بیش از ربع قرن از عرضه اولین بازی سری King Of Fighters میگذرد و در بین این سالها ناشر کمتر شناخته شده این بازیها در ایران یعنی کمپانی SNK توانسته دنیای بازی خودش را ذره ذره گسترده سازد. SNK یک شرکت بازیسازی ژاپنی است که در این کشور طرفداران زیادی دارد و در فراسوی مرزهای ژاپن نیز توانسته هوادارانی به دست بیاورد و اساسا با همین «فن بیس» که در طول سالیان سال ایجاد کرده، بازیهای خودش را پیش میبرد. بازی King Of Fighters XV حاصل یک تجربه چند ده ساله است که آمده تا برای هواداران بدرخشد و دیگر گیمرهای علاقهمند به ژانر فایتینگ از نوع چالشی و سرسخت را نیز به خود جذب کند. با بررسی بازی همراه ویجیاتو باشید.
داستان بازیهای KOF برخلاف دیگر بازیهای رزمی داستان نسبتا غنی به شمار میرود که در ۲۵ سال پرورش یافته و برای دانستن کامل آن، باید نگاهی به عناوین فرعی، انیمههای و مانگاهای ساخته شده بر اساس بازی و... داشت. در واقع باید گفت که داستان این سری بازیها خیلی سرراست و مستقیم به مخاطب ارائه نمیشود و فهم آن نیازمند کمی تحقیق درباره شخصیتهای بازیها است. تا به امروز بیش از ۵۰ کاراکتر در بازیهای KOF حضور پیدا کردند و آخرین سری از این بازی که اخیرا عرضه شده یعنی نسخه پانزدهم نیز در همان روز اول ۳۹ کاراکتر را در اختیار گیمرها قرار میدهد، تعداد مبارزینی که برای یک بازی فایتینگ آن هم در روز اول عرضه در این سالها، رقمی جادویی به حساب میآید و البته که از تعداد ۵۰ کاراکتر در بازی قبلی کمتر است اما احتمالا به زودی به تعداد آنها افزوده خواهد شد.
ما در بین کاراکترهای بازی با چند کاراکتر کاملا جدید روبرو هستیم که سیستم مبارزهای منحصر به فرد و جالبی دارند و برخی از کاراکترهای پیشین مجموعه نیز به این سری برگشتند. تعدادی از این کاراکترها سالیان سال بود که دیگر در این سری حضور نداشتند و بازگشتشان به میدان نبرد واقعا هیجانانگیز است!
خبر خوب اینکه SNK سیاست پول پرستانه کپکام را در ذهنش ندارد و بسیاری از این شخصیتها را که میشد به صورت DLC عرضه کند در پکیج نهایی بازی کرده است. این سیاستها و احترامهایی که SNK به هواداران خود میگذارد کاری کرده که طرفداران این کمپانی تبدیل به طرفدارانی دو آتشه شوند و از جان و دل از کمپانی کوچکشان حمایت کنند.
در سری KOF هر ساله مبارزاتی در شهر خیالی South Town رخ میدهد که هربار میراث این مبارزه به دست یک مبارز میافتد و دیگر مبارزین سعی در بردن مدال این رویداد را دارند. در خلال مسابقات اما هربار اتفاقاتی میفتد که داستانهای فرعی مجموعه را تشکیل میدهد و شخصیتهای مختلف را درگیر آن میسازد. شخصیتهایی که همانطور که گفته شد عمدتا از بازیهای دیگر وارد این سری شدند و به صورت تیمهای سه نفره در بازی KOF معرفی میشوند.
پیش از تجربه بازی باید بگویم که اگر نسخه قبل را تجربه نکردید، در بازی جدید نیز مبارزات اصلی به صورت سه نفره پیش میرود و البته باید گفت که مبارزات مانند Tag Battleهایی که در سری تیکن و دراگون بال و امثالهم وجود دارد نیست، در واقع شما نمیتوانید مبارزین خود را در خلال نبرد با زدن یک دکمه تغییر دهید و یا حتی از آنها کمک بگیرید و یک حرکت ویژه دوتایی یا سه تایی روی حریف پیاده کنید. مبارزات تن به تن و یک به یک پیش خواهند رفت و با کشته شدن هر مبارز، مبارز بعدی وارد میدان میشود، خیلی کلاسیک و شیک!
داستان اصلی: ۲ ساعت
ماموریتهای فرعی: ۲۱ ساعت
بازیهای KOF به گیمپلی سخت و چالشی خودشان معروف هستند و جزو بازیهای فایتینگی به شمار میروند که هرکسی با آنها ارتباط برقرار نمیکند. در این سری بازیها اجرای یک حرکت ویژه با فشردن یکی دو دکمه همزمان و یا نگه داشتن عقب و فشردن یک دکمه دیگر خلاصه نمیشود و باید کمی پیچیدهتر رفتار کرد. بخشی به عنوان Training Mode در بازی گنجانده شده که سر زدن به آن برای ناواردها به سری از اوجب واجبات است، هرچند باید اعتراف کرد که این بخش آموزشهای کاملی در اختیار گیمر قرار نمیدهد و واقعیت اینجاست که تجربه و تمرین در بخش آنلاین و یادگیری از دیگران، درسنامه بهتری برای این بازی خواهد بود!
نواری موسوم به Max Mode در بازی مثل سریهای گذشته قرار داده شده و عملکرد آن بهینهتر شده تا بازی کمی سادهتر بشود. این نوار با ضربه زدن به حریف و البته کتک خوردن از او پر میشود و با هر سری که پر میشود، یک سری قابلیت ویژه به گیمر میدهد که میتواند از آنها استفاده کند. خوشبختانه بسیاری از این حرکات ویژه دیگر یک خط کامل از این نوار را مصرف نمیکنند و بسیاری از حرکات تنها با از دست نیمی از خط نوار اجرا میشود و به همین خاطر گیمپلی بازی هم آسانتر و منطقیتر شده و هم سریعتر. در واقع بعد از اینکه نوار شما به حد نصاب درستی رسید شما میتوانید وارد حالتی شوید که ضرباتتان مهلکتر شود و بتوانید زودتر حریف را از پا در بیاورید.
قابلیت اتو کومبو زدن در بازی همچنان وجود دارد، یک ویژگی خاص این سری که مخالفین خودش را هم دارد و برخی معتقدند وجود آن رسما بازی را تبدیل به جرزنی میکند. اجرای این کمبوزدنهای اتوماتیک فقط با یک دکمه است و باید نوار مکس شما به مقدار کافی پرباشد و در جای درست هم قرار گرفته باشید، در این حالت کمبوهایی روی حریف میزنید که طرف را آش و لاش میکند!
از نکات مهمی که در گیمپلی مبارزات بازی جدید به چشم میخورد که شاید در سریهای پیشین کمتر وجود داشت، باید به سیستم دفاعی قدرتمند بازی اشاره کرد که توانسته بازی را دوچندان جذاب کند. این سیستم دفاعی قدرتمند کاری کرده که در زمین و آسمان بتوان جلوی مرگبارترین ضربههای دشمن ایستادگی کرد و اگر به آن تسلط پیدا کنید رسما یک مبارز ضدضربه تمام عیار خواهید شد!
گیمپلی بازی KOF تکرار موفقیت فرمول بازی قبلی این سری به علاوه اضافه شدن یک سری چاشنی جدید است و همچنین برخی از پیچیدگیهای غیرضروری از آن حذف شده است. در این حالت میتوان ادعا کرد که این بازی از منظر گیمپلی بهترین عنوان این سری به شمار میرود و میتواند در نبود یک استریت فایتر جدید، عطش گیمرهای علاقهمند به بازیهای مبارزهای را برطرف کند.
گرافیک بازی نیز نسخه بهبود یافتهای از سری قبلی است و حالا دیگر برخلاف بازی چهاردهم که رسما یک گرافیک از رده خارج شده داشت، بازی جدید KOF گرافیک قابل قبولی برای یک بازی مبارزهای دارد. طراحی شخصیتها با جزییات خوبی صورت گرفته و میادین مبارزه نیز با دقت طراحی شدند. متاسفانه برخی از انیمیشن حرکات مبارزین دقیقا کپی پیست از بازی قبلی است که این مساله بدجور توی ذوق میزند.
بخش صداگذاری و موسیقی در سری KOF همیشه قوی عمل کرده و حال و هیجان بازی را حفظ میکند. نسخه پانزدهم هم از این قاعده مستثنی نبوده و ساوندتراکهای بهیادماندنی از عناوین قبلی برای نسخه جدید بازسازی شدهاند که قطعا برای طرفداران خوشایند خواهد بود. نبود دوبله انگلیسی در بازی نکته عجیبی است که البته هواداران این سری احتمالا چندان به آن اعتراضی نداشته باشند و حال و هوای شرقی بازی را بپسندند!
این گیمپلی قدرتمند و گرافیک بهبود یافته و صداگذاری قوی اما شامل حال یک بخش داستانی جذاب نمیشود. در واقع با اینکه در ابتدای مطلب اشاره کردم که این سری بازی داستانی غنی دارند اما واقعیت اینجاست که بخش Story Mode بازی واقعا چیز خاصی در چنته ندارد و برای یک بازی در سال ۲۰۲۲ قدیمی است. نهایت جایزهای که در پایان این مراحل به شما میرسد نمایش یک نقاشی با نوشته است که قرار است جزییات پیچیده داستان بازی را روایت کند. بخش داستانی شامل دو مبارزه نهایی با یک خداوندگار آفریقایی تبار هم میشود که هیچ بالانسی با سایر مبارزات ندارد و نفسگیر بودن آن احتمالا اعصاب خیلی از گیمرها را خرد کند!
در ازای این بخش داستانی ضعیف اما بخش آنلاین بازی بسیار کامل است و تمرکز بیش از حدی روی آن گذاشته شده تا یک تجربه دلچسب برای گیمرها به وجود بیاید. حالتهای مبارزهای که در این بخش گنجانده شده کامل بوده و اجرای روان و سریع بازیها و Match پیدا کردن سریع و... همگی کاری کرده تا بتوانیم نسخه پانزدهم بازی را یک نسخه متمرکز بر مبارزات آنلاین بنامیم، موضوعی که تا پیش از این شماره چندان به آن توجه نشده بود و حالا هواداران KOF در سراسر دنیا میتوانند با بخش آنلاین پر و پیمان بازی، سرگرم شوند.
در پایان باید بگویم که شکل گیری این سری برمیگردد به سیاست جالبی که مدیران SNK در پیش میگیرند و چهار سری از عناوین محبوب خود یعنی Art of Fighting، Fatal Fury، Psycho Soldier، Ikari Wrriors را با هم به نوعی ترکیب کند و دیگر عناوین خود مثل Metal Slug و یا Samurai Showdown را به علت عدم تجانس با این بازیهای مبارزهای شرقی وارد میدان نمیکنند و در نهایت از میکس کردن این ۴ بازی، یک سری جدید به نام پادشاه مبارزین سر بر میآورد که تا به امروز ۴ آرک داستانی را رد کرده و به نظر میرسد قسمت بعدی یک حسن ختام بر آرک چهارم بازی باشد چرا که داستان در این بازی هم رسما به پایان نمیرسد.
نام آرک کنونی در بین بیشتر هواداران Verse Ark شناخته میشود و البته برخی نیز با توجه به قهرمان اصلی این سری آن را Shunei Ark مینامند. داستان بازی نیز پس از وقایع دو قسمت گذشته روایت میشود، یعنی در دنیایی که خط زمانی بازی بخاطر کشته شدن برخی شخصیتهای قدیمی این سری به هم ریخته و حالا یک سری از کاراکترهای قدیمی که در طول بازیها حذف شده بودند (کشته شده بودند!) به واسطه این برهم خوردن خط زمانی دنیای داستان بازی به میدان مبارزه برگشتند. در واقع میتوان ادعا کرد موضوع به هم خوردن خط زمانی و این سافت ریبوتی که در این سری انجام شده برای این بوده که کاراکترهای محبوب قدیمی را به این سری بازگرداند و بتواند یک اثر فن سرویس تمام عیار برای هواداران KOF عرضه کند.
بازی King Of Fighters XV یک بازی مبارزهای انقلابی و نسل جدیدی نیست اما در خلا بازار این بازیهای مبارزهای عرضه شده که شانس موفقیتش را بیشتر میکند و از آن مهمتر در واقع یک بازی فن سرویس به شمار میرود و هدفش راضی کردن همین طرفداران بوده که به آن رسیده است. تجربه این بازی برای کسانی که با این سری آشنایی ندارند فرصت مناسبی برای ورود به فرنچایز با قدمت و مشهور در بازیهای فایتینگ است و محک زدن خودتان در گیمپلی چالش برانگیز یک بازی فایتینگ نیز میتواند در دور و زمانهای که عرضه بازیهای چالشی جریان ساز شده، جالب باشد!
پینوشت: یک نکته جالب اینکه سری KOF رقیب اصلی و همیشگی سری محبوب دیگر بازی رزمی شرقی یعنی Street Fighter بوده و کل کل بین این دو بازی داستانهای زیادی را پدید آورده است! گرچه آغاز حملات و کل کل از سوی SNK در بازی نخست KOF صورت گرفته (در نمای انتهای بازی BOSS نهایی بازی مجسمههایی دارد که شامل افرادیست که به دست او کشته شدهاند و Akuma که BOSS نهایی بازی Street fighter است، در بین آنها بود!) اما ادامه آن برای طرفداران جالب شده و هر دو کمپانی کاراکترهایی برای مسخره کردن شخصیتهای یکدیگر ساختهاند که در این بین برخی از آنها طرفدار پیدا کردند و جزو مهرههای اصلی در بدنه بازی شدند. همچنین دو بازی شاهکار رزمی Capcom vs SNK در طول این سالها به مثابه این کل کل ساخته شده که در بین طرفداران بازیهای رزمی جایگاه بالایی دارد و البته که جایشان در نسل قبلی و این نسل به شدت خالی است.
خلاصه بگم که...
نسخه پانزدهم پادشاه مبارزین بازی شاهکاری در ژانر خودش نیست اما گیمپلی خیلی کامل و قدرتمندی دارد و گرافیک آن نیز با استفاده از موتور گرافیکی جدید بسیار نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. بازی برای هواداران نقش یک الماس را ایفا میکند و برای ناواردان به سری نیز میتواند یک گذرگاه جدید و درخور شان یک بازی فایتینگ خوب باشد. ویژگیهای آنلاین بازی نیز محشر است و کاملترین بخش آنلاین در این نسخه از سری وجود دارد.
میخرمش...
بازی King Of Fighters XV یک بازی مبارزهای جدید است و ژانر فایتینگ تقریبا در این دور و زمانه قحطی زده شده است! اگر به این سبک بازیها علاقه دارید و دوست دارید یک بازی چالشی مبارزهای را نیز امتحان کنید، تجربه این نسخه از بازی شدیدا پیشنهاد میشود.
نمیخرمش...
اگر بازیهای فایتینگ را محدود به تیکن و گیمپلی سادهتر آن میدانید، بهتر است قید بازی را بزنید چرا که نبردهای تن به تن در KOF خیلی سهمگینتر هستند و گیمپلی آن به مذاق هرکسی خوش نمیآید. همچنین باید بدانید که بخش داستانی بازی نیز چندان چنگی به دل نمیزند، هرچند اساسا بازیهای رزمی چندان داستان قوی نداشتند و ندارند!
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
خیلی عالز تقریبا مثل استریت فایترز