چرا لغو نسخه PS4 و اکسباکس وان Gotham Knights را باید به فال نیک بگیریم؟
هفته گذشته، بازی Gotham Knights نمایشی ۱۳ دقیقهای داشت و اطلاعات زیادی از بازی منتشر شد. در کنار اطلاعاتی از بازی، مشخص شد که توسعه نسخه نسل هشتمی بازی یعنی نسخههای کنسولهای PS4 و Xbox ...
هفته گذشته، بازی Gotham Knights نمایشی ۱۳ دقیقهای داشت و اطلاعات زیادی از بازی منتشر شد. در کنار اطلاعاتی از بازی، مشخص شد که توسعه نسخه نسل هشتمی بازی یعنی نسخههای کنسولهای PS4 و Xbox One متوقف شده و این بازی دیگر برای این کنسولها منتشر نخواهد شد. این بازی قرار بود تا در سال ۲۰۲۱ عرضه شود اما تاریخ انتشار آن با تاخیر روبرو شد و در حال حاضر قرار است که در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ (۳ آبان ۱۴۰۱) منتشر شود. خبر کنسل شدن نسخههای نسل هشتمی بازی «شوالیههای گاتهام» انتقادات بسیاری را به همراه داشت اما این مسئله لزوما اتفاق منفی و ناامیدکنندهای نیست و شاید اقدامی مثبت باشد. با ویجیاتو همراه باشید.
بازی Gotham Knights در ماه آگوست سال ۲۰۲۰ معرفی شد و در ابتدا اعلام شد که این بازی برای کنسولهای نسل هشتم و نهم منتشر خواهد شد. حال کمتر از دو سال بعد، ناشر بازی یعنی Warner Bros Intractive اعلام کرد که نسخههای نسل هشتمی بازی هرگز منتشر نخواهد شد. واکنش بسیاری از بازیکنان به این خبر منفی بود و بسیاری از این اقدام استودیوهای بازیسازی وارنر، ناامید شدند. اما با توجه به اتفاقاتی که در سالهای گذشته رخ داده، این اتفاق یک حرکت مثبت برای توسعه بازی خواهد بود.
سازندگان در حال حاضر تمرکز کامل برای توسعه نسخههای کنسول PS5 و کنسولهای نسل جدید اکس باکس و البته نسخه PC دارند. سازندگان دیگر محدود به سختافزار قدیمی کنسولها نیستند و با مشکلات این کنسولها درگیر نخواهند بود. حال WB Montreal میتواند تجربه بهینهتر و بهتری از Gotham Knights را به طرفداران ارائه دهد. این مسئله کمک بسیاری به توسعهدهندگان میکند و احتمال شکست خوردن بازی نیز کمتر میشود.
ناامید شدن بازیکنان از این خبر واکنشی کاملا طبیعی است. این بازی در ابتدا قرار بوده برای این کنسولها منتشر شود و حتی رونمایی از بازی در زمانی اتفاق افتاد که کنسولهای نسل نهمی عرضه نشده بودند. به طور کلی خبر متوقف شدن توسعه بازیها یا مسائلی از این قبیل، بسیاری از بازیکنان را ناامید میکند. از طرفی کمبود موجودی کنسولهای نسل نهمی در بازار نیز همچنان یک مشکل جدی بوده و بسیاری از بازیکنان هنوز دستشان به نسل بعدی بازیها نرسیده است. با این وجود با توجه به نمایشهایی که منتشر شده است، به نظر میآید نسخه نسل نهمی، تجربه بسیار بهتری خواهد بود.
در سالهای گذشته و به خصوص پس از عرضه بازی Cyberpunk 2077 حاشیههای زیادی پیرامون کنسولهای نسل هشتمی و بازیهای میاننسلی ایجاد شد. نسخههای نسل هشتمی سایبرپانک در روزهای ابتدایی عرضه عملا غیرقابل بازی بود و این مشکلات تا به امروز نیز حل نشده است. این اتفاق هم پس از تاخیرهای متعدد رخ داد و مشکلات سایبرپانک بسیاری از طرفداران را عصبانی و ناامید کرد. البته که ساختار توسعه سایبرپانک با Gotham Knights نیز متفاوت است چرا که عرضه سایبرپانک در ابتدا به طور کامل برای کنسولهای نسل هشتمی در نظر گرفته شده بود اما انتشار آن با عرضه کنسولهای نسل نهمی همزمان شد.
اتفاقات بازی Cyberpunk 2077 واهمههای زیادی را برای دیگر سازندگان ایجاد کرد. توسعهدهندگان به طور کامل دیدند که مشکلات فنی یک بازی چه شرایط سختی را برای سازندگان درست میکند و نمیخواهند که اتفاقات استودیوی CD Project Red برای آنها تکرار شود. سی دی پراجکت علت مشکلات فنی نسخه نسل هشتمی سایبرپانک را ضعیف بودن کنسولهای نسل هشتمی میدانستند.
بازیهای میاننسلی، معمولا گرفتار چنین اتفاقاتی میشوند و این اتفاق محدود به کنسولهای نسل هشتمی نیست. به طور مثال و در سال ۲۰۱۴ نیز یوبیسافت عنوان Watch Dogs را به عنوان یک بازی میاننسلی عرضه کرد. در نمایشهای بازی، گرافیک فنی در سطح بسیار بالایی قرار داشت و بازیکنان را شگفتزده کرده بود. اما پس از انتشار بازی، حتی گرافیک نسخههای نسل هشتمی هم شباهتی با نمایشهای منتشر شده نداشتند. یوبیسافت، میاننسلی بودن بازی را دلیل این اتفاق دانست و همین حاشیهها باعث شد تا در بازه ورود به نسل نهم نیز نگرانیهای زیادی برای این بازیها وجود داشت.
حال که سازندگان Gotham Knights تمرکز کامل بر سختافزار کنسولهای نسل نهمی دارد، آزادی عمل بزرگی به تیم سازندگان منتقل میشود. آنها میتوانند کارهایی جاهطلبانه انجام دهند و عنوانی با کیفیت بالا را عرضه کنند. با ساختاری که سختافزار کنسولهای نسل نهمی دارد، سازندگان میتوانند لودینگهای سریعتر، فریم ریت ۱۲۰، و کیفیت نمایش 4K را فراهم کنند. برای نسخههای PS5 نیز سازندگان میتوانند از قابلیتهای کنترلر دوالسنس نهایت بهره را ببرند و از ویژگیهای این کنسول برای بازی استفاده کنند.
این تمرکز برای نسل بعدی به WB Games Montreal اجازه میدهد تا عنوانی بسازد که فراتر از کنسولهای نسل نهم باشد.دیدگاههای توسعهدهندگان محدود نخواهد بود و آنها میتوانند بدون نگرانی از کیفیت نسخههای نسل هشتمی، بازی خودشان را اجرا کنند. به مانند سایبرپانک، گاهی ایدههای جاهطلبانه آنطور که باید برای کنسولهای نسل هشتمی اجرا نمیشوند و گاهی ممکن است یک فاجعه به راه بیفتد.
البته که در بازه ورود به نسل نهم، بازیهای میاننسلی هم بودند که کیفیت خوبی در کنسولهای نسل هشتمی داشتند. به طور مثال بازی Resident Evil Village کیفیت بسیار خوبی در کنسول PS4 داشت و از نظر فنی مشکلات بزرگی نداشت. سونی نیز با استودیوهای پلیاستیشن این موضوع را مطرح کرده که تا بهبود یافتن روند عرضه کنسول PS5 بازیها را برای کنسولهای نسل هشتمی نیز عرضه کنند. به طور مثال کیفیت فنی نسخه نسل هشتمی بازی Horizon Forbidden West مورد تحسین بسیاری از منتقدان قرار گرفت. بازی God of War Ragnarok نیز قرار است که برای کنسول PS4 منتشر شود و خبرهایی هم منتشر شده حاکی از آن که این بازی، آخرین عنوان انحصاری کنسول PS4 خواهد بود.
متوقف شدن توسعه نسخههای نسل هشتمی نیز نکته مثبت دیگری هم دارد. این روزها به واسطه توسعه پیچیده و بزرگ بازیها، مسئله کرانچ (Crunch) در دنیای بازیسازی بسیار مطرح شده است. لغو توسعه این نسخهها برای جلوگیری از این بحران کمک بزرگی میکند. انتقال اطلاعات بازی به ساختار کنسولهای نسل قبل، کار زیادی میطلبد و برداشتن این بار از روی دوش سازندگان یک اتفاق مثبت خواهد بود. فرسودگی شغلی و سلامت روانی و جسمی توسعهدهندگان، فاکتور بسیار مهمی است و اهمیتی فراتر از ساخت یک بازی دارد.
با لغو شدن این نسخهها، لزومی ندارد تا سازندگان به فکر توسعه پنج نسخه از یک بازی باشند و این نکته باری دیگر به سلامت روانی سازندگان کمک خواهد کرد.
کاهش کرانچ و استفاده حداکثری از قدرت کنسولهای نسل نهم، مسائل مثبت و مهمی است که پس از شنیدن خبر مذکور باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه که این توقف ساخت برای کسانی که میخواستند تا بازی را در روز عرضه تجربه کنند، اتفاقی ناراحتکننده خواهد بود. از طرفی توقعات نیز از Gotham Knights بالا رفته و دیگر همگی این بازی را یک عنوان نسل نهمی کامل میدانند. به هر حال در دراز مدت، ارزشهای مثبت این اتفاق از نکات منفی بیشتر خواهد بود و حتی شاید یک تاخیر چندماهه دیگر نیز برای بازی اتفاق مثبتی باشد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
متاسفانه مشکل بازی گرافیک نیست گیم پلیه
بجز کمبت ضعیف و نبود سیستم چاین آف کمبت و گان پلی افتخضاح بازی متاسفانه از ریشه ها و واقع گرایانه گی داستان های بتمن و سری آرکام هم دور شده و تو همون گیم پلی ۱۳ دقیقه ای هم شاهد بودیم که رد هود که هیچگونه قدرت فراطبیعی نداره میتونه به هر تعداد که دلش بخواد تو هوا بپره که بشدت رو مخ بود!
همچنین فیزیک موتور ها هم خیلی بد پیاده سازی شده بود ولی باز چون نسخه ابتدایی بازیه و جای کار داره میشه ازش چشم پوشی کرد
نکته بعدی که تو گیم پلی ها دیدیم طراحی چهره و هیکل افتضاح شخصیت هاس طوری که اگه توی سکانس توی بت کیو جیسون تاد و تیم رو نمیشناختیم فک میکردم جیسون با اون هیکل و ظاهرش هفت هشت سال از تیم بزرگ تره!
فیزیک راه رفتن، دویدن و پرواز هم که دیگه نگم ، فاجعه است
همه چیز این بازی توی ویدیو بد به نظر می اومد نمی دونم چرا ?
فیزیک موتور
منطق پرش های رد هود
فیزیک گلایدر نایتوینگ که فورتنایت فیزیکش از این بهتره ?
مبارزات رد هود که مبارزات از دورش اصلا دوربین عملکرد خوبی نداشت و منطق خوبی هم توی نشونه گیری نبود «امیدوارم بهتر شه چون وقت دارن برای بهبود این یکی»
طراحی مزخرف شخصیت ها
راه رفتن فیزیکش بد نبود ، اما انیمیشن هاش بد بود ?
سیستم مبارزات بازی انگار هم می خواست مثل اونجرز باشه هم مثل بتمن آرکام اریجینز ، خب یکی رو بگیرید اون یکی رو ول کنید دیگه ، چرا ترکیبی می زنید ؟
از طرف دیگه کو آپ بودن بازی برای بخش مخفی کاری نگران کننده است
از وقتی معرفی شد بر عکس خیلی ها شدیدا براش هایپ شدم (حالا انگار هایپ شم سیستمشو دارم ?) ولی با این تریلر نابودش بد جور دلمو زد
نکته جالب اینجا بود که سازنده اسکلی که اومده بود مصاحبه با غرور تمام داشت از بازی تعریف میکرد ??
همه ی کامنت های اینجا ۶ تا لایک دارن:
عیلو مناتی
هفتا هست ?
اگه تریلر گیمپلی رو کسی ندیده بره ببینه و متوجه فاجعه بشه ☹
خوب نبود ، اما واقعا فاجعه نبود ?
عرضه یه بازی برای 5 تا کنسول چالش برانگیز و سخته و ازین بابت حق دارن یه نکته دیگش میتونه خود کرونا باشه این بازیا قرار بود 2019 تا 2020 عرضه شن مدام رفتن جلو تر و الان تو این شرایط افتادن .
اگه کیفیت بازی بهتر بشه با ریتریسینگ و رزولیشن بالاتر خب میشه ولی ازون ورم فشار کاری زیاد میشه اگه با همون کیفیت کم برای همه کنسولا منتشر بشه
فکر نکنم اصلا بشه به فال نیک گرفت ، چون تیم سازنده اونقدر وقت نداره که بخواد گرافیک بازی رو به نسل 9 بهبود بده ، گرافیک بازی «حداقل توی تریلر» کاملا نسل هشتمیه
از طرف دیگه همون طور که نویسنده هم اشاره کرد ، الان چون با یه بازی کاملا نسل 9 طرفیم و اینکه بازی تا الان تاخیر هم داشته ، باعث می شه توقعات خیلی خیلی بالا رفته
تریلر هم چندان چنگی به دل نمی زد ...
واقعا امیدوارم تیم سازنده بتونه تو تایم باقی مانده یه حرکتی بزنه و بهبود بده بازی رو
بازی تو تریلر خیلی بد بود
رد هود که فقط یه تفنگ گرفته بود دستش میزد دیگه چیز خاصی نبود
فایت های مبارزه خیلی مصنوعی و خشک بود
اون رانندگی با موتور هم داغون بود در حد اینکه تو دیوار بود
این بازی انگار برای نسل هفت و نسل هشت اومده بود نه نسل ۹.
اخه عزیز من اگه قرار باشه به فال نیک بگیریم باید یه گرافیک خفن و فک برانداز یا گیمیپلی خفن داشته باشه که حداقل تفاوت نسل رو احساس کنیم این بازی بنظرم به راحتی رو نسل هشتم اجرا میشه وسازندگان از رو تنبلی نسخه نسل 8 رو کنسل کردن
بازی تو تریلر خیلی بد بود
رد هود که فقط یه تفنگ گرفته بود دستش میزد دیگه چیز خاصی نبود
فایت های مبارزه خیلی مصنوعی و خشک بود
اون رانندگی با موتور هم داغون بود در حد اینکه تو دیوار بود
این بازی انگار برای نسل هفت و نسل هشت اومده بود نه نسل 9
اون چیزی که تو تریلر دیدم اصلا چیز خوبی نبود،رد هود فقط به تفنگ محدود شده بود،حرکات خیلی خشک بود،انگار بازی برا اوایل نسل هفت بود?
اصلا همون گان پلی رد هود هم بی خود بود
چرا عکس مقاله رو دیدم اولش فکر کردم عکس بتمن ارکام سیتیه که بتمن داره به ارکام سیتی نگاه میکنه :|
مشکل اینه یه گرافیک نسل ۸ رو ، روی یک کنسول های نسل۹ عرضه می کنن و برای کنسول های نسل ۸ منتشر نشه ، خیلی نامردیه و مسخره هست.
اگه گرافیک بی نظیر بود و در حد نسل ۹ باهش یه چیزی.
دقت کن اون تریلری که منتشر کردن هنوز جای کار داشت و قراره خیلی بیشتر رو گرافیکش کار کنن