چطور همه‌چیز بر وفق مراد تتریس پیش می‌رود؟

این کلاسیک پازلی چند وقتیست همزمان با جشن ۳۵ سالگی‌اش، تیتر خبرگزاری‌ها شده

0

به نظر می‌رسد تتریس، به دنیای گیم بازگشته است. البته نه این که از یادها رفته بود، اما این بازی کلاسیک، بار دیگر خبرساز شده و در حال بردن جوایز متعدد است. ابتدا بازی واقعیت مجازی پلی استیشن، تتریس افکت (Tetris Effect) هنگامی که پارسال منتشر شد، تحسین منتقدین را به همراه داشت و حالا تتریس 99 که برای نینتندو سوییچ منتشر شده، ستایشی همانند بازی قبلی به دست آورده و تبدیل به یکی از علل فروش سرویس آنلاین نینتندو شده ‌است.

هر دو بازی در زمان خوبی‌ برای کمپانی تتریس از راه رسیدند که در حال جشن گرفتن ۳۵ ساله شدن این فرنچایز دوست داشتنی است. با این حال زمان‌بندی این موضوع کمی تصادفی است؛ چون تتریس افکت و تتریس 99، هر دو مدت زمان زیادی در حال ساخت بودند.

تتریس

خانم مایا راجرز (Maya Rogers)، رئیس کل و مدیر عامل شرکت Blue Planet Software که نماینده‌ اختصاصی برند تتریس است، توضیح می‌دهد: «ما سال‌هاست آقای تتسویا میزوگوچی (Tetsuya Mizuguchi)، خالق تتریس افکت، را می‌شناسیم. او دوست ماست و از همان موقعی که روی بازی لومینس (Lumines) کار می‌کرد، فکر ساختن تتریس را در سر داشت. اما در آن زمان مجوز تتریس در دسترس ما نبود.»

«[تتریس افکت] موضوعی بود که ما همیشه درباره‌ آن صحبت می‌کردیم و سال‌های بسیار زیادی در دست ساخت بوده. پدیدار شدن پلتفرم واقعیت مجازی، بهترین فرصت را برای ما فراهم کرد. روند ساخت تتریس افکت یک کار گروهی بود. بازی تتریس در واقعیت مجازی چه شکلی خواهد بود؟ به دنبال چه مواردی هستیم؟ چه کار متفاوتی می‌توانیم انجام دهیم؟ می‌خواستیم چیزی بسازیم که پس از بازگشت از محل کار به خانه، با تجربه‌ آن به دنیایی دیگر سفر کنید. تا زمان به ثمر رسیدن بازی، بحث‌های جالبی هنگام شام یا ناهار می‌کردیم.»

«با نینتندو هم به طور قطعی، گفتگوهای طولانی داشتیم. شاید صحبت‌هایمان از دو سال پیش شروع شده باشند؛ یعنی قبل از این که حتی روند توسعه‌ بازی را آغاز کرده باشیم. آشنایی ما با نینتندو، حاصل رابطه‌ دیگری بود که داشتیم. این‌طور نبود که ما به آن‌ها مراجعه کنیم یا آن‌ها به ما پیشنهاد دهند.»

امسال شاهد تتریس بیشتری خواهیم بود. شرکت در حال همکاری با کمپانی رد بول در تعدادی از پروژه‌هاست و برای بازی‌های بیشتر هم برنامه‌ریزی می‌کند. راجرز می‌گوید همیشه پلتفرم‌های جدید را هدف قرار می‌دهند، حتی آن‌هایی که هنوز مخاطبشان را نیافته‌اند.

تتریس

او ادامه می‌دهد: «حضور چند ساله ما در صحنه، به خاطر همین موضوع است. تتریس یکی از اولین بازی‌هایی است که افراد، در یک پلتفرم جدید به دنبال آن می‌گردند. یکی از مثال‌های خوب این موضوع، موبایل‌ها هستند. وقتی گیمینگ روی این پلتفرم آغاز شد، آی‌پی درستی نداشت و فقط بازی‌های عمومی مانند مار یا بولینگ برای آن موجود بود. ما از این موقعیت استفاده کردیم و تبدیل به اولین برند واقعی گیمینگ روی موبایل شدیم. این بزرگ‌ترین موفقیت ما پس از دوران گیم بوی بود.»

راجرز تأکید می‌کند کمپانی تتریس عمیقا در روند توسعه‌ این پروژه‌ها دخیل است. سهام‌داران مختلف، صرفا با امید داشتن به بهترین‌ اتفاقات، مجوز آی‌پی را صادر نمی‌کنند. تماس‌های هفتگی با تیم‌های توسعه دهنده‌ متفاوت برقرار می‌شود و روش‌های کاری باید مورد تایید قرار گیرند.

«ما تا جایی که ممکن است، درگیر مسائل هستیم. بسیار مهم است که با تمام همکارانمان رابطه‌ خوبی داشته باشیم. به خصوص الان که همه‌ بازی‌ها، مبتنی بر ارائه‌ سرویس هستند. این، شامل هم‌جهت بودن با تیم سازنده بازی هم می‌شود.»

با حرکت به آینده، هدف بزرگ راجرز برای تتریس، تثبیت آن خارج از دنیای بازی‌های ویدیویی است. همیشه محصولات مرتبط به تتریس وجود داشته، اما تیم سازنده مشتاق است تتریس را تبدیل به یک برند سبک زندگی کند؛ شبیه به آی‌پی‌های کلاسیک دیگر مانند پک-من یا Space Invaders.

او اشاره می‌کند: «در حال حاضر، سبک رترو بسیار داغ است و تجدید حیات بازی‌های قدیمی را میان عموم مردم مشاهده می‌کنیم. نکته‌‌ جالب این است که توجه بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده‌ کالا که قبلا به تتریس علاقه‌ای نداشتند را جلب کرده‌ایم. شما بچه‌هایی را می‌بینید که تی‌شرت‌های رترو با برندهایی که نمی‌شناسند به تن دارند. شاید حتی بازی‌های رترو را تجربه نکرده باشند.»

«همچنین خیلی از برندها جشن سالگرد‌های خودشان را می‌گیرند و ما در حال همکاری با چنین برند‌هایی هستیم. به دلیل این که با بازی‌های اخیرمان به موفقیت رسیدیم، سود زیادی در تولید کالا‌های سبک زندگی برایمان وجود دارد. ما پوشک بچه‌ تتریس داریم. بازیکنان آغازین تتریس حالا بچه‌دار شده‌اند.»

بله، پوشک بچه تتریس، کفش‌های تتریس، پتوهای تتریس و تی‌شرت‌های تتریس همه بخشی از محصولاتی هستند که کمپانی تتریس لایسنس ساخت آن‌ها را صادر کرده و محصولات بیشتری نیز در راه است.

تتریس

راجرز اضافه کرد: «یکی از کار‌های هیجان‌انگیزی که انجام داده‌ایم، همکاری با پوما (Puma) در تولید تجهیزات طرح خیابانی است که اکتبر امسال روانه‌ بازار خواهند شد. سالگرد ۳۵ سالگی برای ما به معنای فراتر رفتن از گیمینگ و تبدیل تتریس به یک سبک زندگی است. این موضوعی است که برای چند سال اخیر روی آن کار می‌کردیم. وقتی دارید به کارها رسیدگی می‌کنید یا هنگام قدم زدن، اشکال هندسی را می‌بینید، تتریس در ذهنتان می‌آید. نشانه‌های تتریس همه جا هستند و می‌خواهیم از آن‌ها فراتر از دنیای گیمینگ استفاده کنیم.»

«اما همچنین خیلی هیجان زده‌ایم، زیرا بازی‌های ویدیویی، تخصص ما هستند و به طور مداوم در حال توسعه‌ بازی‌های جدید با شرکای تجاریمان هستیم. چندین عرضه جدید برای امسال تدارک دیده‌ایم که واقعا برایشان هیجان‌زده‌ایم.»

۶ ماه گذشته برای تتریس بسیار پر اهمیت بود. این برند در مسیر ۳۵ ساله‌اش، پرطرفدار باقی مانده و همیشه در میان منتقدان، امتیازات خوبی گرفته. حالا با تتریس افکت و تتریس 99 جایگاهش در دنیای گیمینگ را دوباره زنده کرده است. با پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی که در راه است، می‌توانیم توقع بیشتر دیده شدن این برند را در سال‌های آینده داشته باشیم.

راجرز نتیجه می‌گیرد: «تتریس بازیی است که از نسل‌ها فراتر می‌رود. بعضی وقت‌ها ما را با شطرنج مقایسه می‌کنند که هزاران سال است از حیاتش می‌گذرد. ما احساس می‌کنیم که تتریس هم شبیه به آن است با این تفاوت که مدیوم ما، صفحه‌ ویدیویی است. مفهوم چینش بلوک‌های در حال سقوط و پاک شدن خطوط، موضوعی است که با نیاز انسان به ایجاد نظم از هرج و مرج، به خوبی ارتباط برقرار می‌کند. برای ما مهم این است که مطمئن شویم میراث این بازی برای نسل‌های آینده و روی پلتفرم‌ها و شکل‌های جدید سرگرمی ادامه پیدا می‌کند.»

منبع: gamesindustry

نظر تو چیه ؟

avatar
1000
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی کن
ورود
بارگذاری...
ثبت نام
بارگذاری...