تلتیل گیمز یکی از استودیوهای خاص در دنیای بازیهای ویدیویی است. این استودیو، دیدگاه خاصی به موضوعات دارد و معمولا با استفاده از نامهای بزرگ صنعت سینما، تلویزیون و بازی، آثاری منحصر به فرد را خلق میکند. این استودیو با ساخت بازی اپیزودیک The Walking Dead بسیار درخشید. موفقیتهای این بازی چشمگیر بود به طوری که در سال ۲۰۱۲ از بسیاری از مراجع عنوان بازی سال را دریافت کرد.
بعد از آن تلتیل به سراغ عناوین دیگری هم رفت. این استودیو اقتباسهایی از عنوانهای Guardians of The Galaxy از دنیای کمیکی مارول، بتمن از کمیکهای دیسی و سری بازیهای Borderlands ساخت که عناوین باکیفیتی هم بودند. اما یکی از خاصترین بازیهای استودیوی تلتیل مربوط به بازی The Wolf Among Us است.
عنوان The Wolf Among Us اقتباسی از سری کمیکهای Fables نوشته Bill Willingham است که توسط DC منتشر شده است. اقتباس تلتیل، یک عنوان اپیزودیک پنج قسمتی بود. این بازی پیش درآمدی بر کمیکهای فیبل بود. فصل اول این بازی نزد طرفداران بسیار محبوب شد. مسئلهای که باعث شد تا تلتیل به فکر ساخت دنباله آن نیز بیفتند؛ اما مسائل مالی پیرامون تلتیل باعث شد تا این استودیو در سال ۲۰۱۸ تمامی فعالیتهایش را متوقف کند. این در حالی بود که این استودیو، دنباله بازی The Wolf Among Us را رسما معرفی کرده بود. خبر تعطیلی استودیوی تلتیل بسیار ناامیدکننده بود اما خوشبختانه در سال ۲۰۲۰ مشخص شد که توسعهی این دنباله متوقف نشده است.
این بازی طرفداران زیادی دارد. شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چرا چنین عنوانی به این اندازه محبوب است. چرا این عنوان اپیزودیک با طراحی هنری خاص خودش توانسته محبوبیت زیادی را بین گیمرها پیدا کند. در این مقاله قصد داریم تا نکات جذاب عنوان The Wolf Among Us را بیان کنیم و علت محبوبیت این بازی را بررسی کنیم:
داستانی مهیج و جذاب
بدون شک موفقیت اقتباس The Walking Dead تاثیر زیادی در پرفروغ بودن عنوان The Wolf Among Us داشته است. عناوین تلتیل اصولا به بازیهای Point and Click معروف هستند. «گرگی در میان ما» هم نیز از این روش در گیمپلی خودش استفاده میکند. اگر از طرفداران بازی واکینگ دد استودیوی تلتیل هستید بدون شک به این بازی هم علاقه پیدا خواهید کرد. مکانیکهایی که در بازی واکینگ دد به کار رفته بود در The Wolf Among Us بهبود پیدا کرده است.
سیستم انتخاب دیالوگها و انجام دادن کارها در The Wolf Among Us بسیار خوشساخت بود. استفاده از آنها در صحنههای اکشن بهبود یافته بود و به نسبت واکینگ دد، تعامل بسیار بهتر و جذابتر شده بود. انتخابها محدود به انتخاب دیالوگ نبود و حالا بازیکنان میتوانستند که در صحنههای اکشن نیز انتخابهای مهمی انجام بدهند. به صورت کلی The Wolf Among Us از منظر گیمپلی، تکاملیافته فصل اول واکینگ دد بود.
البته که بسیاری نمیتوانند تا با اصول بازیهای تلتیل ارتباط برقرار بکنند. قابل درک است که سیستم Point and Click نتواند همه بازیکنان را جذب کند. اما همین سیستم، قابلیت داستانگویی در بازیها را وارد مسیر جدیدی کرد. بسیاری شیفته داستانگویی فصل اول واکینگ دد شدند. حتی خالق عنوان واکینگ دد یعنی رابرت کرکمن نیز شگفتزده داستانگویی استودیوی تلتیل شد.
این مسئله در The Wolf Among Us نیز وجود دارد. قدرت داستانی کمیکهای فیبل بسیار بالا بود و تلتیل اقتباس مناسبی از داستان کمیکها انجام داد. اما نکتهی قابل توجه دیگر آن است که این بازی قرار است تا اتفاقات پیش از کمیک را روایت کند و تلتیل به بهترین شکل ممکن این داستان را تعریف میکند.
اگر از طرفداران داستانهای کارآگاهی باشید بدون شک جزو طرفداران The Wolf Among Us خواهید شد. بازیکنان در این بازی در نقش Bigby Wolf ایفای نقش میکنند. البته که میتوانید او را Big Bad Wolf هم صدا بزنید. او کلانتر محلی به نام Fabletown است. البته وظیفه او با دیگر کلانترها یکی نیست. او مسئولیت دارد تا جامعه Fable را از جهان بیرون پنهان نگه دارد و قوانین این محل را به خوبی اجرا کند. داستان تا جایی پیش میرود که قتلی در فیبلتاون اتفاق میافتد و Bigby باید رمز و رازهای این قتل را حل کند.
داستان بازی پر است از پیچشهای داستانی و شگقتیهایی که فکرش را هم نمیکنید. این اتفاقها با ساختار اپیزودیکی بازی باعث شده تا روایت داستان برای بازیکن جذابتر و هیجانانگیز شود. بسیاری The Wolf Among Us را یکی از بهترین داستانهای جنایی در بازیهای ویدیویی میدانند.
کاراکترهایی آشنا اما با تصویری متفاوت
فکر کنم که همگی با داستانهای سفید برفی یا دیو و دلبر آشنایی داشته باشید. البته انیمیشنی هم در سال ۱۹۳۴ توسط والت دیزنی ساخته شد که نام این انیمشن Big Bad Wolf بود که شاید آن را با نام گرگ بدجنس بشناسید. داستانهایی که نامشان را ذکر کردیم، برای بسیاری از ما خاطرهانگیز است.
یکی از نکات جذاب بازی The Wolf Among Us کاراکترهای بازی هستند. بازی کاراکترهای آثار ذکر شده را وارد داستان خودش میکند و یک برداشت کاملا متفاوت از آنها به بازیکنان نمایش میدهد. به طوری میشود گفت که The Wolf Among Us یک «چی میشد اگر؟» از کاراکترهای انیمیشنهایی است که ما با بسیاری از آنها خاطرات زیادی داریم. به طور مثال فرض میکنیم که چی میشد اگر شاهزاده داستان سفید برفی، یک انسان ریاکار بود. یا چی میشد اگر یکی از سه خوک کوچولوها، با گرگ بدجنس زندگی کند و سیگاری باشد.
تمامی اینها برداشتهای متفاوتی است که در The Wolf Among Us وجود دارد و بسیار جذاب است. تصور این شخصیتها که در یک محلهی فرسوده که در شهر نیویورک زندگی میکنند، باعث میشود تا تجربه بازی در محله Fabletown هیجانانگیز باشد. دیدن وجهه تاریک این کاراکترها، داستان The Wolf Among Us را تبدیل به اثری ارزشمند و خاص میکند.
انتخابهای مهم برای ساخت یک کاراکتر منحصر به فرد
به مانند دیگر بازیهای تلتیل، انتخابها در The Wolf Among Us مهم هستند. البته اهمیت آنها تفاوتهایی با دیگر بازیهای این استودیو دارد. به صورت کلی تصمیمات بازیکن تاثیر مستقیمی در داستان بازی نمیگذارد. استودیوی تلتیل داستان مشخص خودش را تعریف میکند و معمولا انتخابها تاثیری در پلات اصلی داستان ایجاد نمیکنند. کاراکترها نسبت به تصمیمات بازیکنان واکنش متفاوتی نشان میدهند. در این بازی اما تصمیمها باعث شکلگیری کاراکتر Bigby میشود. یعنی مسئولیت شکلگیری کاراکتر Bigby برعهده بازیکنان است.
لازم هم نیست که بازیکنان در بازی از Bigby یک انسان وظیفهشناس و بینقص بسازند. آنها آزاد هستند تا Bigby هر آن طور که دوست دارند شکل دهند و اخلاقهای او را منحصر به فرد بکنند. یکی از ایراداتی که به فصلهای دوم و سوم عنوان واکینگ دد وارد است، اهمیت کم تصمیمهای بازیکنان در داستان است. اما در The Wolf Among Us تصمیماتی که تلتیل پیش روی بازیکنان میگذارد، سعی دارد تا در کاراکتر داستان تاثیر مستقیم داشته باشد. این ویژگی باعث میشود تا بازیکن با Bigby همذات پنداری داشته باشد و خیلی راحت با او ارتباط برقرار بکند.
حالا که توسعه نسخه دوم بازی دوباره از سر گرفته شده، فرصت خوبی است تا نسخه اول بازی را تجربه کنید. خبر بازگشت تلتیل و The Wolf Among Us 2 یکی از بهترین خبرهای چند سال اخیر بوده است. این عنوان میان بازیهای تلتیل، اتمسفر خاص و داستانی غنی دارد که تجربه آن میتواند برای بازیکنان لذتبخش باشد. نمایشهای اخیر نسخه دوم هم توانست تا نظر طرفداران این عنوان را جلب کند. به نظر میآید که تلتیل باز هم توانسته تا داستانی مهیج را روایت و فضای خاصی را خلق کند. البته که باز هم باید منتظر اطلاعات بیشتر از این بازی باشیم.
نسخه دوم بازی قرار است در تاریخی نامعلوم در سال ۲۰۲۳ منتشر شود.
مطلب پیشنهادی:یادداشت به مناسبت اتمام اتک آن تایتان: زندگی و دیگر هیچ*نگاهی به پایانبندی یکی از بهترین داستانهای دههی اخیر
خب حرف نویسنده مقاله رو تکرار میکنم ، سریع برید این بازی رو پلی بدید که کل عمرتون بر فنا رفته ،
(فقط کپچر ۲ یه صحنه ریز داره محض اطلاع)
وی به جیبش نگاه میکند اهی میکشد و می گذرد
بچه ها یه سوال من الان میخوام اینو دانلود کنم کسی میدونه کدوم نسخه رو باید دانلود کنم؟
چون یه جا نوشته بود باید ۵ تا اپیزود رو جدا دانلود کنم یه جا دیگه دیدم نوشته بود با هم
کدومش درسته؟
دیگه واجب شد برم سراغ بازی برای منی که داستان برام خیلی مهمه تجربه این بازی واجبه واقعا خیلی تاسف میخورم که چرا تا الان تجربه اش نکردم
این بازی زیرنویس انگلیسی هم داره؟ چون من با شنیدن زیاد نمیفهمم.