ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

شوترهای قهرمانی چگونه دنیای شوترهای رقابتی را متحول کرده‌اند؟

شوترهای قهرمانی پدیده نوظهور دنیای بازی‌ها است. شش سال پیش، اورواچ (Overwatch) تحول عظیمی در بازی‌های شوتر آنلاین ایجاد کرد.بلیزارد به یک فرمول عجیب دست پیدا کرده بود و با الهام‌گیری از Team Fortress 2 ...

علیرضا طالقانی
نوشته شده توسط علیرضا طالقانی | ۱۲ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

شوترهای قهرمانی پدیده نوظهور دنیای بازی‌ها است. شش سال پیش، اورواچ (Overwatch) تحول عظیمی در بازی‌های شوتر آنلاین ایجاد کرد.بلیزارد به یک فرمول عجیب دست پیدا کرده بود و با الهام‌گیری از Team Fortress 2 و Monday Night Combat توانست سبک و سیاق MOBA را وارد بازی‌های شوتر آنلاین و رقابتی کند. پس از عرضه اورواچ بود که این سبک از دنیای بازی‌ها، با تغییرات بزرگی روبرو شدند و بلیزارد یک جریان‌سازی تاثیرگذار را به جای گذاشت. ورود قهرمان‌ها به دنیای رقابتی شوترها، یک اتفاق بزرگ بود.

همان‌طور که گفتیم اورواچ یک جریان‌سازی بزرگ داشت و بعدها بازی‌هایی مثل Apex Legends و Valorant با امضای خودشان، مسیر بلیزارد را ادامه دادند. حال با گذشت شش سال، بلیزارد قصد دارد تا دوباره به میادین بازگردد تا زیرژانری که خودش خلق کرده را به مرحله جدیدی ببرد. فاصله چندانی با Overwatch 2 نداریم و اخیرا نیز بتای بازی منتشر شد و واکنش‌های مختلفی به این بتا منتشر شد. اما وضعیت بازی‌های شوتر با سال ۲۰۱۶ بسیار متفاوت است. حال عناوینی مثل Quake و حتی Battlefield نیز از فرمول بلیزارد استفاده کردند و بلیزارد کار آسانی نخواهد داشت.

همین موضوع تاثیرگذاری بزرگ شوترهای قهرمانی را که با نام Hero Shooters می‌شناسیم را نشان می‌دهد. نام‌های بزرگی مثل بتلفیلد که روزگاری تاثیرگذارترین بازی در دنیای شوتر آنلاین بود، از اورواچ الهام گرفته است. قهرمان‌ها و اوپراتورها در حال حاضر در همه بازی‌های آنلاین دیده می‌شوند و کم کم تبدیل به یک جز اصلی از این بازی‌ها شده‌اند. از لحاظ ظاهری نیز، قهرمان‌ها جذاب‌تر از سربازهای گمنام ارتش‌ها هستند و همین نکته در جذب مخاطب، نقش مهمی دارد.

در این مقاله نگاهی دوباره به اورواچ داریم تا ببینیم تاثیر این بازی بر دنیای شوتر آنلاین چه بوده و این که Overwatch 2 چگونه قصد دارد تا این زیرژانر را با پیشرفت همراه کند.

بازی‌هایی که آمدند و موفق نشدند!


شوترهای قهرمانی در حال حاضر در بهترین وضعیت خود به سر می‌برند و پرچم‌دار اصلی دنیای شوتر آنلاین هستند. میزان مخاطبان بازی‌های ایپکس، ولورانت و اورواچ در حال بسیار بالاست حتی با وجود آن که سال‌هاست که از انتشار آن‌ها می‌گذرد. اما جالب است بدانید که بلیزارد ابتدا از ایده مشابه ولو پیرامون Team Fortress 2 الهام گرفته است.

ولو با Team Fortress 2 قدم در مسیر تازه‌ای گذاشت اما با استقبال مشابه طرفداران روبرو نشد. در TF2 تقریبا ۹ کلاس متفاوت وجود داشت. بسیاری از ویژگی‌های TF2 سرآغاز شوترهای قهرمانی مدرن بود. این بازی ترکیبی از بازی‌های آنلاین آرناشوتر و بازی‌های سرویس‌محور امروزه بود. البته که بازی پر بود از لوت‌باکس و خریدهای درون برنامه‌ای و قهرمانانی که هزینه‌بر بودند. ویژگی‌هایی که شاید بسیاری از بازیکنان امروزی را به یاد فورتنایت بیندازد.

در سال ۲۰۲۲ بازی Team Fortress 2 دیگر شباهتی به روزهای اولیه خودش ندارد. بیش از پنج سال است که از آخرین بروزرسانی بازی گذشته و بات‌ها در سراسر بازی پراکنده شده‌اند و گاهی اوقات تعداد آن‌ها از تعداد بازیکنان هم بیشتر می‌شود.

سال‌ها بعد و پیش از عرضه اورواچ، کلیف بلیزنسکی، خالق سری گیرز، با خلق Lawbreakers سعی داشت تا اقدامی جدید را در این عرصه انجام دهد اما نوآوری‌های بلیزنسکی نیز دستاورد خاصی نداشت. وضعیت شکست خوردن شوترهای قهرمانی، کماکان ادامه داشت تا این که Rainbow Six: Siege منتشر شد و بالاخره چرخه شکست خوردن این بازی‌ها به پایان رسید.

ورود اپراتورها


آخرین نسخه R6 یک سال قبل از اورواچ منتشر شد. رینبوسیکس، از دستاوردهای دو نسخه Vegas به خوبی بهره برد و شباهت‌هایی با عنوان محبوب Counter Strike نیز داشت. در ماه‌های ابتدایی انتشار بازی، اپراتورها نقش تعیین‌کننده‌ای در بازی نداشتند و اغلب آن‌ها، تنها ظاهر متفاوتی داشتند.

اما در سال ۲۰۲۲ همین فاکتور ظاهر، تبدیل به الگویی برای شوترهای قهرمانی شده است. حتی در Siege نیز اپراتورها، تنها سربازانی با ماسک بر صورت و ظاهری پوشیده نیستند و هر کدام در تیمشان می‌توانند نقش موثری ایفا کنند. یوبی‌سافت حالا برای هر کدام از قهرمان‌ها، پیش‌زمینه داستانی طراحی می‌کند و آن‌ها تبدیل به نماد برخی از قشرهای اجتماعی مطرح این روزها می‌شوند.

می‌توان گفت که Siege اپراتورها را وارد دنیای شوتر آنلاین کرد اما از توانایی‌های پنهان آن‌ها آگاه نبود. اورواچ با قهرمان‌های مختلفش، راهی برای دیگر استودیوها خلق کرد و یوبی‌سافت نیز به فکر تکامل اپراتورها افتاد. Siege اکنون داستان‌های فصلی دارد و کاراکترها به اشکال مختلفی با دیگر قهرمان‌ها ارتباط دارند. فضای بازی همچنان ضدتروریسم است و آن اتمسفر جدی و ضدجنگ بر بازی حاکم است.

اما شوترهای قهرمانی هدفی بزرگ‌تر داشتند. به طور مثال بازی Apex Legends در زمانی منتشر شد که بازی‌های بتل رویال تبدیل به یک اپیدمی بزرگ در دنیای بازی‌ها شده بود. اما ریسپاون با الهام‌گیری از عنوان خودش یعنی Titanfall هویت منحصربه‌فردی به ایپکس داد. قهرمان‌های بازی چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ شخصیتی، شباهت‌هایی به کاراکترهای دنیای تایتانفال داشتند. همین ویژگی قهرمان‌ها، مسئله‌ای بود که در بازی‌های ترند آن زمان یعنی فورتنایت و پابجی دیده نمی‌شد.

Apex Legends- شوتر قهرمانی
با گذشت سه سال از انتشار، ایپکس همچنان جزو شوترهای آنلاین محبوب است و کمتر مورد مقایسه با دیگر بتل رویال‌ها قرار می‌گیرد

ایپکس، با استقبال عجیبی روبرو شد و خیلی زود خودش را از ساختار بازی‌های بتل رویال جدا کرد. تشکیل تیم سه‌نفره با قابلیت‌های مختلف، طراحی گان‌پلی کم‌نقص ریسپاون و Legend های حاضر در بازی باعث شد تا Apex تبدیل به اثری درخشان شود.

شاید در ابتدا، قهرمان‌های ایپکس، کمی خشک و بی‌روح به نظر می‌رسیدند اما با گذشت سه سال به خوبی رشد کردند و هر کدام از آن‌ها شخصیت منحصربه‌فرد خودشان را دارند. افت موقتی فورتنایت و افت شدید بازی پابجی باعث شده تا ریسپاون را بابت حفظ کیفیت ایپکس ستایش کنیم و دستاورد آن‌ها را بسیار جدی بگیریم.

سال‌ها بعد، ولورانت بنای کانتر را به دست گرفت و با فرمول خودش، تبدیل به یک عنوان منحصر‌به‌فرد شد. Riot پس از چندین دهه تجربه در زمینه بازی‌های MOBA خیلی زود توانست تا تبدیل به یک محور اصلی شوترهای رقابتی شود و ولو را پس از مدت‌ها با یک چالش و رقابت سنگین روبرو کند. رایت، از طراحی‌های League of Legends الگو گرفت و قهرمان‌های کاریزماتیکی برای Valorant طراحی کرد. کاراکترهایی که هر کدام قابلیت‌های خاص خودشان را دارند و طرفداران مختلف خودشان را دارند.

تاثیرگذاری شوترهای قهرمانی بیش از این‌ها است!


بازی‌های شوتر قهرمانی

در حال حاضر، حتی بازی‌های شوتری که از ساختار سنتی و کلاسیک خود استفاده می‌کنند نیز از شوترهای قهرمانی الگوبرداری می‌کنند. به طور مثال، کال آو دیوتی اپراتورهای مختلفی را وارد بازی کرده اگرچه که به علت ساختار واقع‌گرایانه خودش، جنبه قهرمانی پیدا نمی‌کنند. نمونه دیگر Battlefield 2042 است که سعی کرده ساختار خاص خودش را داشته باشد و همین تلاش تبدیل به پاشنه آشیل بازی شده است. البته که آخرین نسخه بتلفیلد از همه لحاظ رنج می‌برد و عنوان با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کند.

قهرمان‌ها در این بازی‌ها، نقش بسیار مهمی دارند. ورود یک قهرمان جدید به بازی باعث می‌شود تا جنبه‌های جدیدی از گیم‌پلی بازی مشاهده شود و بازی فضای خاصی را به خود می‌گیرد. همین موضوع باعث می‌شود تا سازندگان با چالش‌های جدیدی روبرو باشند از طرفی بازی برای بازیکنان روندی یکسان و خسته‌کننده پیدا نمی‌کند.

از نظر مکانیکی نیز شوترهای قهرمانی بسیار جذاب‌تر از دیگر شوترهای رقابتی است. دنیای بازی‌هایی مثل ایپکس و اورواچ نظیر ندارد و کاراکترها کاملا خاص هستند. ساخت یک یونیورس جذاب کار آسانی نیست اما بلیزارد و ریسپاون، تلاش‌های زیادی برای ساخت چنین دنیایی داشته‌اند. رایت اما پا را فراتر گذاشته و از قهرمان‌هایش سریال‌های درام هم می‌سازد. توانایی‌های رایت پیرامون سریال Arcane نشان داد که آن‌ها می‌توانند داستان مشابه را در دنیای ولورانت تعریف کنند.

Overwatch 2 چه نوآوری‌هایی را به وجود می‌آورد؟


اورواچ هرگز از بین نرفت و طرفداران و بازیکنان پیگیر آن، هرگز رویدادها و مسابقات این بازی را از دست ندادند. مشکلاتی که پیرامون بلیزارد شکل گرفته بود باعث شد تا محتواهای بازی با افت بزرگی روبرو شوند اما بازیکنان با وجود انتقاد از پشتیبانی بازی، همچنان از آن حمایت می‌کردند. بازی‌های Apex، Rainbow Six Siege و Valorant آموختند که چگونه داستان بهتری تعریف کنند و این که چگونه اتمسفر دنیای خودشان را بهبود ببخشند.

برخی از بازیکنان بتای Overwatch 2 اعتقاد دارند که این بازی به مانند یک بروزرسانی است و به نظر می‌آید که بلیزارد، چندان برنامه اثرگذاری برای آن ندارد. شاید در سال 2016 رویکرد یکتا بلیزارد جواب داد اما در سال ۲۰۲۲ تعداد بازی‌های شوتر قهرمانی کم نیستند و کار بلیزارد مانند گذشته ساده نیست. به نظر می‌آید که خود بلیزارد کمی از قائله عقب افتاده و سعی دارد تا دوباره به قله کوهی که خودش بنا کرده برگردد.

میراث اورواچ بیش از این‌ها است؛ به طوری که شاید حتی دنباله خودش هم نتواند به آن دست بیابد. صحبت‌های زیادی وجود دارد که اورواچ نیازی به دنباله ندارد و این بازی، اثری بیهوده و بدون دستاورد خواهد بود. بلیزارد را هیچ‌وقت نباید دست کم گرفت. آن‌ها همیشه پس از مدتی طولانی برمی‌گردند. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که در سال ۲۰۱۶ و در میان عناوینی مثل Uncharted 4 و Inside این اورواچ باشد که لقب بهترین بازی سال را دریافت کند.

اورواچ یک میراث به یاد ماندنی به جای گذاشته و بدون شک سرآغاز پیشرفت شوترهای قهرمانی را رقم زده است. میراثی که برای همیشه به یادگار می‌ماند.

بیشتر بخوانید: آینده آرنا شوتر‌ها چه خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • 3D Club
    3D Club | ۱۲ تیر ۱۴۰۱

    مطلب خیلی خوبی بود ممنون.
    اوورواچ کاری کرد که حتی دنباله اون هم کاری سخت رو در پی رسیدن بهش داره

  • MMYKING
    MMYKING | ۱۲ تیر ۱۴۰۱

    با اینکه هیچ وقت بازیش نکردم ولی عاشقش بودم، حالا که قراره قسمت دومش فیری باشه میزنم تو گوش بازی??(یعنی منظورم اینه که ولش نمیکنم)

  • emperorpalpatin
    emperorpalpatin | ۱۲ تیر ۱۴۰۱

    راهی که تیم فورترس باز کرده

مطالب پیشنهادی