ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از ویجیاتو انتخاب کنید.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
اصلا راضی نیستم
واقعا راضی‌ام
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر ویجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار و مقالات

چگونه صداپیشگی بازی را شروع کنیم؟‌

آیا شما هم دوست دارید که یک بازیگر در دنیای بازی‌های ویدیویی شوید؟ برخلاف دنیای سینما، گیمرها صدای صداگذار مورد علاقه خود را بدون دیدن هیچ تصویری می‌توانند تشخیص دهند. پیشکسوت‌های صنعت ساخت بازی معمولا ...

امیرحسین وفاراد
نوشته شده توسط امیرحسین وفاراد | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

آیا شما هم دوست دارید که یک بازیگر در دنیای بازی‌های ویدیویی شوید؟ برخلاف دنیای سینما، گیمرها صدای صداگذار مورد علاقه خود را بدون دیدن هیچ تصویری می‌توانند تشخیص دهند. پیشکسوت‌های صنعت ساخت بازی معمولا می‌توانند کسب و کار موفقی داشته باشند. به طور مثال تونی بیکر (Tony Baker) شهرت زیادی را در این زمینه کسب کرده است. البته نام این افراد هنوز هم مثل بازیگرانی مانند مورگان فریمن یا مریل استریپ شناخته نمی‌شود.

درست است که این افراد خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، ولی صدای این صداپیشه‌ها، نسبت به بازیگران سینما، به تعداد خیلی بیشتری از مخاطبین می‌رسد. ولی شروع کار در این صنعت می‌تواند کمی ترسناک باشد. چگونه باید خود را به جای یک شخصیت خیلی گذاشت؟ کارگردان بازی موقع استخدام دنبال چه ویژگی‌هایی می‌گردد؟

جولیا بیانکو شوفلینگ (Julia Bianco Schoeffling) یک مدیر انتخاب صداپیشه است و به تمامی این سوال‌ها جواب داده است. جولیا تجربه کار روی تعدادی زیادی از پروژه‌های نام آشنا را در کارنامه‌اش دارد. از Cyberpunk و Aliens: Fireteam Elite گرفته تا Tell Me Why، شوفلینگ روی بازی‌های موفق و بزرگی کار کرده است. کتاب آخرش یعنی هنر و کسب و کار بازی‌های ویدیویی (Art and Business of Video Games) در حال حاضر به صورت آنلاین به فروش می‌رسد.

با توجه به گفته‌های شوفلینگ، استخدام مدیر صداپیشه یک معقوله جدید در صنعت بازی محسوب می‌شود. قبلا تمامی کار‌های مربوط به صداپیشه‌ها را خود کارگردان صداپیشگی انجام می‌داد. اما اخیرا به این علت که بازی‌ها شدیدا گسترده‌تر شده‌اند، تمرکز یک کارگردان دائما در حال تغییر است. این مسئله که صداپیشه‌ها باید لباس‌های عجیب و مخصوص بپوشند و آماده ضبط صدا و حالت صورت شوند هم به کارهای کارگردان اضافه می‌کند. همه این کارها باعث شده‌اند که حجم وظایف کارگردان خیلی زیادتر شود. برای همین موضوع یک مدیر صداپیشگی استخدام می‌شود که بار کار‌های کارگردان را سبک‌تر کند.

نباید سختی صداپیشگی در بازی‌های ویدیویی را دست کم گرفت. شما باید با همان جدیتی که در بازیگر‌های فیلم‌ها و سریال‌ها می‌بینید برای استخدام صداپیشگی یک بازی بروید. حتی برای برخی از آزمون‌های استخدامی شما حتما باید عضو SAG-AFTRA باشید. عضو بودن در این جامعه برای مواقعی که می‌خواهید توسط یک استودیو بزرگ استخدام شوید، مهم‌تر هم می‌شود. شوفلینگ در کتابش در مورد تمامی مراحل استخدام و آزمون‌ها و افرادی که استخدام می‌کنند توضیحات خوبی داده است.

آمادگی لازم قبل از شروع صداپیشگی


شوفلینگ در کتابش به یکی از سوال‌های خیلی مهم در این زمینه جواب داده است. بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم که برای صداپیشگی آماده شویم چیست؟ و جواب این سوال چیزی نیست جز کلاس بازیگری. هیچ مهارتی در این کار بهتر از بازیگری نیست. خیلی افراد فکر می‌کنند که داشتن تجهیزات با کیفیت و گران‌قیمت مهم‌تر از داشتن مهارت در کار است. ولی در حقیقت داشتن آمادگی کافی برای کار اول خیلی مهم‌تر از داشتن میکروفون خوب است. حتی یک میکروفون سیمی که به یک موبایل متصل می‌شود هم برای شروع کافی است. تازه شروع کردن با وسایل ساده این اجازه را به شما می‌دهد که در طول کار یاد بگیرید که صدای چی خوب و صدای چی بد است و تجهیزات خود را ارتقا بدهید.

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید قبل از آزمون استخدام و شروع به کار بلد باشید، تفاوت بین Demo Reel و Pre-Tape است. در demo reel مهارت‌های شما به عنوان یک بازیگر مورد تست قرار می‌گیرد و در pre-tape تمرکز بیشتر روی دیالوگ‌ها است. اگر کمی دقت کنید می‌بینید که کم کم خود افراد درون صنعت ساخت بازی از کلمه‌ای مثل صداگذار استفاده نمی‌کنند. دلیل این موضوع هم این است که شما به عنوان یک صداپیشه فقط از صدای خود استفاده نمی‌کنید. با تمامی تجهیزاتی که به شما وصل می‌کنند، نه تنها با صدا، بلکه شما با تک تک عضلاتتان در حال ایفای نقش هستید. اگر قرار است که برای یک مصاحبه استخدام اقدام کنید، حتما باید بدانید که قرار است در یک استودیو کار ضبط انجام دهید یا اینکه در خانه خودتان و با تجهیزات خودتان قرار است کار کنید.

حتما هم لازم نیست برای شروع همچین کاری یک بازیکن حرفه‌ای و دائمی باشید. همین که با بازی‌ها آشنا باشید کافی است. پیشنهاد جولیا شوفلینگ این است که اگر هم خودتان بازی نمی‌کنید حداقل بازی کردن بقیه را کمی تماشا کنید. به نظر او تماشا بازیکن‌های حرفه‌ای در یوتوب و توییچ، می‌تواند به شما کمک کند که برای نقشتان آماده شوید.

نکات پس از استخدام


حالا اگر در آزمون قبول شدید و استخدام شدید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟ شوفلینگ در این باره می‌گوید که افراد باید این آمادگی را داشته باشند که ساخت بازی برای مدت خیلی زیادی طول بکشد. معمولا ساخت یک بازی در یکی دو سال تمام نمی‌شود. ساخت یک بازی خوب ممکن است تا سه و یا حتی هفت سال هم طول بکشد.

خیلی باید حواستان را جمع کنید که در فضا مجازی هیچ توهینی به هیچ فرد یا افراد و یا گروهی نکنید. طبق گفته‌های جولیا شوفلینگ، یکی از مشکلاتی که برای افرادی که در این زمینه به موفقیتی دست پیدا می‌کنند پیش می‌آید، حرف‌هایی است که در گذشته زده‌اند. یکی از بهترین کار‌هایی که می‌شود برای این مشکل انجام داد بستن یک قرارداد عدم افشا (NDA) است. طبق این قرارداد شما حق ندارید که در مورد هر چیزی در هر جایی صحبت کنید. حتی اگر همچین قراردادی هم امضا نکردید، بهتر است که وانمود کنید که همچین کاری کرده‌اید و باید قوانینش را رعایت کنید. این کار کمک می‌کند که حرفی را نزنید که در آینده از زدنش پشیمان شوید.

یکی از اتفاقات عادی در این زمینه قبول نشدن در یک مصاحبه استخدام است. شوفلینگ در کتابش به افراد این امیدواری را می‌دهد که اگر شما جایی قبول نشدید ناامید نشوید و دوباره برای جایی دیگر تلاش کنید. دلیل قبول نشدن شما در مصاحبه ممکن است این باشد که صدایتان شبیه به یکی از عزیزان قدیمی فرد استخدام کننده است. پس خیلی نباید به خودتان برای این موضوع سخت بگیرید.

به گفته شوفلینگ شما ممکن است در صدها مصاحبه شرکت کنید ولی در هیچ کدام قبول نشوید. این ایرادی ندارد. تنها چیزی که مهم است این است که همواره به درخواست دادن‌های خود ادامه دهید و تسلیم نشوید. خیلی مهم است که افرادی را پیدا کنید که حرفشان را قبول دارید. این افراد می‌توانند انگیزه کافی را در شما ایجاد کنند.

به عنوان یک هنرمند و بازیگر خیلی اهمیت دارد که ذهن خود را سالم نگه دارید. یک سرگرمی ساده را انتخاب کنید که در اوقات فراقت خود، به جای فکر کردن در مورد کارتان آن را انجام دهید. شدیدا پیشنهاد می‌شود که یک کار دیگر هم پیدا کنید. درست است، شما می‌تواند با صداپیشگی برای بازی‌ها پول خوبی به دست بیاورید. اما مشکل این است که درآمد این شغل خیلی متغیر است. سعی کنید که صداپیشگی و یا بازیگری در یک بازی ویدیویی تنها منبع درآمدتان نباشد. خود شوفلینگ کسانی را می‌شناسد که یک و حتی دو شغل دیگر هم دارند. این مسئله باعث می‌شود که تمامی خرج‌های آینده نزدیکشان به مصاحبه‌ای که می‌روند بستگی نداشته باشد.

ممکن است که شما جزوی از یک اقلیت باشید که گذشته‌اش را نه تنها قایم نمی‌کند بلکه در مورد خودش و گذشته‌اش در فضا مجازی به راحتی صحبت می‌کند. اگر این‌طور باشد و شما با این موضوع که همه افراد داستان زندگی‌ شما را بدانند مشکلی نداشته باشید، مدیر‌های استخدام قطعا از شما خوششان خواهد آمد. دلیل این علاقه بیشتر هم این است که مدیر‌های استخدام معمولا در هر جایی که بتوانند به دنبال اسم شما خواهند گشت تا بیشترین اطلاعاتی که می‌توانند از شما پیدا کنند را جمع کنند. حالا اگر شما این اطلاعات را از قبل با بقیه به اشتراک گذاشته باشید به شدت باعث راحت‌تر شدن کار مدیر‌های استخدام می‌شود.

حواستان خیلی به زحمتی که می‌کشید باشد و مواظب باشید که گولتان نزنند. زندگی یک صداپیشه بازی یک زندگی رویایی نیست، حتی اگر این کار شغل مورد علاقه شما باشد. پیدا کردن یک گروه پشتیبان در این شغل به اندازه آب کافی خوردن و تلفظ درست مهم است. برخلاف بی‌توجهی زیادی که به صداپیشه‌ها در این صنعت می‌شود شوفلینگ معتقد است که دنیای سرگرمی به زودی احترام بیشتری برای این افراد خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • hurting-other-pepole
    hurting-other-pepole | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

    شغل رویایی خیلی از ما ، که فقط یه عده کمی میتونن بهش دست پیدا کنن ‌.

  • 3D Club
    3D Club | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    خیلی این شغل رو دوست دارم و توش هم خوبم ،اما حیف که تو ایرانم . باید زبان انگلیسیم رو قوی کنم برم خارج

  • Eigi.1385.kabir
    Eigi.1385.kabir | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

    اولین قدمش داشتن صدای خوبه?

مطالب پیشنهادی