ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برترین‌ها

۱۵ فرانچایزی که مایکروسافت می‌تواند دوباره آن‌ها را احیا کند

مهم نیست که چه تعداد بازی برای یک کنسول ساخته شده است، همیشه بازی‌هایی هستند که بازیکنان دوست دارند آن‌ها را دوباره ببینند. هنگامی که مایکروسافت زنیمکس (بتزدا) و اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد، بار ...

ابوالفضل جعفری
نوشته شده توسط ابوالفضل جعفری | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۰

مهم نیست که چه تعداد بازی برای یک کنسول ساخته شده است، همیشه بازی‌هایی هستند که بازیکنان دوست دارند آن‌ها را دوباره ببینند.

هنگامی که مایکروسافت زنیمکس (بتزدا) و اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد، بار دیگر مشخص شد که ناشران بزرگ آی‌پی‌های فراوانی را در اختیار دارند که بدون هیچ استفاده‌ای آن‌ها را رها کرده‌اند.

فیل اسپنسر، رئیس بخش ایکس باکس مایکروسافت، بعد از خرید اکتیویژن بلیزارد اعلام کرد که دوست دارد روی فرانچایزهای محبوب دوران کودکی‌اش کار کند. همین حرف وی سرآغازی شد بر این سوال که چه عناوین دیگری نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در نسل فعلی کنسول‌های ایکس باکس احیا نمود؟ در ادامه لیستی از ۱۵ عنوان را گرد آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

Scalebound


داستان بازی در یک دنیای خیالی و به همراه اژدهایان می‌گذرد. شخصیت اصلی بازی یک اژدها به نام Thuban‌ به همراه خود دارد که می‌تواند مستقل از بازیکن عمل کند. البته بازیکن می‌تواند در حین مبارزات به Thuban دستورات خاصی دهد و یا مستقیما کنترل او را در دست گرفته و وارد حالت Berserker آن شوند. بازی در سال ۲۰۱۴ و به عنوان یک انحصاری برای ایکس باکس وان معرفی شد. تریلرها خبر از یک بازی هک اند اسلش در مقیاس عظیم می‌دانند که بازیکن‌ها می‌توانستند به صورت Co-op چهار نفره هم آن را تجربه کنند.

عرضه بازی برای اواخر ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شده بود، اما تاخیر خورده و به سال بعدی موکول می‌شود و در نهایت در ژانویه ۲۰۱۷ به صورت کامل لغو می‌شود. رئیس استودیو PlatinumGames در مورد این لغو ساخت اظهار می‌کند:

«هر دو طرف موفق عمل نکردند. ما همه کارهایی را که از ما به عنوان توسعه‌دهنده انتظار می‌رفت، انجام ندادیم.»

با این حال استودیو مجددا برای بازگشت به ساخت این عنوان علاقه‌مند است و امتیاز بازی هنوز هم در دستان مایکروسافت است. ادامه ساخت ممکن است که به این زودی‌ها رخ ندهد، اما محال هم نیست.

The Evil Within 3


دیگر همه می‌دانند که The Evil Within 2 با وجود انتقاداتی که به آن وارد شد، نتوانست آن موفقیتی را که بتسدا خواهان آن بود، برایش به ارمغان آورد. Tango Gameworks قبل از عرضه Ghostwire: Tokyo فاش کرده بود که قرار بود بازی به عنوان نسخه سوم The Evil Within ساخته شود نه یک بازی کاملا جدید دیگر. با توجه با اتفاقاتی که در پایان بازی دوم رخ داد، یک نسخه دیگر با شخصیت اصلی جدید، چندان هم بد نباشد. در ضمن اگر شایعه عرضه نسخه جدید سایلنت هیل و انحصاری بودن آن برای PS5 حقیقت داشته باشد، داشتن یک عنوان ترسناک سطح بالا برای باقی ماندن مایکروسافت در رقابت ضروری است.

Blinx the Time Sweeper


در زمان تاخت و تاز PS2 و نسخه اول ایکس باکس، شخصیت‌های حیوانی طرفداران خاص خود را داشتند. سونی در آن زمان برای طرفدارانش Sly Cooper، Ratchet and Clank و Jak and Daxter را عرضه کرد. مایکروسافت هم عنوان Blinx را وارد بازار کرد. بازی در مورد یک گربه انسان‌نماست که با وسیله‌اش به زمان‌های مختلف سفر می‌کند تا کریستال‌هایش را بازیابی کند. خود Blinx در سال ۲۰۰۲ و نسخه بعدی آن در سال ۲۰۰۴ عرضه شدند. بازی شامل مکانیک‌هایی مربوط به تغییر زمان مثل توقف زمان، سرعت دادن و یا بازگشت به گذشته می‌شد و باید با استفاده از آن‌ها پازل‌ها را حل می‌کردید.

در نهایت امتیاز متوسط منتقدین و فروش پایین باعث توقف بازی شد. ساخت مجدد بازی بعید به نظر می‌رسد، اما نوع گیم‌پلی جذاب آن حیف است که در گذشته باقی بماند. شاید یک داستان و طراحی جدید بتواند دوباره بازی را به اوج برساند.

Starcraft Ghost


یکی از معروف‌ترین عناوین متوقف شده بلیزارد، بازی Starcraft Ghost است که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و قرار بود یک شوتر مخفی‌کاری از دید سوم شخص و با تمرکز بر شخصیتی به نام Nova باشد. داستان بازی قرار بود در چهار سال بعد از وقایع Brood War رخ دهد. قرار بود بازی برای هر سه پلتفرم ایکس باکس، پلی استیشن ۲ و گیم کیوب نینتندو عرضه شود؛ اما تاخیرهای پی در پی باعث شد تا در نهایت Nihilistic Software استودیوی بازی را کنار گذاشته و ساخت بازی متوقف می‌شود.

بعد از لغو نسخه گیم کیوب در سال ۲۰۰۵، روند ساخت در حالت توقف تا زمان نامعلوم قرار می‌گیرد و در نهایت در سال ۲۰۱۴ به صورت کامل لغو می‌شود. در سال ۲۰۲۰ تصاویری از بازی لو می‌رود که مراحل مختلف و ساز و کار گیم‌پلی بازی را نمایش می‌دادند. این طور به نظر می‌رسید که بازی در مرحله‌ای از ساخت قرار داشته که تا حدودی قابل بازی کردن بوده. بازی‌های مخفی‌کاری، خصوصا در حال حاضر که عناوینی هم چون Splinter Cell چندین سال است که غایب هستند، هنوز هم خواهان زیادی دارند. اما این که مایکروسافت تصمیم به احیا این بازی داشته باشد یا خیر هنوز معلوم نیست.

Ares


شاید زمانی که بلیزارد به سراغ ساخت یک عنوان شوتر اول شخص در دنیای استارکرفت رفت، هرگز فکرش را هم نمی‌کرد که دچار سرنوشتی احتمالا بدتر از StarCraft Ghost شود. طبق خبری که Kotaku در مصاحبه با عوامل شرکت منتشر کرده، پروژه Ares قرار بود تا داستان یک مبارز اهل Terran و نبرد او با Zerg باشد. بازی برای دو سال تحت ساخت قرار داشت و به منظور تمرکز بیشتر بر Hero Shooter و Diablo کنار گذاشته شد.

حالا که تعداد استودیوهای زیر دست مایکروسافت که تجربه ساخت عناوین شوتر اول شخص را دارند به رقم قابل توجهی رسیده، شاید بد نباشد دوباره نیم نگاهی به دنیای استارکرفت داشته باشد.

Tony Hawk’s Pro Skater


زمانی Tony Hawk’s Pro Skater یک فرانچایز خارق‌العاده محسوب می‌شد. اما کارهای بیهوده، کاهش کیفیت در کنترل‌های بازی و پول پرستی شرکت سازنده همه چیز را خراب کرد. ریمستر نسخه اول و دوم Tony Hawk’s Pro Skater نشان داد که بازیکنان به دنبال یک تجربه هیجان‌انگیز از اسکیت سواری هستند. حالا که مایکروسافت این عنوان را به دست آورده، می‌تواند با بررسی و پیاده‌سازی موارد مورد نیاز، حفظ کیفیت گیم پلی در عین افزودن شخصیت‌های جدید، اضافه کردن مراحل جدید و یک موسیقی فوق‌العاده، بازی را دوباره سرپا کند.

ریمستر نسخه سوم، چهارم و Underground هم می‌تواند اتفاق خوبی باشد، اما بازیکنان بیشتر مشتاق یک دنباله درست و حسابی هستند.

Banjo-Kazooie


از همان سال ۲۰۰۲ که مایکروسافت Rare را تصاحب کرد، طرفداران خواستار دنباله‌ای برای عناوینی هم چون Banjo-Kazooie بودند. آن‌ها در جواب Banjo-Kazooie: Nuts And Bolts را عرضه کردند که بخش پلتفرمر بازی را به نفع ساخت وسایل نقلیه کم اهمیت‌تر کرد. در نهایت مشکلات کنترل در برخی از این وسایل و دیگر موارد باعث شد که طرفداران از این عنوان ناامید شوند.

امیدواریم که روزی یک دنباله در حد و اندازه و یا حتی فراتر از انتظار برای این عنوان عرضه شود.

Killer Instinct


موقع صحبت از عناوین مبارزه‌ای، نامی از Killer Instinct برده نمی‌شود، ولی این بازی همیشه برای طرفدارانش جذاب بوده. خصوصا در نسخه سال ۲۰۱۳ که مایکروسافت آن را به عنوان یک انحصاری زمانی برای ایکس باکس وان معرفی کرد. در آن زمان بازی به اندازه کافی محتوی نداشت، ولی از فصل دوم به بعد توسعه بازی به Iron Galaxy سپرده شد که آن‌ها هم از Rare و Ken Lobb‌ کمک گرفتند.

بعد از این اتفاق بازی تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای شد که شامل تعداد زیادی کاراکتر، سیستم مبارزه عالی، مکانیک‌های جالب، حالت‌های مختلف برای بخش تک نفره و آنلاین و موسیقی فوق‌العاده می‌شد.متاسفانه بعد از عرضه نسخه Definitive Edition در سال ۲۰۱۷، آپدیت‌ها هم متوقف شده و دیگر ادامه‌ای برای آن منتشر نشد. حال که بازی‌های مبارزه‌ای دوباره در حال برخاستن هستند، وقت آن است که Killer Instinct هم دوباره به پا خیزد.

Kameo


نسخه اصلی Kameo کاستی‌های خودش را داشت. شخصیت‌پردازی ضعیف نقش اصلی، مشکلات در کنترل‌ها و بخش آموزشی طولانی بخشی از این مسائل بودند. اما بازی پتانسیل خوبی داشت و Rare قصد داشت تا ادامه آن را بسازد. ادامه‌ای به شکل یک بازی جهان باز که Kameo در آن باز طراحی شده بود.

اما با تمرکز مایکروسافت بر کینکت، روند ساخت بعد از تنها چند ماه متوقف شد. البته این توقف تا سال ۲۰۱۳ اعلام نشد. حال که Rare با Sea of Thives مشغول است، خواستن هر چیزی کمی زیاده‌روی به نظر می‌رسد، اما پتانسیل دنیای فانتزی Kameo و مکانیک‌های جالب آن هنوز هم جذاب به نظر می‌رسند. شاید روزی خبری از ساخت دنباله این بازی به گوش برسد.

Prototype


ماجراجویی Alex Mercer در مسیر رسیدن به حقیقت و مبارزات آن هنوز هم جذاب به نظر می‌رسند. در مقایسه با دیگر عناوین ابرقهرمانی، این فرانچایز بخش‌های مربوط به گشتن در محیط‌های جهان باز را از نو طراحی نکرده. در عوض، بازی به شما انواع قدرت‌های ماورایی را تقدیم کرده و شما را در شهری پر از انسان‌ها و هیولاها رها می‌کند تا هر چه را که دلتان می‌خواهد، خراب و نابود کنید.

نسخه دوم هم با یک نقش اول دیگر به نام James Heller و مکانیک‌های پیچشی برای پرتاب و له کردن عرضه شد که همان آشوب نسخه اولیه را در دل خود داشت. امیدواریم که یک ریمستر برای هر دو نسخه بازی و سپس یک دنباله برای این فرانچایز عرضه شود.

Wolfenstein


شاید بگویید که این فرانچایز در سال ۲۰۱۹ با عرضه Youngblood‌ یک دنباله دریافت کرده، اما این نسخه به جای خود بلازکوییچ، داستان دختران او، جس و زوفیا بود. بازی در این نسخه حالتی غیر خطی به خود گرفته بود و از حالت Co-op هم پشتیبانی می‌کرد. اما نتایج آن چنان رضایت‌بخش نبوده و باگ‌ها و طراحی‌های نامناسب باعث شده تا چندان حس و حال نسخه‌های سابق را نداشته باشد.

چه یک ریبوت از سری و چه یک نسخه ادامه در دست تولید باشد، ما هنوز هم مشتاقیم تا بار دیگر در نقش بلازکوییچ به سراغ نازی‌ها رفته و دمار از روزگارشان در بیاوریم.

Spyro the Dragon5


بازی‌ای که زمانی توسط Insomniac Games ساخته و توسط سونی روی پلی استیشن یک عرضه می‌شد، حال در دستان مایکروسافت است. امتیاز بازی بعد از عرضه Spyro: Year of the Dragon به Universal Interactive و سپس به Vivendi Universal Games می‌رسد که آن‌ها هم بعد با اکتیویژن بلیزارد ادغام می‌شوند. به جز سه‌گانه اصلی، بقیه نسخه‌ها کار قابل توجهی نیستند، اما موفقیت سه‌گانه این امید را به وجود آورد که شاید اکتیویژن یک ادامه را برای آن توسعه دهد. حال که آی‌پی در دستان مایکروسافت قرار گرفته است، شاید آن‌ها برای این اژدها خواب و خیالات دیگری داشته باشند.

The Lost Vikings


عمده شهرت فعلی بلیزارد به لطف بازی‌های استراتژی هم زمانی مثل وارکرفت و استارکرفت به دست آمده. اما در زمان قدیم، یکی دیگر از بازی‌هایی که بلیزارد را به شهرت رساند، The Lost Vikings بود. یک بازی پلتفرمر معمایی که در سال ۱۹۹۳ برای Amiga و DOS و در ۱۹۹۴ برای سگا جنسیس عرضه شد. در سال ۱۹۹۷ هم یک دنباله با همان سبک و سیاق ولی بسیار مشکل‌تر منتشر شد.

بعد از آن، بازی گهگداری در دیگر آثار بلیزارد و اغلب به عنوان یک اشاره به نمایش در می‌آمد. این که بازی در نسل فعلی با چه شمایلی به بازار بیاید، معلوم نیست، ولی شاید مایکروسافت بتواند همان حالت پلتفرمر سابق را با طراحی‌های امروزی عرضه کند.

Viva Pinata


یک عنوان جذاب دیگر از استودیو Rare. خوش‌بختانه Viva Pinata یکی از آثار خوب آن‌ها بود. شما باید در یک باغ از Pinataها مراقبت می‌کردید. با توجه به زحمتی که می‌کشیدید، می‌توانستید نژادهای مختلفی را گرد آورید.

به هر صورت، همان زمان هم بازی با استقبال خوبی مواجه شد و از جنبه باغ‌داری آن، می‌تواند یک جایگزین مناسب برای بازی‌هایی هم چون Stardew Valley باشد.

Brutal Legend


در میان عناوین عجیبی که Double Fine Productions عرضه کرده، Brutal Legend یکی از عجیب‌ترین‌های آن‌هاست. خصوصا به خاطر مشکلات روند توسعه و حقوقی که با ناشر قبلی یعنی اکتویژن که ساخت بازی را مشکل کرده بودند. در نهایت EA بازی را در سال ۲۰۰۹ عرضه کرد و منتقدین با وجود نارضایتی از پایان ناگهانی، به صورت کلی از آن راضی بودند.

Double Fine کار را برای ساخت یک ادامه شروع کرده بود تا گروه چهارم و باس فایتی جدید را به آن اضافه کند ولی ساخت بازی توسط EA لغو شد. حالا که Psychonauts 2 بعد از این همه سال از نسخه اولیه منتشر شده، شاید اندک احتمالی نسبت به انتشار این عنوان نیز باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • nike_erfan
    nike_erfan | ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

    واقعا با porotype موافقم
    یادمه اون زمان که تازه عرضه شده بود چه گرافیکی داشت

  • marcus fenix
    marcus fenix | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

    خیلی دلم میخواد آیپی های ریر زنده بشن
    چون واقعا متنوع و باحالن اما متاسفانه ریر سرش به بازی های کو اپ و سرویس محور خوشه و هیچ‌ اقدامی هم انجام نمیده

    اسکیل باند هم که دل همه رو سوزوند
    حیف

  • Zombie
    Zombie | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

    اگه خرید اکتیویژن قطعی بشه خیلی دوس دارم کالاف دیوتی ها رو ریمستر کنن
    اگه
    ولفشناین
    بلور
    استارکرفت
    گان
    رو ریمستر کنن که نور علانور میشه

  • jjjjjjjjii
    jjjjjjjjii | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

    ایده های من:
    فیبل ۴
    Blur
    استارکرفت
    دیابلو۴
    گیتار هیرو
    Police Quest/SWAT
    Hexen
    امپایر کرایم

    • MMYKING
      MMYKING | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

      با گیتار هیرو موافقم

      • jjjjjjjjii
        jjjjjjjjii | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

        منم می خواستم بازی کنم ، ولی صحنه هاش زیاد بود و منصرف شدم??

        • samyar239
          samyar239 | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

          اصن صحنه هاش خوبه ?

    • etc.erfan
      etc.erfan | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

      آخ آخ Blur

  • Gggg
    Gggg | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

    اگه همه ی اینها رو احیا کنه دیگه حرفی درمورد انحصاری های مایکروسافت باقی نمیمونه ?

    • marcus fenix
      marcus fenix | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

      دقیقا
      اما اگه سرویس محور نشن همشون

      • Gggg
        Gggg | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

        دقیقا

  • jjjjjjjjii
    jjjjjjjjii | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

    ایده من:
    فیبل۴

    • Alireza8405
      Alireza8405 | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

      ایدت در حال انجامه
      اگه خدا بخواد پلی گراند گیمز در حال کار روی فیبله

  • Mohammad-Nikhalat-Jahromi
    Mohammad-Nikhalat-Jahromi | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

    من بیشتر از همه به دنبال احیا یا حداقل ریمیک بازی Gun محصول سال ۲۰۰۵ هستم . این بازی وسترنی که توسط اکتیویژن منتشر شد ، در اون زمان رد ددی بود برای خودش (اغراق)

    • jjjjjjjjii
      jjjjjjjjii | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

      داش ردد اون زمان فرانچایز فریاد خوارز هستش

      • F-n
        F-n | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

        رد دد رولور : am I joke to you?

        • jjjjjjjjii
          jjjjjjjjii | ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

          داش اون اون جز فرانچایرجز ردده منظور ما بازی هایی وسترن بجز عناوین ردد هستش

        • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
          💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

          رد دد رولور اصلا قابل مقایسه با گان و رد دد ریدمپشن نیست و بشدت بازی سطحی تریه
          حتی اوپن ورلد هم نیست

          • F-n
            F-n | ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱

            یعنی بازی نکنم ؟
            حالا چقدرم که لبتاب روشن میشه و من دادمش تعمیرگاه

      • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
        💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

        کال آف خوارز یه بازی نسل هفتی و خیلی جدید تر از گانه تازه زمان کال آف خوارز رد دد ریدمپشن ۱ بود که خیلی از اون بهتر بود
        تازه خطی و شوتر اول شخص هم هست و مقایسه شون کار اشتباهیه

        • jjjjjjjjii
          jjjjjjjjii | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

          نسخه اول فریاد خوارز سال ۲۰۰۹ منتشر شد، یکسال قبل از ردد ۱

          • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
            💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

            درسته
            ولی صرفا چون سبک هر دوشون وسترنه نمیشه بگی کال آف خوارز رد دد اون زمانه کلا سبک هاشون متفاوته

          • jjjjjjjjii
            jjjjjjjjii | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

            اوکی اینم حرفیه

    • 💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗
      💗♥️alirezaa-j___sch♥️💗 | ۲۹ فروردین ۱۴۰۱

      دقیقا گان یکی از شاهکار های بی نظیری بود که بخاطر سیاست های پول پرستانه اکتیویژن دد شد

مطالب پیشنهادی