تاریخچه سری Gears of War – چرخ دندههای نبرد
برخی بازیها با استفاده از کلیشههایی فرازمانی یا فرامکانی داستانهایی را برای ما روایت میکنند. اما شیوه روایت و ارائه این داستانها اهمیت زیادی در ارتباطی که مخاطب با آنها میگیرد دارند. امروز به سراغ ...
برخی بازیها با استفاده از کلیشههایی فرازمانی یا فرامکانی داستانهایی را برای ما روایت میکنند. اما شیوه روایت و ارائه این داستانها اهمیت زیادی در ارتباطی که مخاطب با آنها میگیرد دارند. امروز به سراغ یکی از موفقترین بازیها در این زمینه رفتیم. فرانچایز Gears of War با اقدام درخشان اپیک گیمز و تیم توسعه آن موفق شدند تا روایتی ماندگار ارائه کنند. مایکروسافت نیز در این راستا تلاش کرد تا این روایت ماندگار را هرچند سخت زنده نگهدارد. در این قسمت از سری مقالات تاریخچه قصد داریم تا درمورد بازی یادشده صحبت کنیم. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
Gears of War
کمپانی اپیک گیمز که درحال حاضر آن را با عناوینی چون فورتنایت و موتور گرافیکی آنریل انجین میشناسیم، سالها پیش برای اولین بار عنوانی را با نام Gears of War خلق نمود. این بازی به صورت رسمی در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و تیم سازنده از موتور آنریل 3 در ساخت آن استفاده کردند. جالب است بدانید طرح اولیه و کانسپت مدل ساخت این بازی به سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ باز میگردد. زمانی که قرار بود بازی Unreal Warfare خوانده شود. چیزی شبیه با سایر بازیها و فرانچایزهای اپیک گیمز که با موتور Unreal Engine میساخت. اما طبق طرح اولیه قرار نبود طرف مبارزه ما صرفا شخص دیگری باشد و باتها کنترل کننده قالب بازی بودند.
اما ساخت Unreal Warfare متوقف شد. دلیل توقف آن هم ساخت عنوان دیگری توسط اپیک از سری Unreal با نام Unreal Tournament بود. بعد از تمام شدن ساخت این بازی دوباره تیم تمرکزش را روی ساخت پروژه به کما رفته بازگرداند. اما نگاه آنها به پروژه دیگر مانند گذشته نبود. آنها تصمیم داشتند تا بازیهای تک نفره را در دستور کار خودشان قرار دهند. راد فرگوسن، تهیه کننده Gears of War، بعدتر اعلام داشت که ما قصد داشتیم تا بازی به سمت عناوین ترسناک هدایت کنیم. عناوینی چون Resident Evil 4، Band of Brothers و Kill Switch که در بازه زمانی توسعه این بازی به مراتب درخشان عمل کردند.
کلیف بلیزنسکی، طراح ارشد Gears of War، در ادامه توضیحات فرگوسن گفت، ما در ابتدا قصد داشتیم صرفا یکی از این سه بازی را برای طرح خود انتخاب کنیم. اما بعدتر به این نتیجه رسیدم که میتوانم از هرکدام از این بازیها المانی را بردارم و به طرح اصلی اضافه کنم. به عنوان مثال ما دوربین سوم شخص روی شانه را که در رزیدنت اویل 4 مورد استفاده بود انتخاب کردیم. سپس به سراغ Kill Switch رفتیم و سیستم تاکتیک و کاور را از آن انتخاب کردیم. همچنین در ساخت صحنههای اکشن و تحرکات بازی ایدههایی از سری Bionic Commando برداشتیم.
اما تمامی این ایده برداریها صرفا به بخش فنی و المانهای گیمپلی محدود نمیشد. کلیف در ادامه توضیحاتش گفت، همواره به دنبال راهی مناسب برای روایت بازی بودم. چیزی که بتواند داستان را به خوبی به مخاطب القا نماید. تا اینکه شیوه روایت The Legend of Zelda توجه من را به خودش جلب کرد. همین مسئله سبب شد تا سری به آن بزنم و از شیوه روایت آن برای روایت داستان عنوان جدیدمان استفاده کنم. البته شروع ماجراجویی ما در زلدا با روایت داستان بود. کمی بعدتر از شیوه چینش المانها در آن، ساخت جهان بازی و یا استفاده از ابزارها و طراحی محیطی آن هم برداشتهای خوبی داشتیم. بخصوص طراحیهای زیر زمینی مربوط به The Legend of Zelda کمک بسیار بزرگی برای ما بود.
درنهایت پروژه به بلوغ نسبی خودش رسیده بود. اما همانطور که بالاتر هم اشاره داشتیم Gears of War با دیگر پروژههای اپیک تفاوت داشت. این تفاوت داشتن اسمی خاص را میطلبید و درنهایت کلیف بلیزنسکی به سراغ شاهکار دیگری از دنیا گیم یعنی فرانچایز Metal Gear رفت. او اسم بازی را براساس این فرانچایز Gears of War نامید. بعدتر تیم سازنده اعلام کرد، ساخت این عنوان با بودجه ۱۰ میلیون دلار به پایان رسیده و در فرآیند ساخت آن هم بهطور کلی ۲۰ تا ۳۰ نفر دخیل بودند.
پس از مشخص شدن جزئیات مختلف پروژه، Gears of War بدون نام در کنفرانس GDC سال ۲۰۰۵ به عنوان بازی انحصاری ایکس باکس 360 و پشت درهای بسته معرفی شد. در این ارائه اعلام شد که بازی با استفاده از تکنولوژی آنریل انجین 3 ساخته شده که میتوانست به خوبی روی پردازنده زنون (Xenon) عمل کند. زنون پردازنده مرکزی ایکس باکس جدید بود. دمو به نمایش گذاشته شده گروهی از انسانها و سربازان را نشان میداد که در صحنهای قرار گرفتند. همچنین به وضوح مشخص بود که بازی از جلوههای بصری قدرتمندی بهره میبرد.
اما داستان بازی چه میگفت؟ روایت بازی در سیارهای به نام سرا (Sera) جریان دارد. سیارهای زیبا و بازمانده از یک تمدن انسانی باشکوه که بسیاری آن را سیارهای مقدس میدانستند. به مرور مردم بخشی از این سیاره به مادهای به نام Imulsion پی بردند که از دسته مواد انرژی هستهای بوده و منبعی برای انرژی این سیاره به حساب میآمد. از سوی دیگر هم بمبی قدرتمند بوسیله این ماده ساخته میشد با نام Lightmass که این سلاح قدرتمند خودش به مشکل بزرگ دیگری برای کسانی که شهوت قدرت دارند تبدیل شد. به مرور وضعیت اقتصادی کشورها تغییر کرد و برای کسب مقدار بیشتری از Imulsion با یکدیگر شروع به جنگ کردند. در بینابین این جنگها یک لشگر از گروهی به نام لوکاستها هم به نبردها اضافه میشوند. لوکاستها موجوداتی بودند که در اعماق زمین زندگی میکردند و از مشخصههای اصلی آنها وحشی بودنشان است. این مقدمهای برداستانی بود که ادامه روایت آن را تقریبا تا زمان کنونی شاهد بودیم.
Gears of War درنهایت با کسب جوایز متعدد و بدست آوردن امتیاز متا ۹۴ روی ایکس باکس 360 پس از انتشار در سال ۲۰۰۶ به کار خودش پایان داد. بازی یاد شده از زمان انتشار رسمی، روی سرویس ایکس باکس لایو در دسترس قرار گرفت و جایگاهش را در این سرویس با محبوبیت زیادی که داشت محکم کرد. این میزان محبوبیت تا زمان انتشار Halo 3 بالا بود و پس از آن به مرور روند کاهشی پیدا کرد. از سوی دیگر هم رسما اعلام شد Gears of War توانسته طی دو هفته اول انتشارش بیشتر از یک میلیون نسخه بفروشد و پس از گذشت ده هفته به آمار فروش سه میلیون نسخهای دست پیدا کند. این تنها بخشی از آمار فروش است و درنهایت آمار فروش نهایی آن در سراسر جهان حدود ۶ میلیون نسخه به فروش رسانده. بعد از کسب موفقیت این بازی فیلمی اقتباسی براساس آن توسط New Line Cinema تولید شد. همچنین محتویات دیگری نیز برای این بازی در دسترس قرار گرفت.
Gears of War 2
درخشش Gears of War به حدی زیاد بود که دیگر هیچ جای شکی را برای اپیک گیمز، مایکروسافت و تیم سازنده برای ساخت نسخه بعدی باقی نگذاشت. پس از گذشت مدت کوتاهی از انتشار نسخه اول کلیف بلزینسکی و تیمش ساخت نسخه بعدی را که دنبالهای از قسمت اول بود را کلید زدند. تقریبا همه چیز با همان ترکیب نسخه اول در دست توسعه قرار گرفته بود. حالا دیگر همه گیمرها منتظر بودند که نسخه درخشان دیگری را در ادامه بازی قبلی ببینند. این مسئله سطح توقع را از دومین نسخه اصلی این فرانچایز بسیار بالا برد.
درنهایت با گذشت دو سال بالاخره فرآیند ساخت نسخه جدید هم به پایان رسید و بازی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. همچنان انحصاری برای کنسول ایکس باکس 360 و همچنان به عنوان یک شوتر سوم شخص با موتور آنریل انجین 3. این بار داستان بازی با روایت ملکه لوکاستها از نبرد بین انسانها و لوکاستها طی ۱۵ سال گذشته شروع میشود. جاسینتو، زیباترین و آرمان شهر سرا، تنها و آخرین پایگاه و پناهگاه انسانهاست. دلیل باقی ماندن این شهر سنگهای گرانیتی در سطح زیرین آن است. به دلیل وجود این سنگها لوکاستها امکان حمله از زیرزمین را نداشتند. بازی با این مقدمه و روایت ملکه آغاز و سپس به بیمارستانی میرود تا داستان نسخه دوم جدیتر کلید بخورد.
درنهایت Gears of War 2 توانست امتیاز متا ۹۳ را به خود اختصاص دهد. امتیازی که یک پله کمتر از نسخه اول بود اما به هرحال نشان میداد تجربهای فوقالعاده در دسترس گیمرها قرار گرفته است. اما در زمینه آمار فروش این بازی توانست انقلابیتر از نسخه اول عمل کند. در اولین هفته انتشار بازی، این عنوان به آمار فروش بیشتر از ۲ میلیون واحدی دست پیدا کرد. همچنین میزان کاربران آن روی سرویس ایکس باکس لایو با حضور بیشتر از ۱ میلیون نفر رکوردهای عجیبی را به نام این بازی ثبت کرد. طبق آمار رسمی اعلام شده در سال ۲۰۰۹ این بازی موفق به فروش بیشتر از ۵ میلیون نسخه شده بود و مجموع آمار فروش این فرانچایز هم تا به آن زمان به عدد ۱۱ میلیون واحدی رسید.
Gears of War 3
حضور قدرتمند Gears of War در میدان رقابت دنیا گیم و همکاری موفق مایکروسافت و اپیک گیمز مدام این جمله را برای سازندگان تکرار میکرد. «چرا نسخه بعدی رو نمیسازی؟!». همین مسئله سبب شد تا باز هم تیم توسعه بدون توقفی بلند مدت به سراغ ساخت نسخه جدید این فرانچایز بروند. اما مسئلهای در این بین به نظر میرسید. آنها باید به کاهش یک پلهای امتیاز متا و کاهش فروش چند نسخهای نسبت به نسخه اول دقت میکردند. هرچند این میزان کاهش آنقدری چشم گیر نبود که بابت آن تیم سازنده نگران شود اما به نظر میرسید که یک روند کاهشی آغاز شده که اگر جلوی آن گرفته نمیشد بعدتر امکان ایجاد چالشی بزرگ را داشت.
و چنین هم شد. پس از انتشار شاهد کاهش امتیاز متا این بازی بودیم. به هرحال کلیف و تیم همراهش مجددا مشغول ساخت پروژه بعدی خود شدند و آن را در سال ۲۰۱۱ برای کنسول ایکس باکس 360 به صورت کاملا انحصاری منتشر کردند. آنها سعی کردند برای پیشرفت هرچه بهتر و بیشتر این بازی از تکنولوژیهای نویی در آن استفاده کنند که آن را از هر نظر منحصربهفردتر کند. یکی از موارد انتخابی آنها برای این تکنولوژیهای نو استفاده از تصاویر استریوسکپی (Stereoscopy) بود. از این تکنولوژی استفاده شد تا در تلویزیونهای سه بعدی امکان تجربه این بازی فراهم شود. یعنی تجربهای سه بعدی از این بازی برای مخاطب در دسترس قرار گرفت.
این تجربه سه بعدی به واسطه پشتیبانی آنریل انجین 3 از آن پیاده سازی شد و گیمپلی و بخشهای سینماتیک بازی با موفقیت در تلویزیونهای سه بعدی حتی در حالت اسپلیت اسکرین به سرانجام رسید. اقدام دیگر اپیک گیمز به زمینهای باز میگشت که همواره مشغول آن بود. بازیهای آنلاین و چند نفره، تیم توسعهدهنده در اقدامی دیگر به سراغ توسعه بخش چند نفره این بازی با نگاهی متفاوتتر از نسخههای پیشین رفتند. یکی از حواشی Gears of War 3 دیده شدن گیمپلی کوتاهی از آن روی کنسول پلی استیشن 3 بود. دیدن بازی کاملا انحصاری ایکس باکس 360 روی این دستگاه واکنشهای بسیاری را به دنبال داشت. ویدئو مربوط به این ماجرا در سال ۲۰۱۷ اولین بار دیده شد و سه سال بعد در سال ۲۰۲۰ هم بار دیگر ادامه آن بدست هواداران رسید. رسانه کوتاکو در مصاحبهای با اپیک دلیل این مسئله رو جویا شد.
به عبارت بهتر سوال همه این بود که چرا این بازی برای پلی استیشن 3 هم توسعه داده شده؟ و در صورتی که این توسعه اتفاق افتاده به چه دلیلی و چه چیزی مانع از انتشار آن روی این کنسول شده است؟ اپیک گیمز درجواب به این واکنشها و حواشی اعلام داشت، ساخت Gears of War 3 همزمان با توسعه بخشهای مختلفی از موتور آنریل 3 بوده و آنها با اینکار قصد داشتند تا امکانات جدید و فرمهای خاصی را که در این سیستم وجود دارند را روی نماینده سونی هم بررسی نمایند. امتیاز متا Gears of War 3 با کاهشی سه پلهای برابر با ۹۱ شد. آمار فروش اما این بار هم هیجانیتر از دو نسخه قبل شده بود. در هفته اول بازی ۳ میلیون واحد فروش داشت و یک میلیون نسخه هم به صورت پیش خرید تهیه شده بود. درمجموع این نسخه هم با کسب جوایزی چون بهترین بازی اکشن و بهترین بازی ایکس باکس 360 به کار خودش پایان داد.
Gears of War: Judgment
پس از انتشار Gears of War 3 در سال ۲۰۱۱، زمان آن رسیده بود تا چرخ دندههای جنگنده مایکروسافت کمی استراحت کنند. ایدههای جدیدی برای ساخت نسخهای جدید نیاز بود. از سوی دیگر هم نباید این عنوان از خاطر گیمرها میرفت. درنهایت همین مسئله سبب شد تا عنوانی جدید به نام Gears of War: Judgment شکل بگیرید. عنوانی که اولین بازی فرعی سری Gears of War بود و چهارمین شماره از بین تمامی نسخههای رسمی این عنوان به حساب میآید. این شوتر سوم شخص اولین بار توسط مایکروسافت در رویداد E3 در سال ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شد.
بازی همانند سایر خویشاوندانش برای کنسول ایکس باکس 360 ساخته شده بود. همچنین اپیک گیمز که این برای ساخت این بازی با پیپل کن فلای (People Can Fly) هم همکاری کرده بود از موتور معروفش آنریل انجین 3.5 کمک گرفت. Gears of War: Judgment درواقع پیش درآمدی بر Gears of War است. بازی از همان ابتدا تصویری از اعضا کیلو اسکاد (Kilo Squad) نشان میدهد که همراه با ستوان بیرد، دست و پا بسته به مقر نیروهای COG میروند. در ادامه داستان بازی با بازگشت به عقب روایتهایی را از چهار سرباز این اسکاد به نمایش میگذارد.
روایتهای این چهار سرباز که نام آنها دیمون بیرد، آگوستوس کول، هندریک سوفیا و پادوک گارون است کمپین اصلی بازی را تشکیل میدهد. درنهایت این عنوان توانست امتیاز متا ۷۹ را بدست آورد. امتیازی که به مراتب کمتر از امتیاز نسخه قبلی آن، یعنی Gears of War 3، بود. از سوی دیگر در میزان آمار فروش بازی هم همین اتفاق رخ داد. آمار فروش به اندازه نسخه سوم بالا نبود. هرچند که Gears of War: Judgment توانست در لیست پرفروشترین بازیهای آمریکا، در کنار عناوینی چون Bioshock Infinite و Tomb Raider قرار بگیرد اما درمجموع تنها توانسته بود ۱ میلیون نسخه درسراسر جهان به فروش برساند.
Gears of War 4
بار دیگر مایکروسافت مشغول ساخت بازی جدیدی از این فرانچایز شد. فرانچایزی که ۴-۵ سالی خبری از نسخه اصلی آن نبود. اما تکرار در المانهای بازی هر لحظه آسیب بیشتری به شهرت آن وارد میکرد. با اینکه ابزارهای مختلفی به بازی اضافه شدند تا این تکرار کمتر احساس شود اما در مجموع این بازی نتوانست همانند سه گانه قبلیش امتیاز منتقدین را نسبت به خودش بالاتر از ۹۰ حفظ کند. بهعلاوه که توسعه دهنده این نسخه هم دیگر اپیک گیمز نبود. بهنظر میرسد کوالیشن، توسعهدهنده جدید این خانواده، تصمیم داشته تا برای از دست ندادن هواداران و مخاطبان صرفا همان ترکیب قبل را کپی کند و چندان هم در آن موفق عمل نکرده.
به هرترتیب این نسخه هم همانند نسخههای قبل موفق شد تا افتخارات مختلفی را کسب کند. از مهمترین آنها میتوان به نامزدی این بازی برای بهترین بازی اکشن سال ۲۰۱۶ اشاره داشت. با اینکه درمورد میزان فروش بازی صحبت دقیقی نشده اما میدانیم این بازی در چارت بریتانیا توانست در جایگاه دومین بازی پرفروش چارت قرار بگیرد. امتیاز متا این بازی روی پلتفرم رایانههای شخصی ۸۶ و روی ایکس باکس وان ۸۴ شد.
!Gears Pop
قدم بعدی مایکروسافت تقریبا سه سال پس از انتشار Gears of War 4، ساخت عنوانی برای حضور در میدان رقابت پلتفرمهای موبایلی بود. این بازی با نام !Gears Pop در سال ۲۰۱۹ برای گوشیهای اندروید و iOS و همچنین پلتفرم رایانههای شخصی در دسترس قرار گرفت. بازی یاد شده تماما به صورت چند نفره دنبال میشود. ژانر اصلی بازی، این بار به جای شوتر سوم شخص، به استراتژی ریل تایم تبدیل شده بود. بسیاری این نسخه را تستی برای ساخت عنوان فرعی بعدی این خانواده، یعنی Gears Tactics میدانند. که البته باتوجه به زمانبندی انتشار این دو نسخه و شباهتهای موجود در المانهای گیمپلی هردو بازی نمیتوان درستی احتمالی این ماجرا را رد کرد.
گیمپلی بازی متشکل از یک میدان نبرد و فانکو پاپهایی است که با هم میجنگند. اگر کمی در بازی ماجراجویی داشته باشید، قطعا متوجه شباهت گیمپلی بازی با Clash Royale هم میشوید. تمامی فانکو پاپهای موجود در صحنه براساس شخصیتهای معروف و شناخته شده فرانچایز Gears Of War ساخته شدند. براساس اخبار و گزارشهای منتشر شده، همانطور که کمی بالاتر هم گفتیم، Gears Tactics از معدود عناوینی بود که با هدف افزایش ظرفیتهای مایکروسافت روی پلتفرمهای موبایلی ساخته شد. این عنوان به صورت کاملا رایگان و با پرداخت درون برنامهای در دسترس گیمرها قرار گرفت.
همچنین منتقدین به این بازی امتیاز متا ۶۵ را که حتی کمتر از نسخه فرعی قبلی بود اختصاص دادند. اما این مسئله الزاما به معنای منفی بودن تمامی نقدهای این بازی نیست. یکی از منتقدین درخصوص این بازی گفته بود که Gears Tactics میتواند ساعتها شما را با خودش سرگرم نگه دارد. مدیاتونیک، استودیویی که آن را با عنوان دیگری به نام Fall Guys هم میشناسیم، این بازی را توسعه داد. پس از گذشت تقریبا ۲ سال از زمان انتشار این بازی، سرورهای آن در سال ۲۰۲۱ و توسط مدیاتونیک و ایکس باکس گیم استودیو خاموش شد.
Gears 5
کوالیشن با اینکه در چهارمین نسخه اصلی نتوانسته بود درخشان عمل کند اما تجربیات خوبی از آن برایش به جا مانده بود. این تجربیات مسیر انتخابی آنها را برای قدم بعدی هوشمندانهتر میکرد. یکی از اقدامات اصلی آنها در ساخت این نسخه تغییر نام بازی بود. این مسئله نشان میداد که آنها هویت خودشان را پیدا و در بازی جا دادند. دیگر یدک کش یک برند خاص نبودند و با این تغییر نام به مخاطب نشان دادند چیزی که میسازند و منتشر میکنند ساخته خود آنها خواهد بود نه یک دنباله و کپی از سری پیشین.
ارتباط داستانی همچنان بین این نسخه با Gears of War 4 حفظ شده بود. همانطور که میدانید نسخه Gears of War 4 هم این ارتباط داستانی را با سه نسخه اصلی پیشین خودش داشت. به هرترتیب این عنوان هم با کسب امتیاز متا ۸۵ که یک پله بالاتر از امتیاز متا Gears of War 4 بود به کار خودش پایان داد. این بازی موفق شد تا در گیمزکام ۲۰۱۹ در جایگاه بهترین بازی ایکس باکس وان ظاهر شود و چندین نامزدی هم در رویداد گیم آواردز بدست آورد. بدون شک ساخت موسیقی این بازی توسط گروه اونسنس (Evanescence) یکی از بهترین انتخابهای تیم سازنده بوده. این انتخاب سبب شد تا Gears 5 بتواند با کمک موسیقی متنش تاثیر زیادی بر مخاطبان بگذارد و حداقل آن را به خاطرهای برای آنها مبدل کند.
Gears Tactics
درنهایت مایکروسافت آخرین قدمش را در این فرانچایز پس از انتشار Gears 5 با عنوانی فرعی برداشت. Gears Tactics در سال ۲۰۲۰ به صورت رسمی برای پلتفرم رایانههای شخصی، ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس / اس توسط اسپلش دمیج منتشر شد. سبک استراتژی نوبتی، زمینهای بود که مایکروسافت و تیم توسعهش این بار به آن وارد شده بودند. داستان بازی اتفاقات ۱۲ سال پیش از نسخه Gears of War را روایت میکند.
تمرکز اصلی داستان بازی درباره پدر کیت، گابریل دیاز و خانواده اوست. تمام داستان و روایتهای بازی به صورت کات سینهایی به نمایش گذاشته میشوند و شما صرفا در مراحل بازی با گیمپلی اصلی بازی روبهرو هستید. به صورت کلی Gears Tactics از سه اکت تشکیل شده است. اگر سابقه تجربه نسخههای پیشین را داشته باشید میدانید که تعداد اکتها کمتر از قبل است اما درمجموع تعداد چپترهای هر اکت آنقدری زیاد هستند که این خلاء را برای شما پوشش دهند. درنهایت Gears Tactics روی پلتفرم رایانههای شخصی امتیاز متا ۸۰ و روی ایکس باکس سری ایکس امتیاز ۸۲ را دریافت نمود.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
بچه بودم سی دیشو از کسی قرض گرفتم میخواستم نصب کنم فهمیدم دوتا سی دی بوده یکیش نیست دیگه از اون بازی محروم موندم :)
امیدوارم که بتونی بزودی تجربهش کنی.
بهترین سایت برای دانلود این سری روی pc چی هست؟
خسته نباشید آقای چوبین❤
تاریخچه جذابی بود
گیرز یکی از اون دست عناوینیه که خیلی دوست دارم غرق دنیاش بشم و همه نسخه هاش رو چند بار تموم کنم
درود. مخلصم?
یکی از بازی هایی که تجربه اش تو گیم پس واجبه ??
یکی از گاو ( GOW ) های خوب صنعت گیم ?
کی میگفت ماکروسافت (هیییییییییچ) بازی انحصاری خوبی نداره؟
اون دوتایی که بهت دیس دادن
اول تا آخر این بازی هیجان بود،اینقدر سازنده هاش فرصت طلب بودن که حتی برای reload. کردن هم باید کلی استرس میکشیدی
یکی از سری بازی هایی که شدیدا تشنه ی تجربه ی تک تک نسخه هاش هستم .
بهترین آی پی اپیک گیمز(حالا یه سری ریپ میزنن fortnite:I'm one joke for you?)
آی پی سابق اپیک گیمز ، الآن صاحبش مایکرو هست
بدون شک یکی از بهترین سری بازی های تاریخ❤??