرویتان را از صحنه روزگار محو میکنند. تنوع سلاحها بالاست و میتوانید انواع و اقسام آیتمها را در بازی بسازید. این یعنی همچنان گشتن در محیط بزرگ و لوت کردن ساختمانهای مختلف در Dying Light 2 کاری مهم و جذاب محسوب میشود. منوی کرفت بازی به مرور زمان کاملتر میشود و به شما اجازه میدهد آیتمهای مورد نیازتان را بسازید و از آنها استفاده کنید. البته در این بین مشخص نیست که چرا قابلیت پرتاب سلاحهای اصلیتان از بازی حذف شده! اما بهرحال انواع و اقسام چاقوها، نیزهها، مین و نارنجک وجود دارد که بتوانید با استفاده از آنها زامبیها را سلاخی کنید.
دنیای Dying Light 2 به نسبت نسخه اول بزرگتر شده. طراحی محیط بهتر است و درراستای پیشرفت سیستم پارکور آن جزئیات زیادی به آن اضافه شده. ساختمانهای زیادی وجود دارد که لوت کردن هر کدام چالشی جدید محسوب میشود. بیسهای زیادی هستند که بخواهید تصاحب کنید و مدیریتشان را به بازماندهها یا اعضای گروه Peace Keeper بسپارید. همچنین Fast Travel از نقطهای به بعد نقشی حیاطی در طی کردن مسافتهای طولانی ایفا میکند. برای این کار هم نیازی به لودینگ نیست و به محض اینکه اراده کنید میتوانید به نقطه دیگری از شهر بروید. ماموریتهای جانبی زیادند و به طور کلی کارهای زیادی وجود دارد که بخواهید در دنیای نفرینشده Dying Light 2 انجام دهید. ادعای سازندگان بازی مبنی بر ۵۰۰ ساعت گیمپلی نیز از همینجا نشئت میگیرد. گرچه بعید میدانم واقعا ۵۰۰ ساعت محتوا در آن وجود داشته باشد!
قضاوت Dying Light 2 از نظر بصری کار سادهای نیست. تناقضهای متعددی را میتوان در ظاهر و طراحی بصری بازی پیدا کرد که چندان دلنشین نیستند. برای مثال طراحی واقعگرایانه طبیعت بازی فاجعهای عجیب است. درختان و گیاهها شما را یاد بازیهای نسل هفتم میاندازند و از طرفی رنگبندی محیط و جزئیات ساختمانها و مدلهای انسانها و زامبیها فوقالعاده است. همچنین معلوم نیست که چه بلایی سر افکتهایی مانند خون در بازی آمده. دیگر مانند نسخه اول نمیتوانید با کشتار زامبیها دریایی از خون راه بیاندازید و همه چیز ختم به افکتی کوچک شده که به شما نشان میدهد خون به هوا میپاشد، اما روی زمین دیده نمیشود. خوشبختانه قابلیت قطع کردن اعضای بدن از Dying Light 2 حذف نشده. همچنان میتوانید با سلاحهایتان دشمنان بازی را تکهتکه کنید، اما زخمهایی که در اثر مبارزه روی بدن دشمنانتان ظاهر میشدند به طرز محسوسی کاهش پیدا کردهاند.
ریتریسینگ که قرار بود روزی دنیای بازیهای ویدیویی را متحول کند در Dying Light 2 وجود دارد، اما روشن بودن یا نبودنش آنقدرها تفاوتی ایجاد نمیکند. روزهای ابتدایی انتشار بازی پرفورمنس آن آنقدر ضعیف بود که حتی روی کارت گرافیک 3060Ti هم نمیشد ریترسینگ بازی را با فریمریت ثابت ۶۰ تجربه کرد. خوشبختانه بخش کوچکی از مشکلات مربوط به عملکرد فنی بازی با پچهای ابتدایی برطرف شد. اما لیست بلندی از مشکلات همچنان باقی مانده که در صدر آنها باید بخش کو-آپ را پررنگ نوشت. محال است بتوانید نیم ساعت با دوستانتان بازی کنید و دیسکانکت نشوند! البته Techland گفته که مشغول بررسی این مشکل است و میخواهد هرچه زودتر آن را برطرف کند. حداقل از ما که گذشت، امیدوارم پلیرهای بعدی بتوانند بدون اذیت شدن از تجربه گروهی Dying Light 2 لذت ببرند.
Dying Light 2 با کد نسخه پیسی که سازنده بازی در اختیار ویجیاتو قرار داده بررسی شده است.
خلاصه بگم که...
معجزهای در کار نبود، روند مایوسکننده ساخت Dying Light 2 همانطور که انتظارش را داشتیم پایانی شیرین نداشت. بازی به نسبت نسخه اول پیشرفتهایی داشته، اما خیلی از ویژگیهای به یادماندنی و دوستداشتنیاش را از دست داده و تبدیل به تجربهای شده که حداقل با توجه به مشکلات فنی فعلی ارزش زیادی ندارد. انتظارات از Dying Light 2 بالا بود و Techland نتوانست آنها را حداقل در روز عرضه بازی برآورده کند. شاید با منتشر شدن آپدیتهای بازی Dying Light 2 تبدیل به تجربهای ارزشمند مانند نسخه اولش شود.
میخرمش...
اگر نسخه اول بازی را دوست داشتید و میخواهید باز هم پارکور کردن در دنیایی که زامبیها در گوشه کنارش مشغول قتل عام مردمند را تجربه کنید، Dying Light 2 گزینه خوبی است. انتظاراتتان از داستان را پایین بیاورید و از مقایسه آن با نسخه اول به شدت پرهیز کنید. این تنها راه حلی است که باعث میشود Dying Light 2 همچنان یک بازی سرگرمکننده و جذاب ظاهر شود.
نمیخرمش...
داستان و دیالوگهای ضعیف، عقبگرد شدید در فیزیک و انیمیشنها که منتهی به از دست رفتن لذت بخش پارکور شده، مشکلات فنی زیاد و بخش کو-آپی که تجربهاش سردرد را برایتان به ارمغان میآورد ماحصل ۷ سال صبر برای تجربه یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۵ است. Dying Light 2 نتوانست آن شاهکاری باشد که انتظارش را داشتیم. اما حداقل امیدواریم که آپدیتهای بعدی تجربه آن را کمی لذتبخشتر کنند.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
فکر کنم تنها منتقدی که واقعا بازی رو انجام داده، بعد نقدش رو نوشته خودت بودی...
دمت گرم🙏
سلام
من میخوام دایینگ لایت برای نینتندو سوییچم بخرم
جهان باز و قابلیت گشت و گذار توش برام مهمه
داستان هم همینطور
کدوم یکی رو پیشنهاد میکنید؟
دایینگ لایت یک یا دو؟
سلام به همگی
دوستان نمیدونم خبر دارید یا نه ولی بعد از انتشار DL1 خیلی از افرادی که در تیم سازنده بودند حالا نمیدونم یا اخراج شدن یا خودشون استعفا دادن به هر دلیلی، و تو اون تیم نبودن و تبم جدیدی تشکیل دادن و بازی green hell رو ساختن.
پس طبیعیه که DL2 خوب در نیومده چون اعضای تیم بسیاریشون تازه وارد پروژه های Techland شدن.
اقای بهتویی ممنون از نقد کاملتون
من تا به حال هیچکدوم از نسخه های دایینگ لایت رو بازی نکردم
میخواستم بدونم بین دایینگ لایت 1 و 2 کدوم رو بخرم؟
کدوم ارزش بیشتری داره
برای PS4
ممنونم ازت ❤
صددرصد اولی رو توصیه میکنم، راحت هم میتونی روی ps4 بازی کنی و ازش لذت ببری.
بازی خوبی بود.. خودم تجربش نکردم راستش ولی گیم زدن اریارو که دیدم در کل بازی فوق العاده ای به نظر میومد البته نظر و سلیقه ای هستش. ..
منم گیم پلی آریا رو دیدم خیلی خوشم اومد و پیگیر شدم
شاید یروز خریدمش
من بازی رو که تموم کردم دیدم واکترو گذاشته رفتم ببینم داستان اون چجوریه، اصلا بازی کردنش اعصابمو خراب میکرد اینقدر این بشر نوب بود
اسمش روشه اریا نوب
یه چن تا بچه میگن ما ارتش ایکس آرمی هستیم
نقد محکم و خوبی بود. آخه اینا چشونه که اینقدر هایپ الکی ایجاد می کنن؟ نمیشه هایپ نیمه الکی ایجاد کنن؟ ۵۰۰ ساعت بازی متفاوت با مراحل و چالش هایی متمایز. دیالوگ هایی فوق زیاد و پشتیبانی ۵ ساله. مثلا چرا باید اون بخش آخرش رو اصلا بگن؟! نمیشه نگن تا کی پشتیبانی می کنن؟ اصلا گرفتیم یه شهاب سنگ ۲ سال دیگه خورد به زمین همه رفتیم هوا. کی میاد جواب منو بده که چرا استودیو ۵ سال پیشتیبانی رو تا ته انجام نداد؟
بازی میتونست بهتر بشه
ولی الان هم خیلی خوبه
نمره منطقی نبود
مشکلات فنی همیشه تو روز اول، هستن ولی بعد از آپدیت ها قطعا حل میشن.
کِی «مشکلات فنی تو روز عرضه» تبدیل شد به حق سازنده و یچیز عادی؟
وقتی افرادی که بازی رو بررسی یا تجربه میکنن چنین دیدگاهی داشته باشن معلومه استودیوها برای بینقص بودن بازیشون زحمت نمیکشن و اون رو پرت میکنن جلوی مخاطب تا بعدا به مرور زمان درستش کنن.
«مشکلات فنی تو روز عرضه» هیچوقت تبدیل به یک چیز عادی نمیشه، هیچ بازیسازی حق نداره بازیش رو ناقص و با مشکلات فنی منتشر کنه و اگر اینکارو کرد باید پی انتقادات رو به تنش بماله.
از نظر من این بازی عالی بود
از لحاظ گرافیک
ولی داستانش رو دوست نداشتم
همه دارن گند میزنن !
نه اونقدرام دیگه بدرد نخور نیست،بنظرم خیلی بد گفتین ازش اگه قبل از دیدن واکترو بازی این نقد می دیدیم به احتمال زیاد واکترو شو اصلا نگا نمیکردم
مو گیم پلیشِ دیدوم خیلی خیلی خشوم اومه
بازی خوبیه، من هنوز تمومش نکردم تقریبا آخرای بازی هستم و هنوز به بالای اون برج مخابراتی نرسیدم.
مشکلات فنی بازی به بدیای که دیگران میگن نیست، اینکه اکثرا مشکلات بازی مربوط به بخش کوآپش هست و من چون کسی نبود تا بازی رو باهاش کوآپ بزنم هم خودش دلیلی برای این اتفاقه
از گیمپلی بازی هم لذت میبرم ولی یه مشکلی که توی گان پلی هست اینه که خیلی دیر تیرکمون گرفتم و نشد از تمام پتانسلیش استفاده کنم. انیمیشنهای پارکور یه مقدار باگ میزنه که برای من قابل چشم پوشی نیست.
داستان بازی رو هم محمد امین عزیز خیلی خوب توصیف کردن، البته من هنوز پایان بازی رو تجربه نکردم اما بنظرم تصمیمگیری های مهم بازی روی پایان بازی هم تاثیر بزاره و از اونجایی که من خیلی تصمیمگیری ها رو ریزبینانه گرفتم امیدوارم پایان بازی منو ناامید نکنه
درکل تا به اینجا با یه اثر معمولی رو به بالا طرف بودم که رضایت منو به خودش جلب کرده و امیدوارم پایان بندی بازی نزنه تو ذوقم
آقا من همین الان بازی رو تموم کردم، داستان بازی واقعا عین این فیلم ایرانیا بود
خلاصه زیاد روی داستان بازی حساب نکنید که تهش ناراحت نشید
ای بابا
اینم که اینجوری شد
خیلی بهش امید داشتم
ولی خب ، تجربه اش خالی از لطف نیست. سیستمش رو دارید حتما بازی کنید
منم خیلی براش هایپ بودم ?
حداقل نشد نسخه یکشو تجربه کنم...
واقعا بازی زیباییه...
حیف بازی های جدید فقط تیرایی هستند که قلبمو بیشتر از این خراش میدن
نمره کاملا منطقیه
یکی از بازی هایی که به شدت منتظرش بودم اما حالا....... ?امیدوارم حداقل وضع بازی از اینی که هست بهر بشه به هر حال اما بازم ارزش تجربه داره
بازی پر از ایستر اگه ، از بازی های مثل دوم و رزیدنت اویل تا سایبرپانک ۲۰۷۷ توش هست .
اینم شد سایبرپانک ۲
(البته بحال منی که سیستم زغالی دارم زیاد فرقی هم نمیکنه)
اصلا بازی رو تجربه کردی که اون رو با سایبرپانک مقایسه میکنی!؟
به شخصه حاضرم شرط ببندم که حتی نیم ساعت هم گیمپلی یا واکترو از این بازی ندیدی که اینطوری نظر میدی
برادرمن،عزیز من، منظورم این بود که استودیو های لهستانی دارن پسرفت میکنن.
البته اینم براش اپدیت میاد درست میشه.
ممنون از نقد کامل و جامعی که داشتی واقعا عشق میکنه آدم وقتی یه نقد اینچنینی میخونه. امین جون منی که نسخه اول رو تجربه نکردم و مشتاقم که تجربش کنم. به نظرت سراغ این نسخه هم برم یا نه و اگر آره، کدوم نسخه رو اول تجربه کنم؟
فرقی نمیکنه چون داستان ها خیلی زیاد به هم ارتباط ندارن ولی اگر دلت میخواد کلا با فضای بازی بیشتر آشنا شی از نسخه اول شروع کنی بهتره
نسبت به انتظارات پایین تر بود،ولی قطعا با عرضه بروزرسانی های بیشتر مثل از بین رفتن های باگ های متعدد بازی و مشکلات فنی و صدالبته انتشار محتویات بیشتر،شاهد عملکرد به مراتب بهتری خواهیم بود
آپدیت شدن بازی و برطرف شدن مشکلاتش میتونه تجربش رو خیلی بهتر کنه، اما خب در حال حاضر که تغییر خاصی صورت نگرفته.
به نظرم بازی در کل با ارزش و تجربه اش خالی از لطف نیست
اما نکاتی که گفتید قابل توجهه و باید در نظر گرفت بازی بیشتر برای پارکور تلفیقی با دنیایی آخرالزمانی معروفیت خودشو به دست اورد
اما به نظرم مشکلان فنی اذیت کننده نیست و هنوزم گیمپلی خیلی جذابه همچنین اصلحه های سرد و فیزیک بازی خوب کار شده به نظرم بازی حداقل لایق ۸۰ بود
عه چجوریه هرجا می بینم همه تعریف می کنن حتی محسن تو برنامه کافه بازی شبکه دو گفت خیلی بازی خوبیه اولین باره می بینم یکی میگه بازی خوبی نبود و ناامید کننده بود :(
نه عزیز تو متا هم خیلی موفق ظاهر نشد گرچه اونجا هم نگفتن بازی بدیه فقط گفتن مشکلات فنی بدی داره
حیف و صد حیف
پتانسیل خوبی داشت
گرچه الان هم بازی خیلی خوبی شده
ولی می تونست بهتر باشه
الان دوستان گلی که دیس دادن، معتقدن بازی نمی تونست بهتر باشه و کاملا بی نقصه؟؟
از دیسر هایی که بی منطق دیس میدن چه توقعی داری!
اگه یه بخشی از حرفت درست باشه به معنی این نیست که کل اون حرفت درست باشه و بقیه هم حتما موافق اون باشن
درسته
منم پرسیدم تا ببینم از دید دیسر ها کجای حرفم غلطه