تاخیر Starfield و Redfall چه تاثیری روی گیمپس خواهد داشت؟
سال گذشته و با خریداری شدن بتزدا توسط مایکروسافت، انتظار و هیجان زیادی از همکاری این دو استودیو بزرگ دنیای بازیها داشتیم. اما با گذشت چندین ماه، همچنان باید منتظر اولین محصول مشترک این دو ...
سال گذشته و با خریداری شدن بتزدا توسط مایکروسافت، انتظار و هیجان زیادی از همکاری این دو استودیو بزرگ دنیای بازیها داشتیم. اما با گذشت چندین ماه، همچنان باید منتظر اولین محصول مشترک این دو شرکت باشیم. بتزدا بازی موردانتظار یعنی استارفیلد (Starfield) را یک سال دیگر هم تاخیر زد. در کنار این بازی، عنوان Redfall نیز تاخیری یک ساله خورد اگرچه که این بازی تاریخ انتشار مشخصی نداشت اما انتظار داشتیم تا قبل از استارفیلد عرضه شود. با توجه به تاخیر این دو بازی بزرگ، به نظر میآید که سرویس گیم پس کمی تحتتاثیر این موضوع قرار گیرد. اما اکس باکس در ادامه سال چه برنامهای برای سرویس محبوبش خواهد داشت. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. با ویجیاتو همراه باشید.
مایکروسافت در طول سالیان گذشته، تمرکز و برنامههای زیادی برای سرویس Game Pass داشته است. از طرفی این سرویس نیز با موفقیتهای مالی عظیمی روبرو شده و حتی رقیبش یعنی پلیاستیشن را نیز به ساختن یک سرویس جدید ترغیب کرده است. بسیاری اعتقاد دارند که سرویس گیم پس، پلتفرم اصلی اکس باکس است و کنسولهای اکس باکس نیز، محل دسترسی به این سرویس هستند. حتی مایکروسافت این سرویس را برای کاربران پیسی و موبایلها نیز عرضه کرد و تبلیغاتهای زیادی را برای این پلتفرم انجام داد.
در طول رویدادهای گذشته نیز اگر دقت کرده باشید سران اکس باکس بیشترین تمرکز را برای سرویس گیم پس داشتند و حتی این سرویس را بیشتر از بازیهای انحصاری و کنسولهای Xbox Series X/S تبلیغ میکردند. اما همین مسئله شاید مشکلات بزرگی را برای مایکروسافت و اکس باکس ایجاد کند. حالا در سال ۲۰۲۲ به نظر میآید که مایکروسافت عنوان انحصاری بزرگی نداشته باشد و این مسئله میتواند به ویژگی Day One سرویس آسیب بزند.
در ماههای پایانی سال ۲۰۲۱ اکس باکس در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت. دو عنوان Forza Horizon 5 و Halo Infinite از جمله بازیهای بزرگ سال گذشته بودند که بسیار مورد استقبال منتقدان و بازیکنان قرار گرفت و در روز اول عرضه در سرویس گیم پس قرار گرفتند. سال گذشته مایکروسافت پا را فراتر هم گذاشت و بسیاری از عناوین تردپارتی نیز در روز عرضه در Game Pass قرار گرفتند. عناوینی مثل Hades و Back 4 Blood در روز عرضه در سرویس گیم پس بودند و بسیاری از بازیهای مستقل نیز چنین ساختاری در گیم پس دارند. حتی دنباله عنوان A Plague Tale نیز چنین رویهای را دنبال میکند.
همکاریهای بزرگی که اکس باکس با استودیوهای تردپارتی داشت، یکی از فاکتورهای مهم موفقیت سرویس گیم پس و فروش کنسولهای اکس باکس بود. به طور کلی این رویه برای مشترکان سرویس بسیار خوشایند بود و مایکروسافت نیز این رویکرد را در سال ۲۰۲۲ ادامه داد.
اما در طول شش ماه گذشته، عنوان بزرگ یا به اصطلاح Service Seller در گیم پس قرار نگرفته است. به طور کلی دنیای بازیها در سال ۲۰۲۲ چندان دنیای شلوغی نبوده و پلتفرم اکس باکس هم میزبان عنوان بزرگ انحصاری نبوده است. بسیاری بازیهای استارفیلد و رِدفال را مهمترین عناوین سال اکس باکس میدانستند و حال که این دو بازی با تاخیر روبرو شدهاند متوجه آسیبهای برنامه نسل نهم اکس باکس شدهایم.
بازیهای Tunic، Rainbow Six Extraction و Total War: Warhammer II از عناوین بزرگی بودند که در روز عرضه در سرویس گیم پس قرار گرفتند و بازی Sniper Elite 5 نیز بزودی در این سرویس قرار میگیرد اما این عناوین، بازیهایی نیستند که سرویس گیم پس را با تقاضای بالایی روبرو کند. البته که بازی Atomic Hearts نیز قرار است در ماههای پایانی امسال در روز عرضه در سرویس گیمپس قرار بگیرد و به نظر بازی جالبی باشد. البته که بزودی بازی تحسین شده Deathloop هم برای کنسولهای اکس باکس منتشر خواهد شد.
احتمال دارد که در نمایش ماه آینده، اکس باکس برنامه خودش را برای امسال اعلام کند اما با توجه به رویکردی که استودیوهای تحت نظر مایکروسافت دارند، بعید است که عنوان انحصاری بزرگی در طول شش ماه آینده منتشر شود.
با توجه به برنامهای که مایکروسافت دارد، به نظر میآید که سران اکس باکس باید سرمایهگذاری بزرگی روی عناوین تردپارتی انجام دهد تا سرویس گیم پس ارزش خودش را در شش ماه باقیمانده سال حفظ کند. شایعه شده که بازی Marvel’s Midnight Suns قرار است تا در پاییز امسال عرضه شود و با توجه به ساختار سرویس محور بازی، میتواند گزینه مناسبی برای سرویس گیم پس باشد. بازی Gotham Knights هم دیگر عنوانی است که میتواند اثر مناسبی برای ساختار گیم پس داشته باشد. این ماجرا در نقطهای جذاب میشود که در ماههای گذشته همواره شایعاتی وجود داشته حاکی از آن که مایکروسافت تمایل به خرید بخش گیمینگ Warner Bros دارد و حضور Gotham Knights در این سرویس میتواند نقطه شروع این خرید باشد.
البته که عناوین ذکر شده نمیتوانند جایگاه بازیهای اختصاصی اکس باکس را بگیرند و از این نظر سرویس گیمپس باز هم فروغ روزهای آغازین خودش در نسل نهم را از دست میدهد. این روزها، توسعه بازیهای ویدیویی در وضعیت بسیار پیچیدهای قرار دارد و بسیاری از عناوین بزرگ با تاخیرهای گوناگون روبرو میشوند. بتزدا در پیام اعلام تاخیر بازیهایش هیچ دلیل مشخصی را مطرح نکرد اما بر اساس گزارشاتی که از پشت صحنه ساخت بازی استارفیلد منتشر شده بود، به نظر میآمد که توسعه بازی رویکرد سی دی پراجکت را تکرار کرده و ممکن بود که اتفاقات Cyberpunk 2077 تکرار شود.
سرویس گیمپس ارزش بالایی دارد و میتوان گفت که بهترین سرویس حال حاضر دنیای بازیها است. همانطور که اشاره کردیم، روند پیچیده توسعه بازیها، رویکرد انتشار و برنامه ناشران را تحت تاثیر قرار داده و مشخص نیست که تا چه زمانی قرار است این رویه ادامه داشته باشد. تاخیر بازیهای استارفیلد و رِدفال قطعا برنامههای مایکروسافت را عوض میکند و سرویس گیمپس نیز گرفتار مشکلاتی خواهد شد. لازم به ذکر است که توسعه بازی Stalker II که انحصاری زمانی اکس باکس است به علت شرایط نامساعد سازندگان در اوکراین متوقف شد و مایکروسافت در ماههای ابتدایی سال هم عنوان انحصاری در بازار نداشت.
از طرفی تاخیر این دو بازی به سال ۲۰۲۳ میتواند نشانه خوبی بر آن باشد که ۲۰۲۳ یک سال شگفتانگیز برای Xbox باشد چرا که به احتمال زیاد بازیهای Hellblade II، Fable و Awoved نیز در این سال عرضه شوند و لاینآپ بازیهای اکس باکس را شلوغ کنند. با توجه به گزارشات هم باید این خبرهای تاخیر را به فال نیک گرفت و خوشحال باشیم که این بازیها دچار مشکلات فنی نمیشوند و با بهترین کیفیت به دست بازیکنان میرسد.
با توجه به این که سونی هم بزودی سرویس خودش را در دسترس بازیکنان قرار میدهد به نظر میآید که مایکروسافت دچار حاشیههایی بشود اما میدانیم که ردموندیها در خصوص سرویس گیم پس حساسیت زیادی دارند و قطعا فکری به حال آن خواهند کرد. در نمایش پیشرو اکس باکس و بتزدا، اطلاعاتی منتشر خواهد شد و شاید به مانند سال گذشته، با نمایشی نفسگیر روبرو باشیم.
رویداد اختصاصی اکس باکس و بتزدا در تاریخ ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) برگزار خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بهنظرم همین که تو نمایش پیش رو واسه بازیهایی مثل هلبلید ۲ و فیبل یه تاریخ عرضه دقیق بدن تا حدودی این قضیه رو جبران میکنن و اون جو و هایپ رو برمیگردونن
گیم پس کلی بازی داره که میتونه مخاطب ها رو تا زمان عرضه این بازی ها سرگرم کنه درسته امسال کمرتگ تر از سال گذشته هست ولی سال بعد به نظر میرسه کلی واسش سودمند و خفن باشه
گیم پس برای امسال و سال آینده نیست
امسال گیم پس هیچی اوکی ... فرض کن سال ۲۰۲۳ تمام کالاف ها و استارفیلد و ردفال و کلی بازی دیگه روز عرضه و چند وقت بعد عرضه رو گیم پسه کلا اوضاع به نفع گیمرهاست به جز بخش انحصارش هرچی مایکروسافت و سونی بیشتر شرکت بخرن یعنی انحصار بیشتر
متاسفانه هنوز خوب با استودیوهای جدید سینک نشدن ،باید منتظر کنفرانس باشیم مثه پارسال ، پارسالم اکس باکس بازی خاصی نداشت اما فورتزا با متای ۹۲ ، فلایت سیمیولیتر با متای 91 تو همون کنفرانس اعلام شدن و در همون سال هم اومدن!
پن: تازه گیمپس ایندش خیلی خوبه و بازیا اکتیویژن هم میاد روش
زمزمه هاش زیاده که احتمالا استاکر ۲ در سال ۲۰۲۲ بدون تاخیر دیگری منتشر خواهد شد
تاثیرش رو گیم پس رو نمیدونم ولی تاثیرش روی افزایش کانتت سا یت ها برای کو بیدن ایکس باکس خیلی خوبه
مخصوصا سایت همسایه
Gamefa ps fan boys: it's time of the show
که از جمله اونها میشه به شبح گیمفا ، کینگ جیم رایان و ... اشاره کرده
واقعا سونیفا خیلی بهم زور داشت ، تو یه روز دو تا مقاله ( خبر نه ، مقالهههههه و تحلیل بررسی ) گذاشتن راجب مدیریت اکس باکس
من یه مدت کوتاهی اونجا بودم
از شدت فن بویی و تاکسیک بودنش از اونجا فرار کردم ?
پ.ن : هم اکنون در مدرسه ?
Exacly