ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مقالات

موفقیت‌های گذشته Valve چگونه بر آینده این شرکت تاثیر گذاشت؟

بدون شک Valve یک نام ماندگار در ذهن بازیکنان است. شرکتی که اقدامات جاه‌طلبانه زیادی را انجام داده و همواره یکی پیشروترین استودیوها در صنعت بازی‌ها بوده است. Valve در طول بیست و چهار سال ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۲

بدون شک Valve یک نام ماندگار در ذهن بازیکنان است. شرکتی که اقدامات جاه‌طلبانه زیادی را انجام داده و همواره یکی پیشروترین استودیوها در صنعت بازی‌ها بوده است. Valve در طول بیست و چهار سال گذشته، عناوینی تولید کرد که تعریف‌کننده یک ژانر بوده و باعث به وجود آمدن یک جریان خاص شده است.

هر چند که سیاست‌های مدیران Valve در طول دهه گذشته، با روزهای شروع فعالیت آن‌ها بسیار تفاوت دارد؛ به طوریکه موفقیت‌های مالی و اعتباری این شرکت به صورت یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند. این روزها پلتفرم استیم (Steam) فراگیرتر از قبل شده و شرکت Valve به صورت متمرکز، مشغول توسعه این سرویس سودمند بوده است. اما تعداد بازی‌های این استودیو در طول دهه گذشته از تعداد انگشتان دست هم کمتر بوده است. اما چرا Valve دیگر آن اشتیاق سابق را برای تولید بازی‌ها ندارد. در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

موفقیت‌های Valve چگونه آغاز شد؟


Valve

موفقیت‌های Valve به صورت ناگهانی آغاز نشد. آن‌ها با ارائه دادن چندین بازی باکیفیت به صورت متوالی توانستند نام خودشان را میان گیمرها مطرح کنند. این استودیو توسط کارمندان سابق مایکروسافت یعنی گیب نیول (Gabe Newell) و مایک هرینگتون (Mike Harrington) تاسیس شد. چندین سال پس از شکل‌گیری این استودیو، بازی Half-Life عرضه شد؛ یک شوتر اول شخص که این روزها از آن به عنوان یک اثر انقلابی در میان بازی‌ها شناخته می‌شود. نقطه آغاز موفقیت‌های چشم‌گیر Valve با عرضه این بازی اتفاق افتاد.

اما اهداف Valve بیش از این‌ها بود. آن‌ها در ادامه راه بعضی از Modهای مطرح را خریداری کردند و شروع به توسعه این مادها کردند. نتیجه این کار، عناوین مشهور و پرطرفداری مثل Team Fortress و Counter Strike شد. عناوینی که همین امروز هم جزو بازی‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند.

در سال ۲۰۰۴ هم Valve از موتور گرافیکی اختصاصی خود با نام Source رونمایی کرد. در ادامه هم با استفاده از این موتور گرافیکی، دنباله بازی Half-Life ساخته شد که نه تنها یک جهش بزرگ برای ژانر شوتر اول شخص بود بلکه یک پروژه بزرگ و انقلابی برای Valve نیز بود. نسخه PC این بازی فقط از طریق پلتفرم Steam قابل اجرا بود و بازیکنان برای تجربه این بازی باید این پلتفرم را دانلود می‌کردند. در آن زمان استیم تنها دو سال در دسترس قرار گرفته بود و چندان هم مطرح نبود. محبوبیت عنوان Half-Life می‌توانست پلتفرم استیم را نیز مورد توجه قرار دهد.

استیم در ابتدا تنها به عنوان یک لانچر برای بازی‌های Valve عمل می‌کرد اما در ادامه عناوین تردپارتی نیز راه خودشان را برای ورود به این پلتفرم پیدا کردند. اتفاقی که باعث شد تا استیم تبدیل به یک پلتفرم سودمند برای Valve شود.

به دنبال موفقیت‌های نسخه دوم Half-Life، Valve تصمیم گرفت تا دنباله‌های اپیزودیک برای این عنوان را عرضه کند. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ دو اپیزود دیگر برای این بازی منتشر شد. بدون شک سال ۲۰۰۷ یک دوره طلایی و باشکوه برای Valve بود. علاوه بر انتشار اپیزود دوم بازی Half-Life 2، عنوان Portal و Team Fortress 2 نیز عرضه شد. عناوینی که تبدیل به آثاری ماندگار در تاریخ بازی‌ها شدند. در سال ۲۰۰۸ نیز بازی‌های Left 4 Dead عرضه شد و سال ۲۰۰۹ هم دنباله این بازی منتشر شد.

عناوینی که در این بازه زمانی منتشر شدند همگی یک جهش بزرگ برای ژانر‌های مختلف بازی‌ها بودند. Valve برای سلیقه‌های مختلف بازی تولید می‌کرد و در همه زمینه‌ها نیز موفق بود. شوتر‌های اول شخص، بازی‌های پازل پلتفرمر، آرنا شوترها و بازی‌های اکشن بقا، ژانرهایی بودند که Valve در آن‌ها قدم گذاشت و تاثیرگذاری چشم‌گیری داشت.  از طرفی سرعت تولید این بازی‌ها نیز اتفاقی شگفت‌انگیز بود و کیفیت بالای بازی‌ها نیز اقدامی تحسین برانگیز بود.

در کنار عناوین ذکر شده، بازی Counter Strike: Source نیز جزو عناوین محبوب میان گیمرها بود. در سال ۲۰۱۲ نسخه جدید این سری بازی با نام Global Offensive منتشر شد. عنوانی که این روزها به CS:GO معروف است. این بازی یک آرناشوتر تاکتیکی است و به شدت مورد استقبال بازیکنان قرار گرفت. از طرفی این بازی به نوعی اولین بازی محسوب می‌شود که در آن پرداخت‌های درون برنامه‌ای (Microtransaction) نیز وجود داشت. موردی که به بازیکنان اجازه می‌أاد تا در ازای پرداخت پول واقعی در استیم، بتوانند اسکین‌های خاص و کمیاب خریداری کنند.

وجود این تراکنش‌ها در بازی نیز با استقبال طرفداران روبرو شد. تعداد زیادی از بازیکنان هزینه‌های زیادی را برای اسکین‌ها پرداخت کردند. این اتفاق، جلوه جدیدی از سودمندی بازی‌ها را در صنعت نشان داد و از آن روز پرداخت‌های درون برنامه‌ای مورد توجه ناشران و سازندگان قرار گرفت. البته که این اتفاق برای پلتفرم Steam و Valve نیز سودآور بود.

در دهه ۲۰۱۰ پلتفرم استیم به سرعت رشد کرد و تبدیل به اولین فروشگاه آنلاین بازی‌ها برای کاربران PC شد. در سال ۲۰۱۱ نزدیک به هفتاد درصد دانلود بازی‌ها از طریق پلتفرم استیم صورت گرفت و دیگر آشکار شده بود که Valve یک معدن پول‌ساز برای خودش درست کرده است. استیم به تنهایی می‌توانست برای Valve سود بیاورد به طوریکه طبق آمار و ارقام، در سال ۲۰۱۷ پلتفرم استیم نزدیک به چهار و نیم میلیارد دلار برای Valve سود داشت. این ارقام نشان می‌داد که Valve دیگر احتیاجی به تولید بازی ندارد و استیم به تنهایی نیاز‌های این شرکت را برآورده می‌کند.

وضعیت حال حاضر Valve چگونه است؟


Valve Steam

پس از موفقیت‌های پلتفرم استیم، اگر به کارنامه Valve توجه کنیم متوجه می‌شویم که ارزش‌های موجود در این شرکت شروع به تغییر کرده است. البته که در سال ۲۰۱۳ نیز Valve با عنوان DOTA 2 ثابت کرد که در ژانر MOBA یکه‌تاز است. اما همین عنوان، پایان کار Valve در توسعه و تولید بازی‌ها بود.

تمرکز Valve برای برند استیم در طول سال‌های گذشته نه‌تنها کم نشده بلکه افزایش هم پیدا کرده است. سال گذشته، کنسول دستی Steam Deck عرضه شد. کنسولی که قصد دارد تا برای کاربران PC یک تحول بزرگ ایجاد کند. قطعا تجربه کردن بازی‌های موجود در اکانت استیم، در هر جا و مکانی یک اتفاق هیجان‌انگیز است. اتفاقی که Valve با Steam Deck در نظر داشته و تا حدودی هم موفق بوده است. با درآمدی که پلتفرم استیم برای Valve ایجاد می‌کند، این موضوع را واضح می‌کند که چرا این استودیو دیگر قصدی برای تولید بازی‌ها نداشته باشد.

البته که این اتفاق یک ناامیدی کامل برای بسیاری از طرفداران بوده است. سال‌های طولانی است که بازیکنان می‌خواهند تا نسخه سوم Half-Life را تجربه کنند اما دائما با ناامیدی روبرو می‌شوند. این مسئله محدود به Half-Life هم نمی‌شود چرا که عناوینی مثل Portal و Team Fortress نیز به خواب عمیقی فرو رفتند و این اتفاق ناراحت‌کننده است. البته که شایعاتی هم مطرح شده که Valve در حال حاضر مشغول توسعه چندین پروژه است.

درست است که در سالیان گذشته بازی‌هایی مثل Half-Life: Alyx و Artifact از طرف Valve منتشر شدند اما این بازی‌ها چیزی نیست که طرفداران از این استودیو انتظار دارند. آن‌ها دوست دارند که باز هم با همان Valve دهه ۲۰۰۰ روبرو باشند و سالیانه بازی‌های خوب و باکیفیت تحویل بگیرند. البته که ابعاد تولید بازی‌ها نیز در طول دهه گذشته، تغییرات گسترده‌ای داشته و شاید Valve نتواند مانند گذشته عمل کند. به هر حال این استودیو همچنان هم میان مخاطبان بازی‌های ویدیویی محبوب است و بازیکنان هم قدردان این استودیو و اقداماتش خواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Arthur--Marston
    Arthur--Marston | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

    خداییش ولو خیلی خوبه ولی سی اس گویی که من و خیلی از گیمرا باهاش خاطره داریم رو خیلی کم اهمیتی بهش میده فک کنم

  • amirabbasjadidi
    amirabbasjadidi | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

    شاید GTA vi رو ببینم شاید دوباره یه روزی رو دوباره ببینم که یوبسیافت و EA فقط دنبال پول نیستن ولی بعید میدونم دو نسل بعد من هم Half-Life 3 رو ببینن
    چه خاطراتی که با بازی های قدیمی valve ندارم
    هنوزم CS 1.6 و Portal 1,2 و Half-Life 1,2 پلی میدم:(
    واقعا اگه یروزی دوباره یه بازی خفن بده و من بازی کنم مطمئنم از خوشحال نمیدونم چیکار کنم

  • hekmatin2
    hekmatin2 | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

    ناموسا الان ولو داره برا csgo هر هفته آپدیت میده این پشتیبانی نیست هر ماه داره برا dota2 آپدیت میده این پشتیبانی نیست ناموسا این پشتیبانی نیست

    • Mobin Leckest
      Mobin Leckest | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

      این پشتیبانی ها که شما ازش صحبت می‌کنید برای طرفداران قدیمی والو اصلا کافی نیست.
      اضافه کردن چندتا اسکین و کیس و هر ۶ ماه یکبار اپریشن، کار خاصی نیست! (البته بعضی اپریشن ها، یکسری محتوای اختصاصی به نام Co-op دارن که انصافا خیلی خوبن)

      مثلا یکی از کار هایی که طرفدارا خیلی منتظرشن، منتقل کردن (پورت کردن) CS:GO از سورس به سورس ۲ اه. خداوکیلی سورس دیگه خیلی قدیمی شده و مشکلات زیادی داره.
      مثلا سورس از رابط های برنامه نویسی (API) زیر پشتیبانی می‌کنه:
      DirectX 9c
      OpenGL 2.1
      این رابط ها خیلی قدیمین. OpenGL 2.1 کامل منسوخ شده!
      سورس ۲ از رابط های جدیدتری پشتیبانی می‌کنه:
      DirectX 11 (FL 11.0 or higher)
      OpenGL 4.6
      Vulkan 1.0 or higher
      جدای این مسئله، سورس ۲ ایرادات کمتری داره (مخصوصا از نظر UI) و مادسازی برای بازی رو دگرگون می‌کنه.

      در یک کلام: ما از والو انتظار بیشتری داریم. متاسفانه باید اعلام کنم:«والو یک زمان بازی می‌ساخت!»

    • Grand-magus
      Grand-magus | ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

      هر ماه نه...
      هر روز برای دوتا اپدیت میده

  • Ilia2008
    Ilia2008 | ۲۶ فروردین ۱۴۰۱

    من فکر کنم gta vi رو ببینم ، ولی هف لایف ۳ رو نه

مطالب پیشنهادی